[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Zeeuwse Dieseldag 2012 In het lange weekeind rond Hemelvaartsdag, preciezer gezegd op donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 mei 2012 organiseerde de Museumtram RTM een ”Driedaagse Meimanifestatie”. Traditiegetrouw staat Hemelvaartsdag landelijk ook wel bekend als Nationale Stoomtreindag waarop tal van railmusea zich presenteren met hun stoomlocomotieven. Dit jaar koos ik voor de verandering eens om een dagje te dieselen bij de RTM op zaterdag 19 mei onder de noemer Zeeuwse Dieseldag en de sfeer op te snuiven van wat ik in 1965 en 1966 nog bij de voormalige Rotterdamsche Tramweg Maatschappij, vlak vóór de definitieve opheffing van haar laatste stamlijnen op Voorne-Putten (Oostvoorne en Hellevoetsluis), zelf nog net had meegemaakt. Om twee reden een terechte titel: een Zeeuws dieseltramstel zie je niet elke dag en voor het eerst bereikt de RTM in haar nieuwe rijseizoen de provincie Zeeland op haar nieuwe eindpunt Scharendijke Dolfijn (bijna) aan het eind van de Brouwersdam, waarvan de provinciegrens halverwege ligt. Enerzijds ligt het Zuidhollandse Goeree-Overflakkee en anderzijds het voormalige Zeeuwse eiland Schouwen-Duivenland. Het watersport- en recreatiegebied Port Zélande rond het Grevelingenmeer is letterlijk de poort naar Zeeland. Baanverlenging naar Scharendijke Dolfijn De baanverlenging naar Dolfijn is op 16 november 2011 in gebruik genomen en mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage uit EFRO-gelden, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling in het kader van het OP-Zuid, het Europees Economisch Stimulerings Programma. Andere subsidiënten waren de Gemeente Schouwen-Duivenland, de Stichting RTM Museum en het Natuur- en Recreatieschap De Grevelingen. Als Directie trad op Groenservice Zuid-Holland (GZH), de engineering was in handen van Royal Haskoning met als aannemers MNO Vervat B.V. en Hollandse Aannemings Service B.V. Dankzij de succesvolle Bielzenactie waarvoor geldgevers en donateurs een biels hebben gesponsord kwam eveneens geld binnen. Hiervoor werden certificaten onder uniek nummer uitgegeven. Samen met vriend en mede-donateur Jos Beerman reisden we per auto naar Ouddorp, een rit van plm. 125 km via de A15 en de N57 vanaf Geldermalsen. We hebben elkaar in 1965 bij de RTM leren kennen. Op deze dag waren vier slagen Remise Scharendijke Dolfijn ingelegd, elk met een ander type krachtvoertuig en van verschillende tramsamenstellingen, t.w. om 11:45 (tram 11/12), 13:30 (tram 113/14), 14.31 (tram 43/44) en 15:30 uur (tram 15/116). Een rit heen en terug neemt een uur in beslag, met een korte kering in Dolfijn. De trams 113 en 116 geven te Middelplaat Haven aansluiting op respectievelijk van de rondvaartboot over de Grevelingen. Het volgend materieel werd ingezet:
We kozen ervoor de eerste slag per auto te (achter)volgen en wat foto’s onderweg te maken, met op de terugweg een zoektocht naar de gesponsorde biels 3211 (“Bielzenactie”), die halverwege Scharendijke Dolfijn en Middelplaat Haven blijkt te liggen. Terug in de Remise maakten we ons op om de 2e slag met de tram te maken. Ik stapte op de heenrit uit in Middelplaat Haven om daar het begin van de baanverlenging naar Dolfijn te bekijken. De tram eindigde daar voorheen, maar rijdt nu het heuveltje op om weer parallel langs de (secundaire) autoweg naar Dolfijn het tracé te vervolgen. Ik stapte een kwartiertje later weer in de kerende tram 14 om vervolgens in Port Zélande weer uit te stappen en daar de 3e slag met de Zeeuwse combinatie op te wachten die daar om 14:45 zou stoppen, en mee te gaan op weg naar Dolfijn. Met de tegentram Scharendijke Remise als tram 44 reden we terug naar de Remise in De Punt West. Ik stapte (als enige…) uit op de halte Bezoekerscentrum om daar de doorkomst om plm. 15:35 uur van de M67 af te wachten in de altijd weer fotogenieke bocht in de lus door het duingebied. Het paste allemaal mooi en met een korte wandeling door het duingebied en het fraaie weer was ik rond 16:00 uur weer in het depot. De dag werd afgesloten met een bezoek aan de museumwinkel, bezichtiging van het materieel in de loods, de miniatuurbaan van de Voornse Modelspoor Vereniging en het regelen van mijn bij Post NL verloren gegane Tramkoerier plus donateurskaart als gevolg van de slechte postbezorging bij dit bedrijf. Inmiddels heb ik vervangende exemplaren ontvangen, met dank aan medewerker Gerlings. De terugkeer van de M 67 uit Dolfijn in de remise met de laatste tram van de dag werd op de Brouwersdam afgewacht, waarna aan deze zonnige en gezellige dag een eind kwam en de reis naar huis werd aangevangen. Het was een leuke dag bij het steeds weer gastvrije RTM-bedrijf. De locatie is uniek, het bedrijf historisch en het personeel bijzonder vriendelijk. Alle reden om als donateur deze Museum Stichting met zijn typisch Rotterdamse karakter en historie te blijven steunen. Website: www.rtm-ouddorp.nl/ Word ook donateur (zie pagina Van de Leestafel, Tramkoerier) en draag bij tot het behoud en verdere uitbreiding van dit unieke trambedrijf met zijn fraaie traject en waardevol, schitterend gerestaureerde materieel. De onderstaande foto’s spreken voor zich en de liefhebber herkent zeker de fotolocaties. Edward Bary
|