[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]


Donateursdag: 30 september 2017

MBS-tramrijtuig AB414 in dienst gesteld

Ouddorp, duinlandschap nabij De Punt West, 30 september 2017. Motorrijtuig 67 en de rijtuigen AB417 en AB414 staan even buiten de remise in de duinen klaar in afwachting van hun presentatie als MBS-tram tijdens de donateursdag. Na afloop van de vergadering reed het stel een korte eerste rit in deze bijzondere samenstelling. Na enkele jaren van intensieve restauratie door vele vrijwilligers met ieder zijn eigen vakbekwame en ambachtelijke vaardigheden werd rijtuig AB414 (hier achterop lopend) voor het eerst aan de aanwezigen getoond. Op wat kleine afwerk-details na werd het rijtuig hiermee officieel in dienst gesteld.
Foto: Jan de Bruin, beter bekend als opleider, examinator, coach van het rijdend personeel, schrijver van tal van artikelen en mede-auteur van het jubileumboek “
De RTM – van Oud naar Goud” en niet onvermeld: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, stelde zijn foto exclusief voor deze website beschikbaar. De foto is als coverplaat ook opgenomen in het orgaan van de Stichting v/h Rotterdamse Tramweg Maatschappij, de Tramkoerier nummer 4, winteruitgave 2017.

Inleiding

De donateursbijeenkomst van de Stichting v/h Rotterdamse Tramweg Maatschappij in Ouddorp op zaterdag 30 september 2017 stond in het teken van de officiële indienststelling van MBS-rijtuig AB414. Samen met motorrijtuig 67 en rijtuig AB417 kon na enkele jaren van intensieve restauratie door vele vrijwilligers met ieder zijn eigen vakbekwame en ambachtelijke vaardigheden een mooie MBS-tram gepresenteerd worden.

Terugblikken en vooruit kijken

Maar we beginnen bij het begin: het RTM Museum was deze dag voor publiek gesloten wegens "een besloten bijeenkomst", zo was vooraf aangekondigd op sociale media en in de recente Tramkoerier.

De dag begon zoals bij de RTM intussen bijna gebruikelijk: gastvrijheid voor meer dan 200 (het bleken er welgeteld 219 te zijn) aanwezige donateurs. Kort na 10.00 uur liep de grote parkeerplaats bij de remise al vol met bezoekers, terwijl de RTM-pendelbus “Grasklokje” ook al onderweg was vanaf station Rotterdam-Lombardijen waar het zijn OV-reizigers ophaalde voor een directe rit naar Ouddorp. Service van de zaak…
En mijn eigen voertuig had de gebruikelijke 120 kilometers tussen mijn Betuwse woonplaats en de remise ook overbrugd in anderhalf uur. Vanwege wegwerkzaamheden aan de Harmsenbrug in de N57 bij het Hartelkanaal ter hoogte van Brielle verliep de terugreis via een aangegeven adviesroute, maar daarover later meer.

Rond 12:00 uur begon het programma zoals te verwachten was: een (korte) vergadering in de remiseloods voor en met de donateurs waarin het bestuur zou terugblikken op het voorbije jaar: het traditionele jaaroverzicht en de stand van de financiën. Na de “koffie met cake”-ontvangst kon iedereen tot dit tijdstip wat rondkijken.
Buiten was wat materieel opgesteld en in de winkel kon wat rondgesnuffeld worden in het zeer uitgebreide assortiment. De remise liep langzaamaan vol en raakte uiteindelijk tjokvol met donateurs en genodigden. Meer stoelen moesten aangesleept worden en enkele gasten namen met staanplaatsen genoegen.

De “Leider van den Dienst”, Mark Grootendorst, verwelkomde iedereen en gaf meteen maar door, dat voor deze bijeenkomst een half uurtje uitgetrokken was: “we zijn geen praters maar doeners”. De bijeenkomst begon ter verwelkoming van alle aanwezigen met een jaaroverzicht 2017 via een beeldpresentatie. Het jaar is dan wel nog niet voorbij maar het seizoen wel.

Maar eerst sprak de voorzitter van het Bestuur, Roel Sparreboom een kort woord. De Stichting heeft een goed jaar achter de rug; er is opnieuw veel bereikt, vooral de restauratie van enkele collectiestukken kon afgerond worden. Aan de herbouw van loc 37 wordt stug doorgewerkt. Vandaag werd voor de donateurs de mooi gerestaureerde AB414 gepresenteerd: het resultaat van noeste arbeid door enkele vrijwilligers. En de mobiele werkplaatswagen 779 stond buiten voor bezichtiging opgesteld en zal zijn diensten ruimschoots bewijzen bij onderhoud aan de baan. Maar er zijn ook wat zorgen, zo sprak Sparreboom uit, vooral m.b.t. de continuïteit. Hij benadrukte nog maar weer eens dat dit museumbedrijf volledig “draait” op vrijwilligers: een museum zonder één betaalde kracht is natuurlijk heel waardevol en uniek, maar ook kwetsbaar. Door ziekte of overlijden van medewerkers kan niet altijd meer in alle functies aan de nodige man- of vrouwkracht voldaan worden. “We kunnen aan ons eigen succes ten onder gaan”, zo vreesde de Voorzitter. Hij deed een hartstochtelijk pleidooi voor niet alleen meer donateurs, maar zeker ook een oproep voor meer vrijwilligers (in alle denkbare functies!), juist ook om de continuïteit te borgen. Kennisoverdracht van diverse ambachtelijke vaardigheden aan de jongere generatie moet daarbij speerpunt van beleid zijn. Met trots vertelde Sparreboom over de recente gediplomeerde stoomloc-machinisten of zij die daarnaar op weg zijn.

In de beeldpresentatie van Mark Grootendorst passeerde het voorbije jaar 2017 de revue. Diverse collectiestukken zijn in goede handen. Het RTM-bootje Krabbekreek wordt in Middelharnis gerestaureerd, loc 37 is in aanbouw, rijtuig AB414 is nagenoeg klaar, de stationaire scheepsstoommachine is nieuw leven ingeblazen en aan de baan wordt het nodige hersteld of vervangen. Het Sperwer-tramstel wacht op de inzet van de benodigde mankracht. Voor de toekomst is baanverlenging naar Scharendijke in onderhandeling met diverse overheden. De halte Bezoekerscentrum kreeg zijn nieuwe naam: De Punt (en de wisselplaats blijft gewoon de Punt-west), waarbij het meer in betekenis past met zijn nieuwe (bebouwde) omgeving. Het rijseizoen kende diverse hogtepunten, zoals de 3-daagse Meimanifestatie, de Zomerkinderdagen en de traditionele nationale museumweek. In de Tramkoeriers van dit jaar is er meer over te lezen.

Kortom, ook de komende jaren zijn nog tal van nieuwigheden te verwachten.


Rijden in een “rijtuiggie”…

Na afloop gingen de roldeuren van de loods open om het publiek te laten genieten van het opgestelde materieel. De MBS-stam werd met een korte rit gepresenteerd en werd daarna ook ingezet voor zijn eerste officiële rit met reizigers als tramrit 10/11. Verder waren ook enkele andere trams ingezet voor een afwisselende rit naar West Répart/Dolfijn (zie de speciale dienstregeling voor deze dag):

  • Stoomloc 54 met goederenwagens als tramrit 20/21.
  • MD1805 met houten personenrijtuigen: 394, 363, 438 en 398 (volgorde achter de motorwagen bij vertrek uit de remise) als tramrit 30/31.
  • MABD1804 met stalen rijtuigen 1631, 1517 en 1513 als tramrit 40/41.

Met deze vier trams was zo’n beetje alles wat rijdbaar was de baan opgestuurd. Een leuke puzzel voor “Leider van den Dienst” om de veiligheid in de gaten te houden wat met gedisciplineerde opdrachten via telefoon- en portofoonverkeer uitstekend verliep. Wie een beetje slim was, kon met overstappen op inhalende andere trams of op haltes waar gestopt of gerangeerd werd van alle trams gebruik maken, met uitzondering natuurlijk van de goederentram. Dat bood even zoveel fotokansen. Rond 15:15 uur waren alle trams en reizigers weer terug in de remise en kon nog nagenoten worden wat hier allemaal bereikt is.

Met goed gevoel naar huis

De RTM-pendelbus vertrok om 16:15 uur weer naar Rotterdam-Lombardijen, waarna de rust terugkeerde en alle gasten voldaan konden terugkijken op een geslaagde dag en hun vriendencontacten konden aanhalen.
Mijn eigen terugreis per auto verliep vanwege de afgesloten N57 bij Brielle in de thuisrichting via diverse “adviesroutes” zoals Rijkswaterstaat op tal van gele borden duidelijk maakte.
Via de route via Middelharnis, Melissant en Oude Tonge heb ik de N215 gevolgd: dat is dus bij rotonde Stellendam rechtsaf de N215 op, die geeft uiteindelijk aansluiting op de N59 (uit Zierikzee komend) die weer aansluiting geeft op de A29 bij Hellegatsplein. Deze sluit (via Heinenoordtunnel, Oude Maas) aan op de A15 bij het Vaanplein in Europoort. Deze omleiding was uiteindelijk 10 km omrijden tot dit punt. Maar vervolgens raakte ik “vast” bij knooppunt Deil: de A15 Deil – Tiel zat ook op slot vanwege geplande en ook aangekondigde werkzaamheden. Omrijden (“adviesroute”) via A2 naar Zaltbommel en daar ten zuiden van de Waal over de Van Heemstraweg (N322 = provinciale weg langs Rossum en Dreumel) naar het oosten. Bij Tiel de Willem-Alexanderbrug over (Waal) en toen stukje over de A15 terugrijden naar Tiel, 161 km. Wereldreis dus.... Al met dus pas om 18.15 u. thuis.
Maar met 281 km op de dagteller een bijzondere leuke dag achter de rug.

Word donateur!

Wie nog geen donateur is, raad ik dat van harte aan! Dan zien we elkaar zeker weer op de laatste zaterdag van september 2018.

Hieronder een impressie in foto’s van deze bijzondere dag.

Speciaal voor deze dag was een dienstregelingplan op papier gezet, waarin zowel de materieelinzet als de tijden duidelijk voor de reizigers uiteen gezet werden. Bron: RTM Ouddorp, Afdeling Voorlichting.
Brouwersdam - Kabbelaarsbank/Grevelingen - Port Zélande. Bron: Topo GPS Kadaster.
De halte Bezoekerscentrum kreeg zijn nieuwe naam: De Punt, waarbij het meer in betekenis past met zijn nieuwe (bebouwde) omgeving. Het natuurgebied, direct gelegen aan het Grevelingenmeer, is gedeeltelijk volgebouwd met lodges, (hotel)villa's. waterwoningen en staat nu bekend als Oasis Parcs Punt-West Hotel & Beachresort. De keerlus van de trambaan is op zijn oorspronkelijke plek blijven liggen en is nu ingebed tussen de bebouwing en de grote parkeerplaats, met een eigen spoorwegovergang. Een andere foto, gemaakt op 25 mei 2017 illustreert dat. Bij de wisselplaats De Punt-West iets verderop nabij de remise is het typische duinlandschap behouden gebleven.