[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Donateursdag: 30 september 2017
MBS-tramrijtuig AB414 in dienst gesteld
Inleiding De donateursbijeenkomst van de Stichting v/h Rotterdamse Tramweg Maatschappij in Ouddorp op zaterdag 30 september 2017 stond in het teken van de officiële indienststelling van MBS-rijtuig AB414. Samen met motorrijtuig 67 en rijtuig AB417 kon na enkele jaren van intensieve restauratie door vele vrijwilligers met ieder zijn eigen vakbekwame en ambachtelijke vaardigheden een mooie MBS-tram gepresenteerd worden. Terugblikken en vooruit kijken Maar we beginnen bij het begin: het RTM Museum was deze dag voor publiek gesloten wegens "een besloten bijeenkomst", zo was vooraf aangekondigd op sociale media en in de recente Tramkoerier. De dag begon zoals bij de RTM intussen bijna gebruikelijk: gastvrijheid voor meer dan 200 (het bleken er welgeteld 219 te zijn) aanwezige donateurs. Kort na 10.00 uur liep de grote parkeerplaats bij de remise al vol met bezoekers, terwijl de RTM-pendelbus “Grasklokje” ook al onderweg was vanaf station Rotterdam-Lombardijen waar het zijn OV-reizigers ophaalde voor een directe rit naar Ouddorp. Service van de zaak… Rond 12:00 uur begon het programma zoals te verwachten was: een (korte) vergadering in de remiseloods voor en met de donateurs waarin het bestuur zou terugblikken op het voorbije jaar: het traditionele jaaroverzicht en de stand van de financiën. Na de “koffie met cake”-ontvangst kon iedereen tot dit tijdstip wat rondkijken. De “Leider van den Dienst”, Mark Grootendorst, verwelkomde iedereen en gaf meteen maar door, dat voor deze bijeenkomst een half uurtje uitgetrokken was: “we zijn geen praters maar doeners”. De bijeenkomst begon ter verwelkoming van alle aanwezigen met een jaaroverzicht 2017 via een beeldpresentatie. Het jaar is dan wel nog niet voorbij maar het seizoen wel. Maar eerst sprak de voorzitter van het Bestuur, Roel Sparreboom een kort woord. De Stichting heeft een goed jaar achter de rug; er is opnieuw veel bereikt, vooral de restauratie van enkele collectiestukken kon afgerond worden. Aan de herbouw van loc 37 wordt stug doorgewerkt. Vandaag werd voor de donateurs de mooi gerestaureerde AB414 gepresenteerd: het resultaat van noeste arbeid door enkele vrijwilligers. En de mobiele werkplaatswagen 779 stond buiten voor bezichtiging opgesteld en zal zijn diensten ruimschoots bewijzen bij onderhoud aan de baan. Maar er zijn ook wat zorgen, zo sprak Sparreboom uit, vooral m.b.t. de continuïteit. Hij benadrukte nog maar weer eens dat dit museumbedrijf volledig “draait” op vrijwilligers: een museum zonder één betaalde kracht is natuurlijk heel waardevol en uniek, maar ook kwetsbaar. Door ziekte of overlijden van medewerkers kan niet altijd meer in alle functies aan de nodige man- of vrouwkracht voldaan worden. “We kunnen aan ons eigen succes ten onder gaan”, zo vreesde de Voorzitter. Hij deed een hartstochtelijk pleidooi voor niet alleen meer donateurs, maar zeker ook een oproep voor meer vrijwilligers (in alle denkbare functies!), juist ook om de continuïteit te borgen. Kennisoverdracht van diverse ambachtelijke vaardigheden aan de jongere generatie moet daarbij speerpunt van beleid zijn. Met trots vertelde Sparreboom over de recente gediplomeerde stoomloc-machinisten of zij die daarnaar op weg zijn. In de beeldpresentatie van Mark Grootendorst passeerde het voorbije jaar 2017 de revue. Diverse collectiestukken zijn in goede handen. Het RTM-bootje Krabbekreek wordt in Middelharnis gerestaureerd, loc 37 is in aanbouw, rijtuig AB414 is nagenoeg klaar, de stationaire scheepsstoommachine is nieuw leven ingeblazen en aan de baan wordt het nodige hersteld of vervangen. Het Sperwer-tramstel wacht op de inzet van de benodigde mankracht. Voor de toekomst is baanverlenging naar Scharendijke in onderhandeling met diverse overheden. De halte Bezoekerscentrum kreeg zijn nieuwe naam: De Punt (en de wisselplaats blijft gewoon de Punt-west), waarbij het meer in betekenis past met zijn nieuwe (bebouwde) omgeving. Het rijseizoen kende diverse hogtepunten, zoals de 3-daagse Meimanifestatie, de Zomerkinderdagen en de traditionele nationale museumweek. In de Tramkoeriers van dit jaar is er meer over te lezen. Kortom, ook de komende jaren zijn nog tal van nieuwigheden te verwachten. Rijden in een “rijtuiggie”… Na afloop gingen de roldeuren van de loods open om het publiek te laten genieten van het opgestelde materieel. De MBS-stam werd met een korte rit gepresenteerd en werd daarna ook ingezet voor zijn eerste officiële rit met reizigers als tramrit 10/11. Verder waren ook enkele andere trams ingezet voor een afwisselende rit naar West Répart/Dolfijn (zie de speciale dienstregeling voor deze dag):
Met deze vier trams was zo’n beetje alles wat rijdbaar was de baan opgestuurd. Een leuke puzzel voor “Leider van den Dienst” om de veiligheid in de gaten te houden wat met gedisciplineerde opdrachten via telefoon- en portofoonverkeer uitstekend verliep. Wie een beetje slim was, kon met overstappen op inhalende andere trams of op haltes waar gestopt of gerangeerd werd van alle trams gebruik maken, met uitzondering natuurlijk van de goederentram. Dat bood even zoveel fotokansen. Rond 15:15 uur waren alle trams en reizigers weer terug in de remise en kon nog nagenoten worden wat hier allemaal bereikt is. Met goed gevoel naar huis De RTM-pendelbus vertrok om 16:15 uur weer naar Rotterdam-Lombardijen, waarna de rust terugkeerde en alle gasten voldaan konden terugkijken op een geslaagde dag en hun vriendencontacten konden aanhalen. Word donateur! Wie nog geen donateur is, raad ik dat van harte aan! Dan zien we elkaar zeker weer op de laatste zaterdag van september 2018. Hieronder een impressie in foto’s van deze bijzondere dag.
|