[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]


30 jaar RTM op Goeree

Inleiding

Dit jaar 2019 is het dertig jaar geleden dat het RTM-museum verhuisde van Hellevoetsluis - waar het museum als werkgroep van de Tramweg Stichting (TS) in 1966 begon aan de Veerhaven - naar de huidige locatie aan de Brouwersdam. Het pioneren in Hellevoetsluis leidde, door diverse oorzaken, daar niet tot een succesvol vervolg. Zie voor bijzonder het jubileumboek “De RTM – van Oud naar Goud”.


Op 1 juli 1989 kwam in de stromende regen het laatste trammaterieel aan in Ouddorp en kon aan de op- en uitbouw worden begonnen. Daar werd in het duingebied bij de Brouwersdam een nieuwe remise met museum gebouwd inclusief een complete trambaan van uiteindelijk 10 kilometer. Een geweldige gok om met een compleet railmuseum – vrijwillig ! - op stap te gaan is dertig jaar later meer dan goed uitgepakt. Tijd om hier bij stil te staan en er meteen maar een thematische titel aan te geven. Viering in multiple choice....

Tweede Paasdag, 22 april 2019

Maar dit artikel begint veertig dagen eerder wanneer, traditiegetrouw, de jaarlijkse aftrap plaatsvindt met de opening van het rijseizoen. De foto’s hieronder geven een impressie.

In de vroege ochtenduren van Tweede Paasdag worden de voorbereidingen getroffen om het materieel op te starten voor de dienst.
Ook op Tweede Paasdag werd er gewoon gewerkt. Meesterschilders Eric van der Reiden en zijn collega Nol Grasman voorzien het nieuwe hekwerk van het museumterrein van een verse verflaag.
Het tot appartementengebouw te Port Zélande (gelegen aan het adres Kabbelaarsbank 1) heeft een eigen RTM-perron aan de museumlijn Ouddorp - Middelplaat - Scharendijke. In het pand was voorheen een restaurant en een (patat-)snackcormer gevestigd. Deze bestaan sinds de verbouwing in 2018 niet meer. Interesse? Dan woont u letterlijk op de grens van Zuidholland en Zeeland, Kijk hier verder.

De Driedaagse, van 30 mei tot en met 1 juni 2019

Het begrip “Driedaagse” is niet meer weg te denken uit de evenementen-kalender van de RTM. Het lange Hemelvaartsweekend kent een rijk scala aan buitenactiviteiten. Trams moeten rijden, niet stilstaan, zo is de gedachte. De beleving aan vroeger tijden moet (actief) ervaren worden.

De Driedaagse, de manifestatie van Hemelvaartsdag 30 mei tot en met de zaterdag erna 1 juni stond dit jaar in het teken van ’30 jaar RTM-trammuseum op Goeree’. Al het rijdbare materieel kwam in deze drie dagen op de baan. Op tweede Pinksterdag zal vooral de unieke verzameling goederenmaterieel de show stelen. De dienstregelingen waren beschikbaar op de site van de RTM: www.rtm-ouddorp.nl

Op de eerste dag van deze driedaagse vierde de RTM de Nationale Stoomtreindag met zijn eigen mijlpaal. Het museum had alles wat rijden kan uit de kast gehaald en een intensieve dienstregeling ontworpen met vele ritten en tractiesoorten, waarvan enkele ook aansluiting gaven in Middelplaat Haven op de rondvaartboot Dockyard 3 voor een tochtje op het Grevelingenmeer.

Traditiegetrouw staat Hemelvaartsdag - naast christelijke feestdag en voor gelovigen de "veertigste paasdag" - ook wel bekend als Nationale Stoomtreindag. Vrijwel alle railmusea met rijdend erfgoed zetten zich in om luister bij te zetten aan dit landelijke evenement. Keus genoeg voor een dagje op stap. Ook traditie: ik koos voor mijn favoriete museum: de RTM in Ouddorp dat dit jaar zijn 30-jarig bestaan in Ouddorp en op de Brouwersdam viert. Vroeg op pad dus. Dauwtrappen langs ’s heren wegen….

Via de bekende route A15 > N57 werd – samen met vriend en RTM-kenner Jos Beerman - de 120 kilometers lange autorit naar De Punt weer gemaakt onder wat miezerige motregen. Maar rond 13:00 uur klaarde het spontaan (en voorspeld) op en kon de rest van de dag weer genoten worden onder een stralende zonneschijn, met een straffe zeewind in de haardos of wat daar nog van over is…

Het is toch een soort van “thuiskomen” als de parkeerplaats van het museum aan de G.C. Schellingerweg 2 in het duingebied van De Punt op gereden wordt. De dag is niet alleen leuk vanwege het programma, maar biedt ook weer kansen om de vele vrijwilligers weer te zien en te spreken in hun diverse functies: het horeca-, winkel- en loketpersoneel maken een bezoek zeer aangenaam en compleet. Na een incheck is er koffie met wat lekkers erbij en dan spreken we ook het rijdend personeel: machinisten, conducteurs, rangeerders die allemaal bevlogen zijn in hun specifieke “beroep”: het rijdend personeel was er weer klaar voor. Na het handjes schudden, ook met de “Leider van den Dienst”, Mark Grootendorst, volgt onvermijdelijk het fotograferen. Je wilt toch thuis komen met tastbaar erfgoed….

De vele rangeerbewegingen bieden volop mogelijkheden. De tramrit van 11:45 uur werd uitgekozen als een “must do”. Tot Port Zélande om aldaar het resultaat te bewonderen van de spoorvernieuwing. Wat daar onder vaak winterse omstandigheden verricht is, verdient toch veel respect. Het ligt er allemaal strak bij. Ook het “stationsgebouw” waarin een voormalige restaurant en patatzaak gevestigd waren, is gemoderniseerd tot (koop)appartementen. Met tegentram 12 werd de terugrit gereden naar de remise. Tijd voor een korte lunch. Na een uitstekende variatie aan horecakeuzes en de goede zorg van de vrijwilligers, kon in de loods nog gekeken worden naar de modelbaan van Hollandsche Mini Spoorwegen die met open rijtuigen bij de kinderen bijzonder in trek was. We hebben ons uitvoerig door de eigenaar, Kees Doornenbal laten uitleggen hoe het seinhuis “Post Ouddorp” voor een veilig treinverkeer op minischaal zorgt.

In middaguren kon langs het traject nog volop een mooi plekje gevonden. Het toeristenseizoen is duidelijk begonnen met veel campers en nog meer windsurfers op het Grevelingenmeer en op de Noordzee.

Ter afsluiting van de dag is het fotograferen van de dubbeltractie (15:45, tram 15/16) steeds weer een belevenis voor personeel, reizigers en fotografen.


De tramritten op Hemelvaartsdag begonnen om 10:35 uur met een goederentram. Hiervoor was een speciaal VIP-programma gemaakt waarop vooraf ingetekend kon worden: ’s morgens om 10:00 uur ontvangst in het museum waarna er een speciaal programma was bedacht rondom het wegbrengen van het goederenmaterieel naar Port Zélande op het kopspoor aldaar. De kosten om deel te nemen waren slechts € 25,-, waarbij men gelijk een dagkaart had voor de rest van het programma.

Vanaf 11:45 uur reden er frequent stoom- en dieseltrams op het traject naar Scharendijke/Westrepart. De volgende dag, vrijdag 31 mei, reden er zeven stoom- en dieseltrams, zodat iedereen zijn favoriete tractiesoort kon beleven, al dan niet in houten of stalen rijtuigen. Het stoomfestival sloot af op zaterdag 1 juni met de Zeeuwse Dieseldag, waarbij de RTM-dieseltrams die op Schouwen tot 1953 en op Goeree tot 1956 hebben gereden in het zonnetje stonden. Alle dagen stond het RTM-museum verder vol met stoommachines, een modelbaan (RTM) en is er een kleine spoormarkt. Bijzonder was de stoomtrekker De Haan, die compleet met bijbehorende pipo-wagen werkend te bekijken was. We lieten ons de werking uitvoerig uitleggen door de eigenaar, Pim Berkelaar.

Op Middelplaat Haven vertrok een aantal malen per dag stoomsleepboot Dockyard 3, waarop meegevaren kon worden. De afvaarten sloten aan op de tramritten en speciale combikaarten waren verkrijgbaar.

Na terugkeer van de dubbeltractie-tram konden we stoom afblazen (…) en aan de terugrit naar huis beginnen. We komen terug !

Hieronder de foto’s.

De modelbaan van Hollandsche Mini Spoorwegen met seinhuis Post T Ouddorp van modelbouwer Kees Doornenbal zorgde voor een veilig treinverkeer op minischaal in de remiseloods.
Bijzonder was de stoomtrekker De Haan, die compleet met bijbehorende pipo-wagen werkend te bekijken was. We lieten ons de werking uitvoerig uitleggen door de eigenaar, Pim Berkelaar.












De belangstelling voor de RTM is de laatste jaren toegenomen; bezoekers weten het museum te waarderen en op specifieke themadagen is het druk. Ook deze Hemelvaartsdag werd goed bezocht en meestal is het in Ouddorp prima weer met een lekkere, frisse zeewind, zo ook op 30 mei 2019.

Wilt u de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij steunen, word dan donateur. Ook is er nog steeds behoefte aan meer vrijwilligers die op vele terreinen bezig kunnen zijn. Iedereen wordt vakbekwaam opgeleid voor de diverse functies. Zo kan de RTM blijven voortbestaan en kan er tijdige overdracht zijn van kennis en vaardigheden van de veelal ambachtelijke beroepen. De RTM is een ANBI-erkend museum. Dat wil zeggen dat uw donatie of gift fiscaal aantrekkelijk is. Vraag er naar bij de RTM. Steun de RTM en ervaar zelf dit cultuurhistorisch rijdend erfgoed! Bezuinigingen op ons cultuurgoed? Wees wijzer: wie zijn geschiedenis niet omarmt, is niet rijp voor de toekomst!

Deze website steunt de Stichting v/h R.T.M. Ouddorp (via de ANBI-regeling en laat de fiscus meebetalen!).



Bij de halte De Punt (vroeger Bezoekerscentrum geheten) wordt in het duingebied het Hotel en Beachresort Oasis gepasseerd. Een paar jaar geleden was het hier nog ongerepte natuur, maar ook hier heeft de moderne mens een voetstap op aarde gezet… Toch is de tram gebleven en dat levert ter plaatse contrastrijke beelden op. Vergelijk deze locatie met die op 28 september 2013 toen van bebouwing en een grote parkeerplaats nog geen sprake was. Twee foto's uit 2013 hieronder.
De Punt in 2013
De tramboog bij De Punt met twee trams die de keerlus in het duingebied berijden, op weg naar de Brouwersdam; 28 september 2013. De hier gelegen tweesporige halte De Punt (met middenperron) heette eerder Bezoekerscentrum naar de toen op loopafstand aanwezige bezoeklocatie Grevelingen van Staatsbosbeheer.
De dubbeltractie stoomlocs 50 en 54 met de trams 15 en 16 was het sluitstuk van de dag. Hier tram 15 bij vertrek (16:07 uur) uit Middelplaat Haven, heuveltje omhoog.... op weg naar West Repart. De bootreizigers zijn ook weer opgepikt.

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-