[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Een Koninklijke erepenning, twee lintjes van Oranje-Nassau, puddingbroodjes en een jubileumboek
Inleiding De donateursbijeenkomst van de Stichting v/h Rotterdamse Tramweg Maatschappij in Ouddorp op zaterdag 24 september 2016 stond in het teken van een feestje en veel waardering voor wat in 50 jaar bereikt is. “Het heeft Zijne Majesteit, de Koning Willem Alexander behaagd…….” Een Koninklijke Erepenning voor de RTM, twee gedecoreerden met een Koninklijke onderscheiding inclusief lintje, Jan de Bruin en Eric van der Reiden, veel bloemen, mooie toespraken, prachtig zonnig weer, leuke en afwisselende tramritten, roompuddingbroodjes met koffie, ijsjes..... veel ijsjes. Een grote opkomst van liefhebbers: de remise zat tjokvol. Het jubileumboek t.g.v. de viering van 50 Jaar RTM werd gepresenteerd en kon door de voorintekenaars in ontvangst genomen worden en prijkt al in de boekenkast. Oude verhalen over vroeger aangehoord en mijn tramvrienden weer gesproken. Het leven kan zéér aangenaam zijn. Zonnig en veel bezoekers Maar we beginnen bij het begin: het RTM Museum was deze dag voor publiek gesloten wegens "een besloten bijeenkomst", zo was vooraf aangekondigd. Rond 12:00 uur begon het programma zoals te verwachten was: een vergadering voor en met de donateurs waarin het bestuur zou terugblikken op het voorbije jaar: het traditionele jaaroverzicht en de stand van de financiën. Maar het liep anders: wie een feestje te vieren heeft trakteert zijn gasten bij binnenkomst eerst op koffie “met wat er bij”: de roompuddingbroodjes van de Echte Bakker uit Ouddorp, Akershoek, waren vers aangeleverd en smaakten voortreffelijk. Buiten was wat materieel opgesteld en in de winkel kon wat rondgesnuffeld worden. De remise liep langzaamaan vol en raakte uiteindelijk tjokvol met donateurs en genodigden. Meer stoelen moesten aangesleept worden.
De “Leider van den Dienst”, Mark Grootendorst, verwelkomde iedereen en gaf meteen maar door, dat voor deze bijeenkomst een uurtje uitgetrokken was. De bijeenkomst begon ter verwelkoming van alle aanwezigen met een historische collage van foto’s met een beamerpresentatie. Daarna sprak de voorzitter van het Bestuur, Roel Sparreboom een kort woord. Hij verwelkomde als eerste twee bijzonder gasten: loco-burgemeester Gerrit de Jong van de Gemeente Goeree-Overflakkee en oud-burgemeester Gerard van Velzen van de voormalige zelfstandige gemeente Goedereede, die zich destijds bestuurlijk keihard heeft ingezet om de verhuizing van het RTM-complex vanuit Hellevoetsluis naar Ouddorp mogelijk te maken. Niet met een oorspronkelijk bedachte tramlijn van Strand Noord naar De Punt, maar wel met een veel succesvollere invulling van een tracé vanuit de remise, het Museum, over de Brouwersdam tot een eindhalte vlak bij Scharendijke op het voormalige eiland Schouwen, wat later een gouden greep bleek te zijn, zowel vanuit toeristisch oogpunt als vanwege de veel eenvoudiger grondverwerving. Roel Sparreboom hield het kort. Maar wilde niet onvermeld laten te memoreren, dat “het museum niet alleen het mooiste trambedrijf heeft op een unieke locatie, maar ook het meest beweeglijke”, met historische trams én oude autobussen. Met de oprichting van de watertoren (replica van de watertoren van Strijen) en de zeer recent aangeschafte en opgeknapte waterkolom wordt de outillage van het historische trambedrijf steeds completer. ”Er is veel te zien en te beleven, maar er gebeurt ook veel onzichtbaar achter de schermen: de administratie en het secretariaat zijn in uitstekende handen van Sam de Haan en het RTM-archief in Middelharnis wordt gestadig ontsloten door Eric van der Reiden. De financiën worden bekwaam beheerd door Herman Smit. “Vrijwilligers zijn het cement in de samenleving en in gezamenlijkheid kunnen we veel bereiken en we hebben niemand op de loonlijst staan” , aldus Sparreboom die daarmee afsloot. “We gaan op weg naar de 75 jaar!”
“Het heeft Zijne Majesteit, de Koning Willem-Alexander behaagd…….” Uit handen van de loco-burgemeester Gerrit de Jong kreeg de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij de Koninklijke Erepenning uitgereikt, gevolgd door een onderscheiding aan twee medewerkers van de Stichting: Jan de Bruin kreeg de onderscheiding en bijbehorende versierselen uitgereikt als Ridder in de Orde van Oranje Nassau en Eric van der Reiden als Lid in de orde van Oranje Nassau. Deze onderscheidingen zijn een blijk van waardering voor de inzet en kennis en kunde van de gehele organisatie en symboliseert het respect voor alle vrijwilligers van de RTM. Loco-burgemeester De Jong feliciteerde de RTM met het gouden feest, maar ook met de fantastische inzet van alle vrijwilligers die, onder leiding van het stichtingsbestuur, deze publiekstrekker op de kaart hebben gezet. De ontwikkelingen hier op deze locatie passen perfect in de items in de Erfgoedlijn. Het originele RTM-materieel is niet alleen voor vernietiging behoed, maar in perfecte conditie letterlijk weer op de rails gezet door vrijwilligers. Ook kwam nog even een memorabel moment ter sprake: wethouder Visser heeft in 1988 de eerste kraagschroef losgedraaid bij de opbraak in Hellevoetsluis en er ook weer ingedraaid in Ouddorp.
Daarna volgde de presentatie van het jubileumboek waarvan het eerste exemplaar werd uitgereikt aan oud-burgemeester Gerard van Velzen. De voorintekenaars konden hun bestelling daarna afhalen bij een aparte kraam. Voor anderen was het boek te koop in de museumwinkel.
De tramritten Inmiddels stond op het remiseterrein een viertal trams klaar met een gevarieerde samenstelling:
Dankzij een uitgekiende dienstregeling (zie hieronder) werden enkele voorbijrijdingen of inhalingen gerealiseerd, zodat de uitgekiende fotografen vrijwel alle trams mooi konden fotograferen en leuke combinaties zien of foto-composities konden vastleggen. De van West Repart/Dolfijn terug kerende goederentram 41 en de reizigerstram 31 werden op de terugweg vanaf Port Zélande gecombineerd waarbij de beide stoomlocs 50 en 54 de lange gemengde tram van 17 wagens (!) in voorspan-tractie naar de Remise reden. We zagen de “Leider van den Dienst” regelmatig op de verschillende locaties heen en weer vliegen om het tramverkeer in goede, veilige banen te leiden: daar moet haast een “dienstauto” aan te pas gekomen zijn. Nadat iedereen en al het materieel weer terug was in de remise werd nog nagepraat over de bijzonder geslaagde dag. Om 16:15 uur vertrok museumbus “Grasklokje” met de laatste bezoekers weer naar Rotterdam. Hieronder een impressie in foto’s van deze bijzondere dag.
Bronnen en referenties:
|