[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Open Monumentendag 2018 op 8 september
Inleiding De Open Monumentendag 2018, op 8 september, had als thema “In Europa”. Niet zo verwonderlijk dat tal van railbedrijven en musea met rijdend railerfgoed hierop inspeelden. Zo ook de Museum Stichting v/h RTM die aansloot met een evenement op deze dag. Je kunt het thema breed uitleggen; reizen in Europa met trein of tram heeft voor veel mensen een nieuwe wereld laten opengaan, vroeger, maar ook vandaag de dag. En de ontwikkeling van de spoor- en tramwegen heeft zeker ook bijgedragen aan wat we nu ons rijdend railerfgoed noemen. De RTM heeft bijgedragen aan de ontsluiting van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden in de vorige eeuw….. en die liggen ook in Europa. Maar er gebeurde meer in deze week. De eerste week van september 2018 bevatte nóg een bijzondere dag: het transport van de ketel van de in aanbouw zijnde replica van stoomloc 37 was klaar en moest op transport naar de klant: de RTM! Ketel loc 37 afgeleverd aan de klant Eind augustus werd ik telefonisch benaderd door Jan de Bruin. We spreken elkaar regelmatig in Ouddorp, dus ook een bijpraat-momentje per telefoon is niet ongewoon. Of ik het leuk zou vinden om een fotoreportage te maken van het opladen en het transport van de nieuw gebouwde ketel van stoomloc 37 die bij de RTM als replica in aanbouw is. De ketel was klaar en kon naar de klant… en “het is toch bij jou in de buurt”. Dat laatste was een aangename verrassing: de ketel werd gebouwd in mijn woonplaats Tiel, bij de firma Oostendorp, Apparaten- en Machinebouw. Daar fiets ik wel eens langs, zonder besef wat ze daar nu precies maken in de fabriek die op steenworp afstand ligt van het stadscentrum. Oostendorp, een bekende naam en firma in de Betuwe, bleek de stoomketel te hebben gebouwd. Dat was dus een “thuiswedstrijd” in de hobby. Begin september zou het transport met een vrachtwagen moeten plaatsvinden van Tiel naar Ouddorp. De voorlopige planning was, dat op woensdag 5 september, laat in de middag of vroege avond e.e.a. zou kunnen plaatsvinden door eigen RTM-medewerkers. Ik noteerde dag en tijdstip. Om op een fabrieksterrein rond te lopen, moesten er wel wat afspraken gemaakt worden. In goede samenspraak en communicatie met Mark Grootendorst, Pieter Tanis, Guido Baars, Jan de Bruin en de firma Oostendorp, de heer Gerrit van Os, werd vooraf geregeld, dat ik het bedrijfsterrein kon betreden. Dinsdagavond belde Guido mij op: het wordt wat vroeger op deze dag: 8 uur ’s morgens! Geen probleem, daar kom ik graag eerder mijn bed voor uit. Om kwart voor acht meldde ik mij bij de fabriekspoort, waar Guido en Pieter met hun truck van de firma Biemond en Van Pelt uit Zwijndrecht ook al gearriveerd waren. De truck werd achteruit de fabriekshal ingereden en in nauwelijks een half uurtje was de klus geklaard: de ketel stond vastgesjord op de platte bak en de vervoersdocumenten werden afgetekend. Wat een belevenis !!!. Het fotograferen in je eigen woonplaats van een bijzondere mijlpaal voor de RTM. Voelde mij vereerd dit te mogen doen. Om 08:40 uur vertrok het transport voor de 120 kilometer lange rit via de A15 naar Ouddorp. De foto’s hieronder geven een impressie. Bij de passage van de spoorwegovergang in de Predikbroedersweg/Kijkuit (spoorlijn Tiel Kesteren Arnhem) zag de ketel voor het eerst spoorrails… Bij thuiskomst meteen de foto’s in orde gemaakt en opgestuurd naar Mark Grootendorst. Met alle digitale technieken gaat dat snel… Drie dagen later zag ik de ketel staan: in het museumgebouw, bij de cateringbar staat hij tijdelijk opgesteld als blikvanger voor de bezoekers en de donateurs. Houd de Tramkoerier in de gaten! Er volgen nog interessante artikelen door Jan de Bruin over deze historische locomotief.
Open Monumentendag Na mijn bezoeken aan de RTM op de “Driedaagse Meimanifestatie” en met Pinksteren stond nog één bezoek op mijn wensenlijst: de afsluiting van het rijseizoen is altijd weer leuk om naar Ouddorp af te reizen. De lange, hete en vooral gortdroge zomerperiode had zo zijn beperkingen, ook bij de RTM waar de stoomtractie tijdelijk werd ingewisseld voor dieseltractie vanwege bermbrandgevaar. Hoewel de “blustram” ook wel weer een bijzonderheid was… de foto’s staan ongetwijfeld op de website en de facebookpagina van de RTM.
Samen met vriend Jos Beerman uit Amsterdam volgden we per auto (vanaf Geldermalsen) de gebruikelijke route: A15 afslag Brielle en de N57 naar de Brouwersdam, De Punt West. Jos en ik kennen elkaar uit 1964 toen de RTM nog reed op haar laatste stamlijnen op Voorne-Putten: van Rotterdam Rosestraat via Spijkenisse naar Hellevoetsluis/Oostvoorne. Bij binnenkomst in het museumgebouw stond ie daar te pronken: in grijze dekverf de nieuwe ketel van loc 37. Voor de rijdende dienst was loc 50 ingezet, met de rijtuigen AB417, AB414 (beide 1913, Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam), BD438 (1898, S.A. de Construction 'la Métallurgique', Nijvel) en de AB 398 (1906, Allan) met goederenwagon 715 . Tevens reed motorrijtuig MABD 1602 “Reiger” (1950) met rijtuig ABR 1517 (met restauratie-afdeling) en bagagepostrijtuig BPD 1631 (naar het voorbeeld van de Zeeuwse combinaties in 1953). Op het remiseterrein liep het ensemble “Uit Grootmoeders Tijd” rond, spontaan aangevuld met een groep andere reizigers in klederdracht, de dorpspastoor met bijbel in de hand voorop… Zo’n driehonderd bezoekers in goed bezette trams hadden weer een leuke en boeiende dag. En we spraken weer de ons bekende en vertrouwde vrienden, vrijwilligers bij de RTM: Mark Grootendorst, “Leider van den Dienst”, Guido Baars, Remco de Feiter, Rinus van den Tol (machinisten), Paul Hekking (conducteur), André en Edwin Brauns (rangeerders) en Wijnand de Gooijer (winkelbeheerder). Marius van Rijn met echtgenote, op doorreis, konden we ook even de hand schudden bij “zijn extra dienstje” op de bok. We kennen Marius natuurlijk van de Stoomtram Hoorn Medemblik, maar vooral van zijn enorme gedrevenheid bij de Tramweg Stichting om materieel te bewaren wat toen naar de sloop dreigde te gaan. Met een uitstekend verzorgde catering konden we op tijd van ons natje en droogje genieten, want railerfgoed maakt hongerig…. of zou het gewoon door de frisse zeewind komen ?…. Tenslotte mochten we in de werkplaats een tipje van de sluier oplichten: een korte blik op het frame van loc 37 en de inmiddels gemaakte vorderingen. Vanwege “bedrijfsgeheim” hebben we daar maar geen foto’s van gemaakt: in de Tramkoerier leest u er alles over. Nu de ketel op zijn bestemming was aangekomen werd een nieuwe mijlpaal in dit project gerealiseerd. Een felicitatie waard ! En bij felicitaties hoort natuurlijk een cadeautje: een extra donatie in het fonds van de 37 werd in dank aanvaard. En bij deze mijn oproep dit ook te doen !! Hieronder een fotoreportage, waarbij ik vooral de “mens en zijn machine” (lees: de vrijwilliger) in beeld heb willen brengen. Met de donateursdag op 29 september in het vooruitzicht zouden we nog leuke en verrassende tijden tegemoet gaan. Steun de RTM en vooral loc 37 !!!
|