[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]


Een Nekaf en een Atalanta bij de RTM

Pinksteren 2024, verslag van een bijzonder evenement met historische voertuigen op 20 mei 2024

Inleiding

Aanvankelijk was ik van plan tien dagen eerder de RTM weer te bezoeken tijdens het evenement Mei Driedaagse, dat ook dit jaar gehouden werd rond het lange Hemelvaartsweekend (9 – 12 mei).

Dat plan moest ik op het allerlaatste moment afblazen toen bleek, dat Rijkswaterstaat dat lange weekend benutte voor grootschalige wegwerkzaamheden bij Rotterdam. Normaal is een ritje per auto naar Ouddorp vanuit mijn woonplaats vrij eenvoudig in anderhalf uur te bereiken via de A15 richting Europoort, afslag 12 Brielle en de N57 naar Goeree Overflakkee, 121 kilometers. Maar deze reis zou onverbiddelijk eindigen in veel vertraging en lange files ten zuiden van Rotterdam. Ook op de omleidingsroutes en via Zierikzee of “om de noord” via de A20/A4 was ook geen optie. Kortom, Ouddorp was vrijwel niet te bereiken of met grote vertragingen.

Wat was er aan de hand. Het werk was tijdig aangekondigd als een geplande werkzaamheid. De routeplanner gaf aan, dat de A16 in noordelijke richting vanaf knooppunt Ridderkerk tot knooppunt Terbregseplein volledig gesloten was. Dat betekende dat verkeer vanaf de A16 uit het zuiden omgeleid werd vanaf Ridderkerk via de A15 (naar knooppunt Hoogvliet > A4 Beneluxtunnel > knooppunt Kethel > A20). Samenvoegend met het verkeer vanuit het oosten vanaf de A15, leverde dat veel en langdurige drukte en lange files op. Nu leiden er meer wegen naar Ouddorp, maar langdurig omrijden lokte niet, waardoor ik van mijn bezoek afzag. Op Tweede Pinksterdag, 20 mei kreeg ik een probleemloze herkansing de RTM te bezoeken. Daardoor miste ik weliswaar het evenement Mei Driedaagse rond Hemelvaartsdag, maar het evenement Goederenvervoer met Pinksteren maakte alles weer goed.

Het evenement goederenvervoer

Dit evenement staat traditiegetrouw bekend om het historische goederenvervoer te benadrukken. Dat gebeurt doorgaans met oldtimer vrachtauto’s, tractoren en andere historische voertuigen.
De oude vrachtenauto’s moesten het dit jaar door omstandigheden laten afweten, maar er was toch genoeg te zien. Er reden drukbezette boottrams, een goederentram, veel oldtimers tractoren, een stoommobiel en RTM-bus 82 Atalanta stond te pronken op het remiseterrein.

De materieelinzet was als volgt:

  • Stoomloc 54 reed de trams 11/12 en boottrams 113/14; stoomloc 50 reed de late middagslag met de tramritten 15/116, beide met de bekende stam houten rijtuigen.
  • Stoomloc 50 reed de eerste twee goederentrams met de vijf gesloten goederenwagens 1111, 728, 642, 635 en 615 (in deze volgorde achter de loc bij vertrek uit het trammuseum) naar en van Port Zélande. Motorwagen M 1805 heeft de derde en laatste goederenslag gereden en vertrok rond 14:30 uit het museum (kruising op wisseloverloop met binnenkomst tram 14).
  • Bus 107 Grasklokje reed een afhuurrit voor een gezelschap vanuit Ouddorp.

Een beeldimpressie van deze dag:

De boottram 113 van 13:30 uur vervoerde zo'n 200 reizigers en was dus goed bezet.
Na gedane arbeid is het goed spuien (stoom afblazen).

  • Stoomloc 50 reed de eerste twee goederentrams met de vijf gesloten goederenwagens 1111, 728, 642, 635 en 615 (in deze volgorde achter de loc bij vertrek uit het trammuseum) naar en van Port Zélande. Motorwagen M 1805 heeft de derde en laatste goederenslag gereden en vertrok rond 14:30 uit het museum (kruising op wisseloverloop met binnenkomst tram 14).

  • Steevast roept een bezoek aan de RTM ook andere (jeugd)herinneringen op, zoals een legerjeep, de Nekaf.

    De Nekaf Jeep was een Willys M38A1 jeep die in Nederland werd geassembleerd, aanvankelijk bij Nekaf in Rotterdam en later bij Kemper & Van Twist uit Dordrecht. De Nekaf Jeep werd tot in de jaren negentig bij de Koninklijke Landmacht gebruikt. Totaal zijn er circa 7500 gebouwd. De militaire aanduiding is M38A1. Het is oorspronkelijk een ontwerp uit 1952 van Willys-Overland en wordt ook wel aangeduid als Willys MD. De Nederlandse versie wijkt af van de standaard M38A1 door de kenmerkende bolle richtingaanwijzers aan elke zijkant, die beschermd worden door een ijzeren beugel
    (Bron: Wikipedia).

    In mijn militaire diensttijd (1969) was ik jeepchauffeur op dit voertuig als ordonnans (tegenwoordig noemen ze dat pakjesbezorger): documenten bezorgen tussen de legerplaatsen bij het 108e Verbindingsbedieningsbataljon en bij veldoefeningen de aalmoezenier vervoeren met zijn tentje.

    Meer info op deze website:kijk hier.





    RTM-bus 82 Atalanta is wel rijvaardig maar nog niet dienstvaardig. Aan het interieur wordt nog gewerkt. De buitenzijde is in de juiste kleurstelling gebracht.

    Inrichting permanente tentoonstelling

    Op deze 2e Pinksterdag mocht ik onder begeleiding van en met uitleg door conservator Mark Grootendorst een kijkje nemen in de voortgang van de inrichting van de permanente tentoonstelling op de bovenverdieping van het nieuwe museumgebouw.
    Ik was onder de indruk wat daar gerealiseerd gaat worden en hoe dat professioneel en met visie aangepakt wordt. Je zou haast zeggen, dit is geen hobby meer maar pure vakmanschap. De nieuwe modelbaan is nog volop in aanleg, maar ik zag al reizigers op het perron in het station Blaakschedijk staan wachten op hun tram. In een ander gedeelte van de ruimte wordt een permanente tentoonstelling gebouwd die de historie van de RTM volop in beeld zal brengen. De vitrines staan al klaar om ingericht te worden. Het museum krijgt steeds meer betekenis als een volwaardig monument van de geschiedenis. Extra donaties om alles te bekostigen zijn meer dan welkom !

    Het plan is om het nieuwe museumgebouw eind september 2024 officieel te openen.


    ↑ → Reizigers op het perron in het station Blaakschedijk staan al te wachten op hun tram. En er worden zelfs al goederen aangeleverd. De aanleg van de modelbaan op de verdieping van het museumgebouw vordert goed. Naar verwachting start de tramexploitatie in de miniatuurwereld en de nieuwe dienstregeling eind september 2024.




    Op tijd weer naar huis

    Het gebied rond de Brouwersdam is een bekende toeristische route, ook voor de vele watersporters. Veel Duitsers met campers ook. De ervaring leert dat iedereen weer naar huis moet met druk verkeer op de N57. Maar mijn terugreis verliep voorspoedig, nadat ik eerst nog een kijkje nam bij het voormalige Informatiecentrum Grevelingen in Port Zélande, dat een nieuw leven krijgt.
    Staatsbosbeheer heeft per 1 december 2021 de winkel, expositieruimte en de uitkijktoren van het Informatiecentrum Grevelingen gesloten en het gebouw was sindsdien dicht. Ook was het niet meer mogelijk om zalen te huren. De horeca was al eerder gesloten. Het fraaie uitzichtpunt op de Brouwersdam, de Noordzee, het Grevelingenmeer èn de RTM was daardoor helaas een fotostandpunt minder. Het gebouw biedt een troosteloze, desolate aanblik en de rieten zijwanden beginnen te eroderen. De toekomst biedt weer (vogel)perspectief, na de overname door Pix Factory.

    Bron: folder PixFactory Natuurfotografie Belevingscentrum Port Zélande - Brouwersdam