[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Het oude normaal is weer terug
Pasen 2022, 18 april Nadat met de persconferenties door de overheid van medio en eind januari 2022 (geleidelijk) steeds meer versoepelingen werden ingevoerd met betrekking tot de genomen coronamaatregelen met tal van beperkingen, te weten: op 14 januari 2022 voor onderwijs en winkels, op 25 januari 2022 voor horeca en cultuur, werden op 16 februari 2022 vrijwel alle maatregelen ingetrokken. Op 23 maart werd de verplichting tot het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer ook opgeheven en daarmee keerde het oude normaal in de samenleving weer vrijwel terug. Het hele land stond te springen om weer leuke dingen te kunnen doen, zonder allerlei beperkingen. Musea gingen weer open zonder beperkingen en de rijdende railmusea maakten hun opwachting om het voorjaars- en zomerseizoen weer volledig te kunnen rijden na twee jaren met allerlei beperkingen. De RTM startte op maandag 18 april 2022, 2e Paasdag traditiegetrouw het rijseizoen. Dat maakte een bezoek aan Ouddorp tot nummer 1 op de “to do-lijst”. Het fraaie voorjaarsweer trok gans het land naar buiten, zodat het overal bijzonder druk was en de wegen, parkeerplaatsen en stranden vol liepen. De route naar de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, o.a. via de N57, heeft de beruchte knelpunten. Mijn regelmatige bezoekjes aan de RTM heeft twee jaar lang ook fors te lijden gehad van alle beperkingen, met als uitzondering de donateursdagen in de maand september, die door tijdelijke versoepeling van de coronaregels van dat moment wel gehouden werden. Zie de verslagen hiervan op eerdere pagina’s. Het kwartaalblad van de RTM, de Tramkoerier heeft de laatste jaren ons prima op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen en de vorderingen van de restauratieprojecten. Hoogste tijd dus voor een retourtje De Punt West, per auto bereikbaar via de A15 (Europoort) en aansluiting 12 Brielle en daarna de N57 richting Brouwersdam, volgens de navigatie de kortste en snelste route, 121 kilometer in 1 uur en 20 minuten. In deze vroege ochtend gaf dat geen vertragingen. Op deze eerste rijdag werd traditioneel gestart met de ritten van 11:30, 13:30 en 15:30 uur, waarbij de tweede en derde retourslagen aansluiting gaven op, respectievelijk van de boot in Middelplaat Haven. De boot heeft trouwens een andere aanlegsteiger gekregen, zodat overstappende passagiers wel even de weg gewezen moest worden en iets verder moesten lopen. De recent verschenen nieuwe jaarfolder vermeldt de tramritnummers: 11/12, 113/14 en 15/116 tussen het RTM-trammuseum en West-Répart vice versa, waarbij de tramritnummers 113 en 116 dus aansluiting geven op/van de rondvaartboot aan de halte Middelplaat-Haven. Maar er waren ook andere dingen die opvielen en dus de aandacht vroegen. Er is de laatste jaren niet stilgezeten en tal van projecten werden afgerond of zijn juist gestart:
De catering had het weer gezellig druk voor grote en kleine bezoekers en de broodjes kroket, bal gehakt en frikadel, koffie, thee en frisdrank en ijsjes en versnaperingen als koeken en repen, hadden gretig aftrek. Rond 16:00 uur vertrok ik weer huiswaarts en kon meteen op de rotonde De Punt in de N57 aansluiten achter 9 kilometer file tot Stellendam en daarna nog eens 3 kilometer Haringvlietbrug. Pas bij de afslag/aansluiting Brielle op de A15 kon ik weer tempo maken om de Betuwe te bereiken. Met drie kwartier vertraging over de gebruikelijke 121 km was ik weer thuis. De Drie Daagse Meimanifestatie rond Hemelvaartsdag staat weer genoteerd. Hieronder een fotoselectie van Tweede Paasdag.
|