[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]

Het oude normaal is weer terug

Pasen 2022, 18 april

Nadat met de persconferenties door de overheid van medio en eind januari 2022 (geleidelijk) steeds meer versoepelingen werden ingevoerd met betrekking tot de genomen coronamaatregelen met tal van beperkingen, te weten: op 14 januari 2022 voor onderwijs en winkels, op 25 januari 2022 voor horeca en cultuur, werden op 16 februari 2022 vrijwel alle maatregelen ingetrokken. Op 23 maart werd de verplichting tot het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer ook opgeheven en daarmee keerde het oude normaal in de samenleving weer vrijwel terug. Het hele land stond te springen om weer leuke dingen te kunnen doen, zonder allerlei beperkingen.

Musea gingen weer open zonder beperkingen en de rijdende railmusea maakten hun opwachting om het voorjaars- en zomerseizoen weer volledig te kunnen rijden na twee jaren met allerlei beperkingen.

De RTM startte op maandag 18 april 2022, 2e Paasdag traditiegetrouw het rijseizoen. Dat maakte een bezoek aan Ouddorp tot nummer 1 op de “to do-lijst”. Het fraaie voorjaarsweer trok gans het land naar buiten, zodat het overal bijzonder druk was en de wegen, parkeerplaatsen en stranden vol liepen. De route naar de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, o.a. via de N57, heeft de beruchte knelpunten.

Mijn regelmatige bezoekjes aan de RTM heeft twee jaar lang ook fors te lijden gehad van alle beperkingen, met als uitzondering de donateursdagen in de maand september, die door tijdelijke versoepeling van de coronaregels van dat moment wel gehouden werden. Zie de verslagen hiervan op eerdere pagina’s. Het kwartaalblad van de RTM, de Tramkoerier heeft de laatste jaren ons prima op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen en de vorderingen van de restauratieprojecten.

Hoogste tijd dus voor een retourtje De Punt West, per auto bereikbaar via de A15 (Europoort) en aansluiting 12 Brielle en daarna de N57 richting Brouwersdam, volgens de navigatie de kortste en snelste route, 121 kilometer in 1 uur en 20 minuten. In deze vroege ochtend gaf dat geen vertragingen.

Op deze eerste rijdag werd traditioneel gestart met de ritten van 11:30, 13:30 en 15:30 uur, waarbij de tweede en derde retourslagen aansluiting gaven op, respectievelijk van de boot in Middelplaat Haven. De boot heeft trouwens een andere aanlegsteiger gekregen, zodat overstappende passagiers wel even de weg gewezen moest worden en iets verder moesten lopen. De recent verschenen nieuwe jaarfolder vermeldt de tramritnummers: 11/12, 113/14 en 15/116 tussen het RTM-trammuseum en West-Répart vice versa, waarbij de tramritnummers 113 en 116 dus aansluiting geven op/van de rondvaartboot aan de halte Middelplaat-Haven.

Maar er waren ook andere dingen die opvielen en dus de aandacht vroegen. Er is de laatste jaren niet stilgezeten en tal van projecten werden afgerond of zijn juist gestart:

  • Bij binnenkomst viel meteen op, dat de uitbreiding voor de bouw van de 3e fase van het museumgebouw al goed zichtbaar was. De werkzaamheden aan de fundering lag er in de ochtendzon mooi bij; de bekisting voor de draagkolommen van de staalconstructie is aangebracht. De gipsbetonblokken voor de opbouw van de muren lagen reeds klaar evenals de centrale afvoerput voor het regenwater. Aannemer is Bouwbedrijf Van der Linde uit Ouddorp. De ingang naar het bestaande gebouw en de kassa is tijdelijk omgelegd.
  • Binnen in het bestaande gebouw zocht ik naar de ruimte van de “Leider van den Dienst”, maar Post T, annex verkeersleiding is verhuisd naar de bestuurskamer op de 1e verdiepingsvloer.
  • Aan de restauratie van rijtuig ABD 397 werd hard gewerkt: door de timmerman en de schilder werd op deze vrije dag gewoon doorgewerkt.
  • Op het buitenterrein, het emplacement vielen enkele spoorvernieuwingen op; de Tramkoerier heeft van dit alles verslag gedaan.
  • Loc 50 was op deze dag ingezet voor de rijdende dienst van alle drie retourslagen, samen met de stam 6 houten rijtuigen (396, 363, 364, 394, 438 en 398). Ik ontmoette bekende én nieuwe machinisten en stokers. Zij die hun opleiding recent hadden afgerond met een geslaagd examen, konden aan de bak in de praktijk.
  • Langs de lijn: Staatsbosbeheer heeft per 1 december 2021 de winkel, expositieruimte en de uitkijktoren van het Informatiecentrum Grevelingen gesloten. Ook is het dan niet meer mogelijk om zalen te huren. De horeca was al eerder gesloten. Het fraaie uitzichtpunt op de Brouwersdam, het Grevelingenmeer èn de RTM is helaas een fotostandpunt minder. Het gebouw biedt een troosteloze, desolate aanblik en de rieten zijwanden beginnen te eroderen. Er valt niets meer te beleven.

De catering had het weer gezellig druk voor grote en kleine bezoekers en de broodjes kroket, bal gehakt en frikadel, koffie, thee en frisdrank en ijsjes en versnaperingen als koeken en repen, hadden gretig aftrek.

Rond 16:00 uur vertrok ik weer huiswaarts en kon meteen op de rotonde De Punt in de N57 aansluiten achter 9 kilometer file tot Stellendam en daarna nog eens 3 kilometer Haringvlietbrug. Pas bij de afslag/aansluiting Brielle op de A15 kon ik weer tempo maken om de Betuwe te bereiken. Met drie kwartier vertraging over de gebruikelijke 121 km was ik weer thuis. De Drie Daagse Meimanifestatie rond Hemelvaartsdag staat weer genoteerd. Hieronder een fotoselectie van Tweede Paasdag.


Ik houd niet zo van selfies, maar voor dit vijfentwintigste bezoek aan de RTM sinds augustus 2007 maak ik graag de uitzondering en vier ik mijn eigen jubileumpje.


↑ → ↑ → Loc 50 wordt in gereedheid gebracht en voorgereden naar zijn rijtuigstam op perronspoor 9 voor het rijden van de tramritten 11/12, de eerste dienst van de dag, vertrek om 11:30 uur.

Uitbreiding museumgebouw, 3e fase

Deze uitbreiding was in 2013 al voorzien. Vanwege de investeringsspreiding is de ontwikkeling in de uitbreiding van het museumgebouw in drie periodes ingedeeld. Zie deze pagina.

Begin april 2022 werden door de eigen vrijwilligers met de eigen RTM-bouwkranen de eerste voorbereidingen voor de nieuwbouw getroffen. De trottoirbanden zijn verwijderd uit het gedeelte van de straat dat afgegraven moet gaan worden en er werd een begin gemaakt om een gedeelte van de bestrating te verwijderen. Het stuk grond waar gebouwd gaat worden werd opgeruimd en werd bouwrijp gemaakt. In de weken erna werd het terrein afgegraven en werd de betonbekisting voor de fundering voorbereid en aangelegd. De ingang voor publiek werd afgesloten en de toegang tot het museum wordt tijdens de bouwperiode omgeleid via een deur aan de achterzijde. De foto's geven de situatie op 18 april aan.

Motorwagen M67 heeft geen dienst vandaag.
Ondertussen in de werkplaats: restauratie van houten rijtuig ABD 397.
Meesterschilder Eric van der Reiden zet een zijpaneel van de ABD397 in de grondverf.
Langs de lijn
Tram 12 bij terugkeer in het museum; eerste retourrit, aankomst plm. 12:35 u.
Tram 113 bij Middelplaat Haven, tweede retourrit, plm. 13:49 u. Vervoert reizigers voor de boot.
Tram 113 bij Middelplaat Haven, tweede retourrit, plm. 13:49 u. Vervoert reizigers voor de boot in Middelplaat Haven.
↑ → Tram 14 bij Middelplaat Haven, plm. 14:15 u.
Tram 14 bij vertrek uit Middelplaat Haven, plm. 14:20 u..
Tram 15 bij vertrek, 15:30 u. uit het trammuseum, derde retourrit. Neemt op de terugweg als tram 116 reizigers mee van de boot in Middelplaat Haven en keert om 16:30 u. terug in het museum.
Terug naar huis. Maar eerst achteraan aansluiten op de N57.