[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]


Driedaagse Mei Manifestatie 2023

Verslag van de Zeeuwsche Dieseldag op 20 mei

Inleiding

Hemelvaartsdag staat al jaren in de traditie bekend als de Nationale Stoomtreindag: jaarlijks terugkerende evenementen waarbij diverse musea met rijdend railerfgoed zich opmaken op deze dag en vaak ook de dagen erna nog om met hun pronkstukken ritten te houden. Er was volop keus: de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik (SHM), de Stichting Stoomtrein Goes – Borsele (SGB), de Stichting RTM Ouddorp v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (MRTM), de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld (ZLSM) en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) Apeldoorn – Beekbergen - Loenen om er een paar te noemen, boden een gevarieerd dagprogramma, ieder in zijn eigen specifieke omgeving en landschap met uniek materieel en entourage. Dit jaar 2023 viel Hemelvaartsdag op donderdag 18 mei. Met het aansluitende weekend brengt het doorgaans veel bezoekers in beweging wat in het openbaar vervoer en de wegen er naar toe merkbaar is: drukte en files.

De Stichting RTM Ouddorp v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (MRTM) deed 3 dagen lang, van 18 t/m 20 mei, mee om zich met haar rijdende collectie te presenteren met een uitgebreide dienstregeling.

Zeeuwsche Dieseldag

De derde dag, 20 mei, staat traditioneel te boek als Zeeuwsche Dieseldag. De MABD1804, de MD1805 en loc 50 reden hun trams volgens een “strakke uurdienstregeling”: om 11:30 en 13:30 uur reed loc 50 de stoomtrams (resp. tram 11 en 113 (de laatste met aansluiting op de rondvaartboot in Middelplaats Haven); de MABD 1804 reed de trams 21 en 23 om 12:25 en 14:25 uur en de MD 1805 reed tram 15 om 15:30 uur, alles natuurlijk met hun retourritten. De M67 had een dagje pauze maar stond wel buiten.

Het verdere schema werd uitgevoerd zoals hieronder is weergegeven in het dienstregelingblad voor deze dag.

De rijtuigsamenstelling (bij vertrek uit de remise, achter de loc, resp. motorrijtuig, motorwagen) was als volgt:

  • Loc 50 met houten rijtuigen: AB 396 (versterkingsrijtuig boottram 113/14) + AB 394 + B 363 + BD 438 + AB 398.
  • Motorrijtuig MABD 1804 met stalen rijtuigen: BD 1631 + B 1515 + AB 1513 + ABR 1517.
  • Motorwagen MD 1805 met houten rijtuigen: AB 394 + B 363 + BD 438 + AB 398.

Alle vijf retourriten/trams (twee extra dus) waren verschillend van samenstelling. Eén ding stond vast: alle samenstellingen waren historisch verantwoord en hebben daadwerkelijk in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw - het thema van deze dag - zo gereden tussen Rotterdam en Hellevoetsluis en Oostvoorne en op de Zeeuwsche eilanden. Hoewel er concurrentie was van andere evenementen in den lande en ook van het fraaie weer met veel zon, waren deze dagen voor de RTM een succes met veel bezoekers, waarbij de autokentekenplaten op het parkeerterrein veel Duitse en Belgische liefhebbers lieten zien. Men weet de RTM dus ook vanuit het buitenland te vinden! In de remise kon het overige materieel bezocht worden en zelfs in miniatuur. En natuurlijk ontbrak het springkussen niet en stond buiten de stoomtrekker (stoomlocomobiel) - gebruikt om landbouwmachines mee aan te drijven - opgesteld. De catering zorgde weer voor de hapjes en de drankjes: vooral de broodjes bal gehakt, frikadel en kroket voor de lekkere trek vonden hun weg naar personeel en bezoekers. De saucijzenbroodjes waren groot en zeer smakelijk.

Uitbreiding museumgebouw, 3e fase

Het museum is nog volop in de verbouwing met de derde fase-uitbreiding. Bouwbedrijf Van der Linde uit Ouddorp, de aannemer van de bouw van de 3e uitbreidingsfase van het museumgebouw, heeft al veel werk verzet. Daarnaast doen vrijwilligers veel werk in eigen beheer, zoals het schilderwerk, het spoorwerk, de inrichting en algemene bijkomende klussen, zoals bestratingen. Ik mocht een kijkje nemen, onder begeleiding, in het nieuwe museumdeel. Bij de ingang van het museum viel de voortgang op van de bouwwerkzaamheden van de uitbreiding van het museum: de nieuwe ingang van het museum krijgt een meer prominente plek bij de entree. Het derde deel is kapdicht en nagenoeg ook glasdicht. De binnenzijde is nog volop in inrichting. Er is al een spoor verlengd, langs de inpandige tentoonstellingsmuur. Ook de bovenverdieping (entresol) is bouwkundig goeddeels klaar, evenals de toiletten gelijkvloers. De restauratie, de keuken, het loket en de winkel hebben nog een tijdelijke plaats, maar zullen in de aanbouw extra tot hun recht komen. De ingebruikname van de uitbreiding van het museum wordt in de loop van dit jaar verwacht (najaar).

Rijden in een rijtuigie……helemaal naar…

(vrij naar Ja Zuster, Nee Zuster, songtekst Leen Jongewaard en Wim Sonneveld)

Ik maakte de volgende tramrit met wat creatief overstappen:
Eerst fotografeerde ik tram 11 met loc 50 bij de bekende duinlus in De Punt. Daarna:

Vertrek uit de remise om 12:25 uur met tram 21 (MABD 1804) > tot Middelplaat Haven (a: 12:46, met extra stop op mijn verzoek) > terug met tram 22 (Middelplaat Haven v: 13:21) > tot Port Zélande (a: 13:26, uitstappen, in de dienstregeling abusievelijk vermeld als 12:26) > wachten op stoomtram 113 (loc 50, a: 13:46 – v: 13:46) > West Repart (a: 13:56/v: 14:05), > met tram 14 terug naar Remise (a: 14:41). De bootreizigers van tram 113 stappen trouwens in Middelplaat Haven pas uit ná de kering op tram 14 in West Repart, dat is bij aankomst om 14:10. De bootreizigers keren weer terug met tram 116. Vanwege de uitgekiende dienstregeling en het enkelspoor rijden tussen de haltes, moest twee maal gekruist worden bij de wisseloverlopen in De Punt West. Deze wissels liggen feitelijk in de vrije baan, vlakbij de remise. Het op tijd rijden met een uurdienst is op zo’n dag van cruciaal belang, maar dat zijn ze bij de RTM wel gewend.

Hieronder in tijdsvolgorde een fotoreportage van deze dag. Niet alle foto’s hebben extra bijschriften: de plaatsen waar gefotografeerd is zullen bij de liefhebber genoegzaam bekend zijn.

Rond 11:00 uur stroomde de parkeerplaats vol met bezoekers uit binnen- en buitenland. Op de achtergrond het inmiddels uit de kluiten gegroeide museumgebouw, dat in 3 bouwfases tussen 2013 en 2023 zijn nu maximale omvang heeft bereikt. Kijk op de pagina Infrastructuur hoe een remise uitgroeide tot een volwaardig rijdend trammuseum in het duingebied De Punt bij Ouddorp op Goeree Overflakkee. Dit voormalige eiland behoort nog tot de provincie Zuid Holland, want de provinciegrens met Zeeland ligt even verderop in de Brouwersdam bij Port Zélande. De tramlijn naar West Repart is dus een interregionale lijn die twee provincies verbindt en voornamelijk langs het Grevelingenmeer ligt. De andere verbinding is de autoweg in de N57. Bij Port Zélande ligt een groot watersportgebied en jachthaven (Marina Port Zélande). Het gebied is een toeristische trekpleister.
Rijtuigstam houten rijtuigen: AB 396 (versterkingsrijtuig boottram 113/14) + AB 394 + B 363 + BD 438 + AB 398.
Rijtuigstam stalen rijtuigen: BD 1631 + B 1515 + AB 1513 + ABR 1517.
Van links naar rechts: de rangeerlocomotieven M1653 en M1651, motorrijtuig MABD 1602 en houten rijtuig B 367. Meer gegevens over de RTM-museumcollectie op de website Nederlandse Museummaterieel Data Base.

Bezoek ook eens het Museum RTM en beleef hetzelfde plezier als hierboven beschreven. Donateur worden is niet verplicht, maar beveel ik van harte aan.
Website Stichting RTM Ouddorp

-0-0-0-0-0-0-0-