[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
Welkom, voor het eerst via de voordeur graag
Pasen 2024, verslag van de eerste rijdag van het seizoen op 1 april Inleiding De RTM startte op maandag 1 april 2024, 2e Paasdag traditiegetrouw het rijseizoen. Dat maakte een bezoek aan Ouddorp (De Punt) tot nummer 1 op de “to do-lijst”. De weersvoorspelling voor het westen van het land beloofde zonnige en droge perioden. Dát en het feit dat vrijwel “heel Nederland” er op uittrekt (voor elk wat wils…), maakt ook de verwachting reëel, dat de wegen wel eens druk konden worden, met name de route naar de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, o.a. via de N57, heeft de beruchte knelpunten. Ouddorp, De Punt, Middelharnis en Goedereede liggen op Goeree-Overfakkee en is het zuidelijkste deel van Zuid-Holland. Halverwege de Brouwersdam ligt Port Zélande, de poort naar Zeeland. De RTM is dus de enige interlokale (museum)tramlijn van Nederland, want deze eindigt nabij het Zeeuwse Scharendijke (ook wel West Repart genoemd). Voor mijn bezoek: hoogste tijd dus voor een retourtje Betuwe - De Punt West, per auto bereikbaar via de A15 (Europoort) en aansluiting 12 Brielle en daarna de N57 richting Brouwersdam, volgens de navigatie de kortste en snelste route, 121 kilometer in 1 uur en 20 minuten. In deze vroege ochtend gaf dat geen vertragingen en geen files. Een spoor van vernieuwing Voor wie bijna een jaar lang niet op locatie geweest is en de donateursdag op 30 september 2023 door omstandigheden heeft moeten missen, was het een dag vol verrassingen. Weliswaar op de hoogte gehouden door en ingelezen met De Tramkoeriers (het kwartaalblad van de RTM), roept het zèlf aanschouwen van de vele veranderingen en de voortgang van diverse bouw- en restauratieprojecten een bewonderenswaardig respect op wat door vrijwilligers tot stand is en wordt gebracht. De gereviseerde loc 56, de uitbreiding van het museumgebouw met een 3e planfase, vernieuwingen van de railinfrastructuur met 250 meter nieuw spoor (met een nieuw NP46-wissel naar en van spoor 10), het aanpassen van de kolenbunker met een nieuw zelf gebouwd wissel en kopspoor, een nieuwe keerwand tegen het duin en de reeds gestorte vloeistofdichte vloer voor een bielzenopslag geven de bezoekers al direct aan: hier wordt hard gewerkt. Ook diverse bestratingwerkzaamheden werden in eigen beheer uitgevoerd. Welkom, voor het eerst via de voordeur graag Wie het nieuwe gebouw binnengaat via de nieuwe en prominente entree, wordt meteen hartelijk welkom geheten door Madame Tussauds (…) Chef Lokettist van Dienst aan zijn schrijftafel en na de trapafgang, met rolstoellift (!), ook door de nieuwe receptiebalie medewerkers. En we feliciteren meteen Paul Hekking alsnog met zijn vorig jaar verleende Ridderschap in de Orde van Oranje-Naussau (Tramkoerier winter 2023). Dan wijst een historische ANWB-wegwijzer waar we naar toe willen. De entresol (bovenverdieping) is weliswaar nog niet beschikbaar maar de restaurantcorner op de begane grond des te meer, met een volledig nieuw circulair herbruikbaar zitmeubilair (schenking “De Groene Lanteern”/Ouddorp). Op naar de koffie met koek. We groeten het paard van de paardentram (Breda Ginneken) en nog wat andere bekenden, zoals de Leider van den Dienst, Mark Grootendorst. Het is even bijkomen wat hier allemaal te zien is en meteen valt op, dat de inrichting nog in wording is. Dat kost met uitsluitend onbetaalde vrijwilligers ook wat meer tijd dan eerder gedacht. Maar bouwkundig is de aannemer, Bouwbedrijf van der Linde klaar met zijn werk. De officiële opening van het museum is daarom ook wat opgeschoven in het jaar en zal nu plaatsvinden op vrijdag 27 september (de dag erna met een speciaal programma voor de donateurs).
Traditioneel van start Op deze eerste rijdag werd traditioneel gestart met de ritten van 11:30, 13:30 en 15:30 uur, waarbij de tweede en derde retourslagen aansluiting gaven op, respectievelijk van de boot in Middelplaat Haven. De recent verschenen nieuwe jaarfolder 2024 voor het rijseizoen vermeldt de tramritnummers: 11/12, 113/14 en 15/116 tussen het RTM-trammuseum en West-Répart vice versa, waarbij de tramritnummers 113 en 116 dus aansluiting geven op/van de rondvaartboot aan de halte Middelplaat-Haven. In de dienstregeling van tram en boot is deze (standaard) zo gemaakt, dat de reizigers náár de boot in Middelplaat Haven met de tram eerst doorrijden naar het eindpunt Scharendijke (en rijden dus Middelplaat Haven voorbij) en na het omlopen van de loc voor de terugrit en vertrek uit Scharendijke stappen zij in Middelplaat Haven uit voor de boot, die dan inmiddels aangemeerd ligt. Na terugkomst van de vaartocht stappen de bootreizigers in Middelplaat Haven weer in de tram voor de terugrit naar het museum. Op deze wijze hebben zij het hele tramtraject kunnen verkennen, dan wel beleven. De kade van Middelplaat Haven is recent geheel vernieuwd. Uitbreiding museumgebouw, 3e fase Deze uitbreiding was in 2013 al voorzien. Vanwege de investeringsspreiding is de ontwikkeling in de uitbreiding van het museumgebouw in drie periodes ingedeeld. Begin april 2022 werden door de eigen vrijwilligers met de eigen RTM-bouwkranen de eerste voorbereidingen voor de nieuwbouw van een 3e uitbreidingsfase getroffen. De trottoirbanden zijn verwijderd uit het gedeelte van de straat dat afgegraven moet gaan worden en er werd een begin gemaakt om een gedeelte van de bestrating te verwijderen. Het stuk grond waar gebouwd gaat worden werd opgeruimd en werd bouwrijp gemaakt. In de weken erna werd het terrein afgegraven en werd de betonbekisting voor de fundering voorbereid en aangelegd. De ingang voor publiek werd afgesloten en de toegang tot het museum werd tijdens de bouwperiode omgeleid via een deur aan de achterzijde. Zie ook het artikel/verslag van 20 mei 2023 (Zeeuwsche Dieseldag), klik hier. Aannemings- en Bouwbedrijf van der Linde uit Ouddorp startte na de bouwvakvakantie in de zomer van 2022 met de werkzaamheden. Bijzonderheden (bij de foto’s), met enige logistieke wijzigingen:
Opmerkelijk Er gaan in de media berichten rond, dat het voormalige Informatiecentrum Grevelingen in Port Zélande een herstart krijgt (zie bronnenoverzicht). Staatsbosbeheer heeft per 1 december 2021 de winkel, expositieruimte en de uitkijktoren van het Informatiecentrum Grevelingen gesloten en het gebouw was sindsdien dicht. Ook was het niet meer mogelijk om zalen te huren. De horeca was al eerder gesloten. Het fraaie uitzichtpunt op de Brouwersdam, het Grevelingenmeer èn de RTM was daardoor helaas een fotostandpunt minder. Het gebouw biedt een troosteloze, desolate aanblik en de rieten zijwanden beginnen te eroderen. Er viel niets meer te beleven. Maar de toekomst biedt weer (vogel)perspectief. Diverse bronnen (Staatsbosbeheer en Eilanden Nieuws):
Tenslotte Het was een goed bezochte Paasdag, het museum trekt ook veel Duitse en Belgische belangstellenden. De jaarfolder is ook in het Duits verkrijgbaar. De Drie Daagse Meimanifestatie rond Hemelvaartsdag staat weer genoteerd. Hieronder een fotoselectie van Tweede Paasdag.
|