[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]
Project Almelo Verdiept 2006 - 2009 Het Project Almelo Verdiept was de naamgeving aan een groot infrastructuurproject. Het hield in, dat tussen 2006 en 2009 in de binnenstad van Almelo het bestaande spoortracé over een lengte van ruim één kilometer verdiept is aangelegd, in een zogenaamde open tunnelbak. Dit gebeurde tussen het viaduct over de Wierdensestraat en station Almelo de Riet. Daardoor verdwenen op dat traject twee overwegen (Nieuwstraat-Zuiderstraat en Violierstraat - Schoolstraat), waar regelmatig ongevallen gebeurden. Ook in het kader van meer veiligheid op het spoor in Almelo en minder gelijkvloerse overwegkruisingen verdwenen in de directe omgeving nog eens drie overwegen (Bavinkelsweg, Deldensestraat en Steffensweg), waardoor de verkeersveiligheid op het spoor in en om Almelo enorm is verbeterd. De Steffensweg is nu een onderdoorgang onder het spoor voor fietsen. Bij de Aalderrinkssingel is een onderdoorgang gepland voor het langzaam verkeer. Op dit moment (augustus 2011) is van de overweg alleen de rijbaan versmald; de overweg ligt er nog steeds. Aanwijzingen dat er een onderdoorgang gaat komen is nog niet merkbaar. Door het spoor verdiept aan te leggen verbeterde het leefklimaat in de directe omgeving van het spoor. De barrièrewerking is afgenomen, evenals het geluid van de treinen. Rijen auto’s voor gesloten overwegbomen behoren sindsdien tot de verleden tijd en zijn de beide stadsdelen ter weerszijde van de spoorbaan zonder belemmeringen met elkaar verbonden. Tijdens de bouw van Almelo Verdiept, in opdracht en onder directie van ProRail uitgevoerd, reden de treinen gedurende 2 jaar over een tijdelijke enkelsporige hulpbaan, aan de zijde van de Burgemeester Raveslootsingel/Anjelierstraat. De oorspronkelijke planning van het werk was als volgt: Planning:
In het lange Pinksterweekeinde van zaterdag 30 mei, zondag 31 mei en maandag 1 juni werd het nieuwe spoor aan weerszijden aangesloten op de bestaande sporen. Op 2 juni 2009 bij aanvang dienst kwam de verdiepte tunnelbak in dienst. De afwerking van het gehele project liep nog door tot eind 2009. Diverse partners in dit grote project werkten samen.
Ontwerp en bouw was in handen van aannemer Van Hattum en Blankevoort. Op zaterdag 16 mei 2009 was er voor omwonenden en belangstellenden een open dag in Almelo. Daarvoor waren de treinstellen DM90 3408, SGMm 2946 en VIRM 9520 in de tunnelbak geplaatst. Tevens stonden er ook een werktrein van Volker schiftmachine en de lok 203-3. Op onderstaande 8 foto’s van Bertus Kers een impressie van de open dag.
Op onderstaande 10 foto’s van Bertus Kers een cabinerit door de tunnel, gezien vanuit Almelo De Riet naar Almelo, op de eerste dag van ingebruikname, 2 juni 2009. Voor juiste volgorde: klik op 1e rij van links naar rechts, daarna 2e rij van links naar rechts. Klik op een kleine foto voor de vergroting ervan. Drie en een half jaar later is de tunnel een vertrouwd beeld in Almelo geworden en heeft de tunnel zijn nut bewezen. Op 20 september 2012 was ik ter plaatse en maakte onderstaande 3 foto’s.
Bronnen en referenties: |