[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]
Nieuwe verkeersleidingspost Utrecht - Cartesius Driehoek
in bewerking, laatste toevoegingen op 6 juni 2015 Op maandag 3 februari 2014 begon ProRail met de bouw van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht. Vanuit de post verwerkt de treindienstleiding het meeste treinverkeer van Nederland. Het gebouw is in de loop van 2015 klaar en wordt gerealiseerd in de zogenaamde Cartesius Driehoek, een gebied met een rijke spoorgeschiedenis, ten noorden van het emplacement Utrecht, tussen de spoorlijnen naar Amsterdam en Gouda/Rotterdam/Den Haag. Na een welkomstwoord door Paul Dirix, directeur Operatie van ProRail, sloeg burgemeester Jan van Zanen van Utrecht de eerste paal van de verkeersleidingspost. ProRail vernieuwt Utrecht Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Maar liefst 285.000 mensen maken dagelijks gebruik van Utrecht Centraal. Over tien jaar zijn dat er 360.000 per dag. Om al die mensen nog sneller en comfortabeler te kunnen laten reizen investeert ProRail de komende jaren 2 miljard euro in de vernieuwing van stations, spoor en verkeersleiding in Utrecht. De nieuwe stationshal is in 2016 klaar. Om treinen beter te laten doorstromen worden de sporen rond Utrecht Centraal vernieuwd. Daarnaast legt ProRail tachtig kilometer nieuw spoor aan, met zeven nieuwe of vernieuwde stations en een extra spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Het toenemende treinverkeer wordt vanuit de moderne verkeersleidingspost in goede banen geleid. Door deze vernieuwingsslag is het hele spoornetwerk rond Utrecht straks klaar voor de toekomst. Cartesius Driehoek De verkeersleidingspost wordt gebouwd in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. In deze buurt was in de vorige eeuw het Werkspoor Utrecht gevestigd, een fabriek voor rijtuigen en spoorwegmateriaal. De komst van de verkeersleidingspost geeft het gebied een nieuwe impuls. Bouw en architectuur De toekomstige verkeersleidingspost bestaat uit drie verdiepingen en wordt uitgevoerd in cortensstaal, wat goed aansluit bij de spooromgeving. De architect is De Jong Gortemaker Algra. Nieuw gebouw op andere locatie Utrecht Centraal verwerkt het meeste treinverkeer van alle stations in Nederland. De verkeersleidingpost van Utrecht is daarom een van belangrijkste in het spoorwegennet. Maar de huidige post is hard aan vervanging toe: het gebouw is verouderd en ook de locatie volstaat niet meer. Vanuit een nieuw gebouw kan de verkeersleiding de doorstroom, veiligheid en betrouwbaarheid van het treinverkeer beter zeker stellen. De verkeersleidingpost wordt verplaatst naar een nieuw gebouw in de Cartesiusdriehoek van Utrecht. Dit is het gebied tussen het gelijknamige rangeer- en opstelterrein, de Cartesiusweg en de tweede Daalsedijk. Daar zit de verkeersleiding niet meer in het ontruimingsgebied van Utrecht Centraal, waardoor de post bij een eventuele ontruiming van het stationsgebied gewoon kan blijven functioneren. Het nieuwe, duurzame gebouw op deze plek biedt bovendien meer overzicht en ruimte.
Zekerheid door spreiding De verkeersleiding inclusief alle systemen moet altijd haar werk kunnen blijven doen. Ook tijdens een calamiteit. Daarom worden niet alle mensen en alle systemen bij elkaar in hetzelfde gebouw gezet. Om minder kwetsbaar te zijn, staat een deel van de ICT-systemen in een datacenter. Alle medewerkers gaan wel verhuizen naar het nieuwe gebouw. Ook zijn de energiesystemen dubbel uitgevoerd: er is altijd een back-up. Planning In juni en juli 2014 plaatste de aannemer de staalconstructie van het hoofdgebouw. De staalconstructie kwam nog voor zomervakantie klaar. Het hoogste punt werd daarmee bereikt en werd het gebouw wind- en waterdicht gemaakt. In het voorjaar van 2015 is de nieuwe post af en beginnen de voorbereidingen voor de fysieke verhuizing. Utrecht Centraal verwerkt het meeste treinverkeer van alle stations in Nederland. Zo’n station verdient natuurlijk een ultramoderne verkeersleidingpost, waar vanuit de verkeersleiding het treinverkeer in goede banen kan leiden. Enkele cijfers
Treindienstleidersgebieden Verkeersleidingpost Utrecht naar de situatie omstreeks 2005
Elke treindienstleider beschikt over een aantal bedienschermen in zijn/haar PPLG’s (Primair Proces Leidings Gebied, zie uitleg in het artikel Procesleiding op het spoor). Schematisch:
Hieronder enkele foto's en een impressie van de eindsituatie.
En natuurlijk blikken we terug op de oude post Utrecht
Opening nieuwe verkeersleidingspost Utrecht op 4 juni 2015 De modernste verkeersleidingspost van Nederland werd donderdag 4 juni 2015 in aanwezigheid van pers en genodigden officieel geopend. Utrecht is hèt spoorhart van Nederland: vanuit de post leiden de treindienstleiders van ProRail honderden treinen per dag in goede banen. Icoon in spoorhart Utrecht De opening vond plaats door door president-directeur Pier Eringa van ProRail, waarna enkele rondleidingen verzorgd werden.
Verkeersleidingspost Utrecht Utrecht Centraal verwerkt het meeste treinverkeer van alle stations in Nederland. De verkeersleidingpost van Utrecht is daarom een van belangrijkste in het spoorwegennet. De oude post was hard aan vervanging toe: het gebouw wasverouderd en ook de locatie volstond niet meer. Vanuit het nieuwe gebouw kan de verkeersleiding de doorstroom, veiligheid en betrouwbaarheid van het treinverkeer beter zeker stellen. Nieuw gebouw op andere locatie De verkeersleidingpost is verplaatst naar een nieuw gebouw in de Cartesiusdriehoek van Utrecht. Dit is het gebied tussen het rangeerterrein, de Cartesiusweg en de tweede Daalsedijk. Daar zit de verkeersleiding niet meer in het ontruimingsgebied van Utrecht Centraal, waardoor de post bij een eventuele ontruiming van het stationsgebied gewoon kan blijven functioneren. Het nieuwe, duurzame gebouw op deze plek biedt bovendien meer overzicht en ruimte. Zekerheid door spreiding De verkeersleiding inclusief alle systemen moet altijd haar werk kunnen blijven doen. Ook tijdens een calamiteit. Daarom zetten we niet alle mensen en alle systemen bij elkaar in hetzelfde gebouw. Om minder kwetsbaar te zijn, staat een deel van de ICT-systemen in een datacenter. Alle medewerkers zijn al verhuisd naar het nieuwe gebouw. Ook zijn de energiesystemen dubbel uitgevoerd: er is altijd een back-up. Migratie succesvol afgerond De modernste VL-post van Nederland is nu operationeel. De migratie van de oude VL-post Utrecht naar de nieuwe post is in de nacht van 10 op 11 april 2015 goed verlopen. Scheiding van mens en techniek Het scheiden van mens en techniek is de belangrijkste ontwerpeis geweest. De gebruiker ervaart dat doordat hij niet meer aan een werkplekmeubel zit dat een computerruimte op zich had kunnen zijn zoals dat eerder soms het geval was. De werkplekmeubels zijn alleen nog voorzien van zogenaamde randapparatuur waaronder beeldschermen, muizen en toetsenborden. Ook het aantal muizen en toetsenborden is teruggedrongen waardoor de werkplek sterk vereenvoudigd is. De Generieke Post21 Werkplek levert daar een belangrijke bijdrage aan. Niet meer voor iedere applicatie een eigen PC, muis en toetsen bord maar één krachtig workstation van waaraf alle KA applicaties en enkele Post21 applicaties (bv. VOS) ontsloten kunnen worden. Ook is het hierdoor mogelijk geworden om Free Seating op de seinzaal door te voeren binnen de functie. Alle treindienstleiders kunnen alle treindienstleidersfuncties vanaf alle treindienstleiderswerkplekken uitvoeren. Dat biedt voor de post een hoge mate van flexibiliteit. Na de bouwkundige oplevering de inrichting In het voorjaar van 2015 zijn de 7 technische ruimten worden opgebouwd en ingericht. Uiteindelijk komen hier voornamelijk netwerksystemen. Onder de seinzaal is een ‘verhoogde vloer’ aangelegd van 2,5 meter hoog waarin kasten met de werkplek PC’s, workstations, netwerk switches en KVM-extenders worden geplaatst. In de seinzaal worden 40 werkplekken ingericht. Verder wordt er een kantorenvleugel met 25 flexwerkplekken opgebouwd. Er worden koppelingen gemaakt met de post Amersfoort en Utrecht voor koppeling met het FIDES netwerk en de GSM-R en oude omroep installatie. Draaiboeken en rekening houden met alles bij de transitie In de tussentijd werd het transitieproces uitgevoerd waardoor de nieuwe installatie al in beheer is voordat de post in gebruik wordt genomen. Hierdoor kon afronding van het project na migratie zeer snel plaatsvinden en hoefde er geen tijdelijke beheerorganisatie vanuit het project te worden ingericht. Het transitieproces werd uitgebreid vastgelegd aan de hand van een draaiboek waarin de ervaringen van het Renovatie Seinzalen project en het Uitwijk draaiboek is meegenomen. Duurzaam gebouw De nieuwe VL-post is een duurzaam gebouw, zo is er bijvoorbeeld driedubbel glas, zijn er hybride koelmachines (dit is een duurzame variant), vloerkoeling/-verwarming, een ‘energiedak’ met zonnepanelen en beplanting voor extra isolatie. Bronnen:
De nieuwe VL-post Utrecht werd op donderdagmorgen 4 juni 2015 feestelijk in gebruik genomen onder grote belangstelling van de uitgenodigde pers, de Utrechtse wethouder en vertegenwoordigers van de architect, de aannemer en aanverwante leveranciers. ProRail-directeur Pier Eringa sprak het gezelschap onder zomerse weersomstandigheden buiten toe, waarna een groot lint werd doorgeknipt. De aanwezigen kregen daarna ruim de tijd rondgeleid te worden in het gebouw. Op het buitenterrein was gezorgd voor een hapje en drankje en kon er getoost worden op dit inspirerende nieuwe besturingscentrum. Website Archief Edward Bary was er bij. Hieronder een impressie van de opening. De foto's in de linker kolom zijn van mijzelf, in de rechter kolom van Rienk Nauta. Met dank ook aan Henk Koster voor beeldoptimalisaties van enkele foto's. Tenslotte nog een zestal foto's van ProRail. Met dank aan ProRail. Bezoek aan de Post Utrecht en verstrekte informaties maakten dit artikel met foto's mogelijk. |