[0] [1] [1A] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]
SAIL 2015
bijzondere treinen en veel bootjes in Amsterdam
Inleiding In mijn werkzame Amsterdamse spoorleven bij NS en ProRail van 1989 tot en met 2005 heb ik - ook een beetje beroepshalve - vele grote evenementen meegemaakt die zijn weerslag vonden in het treinverkeer in de regio en de toestroom van duizenden bezoekers per trein. Als “Amsterdam” vol loopt is het verstandig en nodig om bijpassende maatregelen te treffen. De jaarlijkse feestviering van de Koninginnedagen op 30 april brachten vooraf uitgekiende draaiboeken met zich mee en extra personeelinzet om alles in goede banen te leiden. De uitvoerende organisaties waren goed voorbereid en stonden op de dag suprême op scherp. Ook SAIL 1990, 1995 en 2000 heb ik volop meegemaakt en ervan genoten. Dan denk je nu: ik heb het wel gezien allemaal. Tallships, duizenden bezoekers en overvolle treinen. Maar de sfeer, het afwijkende reizigerspatroon, het fantastische schouwspel blijven trekken om het, ook na vele keren, opnieuw mee te maken. Dit jaar (2015) had ik een andere aanleiding om naar Amsterdam te reizen: het fotograferen van extra ingelegde treinen met bijzondere materieelsamenstellingen. En natuurlijk wat bootjes kijken op het IJ. Zien en gezien worden op een stralende zomerdag. SAIL 2015 Op zaterdag 22 augustus 2015 waren maar liefst 4 chartertreinen in Amsterdam te bewonderen vanwege het nautisch evenement SAIL 2015. De Stoom Stichting Nederland (SSN) reed van Rotterdam via Gouda en Breukelen een trein met stoomlocomotief 01 1075 naar de hoofdstad. Over dit locnummer later meer. Verder kwamen in samenwerking met de MSM Gruppe en Nostalgiezugreisen een tweetal chartertreinen vanuit Duitsland naar Amsterdam, één via de grensovergang Kaldenkirchen/Venlo (uit Dortmund v: 06:40 via Duisburg, Düsseldorf en Keulen), een partytrein van MSM Gruppe en een trein via de grensovergang Bad Bentheim/Oldenzaal (uit Hamburg v: 05:30 via Bremen) van Nostalgiezugreisen. In deze trein reden nostalgische Rheingold rijtuigen mee. Namelijk een panoramarijtuig, de buckelspeisewagen en een in 1928 gebouwd restauratierijtuig. Onderweg werd de reizigers de mogelijkheid geboden om in de trein van een ontbijt en avondeten te genieten. In de feesttrein van MSM Gruppe reed een discorijtuig mee, zodat de reizigers feestend aan hun reis naar Nederland kunnen beginnen. Railexperts was voor beide treinen verantwoordelijk voor de afwikkeling in Nederland. Met beide treinen kwamen enkele honderden Duitse reizigers naar onze hoofdstad. Daarnaast reed de trein uit Dortmund/Keulen door naar Zandvoort, waar de gelegenheid geboden werd een dag aan het strand door te brengen, wat gezien de zomerse temperaturen en het fraaie weer geen slechte keus was. Tenslotte stond de locomotief 1252 met de Panorama Rail Restaurant van Railpromo tussen 10:00 en 15:00 uur voor bezichtiging en promotie geparkeerd op spoor 7a. Rond 11:00 uur was ik in Amsterdam aangekomen. Eerst op het Centraal Station een paar uurtjes rondhangen, de binnenkomende extra treinen fotograferen, wat herinneringen ophalen, de nieuwe stationsentree aan de IJ-zijde bewonderen, het nieuwe busplateau en de gemoderniseerde perrontunnels. Het autoverkeer over de Ruijterkade achter het station gaat tegenwoordig door een tunnel ! Hoe anders ziet het er uit dan in “mijn jaren negentig” (…). In de middag naar een drijvend pontonpier aan het IJ nog wat sfeer proeven, de varende files bij de Oosterdoksdoorvaartsluis (Ods = Oosterdoksluis, de spoorbrug tussen Amsterdam en de Dijksgracht) op beeld vastleggen. En tenslotte in de vroege avonduren nog wat foto’s “langs de lijn” maken in station Amstel en Breukelen, ook om de deinende volksmassa wat vooruit te reizen. Je kunt niet overal tegelijk zijn: met medewerking van Rienk en Ide Nauta zijn ook nog enkele foto’s in Hilversum en op het centraal station gemaakt (en voor deze site beschikbaar gesteld). Fotografisch is Amsterdam Centraal een wat lastig station. In de ochtenduren staat de zon pal tegen voor uit het oosten/zuiden aankomende treinen, in de late middag precies andersom, dan staan de vertrektreinen naar het zuiden weer in het tegenlicht. Henk Koster heeft enkele foto’s desgevraagd wat geoptimaliseerd, waarvoor op deze plaats dank. Hieronder een compilatie van foto’s: bijzondere treinen en een variatie aan bootjes. Waar niet anders vermeld, zijn de foto’s van mijzelf.
Ondertussen in Hilversum
Ondertussen op het IJ in Amsterdam Ondertussen op het Centraal Station
Iedereen terug naar huis Om de terugreizende volksmassa wat vooruit te blijven, reisde ik om 18:08 uur met de Intercity (naar Maastricht), stapte in het Amstelstation uit om een foto te maken van de achterop komende Railpromotrein, en ben doorgereisd met de Sprinter naar Breukelen om een laatste foto van de SSN-trein te maken en vandaar naar huis. De extra treinen vertrokken als volgt uit Amsterdam:
Zondag 23 augustus was de laatste dag van het vijf dagen durende evenement van SAIL, wat uitgeluid werd met een SAIL Thank You Parade.
|