[00] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]
NVBS-afscheidsrit materieel Plan D
1 oktober 1978
Voor de meeste treinreizigers is de trein een middel voor verplaatsing van A naar B en liefst zo snel mogelijk en zo direct mogelijk en graag een zitplaats. Voor spoorweghobbyisten geldt dat niet. Voor deze categorie reizigers is niet alleen het voertuig waar ze in zitten van belang, maar ook een zo lang mogelijke rit en liefst over ongebruikelijke routes. Worden dan ook nog eens verschillende soorten locomotieven ingezet als trekkracht, dan is vrijwel sprake van een bijzondere, unieke gebeurtenis; een zitplaats is dan leuk, maar staand in het gangpad en hangend uit het opengedraaide coupéraampje is dan de ultieme reiservaring. Voer voor fotografen ook, ín de trein en daarbuiten. Hoe adrenaline zijn uitwerking heeft… We schrijven zondag 1 oktober 1978. Een dag waarop afscheid werd genomen van een bijzonder rijtuigtype bij NS: plan D in spoorwegjargon. Deze rijtuigen waren in de naoorlogse jaren een veel geziene aanblik in het land waarbij de trekkracht ook nog al eens kon variëren; stoomlocomotieven en elektrische locs van de series 1000, 1100, 1200 en 1300 konden nog wel eens aangetroffen worden voor dit soort (snel)treinen. Het idee om juist met dit type materieel en een rijke schakering aan locomotieftypen een afscheidsfeestje te organiseren lag dan ook voor de hand. Een estafette door midden Nederland. Maar hoe organiseer je zo’n niet alledaagse rit? Peter van der Vlist, initiatiefnemer en mede-organisator van de rit, schreef er een artikel over in het maandblad “Op de Rails” van de NVBS (1978-12). De uiteindelijke excursie vond plaats onder de vlag van de NVBS. De voorbereidingen, de logistieke aspecten, de bijzondere personeelsinzet en de ongebruikelijke route komen in dit artikel aan bod. Het moet wel allemaal een beetje passen, zo blijkt….(klik hier). Plan D is een rijtuigserie, welke tussen 1950 en 1987 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. In 1949 besloot de NS het door de oorlog ernstig uitgedunde materieelpark aan te vullen met 70 D-trein-rijtuigen die de typeaanduiding Plan D kregen. De bestelling bij Werkspoor en Beijnes omvatte 20 rijtuigen met eerste en tweede klas (AB's), 40 rijtuigen met derde klas (C's) en 10 rijtuigen met restauratie en bagageafdeling (RD's). De bakconstructie en de draaistellen kwamen grotendeels overeen met de voor 1940 gebouwde bolkoprijtuigen. Wat voorheen houten vloeren waren, werden nu geribbeld plaat materiaal opgevuld met kurk. Door dit geribbelde vloermateriaal toe te passen vervielen verschillende dwarsconstructies. Ook de draaistellen waren van een ander ontwerp, voortkomend vanuit het vooroorlogse ontwerp type "IT", nu type "S". Een uiterlijke verandering was het aanbrengen van dakgoten en elektrische sluitseinen, de voorheen gebruikte sluitseinijzers bleven gehandhaafd vanwege de internationale inzet. De rijtuigen werden vanaf 1950 in dienst gesteld in de toen nieuwe turkooizen kleurstelling. Getrokken door de ook nieuwe, en in dezelfde kleur afgeleverde, elektrische locomotieven van de series 1100, 1200 en 1300 werden zij ingezet voor exprestreinen. Na enkele jaren werd de besmettelijke kleur turkoois vervangen door Berlijns blauw, wat zij tot het einde behielden. Met uitzondering van de RD's gingen deze rijtuigen in de periode 1974-1978 buiten dienst. Door toegenomen capaciteitsvraag op de verbinding Amsterdam Brussel, begin jaren zeventig, werden na een succesvolle proefrit in 1974 8 RD's omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor Beneluxtreinen in trek-duwbedrijf. In die hoedanigheid hebben deze rijtuigen tot 1987 dienst gedaan, toen zij afgelost werden door de op basis van het ICR-ontwerp nieuw gebouwde rijtuigen in geel-rode uitmonstering. Van de Plan D-vloot zijn voor museumdoeleinden bij het Nederlands Spoorwegmuseum twee rijtuigen bewaard gebleven en bij de Veluwse Stoomtrein Maatschappij vier rijtuigen. Hieronder de foto’s van een bijzonder en zeer geslaagd “dagje uit”. |