[00] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

NVBS-afscheidsrit materieel Plan D (vervolg)
1 oktober 1978

Na de presentatie van de foto’s van deze rit op pagina 1 kwam ik in contact met Cees van der Beek.
Cees was op deze rit de machinist van dienst op de elektrische treinen van de rondrit. Hij bleek over een uitgebreide eigen collectie te beschikken en stelde deze welwillend ter beschikking voor het artikel. Enkele foto’s zijn nagenoeg identiek, maar de meeste foto’s bieden toch een andere, unieke blik op het festijn. We maken de rit nog een keer en starten in Utrecht CS. Aan de hand van de foto’s volgen we de route van de rondrit; het artikel in ‘Op de Rails’ 1978-12 van Peter van der Vlist geeft al voldoende informatie, zodat ik de bijschriften bij de onderstaande foto’s kan beperken tot een korte aanvulling of slechts de locatie noem.
De collectie van Cees is zijn eigen verzameling, die ik mocht scannen en op deze website plaatsen; er zit mogelijk fotomateriaal bij van anderen, in ieder geval van F.J. Hoevenagel (de meeste zwart-witfoto’s). Ik zou het prettig vinden, als ik per foto kan traceren wie de daadwerkelijke maker ervan is. Wie zich dus herkent als maker en/of negatiefeigenaar verzoek ik zich bij mij te melden opdat zijn naam bij zijn foto geplaatst kan worden. Ik ga ervan uit, dat publicatie op deze wijze geoorloofd is.


Utrecht CS; aankomst van het ledige materieel uit Amersfoort met e-loc 1305. Utrecht CS; de rondrit startte op dit station. E-loc 1305 verzorgde de tractie tot Arnhem. Op de achtergrond de Katreinetoren (dertien verdiepingen, gebouwd 1974), daarvoor het opleidingsgebouw van NS Pz4.


Aankomst in Arnhem; e-loc 1305 wordt afgekoppeld. De trein veranderde in Arnhem van rijrichting. Aan achterzijde wordt dieselloc 2308 met de e-loc 1110 in opzending tegen de trein geplaatst voor de rit naar Tiel.


Doorkomst in Hemmen-Dodewaard. Een elektrische opzendloc over de niet geëlektrificeerde oostelijke Betuwelijn mag als een zeldzaamheid gezien worden. Aankomst in Tiel. DE-loc 2308 wordt hier afgekoppeld en e-loc 1110 neemt de tractie over.


Aankomst in Tiel. DE-loc 2308 wordt hier afgekoppeld en e-loc 1110 neemt de tractie over. E-loc 1110 wordt gereed gemaakt en machinist Cees van der Beek klimt op de bok.


Veel belangstelling op het Tielse station voor de elektrische locomotief 1110. Niet eerder was een e-loc in Tiel geweest. Het traject Tiel – Geldermalsen werd in april 1978 elektrisch en per zomerdienstregeling, dus mei 1978, in gebruik genomen. Op het perron in Tiel wordt het rijdend personeel op de foto vastgelegd door Peter van der Vlist. Van links naar rechts: hoofdconducteur Dolf Lemeer, machinist Cees van der Beek, hoofdconducteur Willem Ming met echtgenote en Angélique van der Vlist, echtgenote van ritorganisator Peter van der Vlist.


Even snel een defect frontseinlampje verwisselen en de rit kan vervolgd worden. Kort na Utrecht CS wordt de snelheid van de trein op dienstregelingssnelheid gebracht voor de rit naar Alphen aan den Rijn.


Even voorbij Woerden buigt de enkelsporige lijn naar Bodegraven en Alphen aan den Rijn af. Instructie op de bok van e-loc 1110 door machinist Cees van der Beek tussen Woerden en Alphen aan den Rijn. Foto: Peter van der Vlist.


In Alphen aan den Rijn loopt e-loc 1110 om van de ene zijde van de trein naar andere zijde. Na dit kopmaken vervolgt de excursietrein zijn weg naar Gouda. In Alphen aan den Rijn loopt e-loc 1110 om van de ene zijde van de trein naar andere zijde. Na dit kopmaken vervolgt de excursietrein zijn weg naar Gouda.


In Alphen aan den Rijn loopt e-loc 1110 om van de ene zijde van de trein naar andere zijde. Na dit kopmaken vervolgt de excursietrein zijn weg naar Gouda. Alphen aan den Rijn; klaar voor vertrek naar Gouda.


Kruising in Waddinxveen met een trein van de gewone dienst. Rangeerwerk in Gouda. Loc 1110 en 1504 worden klaar gezet voor de middagrit Gouda – Utrecht. Maar eerst zal stoomloc 23 023 de trein naar Rotterdam brengen.


Gouda: stoomloc 23 023 maakt zich op om voor zijn trein geplaatst te worden. Gouda: stoomloc 23 023 is voor de trein geplaatst; de rit naar Rotterdam kan beginnen.


Gouda: stoomloc 23 023 is voor de trein geplaatst; de rit naar Rotterdam kan beginnen. Veel belangstelling in Gouda voor stoomloc 23 023; klaar voor vertrek naar Rotterdam.


Gouda; wisseling van tractie. Gouda; wisseling van tractie. Machinist en stoker van de SSN zijn er klaar voor.


Gouda; remproef geslaagd, rijden maar. Rangeerwerk in Gouda.


Rangeerwerk in Gouda. Rangeerwerk in Gouda.


Loc 1504 en 1110 worden in Goud klaargezet voor de middagrit naar Utrecht. Op de achtergrond staat stoomloc 23 023 klaar voor de rit naar Rotterdam. Stoomloc 23 023 staat klaar voor de rit met de excursietrein naar Rotterdam.


Ter hoogte van Moordrecht Aansluiting passeert loc 23 023 met de excursietrein, op weg naar Rotterdam. Aankomst in Rotterdam CS; loc 23 023 wordt afgerangeerd.


E-loc 1004 zal de trein van Rotterdam, via Den Haag Binckhorstboog naar Gouda rijden. Stoomloc 23 023 blijft in Rotterdam en zal terugkeren naar het depot in Rotterdam Noord Goederen.


Twee oudgedienden, stoomloc 23 023 en e-loc 1004 ontmoeten elkaar in Rotterdam CS. Twee oudgedienden, stoomloc 23 023 en e-loc 1004 ontmoeten elkaar in Rotterdam CS


Loc 1504 met opzendloc 1110 nemen in Gouda de tractie over van e-loc 1004 voor de rit naar Utrecht CS. Loc 1504 te Gouda.


Machinist Cees van der Beek neemt op loc 1504 de remproef. De rit naar Utrecht CS kan veilig vervolgd worden. Loc 1504 met opzendloc 1110 worden in Gouda voor de trein geplaatst voor de rit naar Utrecht CS.


De excursietrein nadert Utrecht CS en krijgt een veilig inrijsein (geel). De excursietrein met e-loc 1504 en opzendloc 1110 voorop loopt binnen te Utrecht CS; de succesvol verlopen rondrit loopt hier ten einde.


De excursie eindigt waar hij begonnen is: Utrecht CS. De ingewikkelde logistieke operatie met diverse loctypen en een niet gebruikelijke route bleek in de praktijk succesvol verlopen.