[00] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

Rondrit en reünie 1200’en ter gelegenheid van “60 jaar 1200, 80 jaar NVBS”
12 november 2011

Op zaterdag 12 november 2011 werd een rondrit en reünie georganiseerd met de klassieke elektrische locomotieven uit de voormalige NS-serie 1200 ter gelegenheid van “60 jaar 1200, 80 jaar NVBS”. De enorme belangstelling voor dit evenement bracht honderden liefhebbers op de been en de intekening voor deelname aan de rit was binnen enkele dagen volgeboekt; ruim 260 deelnemers lieten zich een treinreisje door Midden-Nederland wel gevallen. Langs het spoor en op het station Amersfoort nog eens tientallen bewonderaars.

Wat maakt het loctype zo bijzonder? De stoere uitstraling, de rijke geschiedenis van dit naoorlogse fabrieksproduct van Heemaf - Hengelo, Westinghouse Electric Corporation, Baldwin Locomotive Works en Werkspoor – Amsterdam, of gewoon een mooie machine in een grote variatie aan kleuren?
Spreekt haar kracht ons aan, haar jarenlange trouwe inzet bij NS in reizigers- en zware goederentreinen of haar wil tot overleving?

Hoe het zij, voor velen ging het spoorhart wat sneller kloppen.

Velen hebben zich ingezet voor behoud van de locserie 1200. Met name Laurens Pit moet hier genoemd worden als pionier en initiatiefnemer om enkele 1200’en terug te laten halen van de beoogde sloop en ze in dienst te stellen bij ACTS. Het opknappen en rijvaardig maken vergt veel vrijwilligerswerk. Een andere naam en één loc mogen in dit verband niet onvermeld blijven. Op 19 februari 2011 werd de 1254 in haar nieuwe outfit gepresenteerd. De loc is rood-bruin geworden met een gele band in het midden. Aan de zijkanten zitten reclame-uitingen van de 80 jarige NVBS. De loc is vernoemd naar ir. J. Hoekwater, oud ACTS directeur, die destijds enkele afgeschreven NS 1200'en in zijn vervoersbedrijf opnam en ze inzette voor goederentreinen.

Loc 1253 werd in 2 maanden door een ploeg in Blerick omgetoverd tot 1218 en voor de 1201 was het haar eerste publieke optreden in turkooizen livrei, na voorafgaande maanden van intensieve schilder- en restauratiewerkzaamheden.

Voor het evenement hadden de NVBS, het Spoorwegmuseum, NSR Chartertrains, de Werkgroep 1501/Stichting Klok en EETC de handen ineengeslagen. Behalve deze reünie werd er door de SNE (Stichting NVBS Excursies) een rondrit door Midden-Nederland georganiseerd met enkele 1200’en en rijtuigen van het Spoorwegmuseum. De rit met loc 1202 reed van Utrecht via Den Haag Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Haarlem, Amsterdam naar Amersfoort en later op de dag via Stroe naar Apeldoorn. Met wat enige vertraging van 3 kwartier werd rond 10:15 uur uit Utrecht vertrokken. Door het slagje Haarlem – Zandvoort te laten vervallen werd uiteindelijk weer op schema gereden, wat gezien het verdere verloop van de dag noodzakelijk was. Rond 19:00 uur werd Amersfoort weer bereikt waar het spektakel eindigde.

De deelnemende locomotieven bij de reünie waren:

  • 1201 WGL Turkooizen uitvoering, met (replica-)nummerplaten, zonder blauwe band
  • 1202 NSM Berlijns blauw met gele band
  • 1211 NSM Geel/grijze uitvoering
  • 1214 EETC Ex ACTS 1254, in kleurenschema van EETC en bestickerd met logo van de NVBS
  • 1215 EETC Ex ACTS 1251
  • 1218 KLOK Ex ACTS 1253
  • 1221 KLOK Ex ACTS 1255
  • 1225 EETC Ex ACTS 1252

Bijzonderheden per loc:

1201:
In dienst bij NS in januari 1952. Uit dienst in mei 1998.
Tegenwoordig staat de 1201 bij de werkgroep 1501. De 1201 is in principe rijvaardig, maar is niet toegelaten op het Nederlandse Spoorwegnet

1202:
In dienst bij NS in januari 1952. Uit dienst in juni 1996.
In eigendom van het Nederlands Spoorwegmuseum. De locomotief is dienstvaardig en tevens toegelaten op het Nederlandse Spoorwegnet. Rijdt soms voor de Heimwee-Express en doet soms ook dienst voor extra treinen.

1211:
In dienst bij NS in april 1952. Uit dienst in mei 1998.
Daarna ging de 1211 naar de werkgroep 1501. Omdat deze nog steeds dienstvaardig was heeft ze nog een aantal ritten voor de werkgroep uitgevoerd. Door een defect aan 2 tractiemotoren en omdat het te duur was om dit te herstellen, is de 1211 in 2001 geruild met de 1201 van het Spoorwegmuseum om daar te fungeren als onderdelenleverancier voor de 1202. De 1211 kan niet op eigen kracht rijden. Op 22 november 2011 is de 1211 naar het Bahnpark in het Duitse Augsburg gegaan. Daar zijn een groot aantal locomotieven uit Europa bijeen gebracht.

1218:
In dienst bij NS in juli 1952. Uit dienst in maart 1998.
Bij ACTS ging de locomotief verder als 1253. Na buitendienststelling is deze overgedragen aan de werkgroep 1501 om onderdelen te leveren voor de 1201. De 1218 / 1253 is speciaal voor de viering van 60 jaar 1200 door vrijwilligers in korte tijd teruggebracht in de afleveringstoestand van 1952.

1251:
In dienst als 1215 bij NS in mei 1952. Uit dienst in maart 1998.
Deze loc ging daarna in dienst bij ACTS. In 2010 ging deze naar Euro-Express Trein Charter en rijdt nog dagelijks. Voor de viering van 60 jaar 1200 is deze opnieuw geschilderd in de huisstijlkleur van Euro-Express Trein Charter.

1252:
In dienst bij NS als 1225 in januari 1953. Uit dienst in maart 1998.
Daarna reed deze een jaar voor ACTS. Deze loc rijdt nog regelmatig voor Euro-Express Trein Charter.

1254:
In dienst bij NS als 1214 in september 1952. Uit dienst in mei 1998.
In maart 2000 kwam de locomotief in dienst van ACTS en werd omgenummerd naar 1254. Loc is eigendom van EETC en werd in het kleurenschema van EETC en bestickerd met het logo van de NVBS gepresenteerd tijdens de perspresentatie te Amersfoort op 19 februari 2011. De loc kreeg bij die gelegenheid de naam van ACTS-oprichter en directeur Ir. J. Hoekwater.

1255:
In dienst bij NS als 1221 in juli 1952. Uit dienst in mei 1998.
Loc heeft ook bij ACTS gereden en is nu eigendom van KLOK, maar wordt verhuurd aan EETC. De loc is nog niet dienstvaardig.

Het evenement “60 jaar 1200” in Amersfoort werd mogelijk gemaakt door :

  • Nederlands Spoorwegmuseum - NSM
  • NS Chartertrains
  • Rotterdam Rail Feeding – RRF
  • Euro-Express Trein Charter – EETC
  • Werkgroep 1501 / Stichting Klassieke Locomotieven - KLOK
  • Gebr. Märklin & Cie. GmbH
  • Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor en tramwegwezen – NVBS

Treinsamenstelling:

De trein bestond uit de volgende rijtuigen; in volgorde bij vertrek uit Utrecht Centraal en Den Haag Hollands Spoor.

  • 1e rijtuig: NSM: 50 84 38-37 082-9 – plan K AB7376
  • 2e rijtuig: NSM: 50 84 21-37 472-1 – plan W B4118
  • 3e rijtuig: EETC: 61 84 09-70 023-3P - plan WR bar/bistro
  • 4e rijtuig: SHD: 50 84 87-37 222-1 – plan E CKD 6918 (RD/Df006)
  • 5e rijtuig: NSM : 50 84 29-37 352-7 – plan E C6703
  • 6e rijtuig: NSM : 51 84 18-40 111-4 – plan D AB7709
  • 7e rijtuig: NSM : 51 84 88-50 091-6 – plan WR 4249 dining car CIWL
  • 8e rijtuig: NSM : 80 84 98-41 971-8 - D7521 pakwagen

Meer informatie over deze rijtuigen op de websites van De Nederlandse Museummaterieel Database, de Stichting Historisch Dieselmaterieel , het Nederlands Spoorwegmuseum en Stalen Rijtuigen van NS van Martijn Haman.

De organisatie, de deelnemende partners, het rijdend en ondersteunend personeel, de vele vrijwilligers, ProRail Verkeersleiding hebben op die zonnige zaterdag een knappe prestatie neergezet met een mooie rit en een fraaie materieelshow.
Er moeten duizenden foto's gemaakt zijn. Op deze pagina een selectie uit eigen werk, aangevuld met enkele aangeboden foto’s.

Meer weten over de locserie 1200?
De NVBS besteedt in haar maandblad Op de Rails uitgebreid aandacht in een serie artikelen aan zestig jaar 1200:

  • uitgave 2011-10, oktoberuitgave, p.488 – 495, auteur: Martijn de Vries
  • uitgave 2011-11, novemberuitgave, p. 555 – 561 (wordt vervolgd), auteur: Martijn de Vries
  • uitgave 2011-12, decemberuitgave, p. 609 - 616, de auteurs Aad de Meij en Raymond Kiès doen verslag van de organisatorische voorbereidingen van 12 november, met bijzondere foto's, ook vanuit de lucht !
  • uitgave 2012-01, januariuitgave, p. 24 - 30, De periode na NS, auteurs Aad de Meij en Raymond Kiès, m.m.v. Bernd-Jan Kraan.
Utrecht

Den Haag Hollands Spoor

Den Haag Hollands Spoor

Den Haag Hollands Spoor

Haarlem

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Amersfoort

Stroe

Stroe

In Stroe werd de excursietrein (met 1254) voorbij gereden door een loctrein bestaande uit de 1202, 1201, 1218 en 1211.

Stroe

Stroe

Apeldoorn

Apeldoorn

Apeldoorn

Apeldoorn

Apeldoorn

Apeldoorn

Apeldoorn


Foto's van anderen

Een dag eerder, op 11 november, werden op de Watergraafsmeer de ACTS-logo's aangebracht op loc 1252. Foto: Raymond Kiès.

In de nacht van 11 op 12 november 2011 staan de EETC 1254, EETC 1252, KLOK 1255 (verhuurd aan EETC) en het buffetrijtuig klaar om hun vaste werkterrein, de Watergraafsmeer, tijdelijk te verlaten en voor 1 dag naar Amersfoort te vertrekken voor hun deelname aan de locomotievenparade. Foto: Raymond Kiès.

Zaterdag 12 november zou een zonnige dag worden. De veelkleurigheid van de diverse uitvoeringen van de locs kwam hiermee maximaal tot zijn recht. In alle vroegte staan de deelnemende locomotieven klaar voor hun te rijden treinen, c.q. hun opstelling in de parade. Foto: Raymond Kiès.

Henk Koster fotografeerde de NVBS-excursietrein om plm. 13:15 uur bij de doorkomst in Hilversum. De trein is hier onder nummer 28109 op weg van Haarlem, via Amsterdam CS naar Amersfoort en wordt getrokken door NSM-loc 1202.

De NVBS-excursietrein, gefotografeerd om plm. 13:30 uur door Mark Rijs in de Eempolder tussen Baarn en Amersfoort. Voorop rijdt NSM-loc 1202 en achterop, gesleept, EETC-loc 1252. De trein die als trein 28109 op weg is van Haarlem naar de reünie in het station Amersfoort had een bonte samenstelling. Van het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) reden rijtuigen plan E, W, D en K mee, alsmede een restauratierijtuig en de stalen D. De Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) leverde haar plan E en de trein werd gecompleteerd door een blauw buffet-rijtuig van EETC. Meer fraaie foto’s van Mark Rijs staan op Flickr.com photostream.

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Het op loc 1201 aangebrachte schild laat zien, dat de serie 1200 een staat van dienst van 60 jaar omvat. Aan de deelnemers van de excursie werd dit schild als miniatuur uitgereikt in de vorm van een button. Deze gedenkplaat was twintig jaar geleden ook al gebruikt en keerde nu terug met een geactualiseerde tekst. Foto: Raymond Kiès, 12 november 2011.

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Amersfoort. Foto: Bertus Kers

Amersfoort. Foto: Rudi van Schaik

Wie nog een alibi zoekt waar hij of zij op 12 november was, zal zich ongetwijfeld herkennnen op de duizenden foto's en filmpjes die op deze dag zijn gemaakt. De aantrekkingskracht die dit loctype veroorzaakt heeft iets magisch. Foto: Raymond Kiès, 12 november 2011.

Loc 1254 EETC met de NVBS-excursietrein, op weg van Amersfoort naar Apeldoorn, bij de Harselaar. Harselaar is een dorp in de Nederlandse gemeente Barneveld (provincie Gelderland) en ligt tussen Barneveld en Voorthuizen. Begin 20e eeuw was het huidige Harselaar een kruispunt van de spoorlijn Amsterdam - Zutphen en de lokaalspoorweg Nijkerk - Ede. Er lagen hier twee haltes, respectievelijk station Barneveld-Voorthuizen en stopplaats Barneveld Kruispunt, zodat tussen de twee lijnen overgestapt kon worden. Het baanvak Barneveld-Nijkerk werd in 1937 buiten gebruik gesteld. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond ten noorden van de spoorlijn het bedrijventerrein Harselaar, dat tegenwoordig het overgrote deel van het dorp beslaat. Er is echter ook woonbebouwing, er wonen in Harselaar zo’n 380 mensen (Bron: Wikipedia). Rob van Ee fotografeerde de trein rond 15:10 uur op deze markante plaats. Even verderop, in Stroe was een fotoshoot georganiseerd. Meer bijzondere foto's van Rob van Ee op Flickr.com photostream.


Hilversum. Foto: Rienk Nauta. Na afloop van de materieelshow in Amersfoort werden drie locs overgebracht naar de Watergraafsmeer in Amsterdam.


The making off, de wedergeboorte van loc 1218

Loc 1253 werd in de maanden september en oktober 2011, dus kort voor de presentatie in de locomotievenparade van 12 november speciaal voor de viering van "60 jaar 1200" door vrijwilligers in korte tijd teruggebracht in de afleveringstoestand van 1952 als NS-loc 1218. De grote schilderklus werd uitgevoerd in de loods te Blerick. Van Han Duijve en Raymond Kiès werden enkele foto's ontvangen die hieronder gepresenteerd worden.

Foto: Han Duijve, 4 september 2011.

Foto: Raymond Kiès, 24 september 2011.

Foto: Raymond Kiès, 8 oktober 2011.

Foto: Raymond Kiès, 8 oktober 2011.

Foto: Raymond Kiès, 8 oktober 2011.

Foto: Raymond Kiès, 16 oktober 2011.

Foto: Raymond Kiès, 22 oktober 2011.

Foto: Raymond Kiès, 5 november 2011.


The day after...

Velen zullen zich deze dag herinneren als bijzondere gebeurtenis. En dat was het ook.

Ik neem graag het dankwoord over van de auteurs Aad de Meij en Raymond Kiès wat in Op de Rails is gepubliceerd.

"Gebleken is, dat voor een dergelijk evenement heel wat mensen de handen uit de mouwen hebben gestoken. Zonder iemand te kort te willen doen willen we graag NS Chartertrains, NS Reizigers, het Spoorwegmuseum, Euro-Express Trein Charter, Rotterdam Rail Feeding, Stichting Historisch Dieselmaterieel, Märklin, Werkgroep 1501-Stichting Klassieke Locomotieven en uiteraard de talloze vrijwilligers bedanken voor hun vaak belangeloze inzet, soms dag en nacht. Zonder hen was het niet gelukt de zestigste verjaardag van de 1200 op deze manier te vieren en het tachtigjarig jubileum van de NVBS nog meer glans te geven!".

Het fraaie herfstweer kregen we er als cadeautje gratis bij, waardoor de veelkleurigheid van de verschillende uitvoeringen van dit loctype maximaal tot zijn recht kwam. De jarige NVBS kan op weg naar zijn 100ste verjaardag.


Na een nachtje overnachten op de Watergraafsmeer werden de 1211 en de 1218 naar de oude rijtuigloods in Blerick gebracht, de 1201 werd door RRF teruggebracht naar Den Haag, de 1202 zocht met de rijtuigen het Spoorwegmuseum weer op en de EETC-locs waren alweer aan het werk op hun thuisbasis Watergraafsmeer. Foto: Raymond Kiès, 13 november 2011.

Einde van een buitengewoon geslaagde dag in Blerick. Foto: Raymond Kiès, 13 november 2011.