[00] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

NVBS Lustrum Congres Rotterdam

12 november 2016

Op zaterdag 12 november 2016 vond het NVBS Lustrum Congres plaats in Rotterdam ter gelegenheid van 85 jaar NVBS. Voorafgaand een tramrondrit langs verschillende Rotterdamse bezienswaardigheden, verzorgd door RoMeO, Rotterdams Openbaar Vervoer Museum & Exploitatie Oldtimers met historisch materieel en een leuke uitleg door een stadsgids. Daarna bijeenkomst in Theater LantarenVenster. Een interessante middag met veel toekomstverwachtingen en visionaire vooruitblikken. Goed georganiseerd ook. Wat daar in 2031 van uit zal komen... Sprekers: Corina de Jongh, directeur Railforum, Piet Geurts (ex NS), Hans van der Stok, productmanager HTM, Bart Schmeink, directeur Transdev Nederland en Toon Habers (oprichter en oud-directeur Locon Nederland. Met als slot een vraaggesprek met twee NVBS’ers over de ontwikkeling van de beleving van de spoorhobby: Paul Muré en Wubbo Boiten. Dagvoorzitter was John Krijgsman.

Congresthema’s:

Na een welkomstwoord aan de aanwezigen in een vol bezette zaal van het Theater Lantaren Venster opende dagvoorzitter John Krijgsman de bijeenkomst en gaf de microfoon meteen door aan voorzitter van de NVBS, Maikel Rörik. Daarna kwamen de gastsprekers aan het woord.

  • Corina de Jongh belichtte het thema: “wat waren de verwachtingen omtrent de ontwikkelingen van het spoorvervoer (trein, tram en metro) ten tijde van het 60-jarig bestaan van de NVBS in 1991?” En hoe ziet de spoorbranche er vandaag, 25 jaar later uit.
  • Piet Geurts besprak daarna de vraag wat heeft anno 2016 de liberalisering van de personenvervoersmarkt ons gebracht?
  • De laatste spreker voor de pauze was Hans van der Stok. Het succes van Randstadrail en zijn de verwachtingen rond light rail uitgekomen?
  • Na de pauze trad Bart Schmeink op met een doorkijk naar het reizigersvervoer per spoor in 2031, wanneer de NVBS 100 jaar bestaat.
  • Spreker Toon Habers deed dezelfde vooruitblik naar 2031, maar dan voor het goederenvervoer per spoor.
  • De middag werd afgesloten met een vraaggesprek van de dagvoorzitter met twee generaties NVBS-leden: de ontwikkeling van de beleving van de spoorhobby vanuit hun eigen, specifieke ervaringen. Hoe ziet het NVBS-lid er in 2031 uit? Van “opschrijfboekje en de reisbeleving naar thuis achter de buis het internet bekijken”…..of spelen andere factoren een rol? Paul Muré en Wubbo Boiten vertellen wat hen boeit en hoe hun interesses zijn ontstaan.

Rond 17:30 uur kwam aan een boeiende middag een einde, waarna nog nageborreld werd in de foyer.

De RoMeo-rondrit op zaterdag 12 november was als volgt:
ra = rechtsaf, la = linksaf

Weena, perron E (instappen, begin rondrit), vertrek 11:15 uur, la: Kruisplein, ra: West Kruiskade, 1e Middellandstraat, 2e Middellandstraat, Vierambachtsstraat, Mathenesserplein, Mathenesserbrug, ra: Mathenesserdijk, ra: P.C. Hooftplein, Huygensstraat, la: Spartastraat (eindpunt Spangen), la: Coornhertstraat, la: Brederodestraat, ra: Huygensstraat, P.C.Hooftplein, la: Mathenesserdijk, la: Mathenesserbrug, Mathenesserplein, ra: Mathenesserlaan, ra: Heemraadsplein, ra: Nieuwe Binnenweg, Lage Erfbrug, ra: Schiedamseweg, la: Spanjaardstraat, la: Westzeedijk, Parksluizenbrug, Droogleever Fortuynplein, Westzeedijk, la: Eendrachtsweg, Eendrachtsplein, Mauritsweg, ra: Van Oldenbarneveltstraat, la: Coolsingel, Hofplein, ra: Pompenburg, ra: Goudsesingel, ra: Oostplein, ra: Burg. Van Walsumweg, Station Blaak, Blaak, Churchillplein, la: Schiedamsedijk, Erasmusbrug, la: Wilhelminaplein, (uitstappen, einde rit), aankomst plm. 12:50 uur.

Fotostops waren bij het Sparta Stadion, Heemraadsplein en Oostplein, hieronder een impressie op deze locaties.

Gereden werd met de motorwagens 515 (met bijwagen), 522 en 130 (met bijwagen).