[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]
Op een mooie Pinksterdag
….in een rijtuigie… Wat doe je op een zonnige Pinksterdag? In de file naar het strand ? (nee, het was mistig aan de kust), naar de meubelboulevard ? (pff, nee, te druk en niks nodig), klussen in huis of een beetje in de tuin werken ? (nee, te warm), een beetje sporten ? (mwah...doe ik eigenlijk te weinig....), dan maar naar je favoriete club (nee, ik houd niet van voetballen): een nostalgisch tramritje op de historische museumlijn Hoorn Medemblik en wat uitwaaien op de veerboot over het IJsselmeer naar Enkhuizen. Kortom, de echte hobbyist vermaakt zich wel....boemelen in een rijtuigie. Tweede Pinksterdag 2012, 28 mei, was een zonnige warme dag, behalve aan de Noorzeekust waar een hardnekkige zeemist bleef hangen. Ik besloot de Historische Driehoek weer eens “de doen”: met de stoomtram van Hoorn naar Medemblik, van daar een boottocht naar Enkhuizen en per trein weer huiswaarts. In de kop van Noordholland was het een zonnige dag. Tweede Pinksterdag 2012, 28 mei, was een zonnige dag met aangename temperaturen, behalve aan de Noordzeekust waar een hardnekkige zeemist bleef hangen. Ik besloot de Historische Driehoek weer eens “te doen”: met de stoomtram van Hoorn naar Medemblik, van daar een boottocht naar Enkhuizen en per trein weer huiswaarts. In de kop van Noordholland was het een zonnige dag. Met een speciale “Vakantie Dagkaart” kan op de dag van afgifte naar believen gereisd worden met:
De Historische Driehoek sluit met een treinreis tussen Enkhuizen en Hoorn of andersom. De driehoek kan in de richting Hoorn Enkhuizen (trein) Medemblik (boot) Hoorn (tram) of andersom afgelegd worden. Vanuit mijn woonplaats was ik per trein om 12:30 uur in Hoorn aangekomen en had onderweg al de nodige historische “basiskennis” opgedaan uit de jubileum-uitgave 1887 2012: 125 jaar Lokaalspoorweg Medemblik Hoorn die enkele weken eerder als bijzondere uitgave van het blad “De Stoomtram” was uitgekomen. Deze brochure is geheel gewijd aan de historie van deze lokaalspoorweg. Tijd genoeg voor een “bakkie en een snelle hap” en een bezoek aan de werkplaats om vast in de stemming te komen. Ik koos voor de tram van 14:00 uur uit Hoorn, die om 15:20 uur in Medemblik aankomt en daar op de boot te stappen die om 16:30 uur vertrekt, aankomst in Enkhuizen om 17:45 uur. In Medemblik dus alle tijd om het Lely-gemaal eens van wat dichterbij te bekijken. Wie eerder in Hoorn kan zijn, is de tram van 11:00 uur een betere optie om ook andere bezichtigingen in zijn dagplan op te nemen, zoals een bezoek aan de historische stad Hoorn, Museum De Oude Bakkerij te Medemblik, het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen of een “stoomtram-fietstocht” door West-Friesland te maken waarbij je fiets voor een deel per tram meegenomen kan worden in fraaie bagagerijtuigen. Tram nummer 3 was bespannen met Bello, de voormalige NS-stoomloc 7742, bekend van het traject tussen Alkmaar en Bergen. De tegentrein uit Medemblik werd gereden door stoomlocomotief 26 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij, vernoemd naar “Ir P.H. Bosboom”, voormalig President-Directeur van NS. Precies op tijd, klokslag 14:00 uur werd uit Hoorn vertrokken, deze tram reed tot Wognum. Daar moest overgestapt worden op de tram naar Medemblik. Dit is een nieuwe dienstregelingconstructie om doorgaande reizigers met 2 soorten trams kennis te laten maken. Het is een proef, die maar net in de dienstregeling past. Het materieel rijdt dus Hoorn - Wognum - Hoorn in de ene tram en Medemblik - Wognum - Medemblik in de andere tram. De stoomlocs waren wèl doorgaand dus die gingen in Wognum op het andere materieel over. De rangeerbewegingen in Wognum trokken veel bekijks. Dankzij het fraaie weer was ook de vaarttocht naar Enkhuizen een prima tijdverdrijf: in korte broek plus T-shirt op het bovendek naar voorbij snellende zeilboten kijken is een zeer ontspannende bezigheid. Het was weer een leuke dag in een historische omgeving. De onderstaande foto’s spreken voor zich en de liefhebber herkent zeker de fotolocaties. Edward Bary
|