Inleiding
Op pagina 18 van het thema NS/Infrastructuur wordt uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende bouwlocaties in het kader van de werkzaamheden voor de capaciteitsuitbreiding van de railinfrastructuur tussen Schiphol Amsterdam Almere Lelystad. De veranderingen zijn veelal vanaf de grond goed te volgen.
Ook de autowegenstructuur wordt uitgebreid.
Rijkswaterstaat (RWS) noemt zijn project van de (snel)wegenuitbreiding vanaf Schiphol Amsterdam Zuid Almere kortweg SAA. Rijkswaterstaat is de nationale wegbeheerder voor aanleg en onderhoud van landelijke (snel)wegen.
ProRail heeft zijn eigen naamgeving gegeven aan de uitbreiding van de railinfrastructuur in de dezelfde vervoersas: het Openbaar Vervoer tussen Schiphol Amsterdam Almere Lelystad: OV SAAL. ProRail is de nationale beheerder voor aanleg en onderhoud van de railinfrastructuur.
Beide organisaties hebben hetzelfde doel: de infrastructuur van weg en rail aanpassen aan de eisen van de moderne tijd en waar nodig - vanwege het drukker wordende verkeer - uitbreiden, aanpassen en zelfs verleggen van het asfalt en de rails. Waar weg en rail elkaar kruisen of raken wordt vanzelfsprekend nauw samengewerkt, zowel qua efficiency, faseringen, en bij de daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden.
De projecten
Beide organisaties brengen hun projecten via de moderne media ook volop onder de aandacht:
Bij RWS was bij de projectnaam inderdaad gebaseerd op de eigenlijke doelstelling: snelwegverbreding tot Almere Buiten Oost (A1, A6, A10 en verleggen A9) en scheiding van lokaal snelverkeer A1/A9 tot knooppunt Muiderberg en scheiding van doorgaand en bestemmingsverkeer rond Almere over de A6. De 7 (!!, zie kadertekst) afslagen van Almere worden straks in de eindfase vanaf de parallelrijbanen A6 bediend en het feitelijke doorgaande verkeer A6 naar Lelystad kan dan beter doorstromen. Dat betekent naar verwachting minder files.
Bij ProRail ligt de nadruk op de belangrijke as ((Den Haag -) Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere - Lelystad (- Zwolle en verder naar Noord-Nederland).
Waarom grootschalige verbouwing?
De bestaande snelwegen- en spoorstructuur kan de sterke toename van het verkeer niet meer aan. Dagelijkse files en te weinig treinen veroorzaken veel hinder voor de automobilist en treinreiziger. De enige oplossing is capaciteitsverruiming.
Wat zijn de belangrijkste verbouwingen in het kort voor het wegverkeer:
- Aantakking A9 op de A1 verplaatsen van knooppunt Diemen naar knooppunt Muiderberg; hiervoor wordt de A9 afgebogen en verlegd in een nieuw tracé, inclusief viaduct over het Amsterdam-Rijnkanaal en aquaduct onder de Vecht.
- Ombouw van het verkeersknooppunt Muiderberg.
- Aanleggen parallelsnelweg A6 Muiderberg Almere Buiten Oost, inclusief aanleg 2e Hollandse Brug en aanpassing alle toe- en afritten in Almere.
- Verplaatsing van het busknooppunt Het Oor naar een plateau bóven de A6 op een nog te bouwen viaduct met aansluiting op de Noorderdreef (Almere Haven, afslag 4).
- Aansluiting van de Havendreef op de A6.
- Knooppunt Muiderberg wordt dus de “draaischijf” tussen verkeer op de A1, A6 en A9.
Wat zijn de belangrijkste verbouwingen in het kort voor het railverkeer:
- Bij het spoor is sprake van spoorverdubbeling tussen Duivendrecht en Amsterdam Riekerpolder Aansluiting (Asra), met aanpassing stations Amsterdam Zuid en RAI (Asra Schiphol was al 4-sporig, aantakking Westtak en Zuidtak). Nieuwe fly-over Asra en verdubbeling Schinkelbrug. Zie speciale pagina 18 hierover. Tussen Weesp en Lelystad (ook wel de Flevolijn genoemd) blijft het spoor 2-sporig, vandaar dat nieuwe brug in Muiderberg dus ook maar 2-sporig is.
- De “scheiding” van het treinverkeer zit voornamelijk in Weesp. Daar gaan veel treinen de Gooilijn op richting Hilversum/Amersfoort/Zwolle/Deventer/Hengelo/Utrecht of andersom. Per saldo krijgt het treinverkeer Schiphol Almere - Lelystad door de spoorverdubbeling zoals hiervoor genoemd ook meer capaciteit. Het baanvak Gaasperdammerweg Weesp is al 4-sporig inclusief bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Er komt ingaande 2017 een verbeterde treindienstregeling.
- Aanpassing station Almere Centraal. Seinverdichtingen waardoor snellere opvolging van treinen.
- Weesp wordt/blijft dus de draaischijf tussen treinverkeer Amsterdam Amersfoort/Utrecht en (Den Haag - ) Schiphol Almere Lelystad (- Zwolle).
Van boven bekeken
Wie het geluk heeft onder ideale weersomstandigheden vanuit een vliegtuig, op de juiste route boven het landschap te vliegen, ziet de samenhang van de weg- en railinfrastructuur in het geheel van de landschappelijke omgeving. Dat levert boeiende foto’s op. Onze landinrichting kent vele vormen en gedaanten, maar de Zuidas bij Amsterdam en het snel groeiende Almere behoren tot de drukste verkeersaders van de economie. De dagelijkse files kunnen alleen bestreden worden met het creëren van meer infracapaciteit.
Rondje knooppunt Muiderberg en weguitbreiding A6 Almere op 8 januari 2016
Merijn Bary uit Almere kent het gebied op zijn duimpje, niet alleen als hij onderweg is per auto of bus naar zijn werk in Amsterdam; hij maakt ook regelmatig luchtfoto’s.
Op vrijdag 8 januari 2016 werd een rondje Muiderberg gevlogen. De fotoreportage hieronder stelde hij beschikbaar voor deze website.
De foto’s zijn gemaakt tussen 10:34 en 10:41 uur. De foto’s zijn geoptimaliseerd door Henk Koster uit Hilversum.
De titels staan boven de foto's (en niet eronder zoals gebruikelijk).