Op pagina 18 van het thema NS/Infrastructuur van deze website wordt uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende bouwlocaties in het kader van de werkzaamheden voor de capaciteitsuitbreiding van de railinfrastructuur tussen Schiphol Amsterdam Almere Lelystad. De veranderingen zijn veelal vanaf de grond goed te volgen.
Wie het geluk heeft onder ideale weersomstandigheden vanuit een vliegtuig, op de juiste uitvliegroute met een lijntoestel vanaf Schiphol, bij het juiste raampje zit en op het juiste moment zijn foto maakt, ziet de samenhang van de weg- en railinfrastructuur in het geheel van de landschappelijke omgeving. Dat levert boeiende foto’s op. Onze landinrichting kent vele vormen en gedaanten, maar de Zuidas behoort tot de drukste verkeersaders van de economie.
Bertus Kers was op 1 oktober 2015 vanaf Schiphol op weg naar zijn vakantiebestemming. Zijn toestel maakte uitgaand gebruik van de Buitenveldertbaan 09-27 en dan vlieg je vrijwel over de Zuidas van Amsterdam: over verkeersknooppunt Badhoevedorp, de Riekerpolder, Amsterdam Zuid WTC, knooppunt Amstel, Bijlmer/Arena en knooppunt Muiderberg naar het oosten. Het leverde prachtige beelden op, hieronder in volgorde. Waar Bertus Kers met enige regelmaat zijn Intercity’s rijdt (Enschede Schiphol/Hoofddorp v.v.), keek hij nu vanuit een ander perspectief op zijn werkomgeving neer. De fotoreportage stelde hij exclusief beschikbaar voor deze website.
De foto’s zijn gemaakt tussen 15:01 en 15:04 uur. De foto’s zijn geoptimaliseerd door Henk Koster.