[0] [1] [2] [2A] [3] [4] [5] [6] [7] [8]

in bewerking

Rondvlucht Lelystad Airport op 5 juli 2016

Lelystad - Muiderberg – Hilversum – Almere Haven – Gooimeerdijk – Putten – Harderwijk – Lelystad.

Na de eerste fotovlucht op 2 mei 2015 (zie pagina 5 in dit thema Extra/Fotografie) bleef het luchtruim lonken. “Nederland van boven” blijft enorm boeien.

Een Cessna 172 is een eenmotorig propellorvliegtuig. Een fijn en betrouwbaar toestel om mee te vliegen. De PH-RCF staat hier klaar voor de vlucht op 5 juli 2016 te Lelystad Airport zoals in onderstaand vluchtverslag beschreven. De captain is Merijn Bary.
Beide foto's: Edward Bary. Het toestel staat hier geparkeerd op het terrein van vliegschool en vliegtuigverhuur- en onderhoudsbedrijf Singles & Twins aan de Flamingoweg op de luchthaven Lelystad Airport. Meer informatie op de website van Singles & Twins.

Op dinsdag 5 juli 2016 in de vroege avond hebben Merijn Bary, Henk Koster en ik een fotorondvlucht gemaakt vanaf Lelystad Airport (voor de kenners: EHLE) boven enkele interessante objecten in de regio.
Daarmee is een lang gekoesterde wens van mij in vervulling gegaan: de beschikbaarheid van een ervaren piloot, een vakbekwame fotograaf, een “achterbankzitter” myself, een beschikbaar vliegtuig, en redelijke maar veilige weersomstandigheden waren de aanwezige voorwaarden om een vlucht van plm. 1 uur uit te voeren.
De vlucht was in de dagen en weken ervoor diverse keren uitgesteld vanwege minder gunstige weersomstandigheden en/of agenda-onmogelijkheden.

Maar op dinsdag 5 juli laat in de middag klaarde het toch op en de sterke windkracht nam in de avonduren voldoende af en waren de vlieg- en zichtomstandigheden goed om een rondvlucht te maken binnen de veiligheidslimieten m.b.t. zicht, windkracht en UDP (Uniforme Daglicht Periode). Dat bood de captain’s discission: “go”, maar wel pas nadat nog om plm. 19:15 uur Schiphol Meteo was gebeld voor de allerlaatste windvoorspelling en check. Ik ben steeds weer onder de indruk van de veiligheidsregels, wat dat aangaat.

We verzamelden rond 19:00 uur op de locatie van vliegschool en vliegtuigverhuur- en onderhoudsbedrijf Singles & Twins aan de Flamingoweg op de luchthaven Lelystad Airport. Vanwege de openingstijden van dit bedrijf was de kist PH-RCF, een type Reims/Cessna F 172 N, eerder op de middag al buiten gezet en afgetankt en de sleutels in ontvangst genomen.

Het is altijd een bijzondere ervaring als je instapt en de piloot vraagt: “waar wilt u naar toe?” en je dan kan zeggen: ”doe ons maar een spoorbrug...”… Maar dat was natuurlijk al eerder besloten en in het ingediende vluchtplan vastgelegd en met de luchtverkeersleiding gecommuniceerd. Het vluchtplan was ook al uitgewerkt in de tablet, want met de digitale kaart op schoot en het GPS-volgsysteem weet je precies waar je bent.

De vlieghoogte was over het algemeen 1.200 voet met uitzondering van het stukje bij Putten – Harderwijk (zie verderop). Deze hoogte komt overeen met plus minus 400 in meters (3 voet = plm. 1 meter). De ideale vlieghoogte om objecten goed te fotograferen ligt ongeveer tussen de 300 en 400 meter. Dan zijn alle details nog goed waarneembaar.

Niet alleen het uitzicht is mooi, evenzo boeiend is de wereld van de piloot te proeven: beheersing van de techniek, de radiocommunicatie, de meteorologische omstandigheden, kennis van de aerodynamica en natuurlijk de “wegbekendheid” in de lucht. Mens en machine in een evenwichtige balans. En ook in de luchtvaart gaat veiligheid voorop: check and double check.

Skydemon

Door gebruik te maken van Skydemon, een handig digitaal programma voor piloten, wordt de GPS locatie van het vliegtuig, geconverteerd op de digitale kaart dmv een vliegtuig symbool. Door de opkomst van diverse gadgets en software, is de papieren kaart, die nog niet zo heel lang geleden verplicht was aan boord, verdrongen door digitale kaarten. Wel dient de piloot áltijd een back-up bij zich te dragen. Dit kan de papieren kaart zijn maar ook andere GPS devices zoals o.a. een telefoon of tablet. Het spreekt voor zich dat daarop een beschikbare digitale kaart aanwezig is.


Instrumentenpaneel van de Cessna 172. Foto: Henk Koster.

Ik zei het al: een ervaren piloot èn een bekwame fotograaf is dan wel zo prettig (en uniek) om fraaie foto’s te maken, waarbij in de lucht de mogelijkheid mocht worden benut om het klapraampje open te zetten om zonder glasweerspiegeling naar buiten te fotograferen. De “achterbankzitter” ving de binnenstromende wind wel op......
Een Cessna 172 heeft het prettige voordeel voor het fotograferen dat dit type “bovenliggende” vleugels heeft, in vaktermen een hoogdekker.

Deze vorm van combinaties van onze hobby’s is toch een heel bijzondere: vliegen, fotograferen en treinen.....of de railinfrastructuur een beetje bekijken vanuit de lucht. Ook Rijkswaterstaat profiteert daarvan.

Merijn Bary heeft in april 2015 zijn PPL-brevet gehaald en inmiddels meer dan 100 vlieguren gemaakt. De fotografie moet je overlaten aan iemand die daar bedreven in is, Henk Koster dus. En mijn rol was om de locaties te mogen uitzoeken.

Kortom, om 19:55 uur werd - na grondige inspectie van het vliegtuig, een standaardprocedure op de goede werking van de techniek, de zogenaamde “runup” aan het begin van de startbaan -- het luchtruim gekozen en de veilige landing was om 20:52 uur, juist op tijd voor het sluiten van de luchthaven om 21:00 uur.

Na het afwerken van een visuele controle van de techniek rondom het vliegtuig op de parkeerplaats en daarna de pilots-checklist en een “ready for take off” aan het begin van de startbaan, werd in westelijke richting opgestegen van baan 23 en parallel boven de A6 werd koers gezet naar Muiderberg. Een paar minuten na take off zie je al direct je object liggen: de nieuwe spoorbrug over de autosnelweg A1 (bezoek ook eens de website van Rijkswaterstaat Bezoekerscentrum RWS).

Bedoeling was er een paar rondjes om heen te vliegen om het imposante bouwwerk, dat op 7 mei op deze tijdelijke positie kwam te liggen een paar keer te fotograferen vanuit alle hoeken. Dat was, gezien de nog steeds aanwezige straffe wind nog hard werken voor de piloot. De onderstaande foto’s zijn daarvan het resultaat. De net door de wolken priemende zon maakte het schouwspel compleet. De brug wordt eind augustus 2016 op zijn definitieve plek in het spoortracé ingeschoven waartoe eerst het bestaande spoorviaduct gesloopt zal worden.

De gevlogen route, geprojecteerd op Google Earth. Bron: Skydemon. Bij de vermelde tijden dient 2 uur opgeteld te worden (vanwege onze zomertijd een uur en vanwege de ligging van ons land ten opzichte van Greenwich Mean Time (GMT). Archief Merijn Bary.
De geplande route (paarse lijn) en gevlogen route (groene lijn) als digitale kaart. Bron: Skydemon. Archief Merijn Bary.
Route chart (kaart) met koersaanduidingen. Bron: Skydemon. Archief Merijn Bary.
Virtual radar met hoogteaanduidingen. Het Pilots Log vermeldde een afgelegde afstand van 64 km. Voor deze vlucht is radiocommunicatie geweest met Lelystad Radio (EHLE), Hilversum Radio (EHHV) en Amsterdam Flight Information Service (FIS). Vanaf Nijkerk stijgend, tussen Putten en Ermelo op level 3200 ft, dalend naar Harderwijk en Lelystad. Bron: Skydemon. Archief Merijn Bary.

Via het Naardermeer, Bussum/Crailloo zijn we naar Hilversum gevlogen en in het bijzonder boven de wijk Kerkelanden om daar nog wat specifieke opnamen te maken. Vervolgens terug boven langs station Hilversum (met een juist naar Amersfoort vertrekkende Intercity in de boog), via Laren terug richting Almere Haven, langs de Gooimeerdijk door richting Nijkerk, en even boven Putten naar een grotere vlieghoogte (3.200 voet / 1 KM) gestegen om de wolken even aan te raken, terug naar Lelystad via Ermelo en Harderwijk, waar we de allerlaatste klant van de verkeersleiding waren.
De gevlogen route is weergegeven op bovenstaande kaarten.

De touch down op eveneens baan 23 verliep met een acceptabele crosswind, waarna de kist weer keurig afgebouwd en geparkeerd werd.

Met een tevreden terugblik spraken we al vast af: dit smaakt naar meer.

De onderstaande foto's zijn alle gemaakt door Henk Koster.

Knooppunt Muiderberg - A1/A6 - nieuwe spoorbrug in aanbouw - Naardervaart
Animatie

De twee foto’s hieronder, uit bovenstaande serie van de nieuwe spoorbrug over de A1, verschillen exact 180 graden van elkaar. We zien het aanzicht van de brug van twee kanten, beide exact horizontaal en symmetrisch en in dezelfde positie/uitsnede. Door fotobewerking vallen de beide aanzichten van de brug precies over elkaar heen, alleen de omgeving en achtergrond verandert. Fotografie en bewerking: Henk Koster.



Hilversum Kerkelanden

Kerkelanden is een wijk in Hilversum en heeft ongeveer 5700 inwoners. De wijk dankt zijn naam aan de Grote Kerk in Naarden, waartoe het behoorde en die in 1481 afbrandde.
De bouw van de wijk is begonnen in 1966 in de uitbreidingsfase van de gemeente die deze wijk en de Hilversumse Meent opleverde. In het begin van de bouw kon men verspreid over het gebied nog illegale woninkjes vinden in de vorm van hutten en caravans en liepen er nog wel eens paarden door de hofjes, tot groot plezier van de kinderen. Het grootste deel van de woningen in de wijk is gebouwd in de periode 1967 tot en met 1975; eind jaren tachtig vond er nog een uitbreiding plaats aan de westzijde (Nieuwenhoek).
Kerkelanden bestaat grotendeels uit hofjes met eengezinswoningen; daarnaast staan er vooral aan de entree van de wijk veel hoogbouwflats met tot veertien woonlagen. De wijk bezit een winkelcentrum (geopend in 1972), een sporthal (in 2003 afgebrand en in 2007 op een andere plaats opnieuw opgebouwd) en een aantal vijvers met in een daarvan een beeld van een Sirene (halfgodin). In Kerkelanden wonen 3.838 inwoners per km², terwijl dat in de rest van Hilversum 1.867 inwoners per km² zijn.
Bron: Wikipedia en Eigen Perk, tijdschrift van de Hilversumse Historische Kring, jaargang 2004.

Kaart: Google Maps, detail/uitsnede Hilversum Kerkelanden. Beeldbewerking: Nico Spilt. De rode pijl geeft - bij benadering - de fotostandpunten en de kijkrichting van de foto's weer. Het H-vormige gebouw in het midden is het woondiensten- en/of expertisecentrum van HilverZorg, gelegen aan de Franciscusweg. Vroeger heette dit “Flat Kerkelanden” met wooneenheden voor (zelfstandige) senioren met een vleugel voor speciale verpleging. HilverZorg is één van de talrijke woondienstencentra die Hilversum rijk is.
Hilversum stationsgebied

Hilversum heeft sinds 1874 een aansluiting op het spoor, aan de zogenaamde Oosterspoorweg van Amsterdam naar Zutphen. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) was de vervoerder totdat de HIJSM en de Staats Spoorwegen (SS) samensmolten tot Nederlandsche Spoorwegen in 1938. In 1917 werd samen met de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij de belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen (NS) opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938. In 1990 werd het stationsgebouw van de HIJSM gesloopt en kwam er nieuwbouw met kantoren voor in de plaats, die in 1992 in gebruik kwam. In 2007 werd het emplacement gewijzigd en kwam er een nieuw perron bij en wijzigde het spoorgebruik. Vanaf dat moment was er weer ruimte om met Intercity-treinen te stoppen, nadat vanaf 1995 dat niet mogelijk was. Onder het station en de sporen werd een nieuwe tunnel voor voetgangers en fietsers gebouwd en werd de gelijkvloerse bediende spoorwegovergang met spoorbomen in de Stationsstraat/Larenseweg gesloten. Van deze feiten is uitgebreid verslag gedaan op de website van Nico Spilt, “Langs de rails”. Klik daar op de index de titels “Hilversum Ombouw” en “Hilversum in vroeger tijden aan” (of andere lezenswaardige verhalen).

Almere Haven

Almere Haven is een stadsdeel binnen de gemeente Almere in de Nederlandse provincie Flevoland. Het stadsdeel had 22.266 (1 januari 2010) inwoners en ligt aan het Gooimeer. Het is naar oppervlakte gemeten het kleinste stadsdeel van Almere. Almere Haven is het oudste gedeelte van Almere en is opgezet als bloemkoolwijk. De eerste woningen werden opgeleverd in november 1976, toen de eerste bewoners arriveerden, destijds vooral Amsterdammers. Toen werd Almere Haven nog aan elkaar geschreven, als "Almerehaven". Bij de instelling van de gemeente Almere op 1 januari 1984 werd tevens de naam van dit stadsdeel gewijzigd.
In Almere Haven wordt jaarlijks het landelijk bekende Havenfestival georganiseerd. Ook wordt de laatste jaren de Almeerse Triathlon weer in Almere Haven georganiseerd, nadat het centrum mede vanwege de grootscheepse verbouwingen aldaar, niet meer voldeed.
Het middelpunt van het stadsdeel, bevindt zich aan het Gooimeer. Hier ligt de havenkom met vele restaurantjes, en onder andere een casino en een kleine jachthaven. Het onafgebouwde kasteel Almere bevindt zich in Almere Haven.
Bron: Wikipedia.
De foto’s hieronder tonen enkele appartementencomplexen aan het eind van de Oosterdreef en gelegen aan het Gooimeer, ter plaatse bekend als Dijkmeent.

Kaart: Google Maps, detail/uitsnede Almere Haven, Dijkmeent. Beeldbewerking: Nico Spilt. De rode pijl geeft - bij benadering - de fotostandpunten en de kijkrichting van de foto's weer. De foto’s tonen enkele appartementencomplexen aan het eind van de Oosterdreef en gelegen aan de Gooimeerdijk-Oost, met uitzicht op het Gooimeer, ter plaatse bekend als Dijkmeent. De driehoekige terpheuvel op de foto's is een begraafplaats, waarlangs het Kerkhofpad loopt.