[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



Stoomlocomotieven - Pagina 4


Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen bij vertrek (v: 08.49 uur) uit Erkrath. Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen bij vertrek (v: 08.49 uur) uit Erkrath.


Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen, hier gefotografeerd op het baanvak (met helling) tussen Erkrath (v: 08.49 uur) en Hochdahl (a: 08.53 uur). Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen, hier gefotografeerd op het baanvak (met helling) tussen Erkrath (v: 08.49 uur) en Hochdahl (a: 08.53 uur).


Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen, hier gefotografeerd bij vertrek uit Hochdahl (v: 08.55 uur). Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen, hier gefotografeerd tijdens het stationnement te Gevelsberg-West (a: 10.05/v: 10.32 uur).


Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen, hier gefotografeerd bij vertrek (v: 10.32 uur) uit Gevelsberg-West. Loc 043.606-3 maakt zich bij zonsopkomst (plm. 08.45 uur) gereed voor zijn dienst. Bw Rheine; 29 december 1971.


Ochtendschemering bij zonsopkomst in Bw Rheine; 29 december 1971. Dampende ijzeren paarden maken zich op voor hun dagtaak. Links de locloods, in het midden de draaischijf. Loc 012.058-4 komt als losse loc het Bw Rheine binnen om te restaureren. Ochtendschemering bij zonsopkomst in Bw Rheine; 29 december 1971. Dampende ijzeren paarden maken zich op voor hun dagtaak. Links de locloods, in het midden de draaischijf.


Vanuit trein E 1791 Lichtenfels (v: 08.00 uur) – Neuenmarkt-Wirsberg (v: 08.43 uur) – Hof (a: 09.38 uur), getrokken door een loc serie 001, hier gefotografeerd tussen Marktschorgast en Münchberg; 22 februari 1972. Vanuit trein E 1791 Lichtenfels (v: 08.00 uur) – Neuenmarkt-Wirsberg (v: 08.43 uur) – Hof (a: 09.38 uur), getrokken door een loc serie 001, hier gefotografeerd tussen Marktschorgast en Münchberg; 22 februari 1972.


Loc 043.381-3 met een ertstrein in de richting Rheine, bij vertrek uit Lingen; 18 maart 1972. Loc 012.066-7 met trein E 1806 Norddeich – Essen Hbf bij vertrek (v: 10.21 uur) uit Lingen; 18 maart 1972. De foto is gemaakt vanaf de verkeersbrug.


Loc serie 043 met een beladen kolentrein in de richting Emden passeert de spoorbruggen (enkelspoor gebruik) over het Dortmund-Ems Kanaal (noordzijde) tussen Elbergen en Lingen (bij (Hanekenfähr); 18 maart 1972. Loc 042.083-6 met een lege kolentrein in de richting Rheine op het enkelsporige baanvak tussen Lingen en Elbergen (bij km 234), vlak vóór de brug over het Dortmund-Ems kanaal (noordzijde); 18 maart 1972.


Loc serie 043 met een ertstrein in de richting Rheine, hier gefotografeerd tussen Lingen en Rheine; 18 maart 1972. Zouden de varkens ook voorzien zijn van Knorr-Bremsen (zie http://de.wikipedia.org/wiki/Knorr-Bremse) waardoor ze (tijdelijk) tot “stilstand” gekomen zijn? Loc serie 042 rijdt met tender voorop een buizentrein in de richting Salzbergen, hier gefotografeerd ter hoogte van Bentlage, even ten noorden van Rheine, nabij blokpost Daves; 18 maart 1972.


Loc serie 012 met trein D 734 Norddeich – Köln Hbf, hier gefotografeerd tussen Salzbergen en Rheine (a: 13.22/v: 13.26); 18 maart 1972. Zie ook de foto’s 50862 – 50866 van 30 oktober 1971. Loc serie 012 met trein E 1937 Munster – Emden bij vertrek (v: 13.50 uur) uit Rheine; 18 maart 1972. Het uitrijsein toont seinbeeld Hp 2 Langsamfahrt: als Formsignal zeigen zwei Signalflügel schräg nach rechts aufwärts, das Lichtsignal und das Nachtzeichen des Formsignals zeigen ein grünes und senkrecht darunter ein gelbes Licht. Der Zug darf am Hauptsignal vorbei und im nachfolgenden Weichenbereich mit einer Geschwindigkeit von 40 km/h fahren, wenn nicht im Fahrplan eine höhere Geschwindigkeit bis zu höchstens 60 km/h zugelassen oder eine niedrigere Geschwindigkeit als 40 km/h vorgeschrieben ist oder die abweichende Geschwindigkeit durch Geschwindigkeitsanzeiger angezeigt wird. Ist eine Geschwindigkeit von mindestens 70 km/h möglich, wird jedoch immer das Signalbild Hp 1 gezeigt. Links staat loc 044.481-0 klaar met een ertstrein naar Emden voor blokvrij vertrek.


Loc serie 044.481-0 met een ertstrein naar Emden, kort na vertrek uit Rheine Hbf, passeert de onderdoorgang van de verkeersbrug in Rheine; 18 maart 1972. Links loc 042.271-7, rechts loc 042.320-2 in het Bw Rheine; 18 maart 1972.


Loc 043.100-7 voor de locloods in het Bw Rheine; 18 maart 1972. Loc 043.100-7 voor de locloods in het Bw Rheine; 18 maart 1972.


Loc 044.669-0 met een ertstrein in de richting Münster, bij vertrek uit Rheine Rbf; 18 maart 1972.

De eerste bovenleidingmasten voor de elektrificatie zijn geplaatst.

Detail van de linker zuiger met zuigerstang van stoomloc 042.320-2 in het Bw Rheine; 18 maart 1972.


Spiegelbeeld van het drijfwerk van een stoomloc in een waterplas. Bw Rheine; 18 maart 1972. Loc 043.100-7 voor de locloods in het Bw Rheine; 18 maart 1972. Het bedieningshuisje draait met de schijf mee.


Loc 012.055-0 in de locloods van het Bw Rheine; 18 maart 1972. Bovenleidingmasten markeren het toekomstig (in 1977) einde van het stoombedrijf in en rond Rheine; een losse loc 042.145-3 komt via het aansluitspoor binnen in het Bw, uit de richting Münster; 18 maart 1972.


Het naderende eind van het stoomtijdperk wierp zijn schaduw vooruit op de tender van een loc, terzijde staand op een sloopspoor van het station Sankt Arnold. Een stoomliefhebber vestigde nog één maal de aandacht op het laatste stoombolwerk in West Duitsland: het dicht langs de Nederlandse grens gelegen baanvak Rheine – Emden – Norddeich diende als titel voor zijn film- of fotoreportage.
Sankt Arnold; 18 maart 1972. Het baanvak werd geëlektrificeerd en in 1977 kwam aan het stoombedrijf een einde.
Overzicht van het Bw Rheine met locloods en draaischijf. Gefotografeerd vanuit bovenste verdieping van het dienstgebouw; 18 maart 1972.


Overzicht van het Bw Rheine met opstelsporen en dienstgebouwen. Gefotografeerd vanuit bovenste verdieping van het dienstgebouw; 18 maart 1972. In die tijd mocht het locdepot tegen betaling van een vrijwaringsbewiijs (een soort verzekeringspremie tegen persoonlijke ongelukken op eigen risico) bezocht worden; daarmee was vrijwel alle toegang gelegaliseerd om in het depot rond te lopen, met uitzondering van de hoofdsporen en de sporen van het Rangierbahnhof die langs het depot liepen. Overzicht van het Bw Rheine met opstelsporen en dienstgebouwen. Gefotografeerd vanuit bovenste verdieping van het dienstgebouw; 18 maart 1972. In die tijd mocht het locdepot tegen betaling van een vrijwaringsbewiijs (een soort verzekeringspremie tegen persoonlijke ongelukken op eigen risico) bezocht worden; daarmee was vrijwel alle toegang gelegaliseerd om in het depot rond te lopen, met uitzondering van de hoofdsporen en de sporen van het Rangierbahnhof die langs het depot liepen.
In het midden op de achtergrond in rood geschilderde kleur loc 042.320-2, met ervoor loc 042.024-0; rechts is de locloods gedeeltelijk zichtbaar. Op de voorgrond het toegangspad van het Bw en gedeeltelijk zichtbaar een kale bovenleidingmast in het kader van de elektrificatiewerkzaamheden.


Loc 043.100-7 vertrekt met een ertstrein uit het Rangierbahnhof Rheine in de richting Münster; 18 maart 1972. Loc serie 012 (vermoedelijk 012.080-8) met trein E 1630 Norddeich – Köln staat gereed voor vertrek (v: 17.52 uur) in de late middagzon in Rheine; 18 maart 1972.


Loc serie 012 met een reizigerstrein in de richting Emden hier gefotografeerd tussen Rheine en Salzbergen; 15 april 1972. Loc serie 012 met een reizigerstrein in de richting Rheine, hier gefotografeerd tussen Salzbergen en Rheine; 15 april 1972.


Met enige krachtsinspanning vertrekt loc 044.618-7 met een zware ertstrein uit het Rbf Rheine op weg naar Münster en verder; 15 april 1972. Loc 044.465-3 met een ertstrein in de richting Münster en verder passeert via de verbindingsbaan van het Rangierbahnhof naar de hoofdspoorlijn Rheine – Münster het dienstgebouw (links) van het Bw Rheine; 15 april 1972.


Loc 044.465-3 met een ertstrein in de richting Münster en verder passeert via de verbindingsbaan van het Rangierbahnhof naar de hoofdspoorlijn Rheine – Münster het dienstgebouw (links) van het Bw Rheine; 15 april 1972. Loc serie 043 met een ertstrein in de richting Münster bij vertrek uit Rheine Rbf; 15 april 1972.


Loc serie 043 met een ertstrein in de richting Münster en verder rijdt via de verbindingsbaan van het Rangierbahnhof naar de hoofdspoorlijn Rheine – Münster. Op de achtergrond het dienstgebouw van het Bw Rheine; 15 april 1972. Aan de bouw van de elektriciteitsmasten wordt volop gewerkt. Loc 043.131-2 met een goederentrein in de richting Münster bij vertrek uit Rheine Rbf; 15 april 1972.


De locloods van het Bw Rheine; 15 april 1972. NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S Groningen – Weener, kort voor vertrek (v: 11.05 uur).


NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd tussen Groningen (v: 11.05 uur) en Hoogezand-Sappemeer, op weg naar Nieuwe Schans (a: 11.58/v: 12.17). NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd tussen Groningen (v: 11.05 uur) en Hoogezand-Sappemeer, op weg naar Nieuwe Schans (a: 11.58/v: 12.17).


NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd vlak vóór de onderdoorgang van het autowegviaduct in Rijksweg E35 Winschoten – grens, even ten oosten van Winschoten (a: 11.44/v: 11.45). NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd vlak vóór de onderdoorgang van het autowegviaduct in Rijksweg E35 Winschoten – grens, even ten oosten van Winschoten (a: 11.44/v: 11.45).


NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd bij vertrek uit Nieuwe Schans (a: 11.58/v: 12.17). NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd kort na vertrek uit Nieuwe Schans (a: 11.58/v: 12.17) passeert de draaibrug bij km 127.577 over de Westerwoldsche Aa.


NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S (Groningen – Weener – Leer – Bremen), hier gefotografeerd kort na vertrek uit Nieuwe Schans (a: 11.58/v: 12.17) passeert de draaibrug bij km 127.577 over de Westerwoldsche Aa. NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 042.145-3 met de NVBS-Expres, op weg van Groningen (v: 11.05 uur) naar Bremen bij vertrek (v: ± 13.00 uur) uit Leer (Ostfriesland), nà locwisselen met loc 050.173-4, afkomstig van trein 43633 S: Groningen – Weener.


Loc 094.540-2 in Bw Emden (ex 94.1539). In april 1972 had deze loc een afscheidsrit in Dillenburg. Daarna Bw-Wechsel: 01.05.72 Dillenburg; 02.05.72 Emden; 11 mei 1972. In augustus 1972 werd deze loc “Z” gesteld. Loc 094.540-2 op het putspoor in Bw Emden (ex 94.1539). In april 1972 had deze loc een afscheidsrit in Dillenburg. Daarna Bw-Wechsel: 01.05.72 Dillenburg; 02.05.72 Emden; 11 mei 1972. In augustus 1972 werd deze loc “Z” gesteld.


Loc 094.540-2 in Bw Emden (ex 94.1539). In april 1972 had deze loc een afscheidsrit in Dillenburg. Daarna Bw-Wechsel: 01.05.72 Dillenburg; 02.05.72 Emden; 11 mei 1972. In augustus 1972 werd deze loc “Z” gesteld. Loc 094.150-0 rangerend in Bw Emden; 11 mei 1972.


Loc 094.150-0 op de draaischijf in Bw Emden; 11 mei 1972. Loc 094.150-0 op de draaischijf in Bw Emden; 11 mei 1972. Op de rookkastdeur het opschrift: “1921 – 1971: 50 Jahre im Dienst der Eisenbahn”.


Loc 012.092-3 staat klaar voor vertrek (v: 15.50 uur) met trein E 1630 Norddeich - Hamm – Dortmund – Köln te Emden Hbf; 11 mei 1972. Loc 012.092-3 bij vertrek (v: 15.50 uur) uit Emden Hbf met trein E 1630 Norddeich - Hamm – Dortmund – Köln; 11 mei 1972. Op de achtergrond rechts is nog gedeeltelijk zichtbaar het in aanbouw zijnde nieuwe stationsgebouw.


Loc 012.092-3 bij vertrek (v: 15.50 uur) uit Emden Hbf met trein E 1630 Norddeich - Hamm – Dortmund – Köln; 11 mei 1972. Op de achtergrond rechts is nog gedeeltelijk zichtbaar het in aanbouw zijnde nieuwe stationsgebouw. Loc 050.173-4 voor de locloods in Bw Emden. De loc had ’s morgens (een deel van ) de NVBS-Expres (Groningen – Leer – Bremen) van Groningen tot Leer gereden en was ’s middags weer terug gekeerd in Emden; 11 mei 1972.