[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



Stoomlocomotieven - Pagina 3


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, tijdens een tussenstop te Rotterdam Noord Goederen (a: 12.08/v: 12.28 uur); 11 september 1971. De reizigers stappen weer in voor het vertrek. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, tijdens een tussenstop te Rotterdam Noord Goederen (a: 12.08/v: 12.28 uur); 11 september 1971. De reizigers stappen weer in voor het vertrek.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd tussen Rotterdam Noord (a: 12.33/v: 12.39 uur) en Rotterdam Westelijke Splitsing (d: 12.45 uur). Reizigers konden in Rotterdam Noord uitstappen voor een vervolgexcursie. Uw webmaster, gefotografeerd door Adriaan Pothuizen reisde door naar Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur); 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd ter hoogte van de Westelijke Splitsing (d: 12.45 uur), op weg naar Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur); 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) langs 6e perron; 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) langs 6e perron; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) langs 6e perron; 11 september 197 De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) langs 6e perron; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: het ledig materieel van trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, wordt na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) teruggezet naar de opstelsporen. De trein bestond uit 6 B + RD + 6 B + AB + WR, vijftien rijtuigen derhalve. Rotterdam CS; 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: het ledig materieel van trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, wordt na aankomst in Rotterdam Centraal (a: 12.47 uur) teruggezet naar de opstelsporen. De trein bestond uit 6 B + RD + 6 B + AB + WR, vijftien rijtuigen derhalve. Rotterdam CS; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: DB-loc 011.062-7 is gedriehoekt via de aansluiting Westelijke Splitsing en aansluiting Delfshavense Schie en staat weer aangekoppeld aan het materieel voor de vervolgrit via Den Haag, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. In afwachting van vertrek (v: 15.46 uur) geniet de loc van zijn publieke belangstelling. Of is het andersom: veel bewonderaars op het (verlengde) 6e perron willen de loc van dichtbij bekijken. Rotterdam CS; 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: DB-loc 011.062-7 is gedriehoekt via de aansluiting Westelijke Splitsing en aansluiting Delfshavense Schie en staat weer aangekoppeld aan het materieel voor de vervolgrit via Den Haag, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. In afwachting van vertrek (v: 15.46 uur) geniet de loc van zijn publieke belangstelling. Of is het andersom: veel bewonderaars op het (verlengde) 6e perron willen de loc van dichtbij bekijken. De zwarte rookpluim geeft duidelijk aan dat het vuur wordt opgestookt. Trein 16364S is er klaar voor. Rotterdam CS; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: DB-loc 011.062-7 staat gereed met het excursiematerieel voor vertrek van de vervolgrit via Den Haag, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. De publieke belangstelling wordt in bedwang gehouden en de Spoorwegpolitie heeft er maar moeite mee om de sporen vrij te houden van al te enthousiaste fotografen. Rotterdam CS; 11 september 1971.

De NVBS Jubileum Expres: DB-loc 011.062-7 staat gereed met het excursiematerieel voor vertrek (v: 15.46 uur) van de vervolgrit (als trein 16364S) via Den Haag, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. De publieke belangstelling wordt in bedwang gehouden en de Spoorwegpolitie heeft er maar moeite mee om de sporen vrij te houden van al te enthousiaste fotografen. Rotterdam CS; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: DB-loc 011.062-7 met trein 16364S (Rotterdam – Den Haag – Leiden – Haarlem – Amsterdam) tijdens het stationnement in Leiden (a: 16.25/v: 16.50 uur); 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: trein 16364S, getrokken door DB-loc 011.062-7 passeert Haarlem (door om: 17.14 uur) ter hoogte van de onderdoorgang Oostersingelgracht (in aanbouw). Op de achtergrond de Hoofdwerkplaats (wplh) Haarlem; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16364S, getrokken door DB-loc 011.062-7 bij de binnenkomst in Amsterdam CS, spoor 2A/2B; 11 september 1971. Een geslaagde rit onder fraaie weersomstandigheden komt ten einde. De NVBS Jubileum Expres: trein 16359S, getrokken door DB-loc 011.062-7 met rijtuigen 6 B + RD + 8 B passeert onder slechtere weersomstandigheden op zondag 12 september 1971 de aansluiting Breukelen (a: 10.27/v: 10.32 uur)op de tweede jubileumdag, op weg van Amsterdam via Harmelen Aansluiting (door om: 10.43 uur) naar Rotterdam. De foto is gemaakt ter hoogte van de onderdoorgang Rijksweg (nu A2) Amsterdam – Oudenrijn.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16359S, getrokken door DB-loc 011.062-7 met rijtuigen 6 B + RD + 8 B passeert onder een dik wolkendek op zondag 12 september 1971 de afrit van de Gouwebrug tussen Gouda (a: 11.33/v: 11.37 uur) en Moordrecht Aansluiting (door om: 11.40 uur). De railinfrastructuur is hier ingrijpend veranderd. Het nieuwe, viersporige tracé ligt westelijker, inclusief een nieuwe hefbrug over de Gouwe. DB-loc 011.062-7 te Amsterdam CS Westzijde, na de NVBS Jubileum rondritten, wachtend op veilig sein voor een rangeerbeweging naar het opstelspoor Westelijk Eiland; 12 september 1971. Foto: Adriaan Pothuizen.


DB-loc 011.062-7 te Amsterdam CS Westzijde, na de NVBS Jubileum rondritten, wachtend op veilig sein voor een rangeerbeweging naar het opstelspoor Westelijk Eiland; 12 september 1971.
De loc vertrok ’s avonds weer naar Duitsland.
DB-loc 011.062-7 te Amsterdam CS Westzijde, na de NVBS Jubileum rondritten, tijdens een rangeerbeweging naar het opstelspoor Westelijk Eiland; 12 september 1971.
De loc vertrok ’s avonds weer naar Duitsland.


Loc 043.574-3 in Bw Rheine; 18 september 1971. Loc 043.574-3 in Bw Rheine; 18 september 1971.


Loc 012.073-3 in Bw Rheine; 18 september 1971. Links loc 043.666-7, rechts loc 012.074-1 in V-formatie voor de draaischijf in Bw Rheine; 18 september 1971.


Loc 042.254-3 met botsschade in Bw Rheine; 18 september 1971. Loc 011.091-6 in Bw Rheine; 18 september 1971.


Twee gekoppelde loc’s serie 042 (onbekend gebleven nummers) bij vertrek uit Bw Rheine met tender vóór; 18 september 1971. Loc 012.060-0 met trein D 734 Norddeich – Köln tijdens het stationnement in Leer Ostfriesland (a: 11.55/v: 11.58 uur), spoor 2; 23 oktober 1971.


Loc 012.060-0 met trein D 734 Norddeich – Köln bij vertrek (v: 11.58) uit in Leer Ostfriesland; 23 oktober 1971. Loc 012.060-0 met trein D 734 Norddeich – Köln bij vertrek (v: 11.58) uit in Leer Ostfriesland; 23 oktober 1971.


Loc 012.058-4 met ledig materieel wordt terug gezet langs het 1e perron, spoor 1 in het station Leer Ostfriesland; 23 oktober 1971. Loc 012.058-4 met reizigerstrein langs het 1e perron, spoor 1 in het station Leer Ostfriesland; 23 oktober 1971.


Loc 012.058-4 met reizigerstrein langs het 1e perron, spoor 1 in het station Leer Ostfriesland; 23 oktober 1971. Loc 051.816-7 met een ledige autotransporttrein in de richting Rheine, hier gefotografeerd tussen Lingen en Elbergen, vlak vóór de brug over het Dortmund-Ems Kanaal aan de noordzijde; 29 oktober 1971. Het baanvak is hier enkelsporig.


De spoor en verkeersbruggen over het Dortmund-Ems Kanaal gezien vanuit het zuiden ter hoogte van Elbergen (Hanekenfähr). Het baanvak is hier enkelsporig ten tijde van de foto. Treinverkeer rijdt over de oostelijke brug. De westelijke spoorbrug is hier onbruikbaar; het baanlichaam is niet aangelegd, c.q. uit een vroegere periode hersteld. Vermoedelijk niet herstelde oorlogsschade. Links de verkeersbrug. Loc 043.672-5 met een beladen ertstrein is op weg richting Rheine; 29 oktober 1971. Loc 012.058-4 met een trein in de richting Rheine, bij vertrek uit Lingen; 29 oktober 1971. Op de achtergrond het Ausbesserungswerk (Aw) Lingen.


Links vertrekt loc 012.055-0 met een trein in de richting Rheine uit Lingen, rechts staat loc 050.631-8 te wachten voor binnenkomst in het Ausbesserungswerk (Aw); 29 oktober 1971. Rechts rijdt loc 050.631-8 op naar het Ausbesserungswerk (Aw); links op de achtergrond staat een loc serie 044 met een ertstrein te wachten op een veilig sein. Lingen; 29 oktober 1971.


Loc serie 044 met een ertstrein bij vertrek uit Lingen in de richting Rheine en verder; 29 oktober 1971. Loc 043.674 met een lege ertstrein in de richting Emden op het enkelsporige baanvak tussen Elbergen en Lingen, vlak nà het passeren van de spoorbrug over het Dortmund-Ems Kanaal aan de noordzijde bij Hanekenfähr; 29 oktober 1971.


Loc 042.018-2 als losse loc in de richting Lingen met tender vóór, wachtend op veilig sein, gefotografeerd op het enkelsporige baanvak tussen Elbergen en Lingen bij het Dortmund-Ems Kanaal aan de noordzijde bij Hanekenfähr, km 234; 29 oktober 1971. Loc serie 044 met een ertstrein in de richting Rheine, gefotografeerd op het enkelsporige baanvak tussen Lingen en Elbergen bij km 234, vlak vóór het passeren van de spoorbrug over het Dortmund-Ems Kanaal aan de noordzijde bij Hanekenfähr; 29 oktober 1971.


Loc 012.080-8 met een reizigerstrein in de richting Rheine, bij vertrek uit Lingen; 30 oktober 1971. Loc serie 044 met een ertstrein uit de richting Rheine, bij de doorkomst in Lingen; 30 oktober 1971.


Loc serie 044 met een beladen autotransporttrein voor de export passeert de spoorbrug over het Dortmund-Ems Kanaal bij Elbergen (Hanekenfähr) op weg naar Emden; 30 oktober 1971. In de jaren zestig en zeventig draaide de kolen- en staalindustrie in het Ruhrgebiet op volle kracht. Loc serie 044 met een beladen kolentrein in de richting Lingen/Emden passeert de spoorbruggen over het Dortmund-Ems Kanaal ter hoogte van Elbergen (Hanekenfähr), km 234. Het baanvak in de spoorlijn Rheine - Emden is hier enkelsporig ten tijde van de foto. Treinverkeer rijdt over de oostelijke brug. De westelijke spoorbrug is hier onbruikbaar; het baanlichaam is niet aangelegd, c.q. uit een vroegere periode hersteld; 30 oktober 1971.


Loc serie 012 met trein E 1806 Norddeich – Essen Hbf op het enkelsporige baanvak tussen Lingen (v: 10.21 uur) en Elbergen bij km 234, vlak vóór de spoorbrug over het Dortmund-Ems Kanaal aan de noordzijde; 30 oktober 1971. Loc 044.678-1 met een lege autotransporttrein in de richting Rheine/Ruhrgebiet passeert de spoorbruggen over het Dortmund-Ems Kanaal ter hoogte van Elbergen (Hanekenfähr), km 234. Het baanvak in de spoorlijn Emden - Rheine is hier enkelsporig ten tijde van de foto tussen Lingen en Elbergen. Treinverkeer rijdt over de oostelijke brug. De westelijke spoorbrug is hier onbruikbaar; het baanlichaam is niet aangelegd, c.q. uit een vroegere periode hersteld; 30 oktober 1971.


Loc 044.231-9 met een lege ertstrein naar Emden op het enkelsporige baanvak Elbergen – Lingen van de spoorlijn Rheine – Emden, vlak vóór de spoorbruggen over het Dortmund-Ems Kanaal ter hoogte van Elbergen (Hanekenfähr), km 234; 30 oktober 1971. Loc 043.666-7 met een ertstrein naar Rheine/Ruhrgebiet, hier gefotografeerd tussen Lingen en Salzbergen; 30 oktober 1971.


Loc 042.254-3 met een goederentrein in de richting Rheine, bij de doorkomst in Salzbergen; 30 oktober 1971. Loc serie 044 met een beladen kolenbakkentrein in de richting Salzbergen bij de doorkomst in het station Rheine; 30 oktober 1971.


Loc 012.058-4 met trein D 734 Norddeich – Köln bij de binnenkomst in Rheine (a: 13.22/v: 13.26 uur); 30 oktober 1971. Loc 012.058-4 met trein D 734 Norddeich – Köln tijdens het stationnement in Rheine (a: 13.22/v: 13.26 uur); 30 oktober 1971.


Loc 012.058-4 met trein D 734 Norddeich – Köln bij vertrek (v: 13.26 uur) uit Rheine; 30 oktober 1971. Loc 012.058-4 met trein D 734 Norddeich – Köln bij vertrek (v: 13.26 uur) uit Rheine; 30 oktober 1971.


Links loc 012.054-3 en rechts loc 012.073-3 in het Bw Rheine; 30 oktober 1971. Doorkijkje tussen 2 loc’s in V-formatie voor de draaischijf (waarop loc 043.131-2) in Bw Rheine; 30 oktober 1971.


Vanaf de draaischijf een panorama op de depot-entourage met enkele loc’s in het Bw Rheine, gezien in de richting van de kolenbunker; 30 oktober 1971. Loc serie 050 met een goederentrein uit de richting Münster, hier gefotografeerd kort vóór binnenkomst in het Rangierbahnhof Rheine (Rbf) aan de lijn Münster – Rheine. De trein wisselt door via linker spoor achter het Bw Rheine; 30 oktober 1971.


Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen passeert hier het station Norf (door om:plm. 08.15 uur), even ten zuiden van Neuss (a: 08.24/v: 08.25 uur). Excursie Kölner Eisenbahn Club (KEC) naar Werksbahn Bergbau AG (in Bönen – Westfalen); 7 november 1971. Loc 55.2738 (“4954 Hannover”) – Hanomag 1913/7096 – met excursietrein op weg van Köln Hbf (v: 07.32 uur) naar Bönen (a: 11.37 uur) via Neuss, Düsseldorf, Erkrath, Hochdahl, Wuppertal-Vohwinkel, Gevelsberg-West en Hagen bij vertrek (v: 08.49 uur) uit Erkrath.