[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



Stoomlocomotieven - Pagina 2


Station Rheine, gezien vanaf de verkeersbrug aan de noordzijde van het emplacement, met rechts op de achtergrond de doorkomst van loc 042.175-0 (met tender vóór) met een olietrein en links op spoor 1 loc 042.105-7 met een ledige ertstrein, wachtend op vertrek; 4 april 1970. Loc 042.175-0 (met tender vóór) met een olietrein bij de doorkomst in Rheine; op de achtergrond links op spoor 1 loc 042.105-7 met een ledige ertstrein, wachtend op vertrek; 4 april 1970.


Loc 042.175-0 (met tender vóór) met een olietrein bij de doorkomst in Rheine; 4 april 1970. Olietrein met loc 042.175-0 (met tender vóór) bij de doorkomst in Rheine; 4 april 1970.
Gefotografeerd vanaf de verkeersbrug noordzijde emplacement, gezien in de richting Salzbergen.


Station Rheine, gezien vanaf de verkeersbrug aan de noordzijde van het emplacement, met vertrek van een ledige ertstrein vanaf spoor 1 in de richting Emden, getrokken door loc 042.105-7; 4 april 1970. Station Rheine, gezien vanaf de verkeersbrug aan de noordzijde van het emplacement, met vertrek van een ledige ertstrein vanaf spoor 1 in de richting Emden, getrokken door loc 042.105-7; 4 april 1970.


Station Rheine, gezien vanaf de verkeersbrug aan de noordzijde van het emplacement, met vertrek van een ledige ertstrein vanaf spoor 1 in de richting Emden, getrokken door loc 042.105-7; 4 april 1970. Loc 042.105-7 met een ledige ertstrein, kort na vertrek uit Rheine Hbf, in de richting Emden, ter hoogte van het verkeersviaduct, gezien in de richting Salzbergen; 4 april 1970.


Loc 042.160-9 in Bw Rheine; 4 april 1970. Loc 042.160-9 bij vertrek uit Bw Rheine; 4 april 1970.


Vertrekkende ertstrein met loc 042.168-5 uit Bw Rheine; 4 april 1970. Vertrekkende ertstrein met loc 042.168-5 uit Bw Rheine; 4 april 1970.


Vertrekkende ertstrein met loc 042.168-5 uit Bw Rheine; 4 april 1970. Loc 042.347 met een olietrein in Salzbergen; 4 april 1970.


Loc 042.347 met een olietrein in Salzbergen; 4 april 1970. NVBS-excursie stoomrit Venlo - Duitsland – Hengelo; 4 april 1970.
Aankomst van de NVBS-excursietrein te Hengelo met de loc’s 011.065-0 en 011.072-6.
Beide loc’s reden in voorspan op het traject Rheine - Hengelo voor de gecombineerde extra treinen voor de NVBS en de LCGB (Locomotive Club of Great Britain). De LCGB bezocht op dezelfde dag de depots Lingen, Emden en Oldenburg; deze trein vervoerde plm. 500 deelnemers. De combinatie bestond uit 15 rijtuigen met de twee genoemde stoomloc’s. De NVBS vervoerde plm. 460 deelnemers, zodat deze trein bijna 1.000 reizigers vervoerde.


NVBS-excursie stoomrit Venlo - Duitsland – Hengelo; 4 april 1970.
Locwisselen te Hengelo na aankomst van de NVBS-excursietrein met de loc’s 011.065-0 en daarachter loc 011.072-6.
Rechts e-loc 1124 die de NVBS-trein verder vervoerde.
Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.040-7 (v) en 082.035-7 reed met de excursietrein (D + WR + 2 Aü + 3 Bü) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v: 15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij Gogarten, tussen Wipperfürth (a: 11.49/v: 11.51) en Marienheide (a: 12.13/v: 12.38, kopmaken) op de DB-Strecke 240 e.


Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.040-7 (v) en 082.035-7 reed met de excursietrein (D + WR + 2 Aü + 3 Bü) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v: 15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij Gogarten, tussen Wipperfürth (a: 11.49/v: 11.51) en Marienheide (a: 12.13/v: 12.38, kopmaken) op de DB-Strecke 240 e. Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.035-7 (v) en 082.040-7 (a) reed met de excursietrein (D + WR + 2 Aü + 3 Bü) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v: 15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij Holzwipper tussen Marienheide (a: 12.13/v: 12.38, kopgemaakt) en Meinerzhagen (a: 12.54/v: 13.13, waternemen) op de DB-Strecke 233 d.


Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.035-7 (v) en 082.040-7 (a) reed met de excursietrein (D + WR + 2 Aü + 3 Bü) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v: 15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij binnenkomst te Lüdenscheid. DB-Strecke 233 e. Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.040-7 (v) en 082.035-7 (a) rangerend (kopmaken) te Lüdenscheid na aankomst (a: 14.08) met excursietrein. De rit liep van Köln Hbf via Bergisch Born, Marienheide, Lüdenscheid, Brügge, Hagen Hbf, Wuppertal terug naar Köln.


Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.040-7 (v) en – niet zichtbaar - 082.035-7 (a) rangerend (kopmaken) te Lüdenscheid na aankomst (a: 14.08) met excursietrein. De rit liep van Köln Hbf via Bergisch Born, Marienheide, Lüdenscheid, Brügge, Hagen Hbf, Wuppertal terug naar Köln. Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.035-7 (v) en 082.040-7 (a) met excursietrein (bestaande uit 3 Bü + 2 Aü + WR + D) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v:15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij Schalksmühle, tussen Brügge (a: 15.25/v: 15.36) en Hagen Hbf.


Excursie Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt”; 10 april 1971 (Paaszaterdag). Loc’s 082.035-7 (v) en 082.040-7 (a) met excursietrein (bestaande uit 3 Bü + 2 Aü + WR + D) van Köln Hbf (v: 09.07) naar Lüdenscheid (a: 14.08/v:15.11) en Hagen (a: 16.08/v: 17.11), hier gefotografeerd bij Hagen Delstern op de DB-Strecke 233 d. Loc 043.746-7 op de draaischijf van het Bw Rheine; 30 april 1971.


Loc 043.746-7 op het putspoor in het Bw Rheine; 30 april 1971. Loc 043.746-7 rijdt met tender vóór (achteruit) de draaischijf af in het Bw Rheine; 30 april 1971.


Loc serie 042 met een containertrein in de richting Salzbergen bij blokpost ”Daves” tussen Rheine en Salzbergen; 30 april 1971. Twee slooploc’s serie 094. Vooraan loc 094.639 (“Z”-loc Dillenburg) en daar achter loc 094.891 op een zijspoor van het station Sankt Arnold, gelegen aan de spoorlijn Rheine – Burgsteinfuhrt; 30 april 1971.


Loc 044.162-6 in het Bw Rheine; 30 april 1971. Drijfwerk van loc 044.384-6 in het Bw Rheine; 30 april 1971.


Loc 023.094-6 in het Bw Rheine; 30 april 1971. Loc serie 050 (met cabinetender) maakt de hemel zwart bij vertrek uit het Bw Rheine; 30 april 1971.


Loc serie 050 (met cabinetender) bij vertrek uit het Bw Rheine; 30 april 1971. Loc serie 050 (met cabinetender) bij vertrek uit het Bw Rheine; 30 april 1971.


Loc 043.131-2 in de late avondzon in het Bw Rheine met op de achtergrond de locloods en links de draaischijf; 30 april 1971. Loc 043.131-2 in de late avondzon in het Bw Rheine met op de achtergrond de locloods; 30 april 1971.


In de late avondzon keert de rust terug in het Bw Rheine; diverse loc’s in de locloods (met ervoor de draaijschijf) wachten hun volgende dienst af; 30 april 1971. Loc 043.131-2 in het Bw Rheine; 30 april 1971.


Drijfwerk van loc 043.131-2 in het Bw Rheine; 30 april 1971. Loc 011.091 voor de locloods in het Bw Rheine; 10 september 1971.


Loc 011.062-7 in Bw Rheine, gereed voor vertrek naar Nederland ten behoeve van NVBS Jubileumritten op 11 en 12 september. De NVBS vierde in dat weekend zijn 40-jarig bestaan. Om 20.27 uur vertrok de combinatie stoomloc 011.062-7 en dieselloc 2252 uit Bad Bentheim via Hengelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum en trok onderweg veel bekijks. Rheine; 10 september 1971. Loc 011.062-7 in Bw Rheine, gereed voor vertrek naar Nederland ten behoeve van NVBS Jubileumritten op 11 en 12 september. De NVBS vierde in dat weekend zijn 40-jarig bestaan. Om 20.27 uur vertrok de combinatie stoomloc 011.062-7 en dieselloc 2252 uit Bad Bentheim via Hengelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum. Deze foto werd omstreeks het middaguur gemaakt op vrijdag 10 september 1971.


Nummerplaat van loc 011.062-7 in Bw Rheine; het nummer zou het erop volgende weekend nog duizenden keren gefotografeerd worden. De NVBS vierde op 11 en 12 september zijn 40-jarig bestaan met Jubileumritten. Rheine; 10 september 1971. DE-loc 2252 en stoomloc 011.062-7 als trein 16362D (Bentheim – Amsterdam Rietlanden, a: 00.16 uur) tijdens het stationnement te Hilversum (a: 23.20/v: 23.45 uur) op spoor 4; 10 september 1971.


Loc 011.062-7 in de vroege ochtenduren op het opstelterrein Westelijk Eiland te Amsterdam (het oude dieseltractieterrein waar nu het VL-gebouw staat), vóór aanvang van de Jubileumrondritten van de NVBS. De loc was ’s nachts aangekomen uit Rheine in de Rietlanden en werd na driehoeken achteruit met tender vóór via CS naar het WE gereden op eigen kracht. Daar werd vroeg begonnen met kolen laden en water innemen; links is de kolenwagon zichtbaar vanwaar uit via een transportband de kolen in de tender geladen werden. Amsterdam WE; 11 september 1971. Loc 011.062-7 in de vroege ochtenduren op het opstelterrein Westelijk Eiland te Amsterdam (het oude dieseltractieterrein waar nu het VL-gebouw staat), vóór aanvang van de Jubileumrondritten van de NVBS. De loc was ’s nachts aangekomen uit Rheine in de Rietlanden en werd na driehoeken achteruit met tender vóór via CS naar het WE gereden op eigen kracht. Daar werd vroeg begonnen met kolen laden en water innemen; boven het machinistenhuis is nog juist een stukje van de transportband te zien waarmee de kolen uit een wagon werden overgeladen. Het zou een zonnige zaterdag worden. Amsterdam WE; 11 september 1971.


Loc 011.062-7 in de vroege ochtenduren op het opstelterrein Westelijk Eiland te Amsterdam (het oude dieseltractieterrein waar nu het VL-gebouw staat), vóór aanvang van de Jubileumrondritten van de NVBS. Op de achtergrond passeert een ertstrein met vier locs serie 2200/2300. Amsterdam WE; 11 september 1971. Loc 011.062-7 in de vroege ochtenduren op het opstelterrein Westelijk Eiland te Amsterdam (het oude dieseltractieterrein waar nu het VL-gebouw staat), vóór aanvang van de Jubileumrondritten van de NVBS. Links is treinstel DE3 151 zichtbaar, Naast de 011 de kolenwagon vanwaar uit via een transportband de kolen in de tender geladen werden. Op deze foto is men daar druk mee bezig. Amsterdam WE; 11 september 1971.


Kolen laden op het Westelijk Eiland; loc 011.062-7 wordt in de vroege ochtenduren gereed gemaakt voor de Jubileumrondritten van de NVBS. Amsterdam WE; 11 september 1971. Loc 011.062-7 wacht zijn dienst af voor de Jubileumrondritten van de NVBS. Amsterdam WE; 11 september 1971.


Kort voor het oprijden van het Westelijk Eiland naar de kap (CS), wacht loc 011.062-7 (uiterst rechts) op een veilige rijweg. Links passeert een sneltrein, geheel in plan E uitvoering met een e-loc 1200 naar Haarlem en Zandvoort, een vertrouwd beeld in die jaren. Amsterdam WE; 11 september 1971.
De 011 reed verder naar het opstelterrein Dijksgracht i.v.m. het daar gereed staande materieel ten behoeve van de NVBS Jubileum Excursie. Het emplacement is nog met de klassieke mechanisch-elektrische beveiliging ingericht; in 1974 kreeg Amsterdam Centraal NX-beveiliging.

Loc 011.062-7 te Amsterdam CS, spoor 12a op weg naar de Dijksgracht. De loc is zojuist opgereden van het opstelspoor Westelijk Eiland en staat te wachten op een rijweg voor een extra rangeerbeweging naar spoor 14; 11 september 1971.


Loc 011.062-7 te Amsterdam CS, oostzijde; De loc is zojuist opgereden van het opstelspoor Westelijk Eiland (via spoor 12) en staat te wachten op een rijweg voor een extra rangeerbeweging naar spoor 14; 11 september 1971. Loc 011.062-7 te Amsterdam CS, oostzijde; De loc is zojuist opgereden van het opstelspoor Westelijk Eiland (via spoor 12) en staat te wachten op een rijweg voor een extra rangeerbeweging naar spoor 14; 11 september 1971. Links komt een sneltrein binnen met een loc serie 1100.


Loc 011.062-7 is te Amsterdam CS omgelopen van spoor 12 naar spoor 14 via de oostzijde en kreeg een extra rangeerklus te verrichten:het wegbrengen naar de Dijksgracht van het afkomende materieel van de Nord-West Expres, die even daarvoor was binnengekomen op spoor 14. Loc 011.062-7 vertoonde op deze zonnige dag voor het eerst zijn kunsten als trein 30.236 S (normaal 30.236 D !!) en vertrekt hier op tijd. Amsterdam CS; 11 september 1971. Loc 011.062-7 is te Amsterdam CS omgelopen van spoor 12 naar spoor 14 via de oostzijde en kreeg een extra rangeerklus te verrichten:het wegbrengen naar de Dijksgracht van het afkomende materieel van de Nord-West Expres, die even daarvoor was binnengekomen op spoor 14. Loc 011.062-7 vertoonde op deze zonnige dag voor het eerst zijn kunsten als trein 30.236 S (normaal 30.236 D !!) en vertrekt hier op tijd. Amsterdam CS; 11 september 1971. Het excursiematerieel voor de NVBS Jubileum rondrit stond klaar op de Dijksgracht, vandaar werd leeg gereden naar station Amstel, waar de rondrit begon.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd tussen Amsterdam Amstel (v: 11.13 uur) en Breukelen (d: 11.29 uur); 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd kort vóór Harmelen Aansluiting (d: 11.37 uur); 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, passeert Harmelen Aansluiting (d: 11.37 uur); 11 september 1971. Exact op dit punt vond op 8 januari 1962 een ernstige treinbotsing plaats in dichte mist. De seinen 6, 8, 10 en (niet zichtbaar 12) geven toegang tot het wisselcomplex. De situatie hier is ingrijpend veranderd. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd tussen Woerden en Gouda (d: 11.52 uur). Inmiddels was vertraging opgelopen door de in Woerden massaal uitgelopen bevolking; 11 september 1971.


De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, hier gefotografeerd in de bocht vóór de oprit van de Gouwebrug tussen Gouda en Moordrecht Aansluiting. 11 september 1971. De NVBS Jubileum Expres: trein 16357S (Dgr – Asa – Wd – Rtd), getrokken door DB-loc 011.062-7, is aangekomen te Rotterdam Noord Goederen (a: 12.08/v: 12.28 uur). De deelnemers konden even de benen strekken en fotograferen natuurlijk; 11 september 1971.