Beveiligingen

Wernigerode
Wernigerode, 26 juni 2004. Een paar dagen na de langste dag is het in de vroege avonduren rond 20:25 uur nog licht genoeg om het seinhuis in Wernigerode in de avondzon vast te leggen. Het seinhuis bestaat helaas niet meer: het Stellwerk Wr is in de 3e week van oktober 2005 gesloopt, om precies te zijn in de nacht van 20 op 21 oktober 2005 werd het neergehaald door een bouwkraan.

In combinatie met een bezoek aan het depot ontstaat in deze uren, als de treindiensten gereden zijn en de locomotieven in hun depot zijn teruggekeerd een sfeer van terugkerende rust: stoomlocs staan uit te dampen, worden met verse kolen aan de bunker bevoorraad voor de volgende dag, slurpen nog wat water aan de waterkolom, het personeel houdt eindcontroles. De rijtuigen voor de eerste treinen van de volgende dag zijn langs de perrons voorgerangeerd. Hoe donkerder, hoe stiller het wordt. De laatste slierten stoom verdampen even later in het maanlicht.


Het seinhuis van de HSB in Wernigerode in desolate toestand en reeds buiten gebruik, evenals de overweg ter plaatse. Foto: Bertus Kers, 15 oktober 2001.
Een paar jaar later, op 3 februari 2004 is de situatie nog onveranderd, maar uiteindelijk is het markante gebouwtje in oktober 2005 gesloopt. Foto: Bertus Kers.

Het Stellwerk Wr in zijn oorspronkelijke omgeving, gelegen aan de Bahnhofstrasse in Wernigerode. Een prachtige foto, gemaakt door Roland Korving op 6 maart 1994. Het seinhuis, de overweg, de villa en de overstekende poes zijn allemaal verdwenen. Loc 99 7238 is gebleven en vertrekt hier met een trein uit het HSB-station. Het plaatje ademt nog volledig de DDR-tijd...De situatie is volkomen anders nu. Zie ook pagina 1 Uitgelicht, kader Altstadtkreisel.
Het Stellwerk Wr is in de 3e week van oktober 2005 gesloopt. Sebastian Bollmann uit Ilsenburg legde de laatste uren vast van het bestaan van het seinhuis in Wernigerode op 20 oktober 2005 om 15:30 uur. De daarop volgende nacht werd het seinhuis neergehaald door de bouwkraan. Bron: Drehscheibe Online.

Quedlinburg
Stellwerk Qmf, Quedlinburg, emplacementszijde richting Gernrode/Thale. Linker foto op 19 januari 2007. Op de rechter foto vertrekt loc 99 5906 met trein 8963 op 20 januari 2007 naar Gernrode. Op het normaalspoor tussen Quedlinburg en Frose was er in 2003 een brand in het seinhuis bij het station van Ballenstedt, waardoor er alleen nog vervoer tot Gernrode mogelijk was. Hierdoor zag de Deutsche Bahn geen reden meer om het treinverkeer tussen Quedlinburg en Gernrode nog langer in stand te houden. Na de stillegging in 2004 nam de HSB het traject over en op 18 april 2005 werd begonnen met de aanleg van een nieuw smalspoor tussen Quedlinburg en Gernrode. Door deze veranderingen werd het station van Gernrode geheel verbouwd. Op 17 februari 2006 werd het nieuwe traject geopend en op 4 maart werd een feest gehouden met speciale stoomtreinen. Vanaf 26 juni 2006 is het station Quedlinburg in de dienstregeling van HSB opgenomen. In de huidige situatie is het mogelijk om in Quedlinburg over te stappen op het normaalspoor. Via Thale is met de regionale vervoerder HEX (Véolia Verkehr Sachsen-Anhalt GmbH, Harz/Elbe Express) Wernigerode weer te bereiken. Foto's: Bertus Kers.