0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]

Donateursdag 2023

…een nieuwe werkplaats en nieuwe sporensituatie in het tramstation Hoorn

Op zaterdag 15 april 2023 waren de donateurs van de Museum Stoomtram Hoorn - Medemblik (eind februari per brief) uitgenodigd voor een bezoek. Daar werd in groten getale gehoor aan gegeven: een grote groep fans toog naar Hoorn waar een speciale kijkdag georganiseerd werd. Het bezichtigen van de gereed gekomen nieuwe werkplaats, het geheel nieuw ingerichte emplacement van Tramstation Hoorn met het verbrede perron, en de recente stand van zaken van de lopende restauratieprojecten (zoals de rijtuigen voor de Tram voor Bello) was een mijlpaal en lang gekoesterde wens van het museum deze te kunnen laten zien.

Vanwege de onverwacht grote toeloop werd het programma in ongeveer gelijke aantallen gedeeld. Directeur René van den Broeke en manager techniek en hoofdconservator Frank van den Broeke en enkele gidsen verzorgden de rondleidingen en gaven uitleg bij alle vernieuwingen. Het programma begon om 11:30 uur en om 13:30 uur vertrok een extra stoomtramrit met loc 8 HTM “Ooievaar” (1904 Backer & Rueb - Breda) naar Wognum en terug. Als tweede van vier rijtuigen reed mee het geheel gerestaureerde rijtuig NCS BC6 (v/h GoTM 21, 1915 Allan en Co’s). Vanwege de drukte was een extra rijtuig bijgeplaatst.

Loc WSM 23 (Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij/Suikerfabriek Zevenbergen, 1918 Orenstein en Koppel - Berlijn) was uit de mottenballenvloot, in Zwaag,) gehaald (niet rijvaardig) en kon zich sinds tijden tegoed doen aan de zon als statisch object.

Voor wie ten zuiden van het Noordzeekanaal woont was de bereikbaarheid van West-Friesland nog wel een “oefening” in spoorweggeografie: wegens werkzaamheden aan het spoor was er geen treinverkeer tussen Amsterdam en Zaandam (via de Hemtunnel). Omreizen kon via Haarlem en Alkmaar/Obdam of per metro naar Amsterdam Noord en vandaar per treinvervangende NS-bus naar Zaandam en verder per trein via Purmerend naar/van Hoorn. Maar de echte liefhebber schrikt daar niet van terug.

Geraadpleegde bron: Nederlandse Museum Materieel Database




← ↑ ↓ De tram naar Wognum van 13:30 uur wordt gereed gemaakt voor vertrek. Wegens de drukte is een extra rijtuig bijgeplaatst om alle bezoekers te kunnen vervoeren. Als tweede van vier rijtuigen reed mee het geheel gerestaureerde rijtuig NCS BC6 (v/h GoTM 21, 1915 Allan en Co’s).

Loc 8 HTM “Ooievaar” (1904 Backer & Rueb - Breda) verzorgde de stoomtractie.



Vertrek van de tram naar Wognum. Op de achtergrond houdt de stationschef het spiegelei (vertrekstaf) omhoog.
Om 13:30 uur vertrok van het verbrede perron van het Tramstation Hoorn een extra tram voor de verzamelde donateurs naar Wognum met loc 8 HTM “Ooievaar” met vier houten rijtuigen waaronder het geheel gerestaureerde rijtuig NCS BC6 (v/h GoTM 21, 1915 Allan en Co’s) als tweede rijtuig. Foto: Erwin Voorhaar.
↑ ↓ ↓ → → → Loc WSM 23 (Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij/Suikerfabriek Zevenbergen, 1918 Orenstein en Koppel - Berlijn)