[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]

Themaweek 21 - 28 oktober 2018: Spoor & Tram anno 1926

“rijden in een ome Ceesje”

Inleiding

Soms heb je aan één dag niet genoeg. Daarom organiseerde de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik (SHM) in de herfstvakantie, 21 – 28 oktober 2018, maar liefst een week lang een bijzonder evenement met als thema: “Spoor & Tram anno 1926”. Met bijzondere gastoptredens van motorrijtuig NS omC 909 (replica) van de collega’s van de Stoomtrein Goes – Borsele (SGB), ook wel “ome Ceesje” genaamd en stoomlocomotief NS 8107 (ex SS 657) van de Museum Buurtspoorweg (MBS), ook wel “Kikker” genoemd. Beide voertuigen waren vooraf over de weg overgebracht vanuit Goes resp. Haaksbergen.

Met een uitgekiende dienstregeling en de afwisselende inzet van het materieel van SHM zelf, de locomotieven 6513 en 7742 met gevarieerde rijtuigstammen en een goederenstam, bood de week diverse kansen en mogelijkheden het evenement te bezoeken en in fraaie foto’s vast te leggen.

Dienstregeling


Zondag 28 oktober

Op deze zondag, de feitelijk laatste rijdag, waren de weersvooruitzichten zonnig, koud, droog en een straffe wind. Dat leek mij een mooie omstandigheid de werkende machines in volle glorie te volgen. Omdat ik ook donateur ben van de SGB, wilde ik de omC persé bij de SHM zien en fotograferen.

Vanwege de aanreistijd per trein naar Hoorn vanuit mijn woonplaats, koos ik er voor om met de tram van 11:40 uur naar Medemblik te (kunnen) vertrekken, daar de tussenslag met de omC 909 van 14:10 naar Twisk te maken (a: 14:25 – v: 14:35) en na terugkeer in Medemblik (14:50), met de omC terug te reizen naar Hoorn, Medemblik vertrek om 15:05 uur. Op mijn thuisreis bleek de wintertijd die op deze dag was ingegaan meteen zijn effect te hebben: rond 17:30 uur is het al vrijwel donker.

Hieronder in chronologische volgorde een fotoreportage van een leuke hobbydag.

Wognum-Nibbixwoud
Wognum-Nibbixwoud, vertrek naar Medemblik
Broerdijk
Twisk
Medemblik
Twisk
Opperdoes
Overlekersluis, Medemblik
Meelmolen De Herder op de Westerdijk te Medemblik
Medemblik
Twisk
Wognum-Nibbixwoud
Hoorn


Naschrift: Dag voor de Railmuseamedewerkers

Op zaterdag 3 november 2018 werd voor alle medewerkers en vrijwilligers van Nederlandse railmusea, verenigd in de koepelorganisatie Historisch Railvervoer Nederland (HRN), een “Dag voor de Railmuseamedewerkers” georganiseerd ter afsluiting van de activiteiten in het kader van het 50-jarig jubileum van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik. De dag stond in het teken van de samenwerking tussen alle railmusea. Hiervoor was ook treinstel 766 van de Stichting Mat’54 Hondekop-vier naar Hoorn gekomen, vanaf Amersfoort via Tilburg om een deel van de bezoekers te vervoeren. De Stichting v/h RTM Ouddorp kwam met haar eigen historische museumbus Grasklokje naar het evenement. Nog één keer kwam motorrijtuig omC 909 ‘Ome Ceesje’ van Stoomtrein Goes-Borsele in actie, alsmede de stoomlocomotieven NS 7742 Bello en de NS 8107 van de Museumbuurtspoorweg (MBS). Maar liefst 320 collega’s uit het hele land bezochten de dag. De samenwerking kwam, naast alle persoonlijke ontmoetingen en contacten, vooral ook tot uiting in enkele ritten en een line-up van de railvoertuigen. Voor foto’s van dit evenement wordt verwezen naar de websites en facebookpagina’s van de organisatoren en deelnemers. Op maandag 5 november werd omC 909 weer op transport gesteld naar haar thuisbasis in Goes bij de SGB. Ook stoomloc 8107 van de MBS keerde terug naar haar depot in Haaksbergen.

De foto's hieronder zijn gemaakt en beschikbaar gesteld door Ruud van Schaik, technisch begeleider van Hondekop-treinstel 766.




Jubileumboek

Museumstoomtrein Hoorn - Medemblik 1968-2018 – 50 jaar verbindend

Op 23 mei 2018 is verschenen het jubileumboek: Museumstoomtram Hoorn - Medemblik 1968-2018, Vijftig jaar verbindend”. Auteur Rein Korthof onder redactie van Bob Boekhout en Hans de Lange. Tekstbijdragen van René van den Broeke en Jaap Nieweg. Onderzoek en adviezen: Marius van Rijn; 144 pagina´s formaat 30.5 x 21.5 mm, 110 afbeeldingen in kleur en zwartwit. Hardcover, gebonden. Uitgave Museumstoomtram Hoorn - Medemblik, prijs afgehaald op tramstation Hoorn € 24,95. Bij verzending per post + € 6,75 via info@stoomtram.nl. In de boekhandel verkrijgbaar voor € 29,50.
Vormgeving en productie: Drukkerij DR&DV Media Services, Amsterdam.

Het boek kwam uit ter gelegenheid van 50 jaar museumstoomtram op de lokaalspoorlijn Hoorn – Medemblik en is “Opgedragen aan alle medewerkers van de Museumstoomtram en hun begripvolle thuisfront”.

Het boek beschrijft de ontwikkelingen vanaf het allereerste begin: een levend railmuseum kon slechts van de grond komen met een goed idee. Zo werd de Tramweg Stichting (TS) in augustus 1965 opgericht uit de gelederen van de NVBS om historische railtransportmiddelen te bewaren. Niet “achter glas”, zoals directeur René van den Broeke in zijn voorwoord vermeldt, maar om er gewoon datgene mee te doen waarvoor ze gemaakt zijn: rijden en mensen en goederen vervoeren zoals dat in de eerste helft van de vorige eeuw plaats vond en zorgen dat het zo veel zou opleveren, dat het geheel zichzelf in stand zou kunnen houden. Aanleiding was de opheffing van het laatste Nederlandse smalsporige interlokale tramwegbedrijf, de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) in het begin van 1966. Doelstelling van de TS was om zoveel mogelijk materieel van de sloop te redden en te bewaren voor museale doeleinden.

De auteur gaat uitgebreid in op die beginperiode, wat gezien wordt als de geboorte van wat later de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik kon worden. In diverse hoofdstukken met belangrijke hoogtepunten komen de ontwikkelingen aan de orde. Van de eerste “Leeghwater”-ritten in het Westland (voor studentenvereniging Leeghwater van de TH Delft), de betekenis van ir. P.H. Bosboom, destijds directeur van NS, het bezoek van Prins Bernhard, tot de waardevolle betekenis van het behoud van de lokaalspoorweg Hoorn – Medemblik, waarop NS aanvankelijk nog het goederenvervoer verzorgde. Ook de ups en downs van een museum in ontwikkeling en de financiële perikelen uit de beginjaren blijven niet onvermeld. Maar ook hoe bergopwaarts verder is gegaan. Een mooi overzicht van de collectie vol rijdende topstukken, de Museumstoomtram als deelnemer en aanjager van belangenbehartigers, de samenwerking met tal van partijen waaronder de gemeentes in de Westfriese Driehoek, de groei van reizigers en bezoekers uit de hele wereld en de vele tulpenfoto’s in het fraaie landschap geven de SHM letterlijk veel kleur. Met twinningpartners in binnen en buitenland zoals Bluebell Railway (Engeland) en Museum Buurt Spoorweg (MBS), de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) en RTM Ouddorp worden nauwe contacten onderhouden met kennisuitwisseling en soms ook uitlening van materieel. De werkplaats, het baanonderhoud, vernieuwingen aan de infrastructuur en het Bello-atelier blijven niet onvermeld. Het kan slechts bestaan door de volhardende inzet van veel vrijwilligers; of, zoals de achtercover de Engelse staatsman en filosoof Thomas More al vijf eeuwen geleden schreef en citeert: “Traditie is niet het bewaren van de as, maar het doorgeven van het vuur”. Het boek sluit af met de epiloog:”we gaan op weg naar het eeuwfeest. Moge het vuur in onze locomotieven en in de harten van de medewerkers ook de komende vijftig jaar blijven branden”.