Allegra Treinstellen ABe 8/12 en 4/16
in bewerking
ABe 8/12 De Rhätische Bahn beschikt sinds 2010 over 15 driedelige treinstellen van het type ABe 8/12 ook wel Allegra genoemd. Het zijn elektrische treinstellen met lagevloerdeel bestemd voor het regionaal personenvervoer. De parkgrootte bestaat uit 2 deelseries, 3501-3505 en 3506-3515. De treinen werden voor de Rhätische Bahn (RhB) ontwikkeld door Stadler Rail ter vervanging van onder meer Ge 4/4 I, ABe 4/4 II en Be 4/4. Op 14 oktober 2009 was de Roll-Out van het type ABe 8/12 bij Stadler Rail in Altenrhein. In mei 2010 werden de eerste vijf treinen bij Rhätische Bahn (RhB) indienst gesteld. Aan het eind van 2010 werden alle treinen in dienst gesteld. Ter gelegenheid van het afscheid van een directeur reed op 20 december 2010 de Allegra 3502 met een snelheid van 145 km/h door de Vereinatunnel. Tijdens een afname rit werd op 5 december 2009 een snelheid van 139 km/h bereikt. In juni 2009 reed bij de Regionaal Bern-Solothurn (RBS) een treinstel van het type RABe 4/12 "Next" een snelheid van 134 km/h. Op 3 september 2013 werd bekend dat de assen van de eerste serie Allegra-treinstellen last hadden van extreme slijtage. Stadler Rail heeft daarom nieuwe assen geleverd, die langer mee zouden moeten gaan. Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het tussen rijtuig heeft een lagevloerdeel en een gesloten toilet systeem. De treinen zijn uitgerust met luchtvering en hebben aan beide zijden een schroefkoppeling. De treinen van het type ABe 8/12 bestaan uit drie delen: twee motorwagens met een stuurstand en een tussenrijtuig zonder aandrijving. Deze treinen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinen werden door de Rhätische Bahn (RhB) als volgt genummerd en de in 2009 in gebruik gestelde treinen kregen op 8 mei en 9 mei 2010 de volgende namen.
Deze treinstellen worden door de Rhätische Bahn (RhB) samen met de Albulabahn-rijtuigen en de Bernina-Panorama rijtuigen ingezet op het traject tussen Chur en St. Moritz/Tirano over onder meer de Albulabahn en de Bernina-Bahn.
ABe 4/16 Daarnaast beschikt de RhB over 5 vierdelige treinstellen van het type ABe 4/16, eveneens uit de Allegra-serie en ook gebouwd door Stadler Rail en ter vervanging van onder meer Ge 4/4 I, ABe 4/4 II en Be 4/4. De parkgrootte zal bestaan uit de serie 3101-3105. Op 22 november 2011 werd het eerste twee wagens over de weg per vrachtwagen uit Winterthur naar Landquart vervoerd. Sinds 8 januari 2013 zijn alle treinstellen bij S-Bahn Chur ingebruik. De treinen van het type ABe 4/16 bestaan uit vier delen: een motorwagen met een stuurstand, een stuurstandrijtuig en twee tussenrijtuigen zonder aandrijving. Deze treinen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinen werden door de Rhätische Bahn (RhB) in 2012 in gebruik gestelde treinen kregen de volgende namen.
De treinen van het type ABe 4/16 worden sinds 8 januari 2013 door de Rhätische Bahn (RhB) ingezet op de volgende trajecten:
Bron: Wikipedia, klik hier en hier.
|