Allegra Treinstellen ABe 8/12 en 4/16

in bewerking

ABe 8/12

De Rhätische Bahn beschikt sinds 2010 over 15 driedelige treinstellen van het type ABe 8/12 ook wel Allegra genoemd. Het zijn elektrische treinstellen met lagevloerdeel bestemd voor het regionaal personenvervoer. De parkgrootte bestaat uit 2 deelseries, 3501-3505 en 3506-3515.

De treinen werden voor de Rhätische Bahn (RhB) ontwikkeld door Stadler Rail ter vervanging van onder meer Ge 4/4 I, ABe 4/4 II en Be 4/4.

Op 14 oktober 2009 was de Roll-Out van het type ABe 8/12 bij Stadler Rail in Altenrhein. In mei 2010 werden de eerste vijf treinen bij Rhätische Bahn (RhB) indienst gesteld. Aan het eind van 2010 werden alle treinen in dienst gesteld.

Ter gelegenheid van het afscheid van een directeur reed op 20 december 2010 de Allegra 3502 met een snelheid van 145 km/h door de Vereinatunnel. Tijdens een afname rit werd op 5 december 2009 een snelheid van 139 km/h bereikt. In juni 2009 reed bij de Regionaal Bern-Solothurn (RBS) een treinstel van het type RABe 4/12 "Next" een snelheid van 134 km/h.

Op 3 september 2013 werd bekend dat de assen van de eerste serie Allegra-treinstellen last hadden van extreme slijtage. Stadler Rail heeft daarom nieuwe assen geleverd, die langer mee zouden moeten gaan.

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het tussen rijtuig heeft een lagevloerdeel en een gesloten toilet systeem. De treinen zijn uitgerust met luchtvering en hebben aan beide zijden een schroefkoppeling.

De treinen van het type ABe 8/12 bestaan uit drie delen: twee motorwagens met een stuurstand en een tussenrijtuig zonder aandrijving. Deze treinen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden.

De treinen werden door de Rhätische Bahn (RhB) als volgt genummerd en de in 2009 in gebruik gestelde treinen kregen op 8 mei en 9 mei 2010 de volgende namen.

Nummer Samenstelling Naam
eerste serie
3501 ABe 4/4 - 35101 + Bi - 35601 + ABe 4/4 - 35001 Jan Willem Holsboer
3502 ABe 4/4 - 35102 + Bi - 35602 + ABe 4/4 - 35002 Friedrich Hennings
3503 ABe 4/4 - 35103 + Bi - 35603 + ABe 4/4 - 35003 Carlo Janka
3504 ABe 4/4 - 35104 + Bi - 35604 + ABe 4/4 - 35004 Dario Cologna
3505 ABe 4/4 - 35105 + Bi - 35605 + ABe 4/4 - 35005 Giovanni Segantini
tweede serie
3506 ABe 4/4 - 35106 + Bi - 35606 + ABe 4/4 - 35006 Anna von Planta
3507 ABe 4/4 - 35107 + Bi - 35607 + ABe 4/4 - 35007 Benedetg Fontana
3508 ABe 4/4 - 35108 + Bi - 35608 + ABe 4/4 - 35008 Richard Coray
3509 ABe 4/4 - 35109 + Bi - 35609 + ABe 4/4 - 35009 Placidus Spescha
3510 ABe 4/4 - 35110 + Bi - 35610 + ABe 4/4 - 35010 Alberto Giacometti
3511 ABe 4/4 - 35111 + Bi - 35611 + ABe 4/4 - 35011 Otto Barblan
3512 ABe 4/4 - 35112 + Bi - 35612 + ABe 4/4 - 35012 Jörg Jenatsch
3513 ABe 4/4 - 35113 + Bi - 35613 + ABe 4/4 - 35013 Simeon Bavie
3514 ABe 4/4 - 35114 + Bi - 35614 + ABe 4/4 - 35014 Steivan Brunies
3515 ABe 4/4 - 35115 + Bi - 35615 + ABe 4/4 - 35015 Alois Carigiet

Deze treinstellen worden door de Rhätische Bahn (RhB) samen met de Albulabahn-rijtuigen en de Bernina-Panorama rijtuigen ingezet op het traject tussen Chur en St. Moritz/Tirano over onder meer de Albulabahn en de Bernina-Bahn.

  • Chur - Arosa (Chur–Arosa-Bahn)
  • Chur - Tirano (met Bernina-Panorama rijtuigen)
  • Davos - St. Moritz - Tirano (met Bernina-Panorama rijtuigen)
  • St. Moritz - Tirano, Bernina-Bahn

ABe 4/16

Daarnaast beschikt de RhB over 5 vierdelige treinstellen van het type ABe 4/16, eveneens uit de Allegra-serie en ook gebouwd door Stadler Rail en ter vervanging van onder meer Ge 4/4 I, ABe 4/4 II en Be 4/4. De parkgrootte zal bestaan uit de serie 3101-3105.

Op 22 november 2011 werd het eerste twee wagens over de weg per vrachtwagen uit Winterthur naar Landquart vervoerd. Sinds 8 januari 2013 zijn alle treinstellen bij S-Bahn Chur ingebruik.

De treinen van het type ABe 4/16 bestaan uit vier delen: een motorwagen met een stuurstand, een stuurstandrijtuig en twee tussenrijtuigen zonder aandrijving. Deze treinen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden.

De treinen werden door de Rhätische Bahn (RhB) in 2012 in gebruik gestelde treinen kregen de volgende namen.

Nummer Samenstelling Naam
3101
3102
3103
3104
3105 Angelika Kauffmann

De treinen van het type ABe 4/16 worden sinds 8 januari 2013 door de Rhätische Bahn (RhB) ingezet op de volgende trajecten:

  • Schiers - Landquart - Chur - Rhäzüns
  • Chur - Rhäzüns – Thusis

Bron: Wikipedia, klik hier en hier.

Treinstel ABe 3502 in Pontresina; 16 januari 2010. Foto: David Gubler (www.bahnbilder.ch).
Een treinstel uit de 3500-serie met drie aangekoppelde personenrijtuigen en een bagagewagen kort na doorrijden te Davos Wolfgang; 28 juli 2014. Foto: Peter van der Vlist.


Treinstel ABe 3105 passeert de Hinterrheinbrücke bij Reichenau-Tamins en is als trein S1 1520 op weg van Rhäzüns naar Schiers; 25 oktober 2013. Foto: NAC.
Treinstel ABe 3513 uit Landquart kruist in Davos Dorf met e-loc 703 die een werktrein vervoert (plm. 17:10 uur); 29 juli 2014. Foto: Peter van der Vlist.

Ter ondersteuning van hun samenwerking hebben de Zwitserse fabrikanten ABB/Stadler met hun afnemer Rhätische Bahn uiting gegeven aan een totaalreclame op treinstel 3512. Medio januari 2015 rolde het stel de werkplaats in Landquart uit, getrokken door loc 414. Landquart, 14 en 16 januari 2015. Foto’s: ABB. Bron: persbericht van ABB (klik hier). Meer info en foto's hier.