Ongevallen bij de Rhätische Bahn zijn een zeldzaamheid. Het bedrijf maakt gebruik van de modernste technieken op materieel- en communicatiegebied en de beveiliging van het treinverkeer vindt plaats vanuit enkele centrale posten. In een bergachtig gebied als het kanton Graubünden heeft het treinverkeer meer te duchten van het klimaat met zijn wisselende seizoensomstandigheden om op de hoofdzakelijk enkelsporige tracés met talrijke bruggen, viaducten en lawinegalerijen veilig afgewikkeld te worden. Het smalspoorbedrijf is daar volledig op ingericht en heeft de beschikking over sneeuwbestrijdingsmiddelen die met regelmaat ingezet worden om de dienstregeling gedurende alle seizoenen ongestoord te kunnen laten verlopen.
Toch gebeuren er af en toe ongevallen waarbij het weer een directe of indirecte rol speelt.
Aardverschuiving op de Albulalijn
Op woensdag 13 augustus 2014 werd, rond 12:30 uur een trein van de Rhätische Bahn, onderweg als Regional Express RE1136, getrokken door e-loc 651 (uit de serie Ge 4/4 III 641-652), getroffen door aardverschuiving tussen de stations Tiefencastel en Thusis, ter hoogte van km 52.3 (bij Mistail - 7451 Alvaschein), gelegen tussen twee tunnels in de Albulapas-engte (het beroemde Albulaspoortraject). De plotselinge en niet voorspelbare moddermassa’s verdrukten de eerste twee 1e klasrijtuigen direct achter de locomotief van de rails. De aanleiding van het ongeval was de zware en langdurige regenval in het gebied. De berichten spraken van ongeveer 140 reizigers in de trein, hiervan raakten 11 personen zwaar- en lichtgewond. Met helikopters werd eerste hulpverlening verricht.
Het eerste 1e klasrijtuig viel van de spoorbaan af en kwam 20 meter lager in de berghelling tot staan door bomen; het tweede 1e klasrijtuig bleef half boven het talud hangen. Locomotief 651 en overige rijruigen bleven op het spoor. Een massale hulpverlening kwam direct op gang. Niet gewonde reizigers werden lopend naar station Tiefencastel geëvacueerd. De ongevalsplek stond niet bekend als een gevaarsrisico; nooit eerder werd op die plek een trein getroffen door een lawine. Door het slechte weer in Zwitserland was de grond zwaar oververzadigd geraakt door regenwater en zijn bovengemiddeld veel aardverschuivingen geweest. De Zwitserse media spreken van voltreffer op beide rijtuigen van de juist passerende trein. De RhB heeft het ongeval betreurd en de gewonden een spoedige genezing gewenst.
Trein RE 1136 was op weg van St. Moritz naar Chur, om 12:01 uit Filisur vertrokken met een korte stop in Tiefencastel om 12:14/12:15. Deze trein was kort voor het ongeval nog door een webcam op het Landwasserviaduct vastgelegd om 12:07:24 uur. De hersporing was een ingewikkelde klus die goed verliep. Het treinverkeer werd tijdelijk omgeleid via Davos en Klosters. Een postbus verleende vervangend vervoer tussen Chur en Tiefencastel. Het baanvak was bij aanvang dienst op zaterdagmorgen 16 augustus weer beschikbaar voor de normale dienstregeling. Het materieel is afgevoerd naar de werkplaats in Landquart en wordt indien mogelijk hersteld. Meer over de Rhätische Bahn, klik hier.
|
|
Bovenste foto (webcamregistratie) passeert trein RE 1136 het Landwasserviaduct, kort na vertrek uit Filisur. Op de onderste foto van RhB de bergingswerkzaamheden van het eerste 1e klasrijtuig na de ontsporing tussen Teifencastel en Thusis.
|
De Zwitserse Onderzoeksraad voor de Veiligheid komt tot de volgende bevinding omtrent de toedracht:
“Ging der Erdrutsch einige Minuten vorher an der betreffenden Stelle nieder oder just während der Zugsdurchfahrt? Am Unfalltag kursierte die Annahme, der Zug sei auf die gerutschten Erdmassen aufgefahren, wobei die Lokomotive den Schutthaufen durchpflügt habe. Jedoch scheinen die Aufnahmen von der Unfallstelle und von der sauber wirkenden Lok die andere These zu bestätigen: Der Erdrutsch hat den Zug getroffen. Dies gilt unter Fachleuten als ziemlich klar. Die Rüfe habe nicht die Lokomotive erfasst, sondern den ersten Wagen, sagt Philippe Thuerler, Bereichsleiter Bahnen und Schiffe der Unfalluntersuchungsstelle des Bundes. Laut seinen Worten sind deutliche Spuren des Erdrutsches erst zirka 16 Meter nach dem Zugsanfang zu finden. Zudem soll der Lokführer nur ein einzelnes Holzstück auf dem Geleise erblickt haben.”
Kort gezegd is de feitelijke toedracht dus, dat de schuivende aardmassa als eerste het 1e rijtuig achter de loc heeft getroffen en de machinist (loc 651, trein RE 1136 St.Moritiz Chur, Tiefencastel v: 12:15) hooguit een boomstronk voor zich uit moet hebben waargenomen. De loc is nauwelijks beschadigd of besmeurd en is (door zijn eigen gewicht) op de rails kunnen blijven staan. Het is dus een zijwaartse verdrukking op het eerste rijtuig geweest tijdens de passage en achter, resp. na de locomotief, brak van de trein af en sleepte het tweede 1e klasrijtuig met zich mee, maar dit bleef half op het talud hangen.
|
|