Update archief pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]


Updates

Op deze pagina kunt u lezen wat de updates nrs. 41 t/m 50 op de site waren.

Nr. Datum Aard van de update
50 20110407 In deze update:
  • de pagina Nederland/NS/Achtergronden is uitgebreid met een nieuwe pagina 2: “Veranderingen op het spoor, van decentralisatie naar centralisatie”. Een nieuwe logistieke organisatie in de transportbesturing van het treinverkeer is ingevoerd met de oprichting van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), gevestigd in Utrecht. Een historisch overzicht in de ontwikkeling van procesbeheersing van ons drukke spoorwegnet.
  • verder aandacht voor twee rijdende trammusea die zich weer opmaken ons railerfgoed aan de liefhebber te presenteren: de Museumstoomtrein Hoorn – Medemblik en de Museum Stichting RTM Ouddorp maken in hun recent verschenen periodieken (De Stoomtram nr. 127, respectievelijk de Tramkoerier, voorjaar 2011) hun rijseizoen bekend. Hierin ook veel aandacht voor actueel nieuws, voortgang restauratieprojecten en historische artikelen. De inhoudsopgave staat gepubliceerd onderaan op de pagina Van de leestafel.
  • Van Bertus Kers ontving ik enkele foto’s uit 1976/1977 van de proefritten en verscheping van de verkochte TEE-treinstellen aan de Ontario Northland Railway in North Bay (ONR) in Canada; 35 jaar geleden kreeg dit materieel een tweede leven. Dit Nederlands/Zwitserse materieel werd ontwikkeld naar een idee van de toenmalige president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, de heer Dr. Ir. F.Q. den Hollander die op de UIC dienstregelingconferentie in 1953 het plan lanceerde voor een Europees netwerk van snelle en comfortabele treinen, met alleen 1e klas, wat de voorloper mag heten van het huidige Hogesnelheidsnetwerk. Kijk op de pagina Nederland/NS/dieseltreinen, subpagina Materieel 1957 TEE-stellen NS/SBB èn op de website van de Stichting TEE Nederland.

49 20110323 In deze update:
  • is de startpagina weer geactualiseerd. De verwijderde items zijn ondergebracht in de overeenkomstige thema’s, c.q. toegevoegd op relevante pagina’s. Het thema Nederland/NS/Achtergronden, “Artikel veranderingen op het spoor” zal binnenkort nog uitgebreid worden met een hoofdstuk “Van decentralisatie naar centralisatie”, naar aanleiding van de nieuwe logistieke organisatie in de transportbesturing van het treinverkeer en de oprichting van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). Dit hoofdstuk staat al te lezen op de website van Nico Spilt Langs de rails (Procesleiding op het spoor), maar zal ook op deze website binnenkort te lezen zijn.
  • verder aandacht voor de Museumstoomtrein Hoorn – Medemblik. De Stoomtram nr. 127 is verschenen met actueel nieuws, de kalender van het komende rijseizoen en de evenementen in 2011. De inhoudsopgave staat gepubliceerd onderaan op de pagina Van de leestafel. Raadpleeg ook de website: http://www.museumstoomtram.nl/

48 20110207 In deze update:
  • Nieuw thema: NVBS-excursies, pagina [3]. Verslag en fotoreportage van de afscheidsexcursie op 25 oktober 1964 naar aanleiding van de beoogde beëindiging (per 1 januari 1965) van de RTM-tramdiensten op Voorne-Putten, in het bijzonder de tramlijnen van Rotterdam via Spijkenisse naar Oostvoorne en Hellevoetsluis. Eigen foto's en enkele foto's van F.J. Hoevenagel en uit de collectie Hans Verweij. Uiteindelijk werden de tramdiensten pas per 14 februari 1966 definitief gestaakt, zodat in heel 1965 nog volop genoten kon worden van dit unieke trambedrijf. Meer foto's van de RTM t.z.t. op de pagina Nederland/RTM.
  • Verder: diverse foto's zijn toegevoegd op de NS-materieelpagina's. Kijkt u maar even bij elektrische locomotieven (series 1000, 1100, 1200 en 1700) en diesel-elektrische locomotieven en het elektrisch stroomlijnmaterieel 1946, 1964, 1954 en VIRM en dieselmaterieel DE2.. De toegevoegde foto's staan onderaan. Foto’s van o.a. Bertus Kers, Adriaan Pothuizen, Peter van der Vlist en uit de collectie (nalatenschap) van Hans Verweij.

47 20110124
  • De winterfoto's zijn op vrijdag 21 januari 2011 van de startpagina verplaatst naar het thema Nederland/NS/Uitgelicht > nieuwe pagina [3].
  • Het persbericht Museumstoomtram klaar voor de toekomst van de Museumstoomtram Hoorn -Medemblik van 4 januari 2011 is op maandag 24 januari 2011 van de startpagina verplaatst naar de pagina Nederland/SHM/Publikaties.
  • De Stoomtram nummers 124, 125 en 126 van de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik zijn op maandag 24 januari 2011 verplaatst van de pagina Van de Leestafel naar de pagina Nederland/SHM/Publikaties.
  • De Tramkoeriers van de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij najaar- en winteruitgave 2010 zijn op maandag 24 januari 2011 verplaatst van de pagina Van de Leestafel naar de pagina Nederland/MRTM/Publikaties.
  • Op de startpagina wordt de aanschaf van de kalender 2011 van de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij van harte aanbevolen. Twaalf historische foto’s uit de gevarieerde exploitatie van de vroegere RTM op de Zuidhollandse en Noordelijke Zeeuwse eilanden.

46 20101221 De nieuwe Tramkoerier (winteruitgave 2010) van de Museum Stichting R.T.M. Ouddorp, nummer 4, 28e jaargang is verschenen. De inhoudsopgave staat op de pagina Van de leestafel. Tevens aandacht voor Tweede Kerstdag: op zondag 26 december is er een speciale rijdag. Er rijden speciale stoomverwarmde RTM-Kersttrams bij het RTM-museum.

45 20101215 Bestuurlijke vernieuwing bij de Stoomtram Hoorn – Medemblik, te lezen in de december-uitgave 2010 van de Periodiek van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik, nummer 126, 35e jaargang.
Deze uitgave is geplaatst op de pagina Van de leestafel.

Aandacht voor de belangrijkste informatie uit dit nummer:

  • De Schreeuw om Cultuur”. Directeur Jaap Nieweg belicht de mogelijke gevolgen van de door het kabinet Rutte voorgenomen 200 miljoen euro bezuinigingen op cultuur. Ook railerfgoed behoort tot ons cultuureigendom Hij sluit zich aan bij Joop van de Ende, die twijfelde aan het effect van de schreeuwacties zolang die acties vanuit en door de Cultuurwereld zelf worden gehouden. De schreeuw zou moeten komen van al die miljoenen mensen, die de kunsten en het cultureel erfgoed consumeren. De klanten dus. Wij allen die het railerfgoed een warm hart toedragen en daarvan volop genieten, zouden de noodklok moeten luiden door te schreeuwen om hulp voor hun geliefde Cultuur.
  • Directeur Jaap Nieweg kondigt in zijn bericht aan de donateurs enkele bestuurlijke veranderingen aan. De directie wordt tijdelijk tot 1 januari 2013 uitgebreid met René van den Broeke en ontstaat voor twee jaren een tweehoofdige directie. Daarna, per 1 januari 2013 zal Jaap Nieweg terugtreden als directeur. Verder enkele mutaties in de zittende besturen en de Raad van Toezicht. Er komt een nieuw te ontwikkelen beleid in een beleidsplan 2011-2015, gebaseerd op de nieuwe realiteit van een financieel gezonde Museumstoomtram.
  • Voorzitter van de Beheerstichting, Frits van der Gragt, belicht enkele lokale en regionale politieke processen in een stormachtige financiële wereld van de Stoomtram in de afgelopen jaren. Hij blikt terug op een afscheid en een nieuw begin.

44 20101115 De Rhätische Bahn in Zwitserland blijft ook in deze update nog even onder de aandacht.

De pagina Achtergronden geeft wat meer informatie over het kanton Graubünden in het algemeen. Het landschap waarin de Rhätische Bahn zijn exploitatie uitvoert is te mooi om niet als herinnering vast te leggen. Deze pagina is aangevuld met nog enkele foto’s; beelden die vaak vanuit het treinraampje te bewonderen zijn, maar ook tijdens onze vele wandelingen. De digitale foto’s zijn allemaal van mijn vrouw Els. In december 2003 stapte zij over op digitale fotografie met een Canon Powershot G3, met 4.0 megapixels; een prima fototoestel. Pas in 2008 stapte ik zelf over op digitale fotografie.


43 20101030 Soms is het consequent toepassen van je eigen bedachte werkwijze niet altijd handig. Het chronologisch scannen van mijn dia- en fotomateriaal (vanaf 1965) leidde er toe, dat ik “pas” in het jaar 1979 aanbeland ben. De zorgvuldigheid verlangt, dat er ook relevante bijschriften gemaakt moeten worden en correcte data nagezocht moeten worden; leuk maar tijdrovend werk.

Sommige landenknoppen/pagina’s en spoorbedrijven bevatten daarom nog geen materiaal, simpel omdat ik in latere jaren pas foto’s maakte. Zo ook de Rhätische Bahn in Zwitserland, welk bedrijf ik voor het eerst in mei 1986 heb bezocht. Dan krijg je een paar foto’s van bevriende relaties en het zou dan zonde zijn die ongebruikt te laten liggen tot ik toe ben aan mijn eigen collectie. Daarom is het thema Rhätische Bahn nu volop in gebruik genomen met als start fraaie foto’s van Peter van der Vlist, Adriaan Pothuizen en Raymond Kiès. Mijn eigen foto’s volgen dus wat later. Het thema Zwitserland/RhB kent nu vele nieuwe pagina’s en subpagina’s, ingedeeld naar de belangrijkste onderwerpen; niet te openen pagina’s bevatten nog geen foto’s. Op de pagina Achtergronden geef ik wat meer informatie over het kanton Graubünden in het algemeen. Ik ben er vele keren geweest en het behoort tot mijn favoriete vakantiebestemmingen, in de zomer èn in de winter.


42 20101008
  • Het thema Nederland/NS/Uitgelicht pagina [2]: “Spoorwerkzaamheden in de Betuwe” is aangevuld met twee foto’s van Raymond Kiès van de vernieuwing van de voetgangersbrug in het station van Geldermalsen in juli 2010. Van de auteurs van het boek: "Beelden van Geldermalsen en Meteren, 1940 - 1980": de heren Wim Verbeek, Rochus D Timmer en Hilbrand M. de Bruijn kreeg ik twee foto’s van het in 1973 in gebruik genomen tunneltje. Alle nieuwe foto’s zijn voorzien van uitgebreide bijschriften. De bijbehorende bouwtekeningen van NS, Movares en ProRail kunnen met een muisklik vergroot worden waardoor alle details te lezen zijn.
  • Op de pagina Van de Leestafel is de september-uitgave van De Stoomtram (nummer 125) van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik toegevoegd.

41 20100917
  • Het thema Extra/Fotografie, subpagina [2] Luchtfotografie is uitgebreid met enkele nieuwe foto’s:
    ‘Weesp, spoorbruggen Amsterdam-Rijnkanaal – 29 juli 2000 en 17 april 2004 (2 foto’s)’
    ‘Abcoude, Rien Nouwen aquaduct – 8 juli 2003, 22 mei 2005 en 12 april 2007 (4 foto’s)’
    ‘Hilversum, stationsgebied – 1924 en 1964 (2 foto’s)’
    De artikeltekst is uitgebreid met een foto van een luchtfotograaf omstreeks 1919 en twee foto’s van een op 19 juni 2007 mee gevlogen tocht.
    De luchtfoto’s van de Gooi- en Almereboog, c.q. de sporendriehoek zijn uitgebreid met een topografisch kaartje ter oriëntering.
  • M.b.t. de luchtfoto’s zijn in de artikeltekst de regels voor niet geoorloofde overname aangescherpt (copyright en disclaimer). Helaas werd op internet een geval van misbruik door een bedrijf gesignaleerd.
  • Op de subpagina’s van het NS-materieel zijn enkele nieuwe foto’s van Douwe Krijnen en Mark Rijs (DDM1 en plan V Mat’64) toegevoegd. Dit materieel staat op het punt uit roulatie te worden genomen.
  • De updateteksten nrs. 31 t/m 40 zijn naar het archief verplaatst.



[Terug]