Nr. |
Datum |
|
Aard van de update |
|
40 |
20100825 |
|
- Op de startpagina is de actuele berichtgeving over de werkzaamheden in Arnhem weer verwijderd. Het westelijk emplacement kwam na vier weken op 23 augustus 2010 weer in dienst. De nieuwe subpagina [6] van het thema Nederland/NS/Infrastructuur besteedt hier enige aandacht aan onder de titel Sporen in Arnhem. Meer foto’s zullen volgen.
- Aan het thema Extra/Fotografie is een nieuwe subpagina [2] toegevoegd met de titel Luchtfotografie. Op deze nieuwe pagina, die met een introductie begint, zullen met enige regelmaat nieuwe luchtfoto’s worden toegevoegd van railinfrastructuur en spoorobjecten.
- Op de subpagina’s van het NS-materieel zijn enkele nieuwe foto’s van Gérard van Teeffelen en Douwe Krijnen toegevoegd, resp. LINT-41 treinstellen en DDM1.
|
|
39 |
20100727 |
|
Het thema De Betuwelijn in perspectief (navigatie: Nederland/NS/Uitgelicht) is uitgebreid met een nieuwe pagina [2]. Hierin de rapportage over de recente spoorwerkzaamheden in Geldermalsen en wat historische achtergronden.
Op de startpagina is de actuele berichtgeving weer verwijderd.
|
|
38 |
20100618 |
|
Het thema De Betuwelijn in perspectief (navigatie: Nederland/NS/Uitgelicht) is uitgebreid met een alinea “Elst in vroeger tijden” en “Toekomstige ontwikkelingen”. Deze aanvullingen staan onderaan de reeds bestaande tekst.
Elst is een dorp in de Gelderse gemeente Overbetuwe. Elst heeft 20561 inwoners (1 januari 2010). Tot 2001 was Elst een zelfstandige gemeente. Op 1 januari 2001 is de gemeente Elst gefuseerd met de gemeenten Valburg en Heteren tot de gemeente Overbetuwe. Naast de spoorlijn in Elst ligt het bekende bedrijf van ketchupfabrikant H.J. Heinz.
Elst heeft een interessante spoorgeschiedenis. Niet alleen begint daar formeel de oude Betuwelijn naar Dordrecht (dus met kilometrering nul), het speelde in het goederenverkeer als draaischijf in het oosten van Nederland een belangrijke rol in de doorvoer van goederen. Het uitgebreide rangeeremplacement bestaat niet meer en de activiteiten werden al in 1976 afgebouwd.
Het fraaie stationsgebouw is ook gesloopt. Er zijn volop plannen voor toekomstige ontwikkelingen.
Kees van de Meene legde de oude railinfrastructuur met zijn vooruitziende blik op toekomstige veranderingen al eind jaren vijftig vast. Zijn foto’s illustreren nu het spoorlandschap van weleer.
Op de pagina’s
- Nederland/NS/elektrische treinstellen
- Nederland/NS/dieseltreinen
zijn diverse tekstuele verbeteringen aangebracht. Het betreft enkele (belangrijke) details bij de (oude) DE3 uit 1934, de DE5 uit 1940, plan U (DE3), en het elektrisch materieel 1936 en 1940 alsmede de juiste weergave van de treinstelnummering in de betreffende series. Materieelkenner en -historicus Peter van der Vlist was zo vriendelijk de juiste gegevens aan te dragen uit zijn archief.
Gérard van Teeffelen, plaatsgenoot uit Tiel, leverde twee historische foto’s: de laatste Plan V’s van Materieel 1964 in Tiel op 12 juni 2010 (op de subpagina Materieel 1964 Plan T en V) en de aanpassing van het spoor- en autosnelwegtracé bij IJzendoorn als gevolg van de gebundelde aanleg van de Betuweroute; de spoorbaan ging omhoog en de snelweg ging omlaag (in het thema-artikel over de Betuwelijn).
Tenslotte is in het thema De Betuwelijn in perspectief een voorlopig overzicht gegeven van enkele spoorwegongevallen (onder deze gelijknamige titel) op de Betuwelijn. Naar foto’s wordt nog gezocht.
|
|
37 |
20100521 |
|
De pagina Nederland/NS/Diesel-elektrische treinstellen is onderverdeeld in subpagina’s naar materieeltypen. De foto’s per materieeltype staan nu bij elkaar. Er zijn diverse nieuwe foto’s toegevoegd op elke subpagina.
Elke subpagina begint met een toelichting op het betreffende materieeltype met historische achtergronden, serie-indeling, inzet bij vervoerders, e.d. Hiervoor werden onder meer diverse bronnen geraadpleegd:
- Wikipedia; ‘Lijst van Nederlands spoorwegmaterieel’
- NVBS-maandblad ‘Op de Rails’
- Maandblad ‘Het Openbaar Vervoer‘(HOV)
- Boek: ‘Blauwe Engelen en Rode Duivels’ (Carel van Gestel, Peter van der Meer, uitgeverij
- De Alk, ISBN 978 906013 112 1): http://www.alk.nl/www/treinen.htm
- Boek: ‘Dieseltreinen in Nederland’ (Carel van Gestel en Bert van Reems, uitgeverij De Alk, Alkmaar, 1997. ISBN 90-6013-975-5 )
- Boek: ‘NS-motorrijtuigen omBC en omC. Moderne tractie voor lokaalspoorwegen. (M. van Oostrom, uitgeverij Uquilair, Rosmalen, 2007. ISBN 90-71513-60-2).
- de boekenserie ‘Spoor en Tram’/’Spoor en Trein’, uitgeverij De Alk, diverse uitgaven
- Internet: www.seinarm.nl biedt in dit kader ook interessante informatie (diesel-elektrisch en diesel-mechanisch stroomlijnmaterieel)
- Internet: www.langsderails.nl de website ‘Langs de rails’ van Nico Spilt.
Alle bronnen geven een volledig beeld van het materieel met foto’s, technische beschrijving, e.d., ter lezing aanbevolen.
De oorspronkelijke (oude) pagina bevat nu een inhoudsopgave met een overzicht; kies een materieeltype en klik op de foto door naar de gewenste subpagina.
Indeling:
* Motorrijtuigen omBC en omC (diesel-mechanisch)
* materieel 1934 DE 3
* materieel 1940 DE 5
* materieel 1953 en 1954 (plan X, DE 1 en 2 Blauwe Engel)
* materieel 1954 NS 20 (Kameel, directievoertuig)
* materieel 1960 - 1963 DE 3 (plan U)
* materieel DH 1 en 2 (Wadlopers)
* materieel DM90 (Buffels)
* materieel Coradia Lint 41 (Syntus)
* materieel Stadler GTW (Arriva en Veolia Transport)
* TEE-stellen NS/SBB
Deze subpagina’s zullen met regelmaat aangevuld worden met nieuw beeldmateriaal.
De pagina
heeft een vervolgpagina [2] gekregen: nogmaals aandacht voor de NVBS-afscheidsrit met de rijtuigen plan D op 1 oktober 1978. De collectie Cees van der Beek, machinist op de elektrische locomotieven van deze bijzondere rit, bevat nog interessant beeldmateriaal van diverse fotografen, o.a. van fotograaf F.J. Hoevenagel. Cees verleende medewerking zijn collectie op deze website te plaatsen.
De startpagina is weer opgeschoond; niet meer actuele informatie is verwijderd.
Op de pagina
- Nederland/NS/stoomlocomotieven
is een bijschrift gerectificeerd. Uit onderzoek is gebleken, dat de foto van een lokaaltrein (Stichtse lijn) met een loc serie 5500 niet in Den Dolder is gemaakt, maar bij de Vechtbrug in Utrecht. Ook de juiste naam van de fotograaf is achterhaald.
Op diverse bestaande pagina’s is nieuw fotomateriaal toegevoegd. Ik volsta met een verwijzing naar de pagina’s NS/Beveiligingen, elektrische treinstellen en elektrische e-locs.
|
|
36 |
20100409 |
|
De pagina Nederland/NS/Elektrische treinstellen is onderverdeeld in subpagina’s naar materieeltypen. De foto’s per materieeltype staan nu bij elkaar. Er zijn diverse nieuwe foto’s toegevoegd op elke subpagina.
Elke subpagina begint met een toelichting op het betreffende materieeltype met historische achtergronden, serie-indeling e.d.. Hiervoor werden diverse bronnen geraadpleegd:
- Wikipedia; ‘Lijst van Nederlands spoorwegmaterieel’
- NVBS-maandblad ‘Op de Rails’
- Maandblad ‘Het Openbaar Vervoer‘(HOV) en
- de boekenserie ‘Elektrische treinen in Nederland’ (Carel van Gestel, Lex Tempelman, Bert van Reems, Peter van der Welle, uitgeverij De Alk, 3 delen): http://www.alk.nl/www/treinen.htm
- de boekenserie ‘Spoor en Tram’/’Spoor en Trein’, uitgeverij De Alk, diverse uitgaven, biedt in dit kader ook interessante informatie (elektrisch stroomlijnmaterieel).
Alle bronnen geven een volledig beeld van het materieel, ter lezing aanbevolen.
De oorspronkelijke (oude) pagina bevat nu een inhoudsopgave met een overzicht; kies een materieeltype en klik op de foto door naar de gewenste subpagina.
Indeling:
- materieel 1924 (elektrisch buffermaterieel/Blokkendozen)
- materieel 1935 en 1936
- materieel 1940
- materieel 1946
- materieel 1954 (Hondekoppen)
- materieel 1964 (Plan T en V)
- Stadsgewestelijk Materieel (SGM)/materieel 1974 (Sprinter, Citypendel, plan Y)
- Sprinter Light Train (SLT)
- Intercitymaterieel (ICM)/materieel 1978 (Koploper, plan Z)
- Dubbeldekkers (DDM , DDAR)
- Regiorunners (DD-IRM, VIRM)/dubbeldeks interregiomaterieel)
- materieel 1990 (Railhoppers)
- Benelux (materieel 1957)/Trek-Duw/Thalys/Fyra)
Het thema
is geactualiseerd.
Het reeds bestaande artikel:
- De Betuwelijn in perspectief (navigatie: Nederland/NS/Uitgelicht)
is uitgebreid met een zestal foto’s van de persfotografen Gerrit en Jan Bouwhuis uit Tiel. Met twee aanvullende illustraties van Kees van de Meene van het bloktoestel in Tiel. De foto’s zijn onder de kopjes “Beveiliging” (3 foto’s en 2 illustraties) en “Prins Bernhardsluizen in Tiel” (2 foto’s) en “Spoorwegongevallen” (1 foto) tussengevoegd. Dit artikel is een groeidocument. Er wordt verder gespeurd in archieven. Interessante feiten en foto’s uit de geschiedenis zullen worden toegevoegd. Fotobijdragen zijn welkom.
Tenslotte op de startpagina aandacht voor de Vrijheidstrein (treinstel 520) die momenteel door Nederland rijdt in het kader van de 4 en 5 mei-herdenkingen en de tentoonstelling over het Stichts Lijntje Utrecht - Baarn in Het Utrechts Archief. Zet zondag 18 april in uw agenda!
|
|
35 |
20100324 |
|
De pagina
- Nederland/MRTM/Recente items pagina [3]
is uitgebreid met enkele nieuwe foto’s van Jos Beerman van de Donateursdag 2009 op 26 september. Als gevolg hiervan is het artikeltje herschreven, c.q. gecompleteerd.
De pagina
- Nederland/NS/Elektrische locomotieven
bevat twee oude foto’s van Bertus Kers en Peter van der Vlist in resp. Amsterdam CS en Baarn van de e-locserie 1100.
De pagina
- Nederland/NS/Elektrische treinstellen
is uitgebreid met enkele foto’s van Peter van der Vlist en Hans Verweij/collectie Adriaan Pothuizen in Soestdijk, Soest en Soest Zuid en van Gérard van Teeffelen in Tiel.
De nieuwe pagina
- Nederland/NS/Dienstmaterieel
bevat foto’s van de oude, uit buffermaterieel mat 1924 omgebouwde motordienstwagens (mDW’s).
Aan de pagina
- Nederland/NS/Infrastructuur pagina [5]: Bruggen en tunnels
zijn enkele foto’s toegevoegd van Het Utrechts Archief van de bouw van de Hemtunnel.
In de nieuwe pagina
is een artikel geplaatst over de NVBS-afscheidsrit met de rijtuigen plan D op 1 oktober 1978, met o.a. foto’s van Raymond Kiès. Helaas waren de weersomstandigheden bijzonder slecht op deze dag waardoor een wat mindere fotokwaliteit. Volgende update foto’s uit de collectie Cees van der Beek, machinist op de elektrische locomotieven van deze bijzondere rit.
De pagina Nederland/NS/Elektrische locomotieven is onderverdeeld in subpagina’s naar locomotiefserie. De foto’s per locserie staan nu bij elkaar. De oorspronkelijke (oude) pagina bevat nu een inhoudsopgave met een overzicht; kies een locserie en klik op de foto door naar de gewenste subpagina.
Indeling:
- e-locs serie 1000
- e-locs serie 1100
- e-locs serie 1200
- e-locs serie 1300
- e-locs serie 1400
- e-locs serie 1500
- e-locs serie 1600
- e-locs serie 1700
- e-locs serie 1800
De locserie 1400 is nooit gebouwd, maar er zijn wel enkele plaatjes van mock-up en bouwvarianten bekend.
Bij deze herindeling zijn ook enkele foto’s toegevoegd van Robert Huls.
Van Bertus Kers werden enkele foto’s ontvangen van de locwisseling in Bad Bentheim in 1998, zowel een goederentrein met een loc 1200, als een Interregioreizigerstrein met een loc 1100.
Het thema Van de leestafel is geactualiseerd.
|
|
34 |
20100302 |
|
Onder de navigatieknop
- Nederland/NS/infrastructuur
is een nieuwe pagina [5] geïntroduceerd: een nieuw thema over spoorbruggen en spoortunnels. Als eerste enkele foto’s van de bouw van de Hemspoortunnel omstreeks 1980.
Fotobijdragen (met een toelichtend bijschrift) aan deze pagina zijn welkom.
In de categorieën:
- Nederland/NS/elektrische locomotieven
- Nederland/NS/diesel-elektrische treinstellen
- Nederland/NS/posttreinen (nieuw)
- Nederland/NS/elektrische treinstellen
zijn enkele foto’s toegevoegd van verschillende materieeltypen op de oude Culemborgse spoorbrug in mei 1978. Gekozen is hier voor rubricering onder het materieel. Deze foto’s zullen ook herhaald worden in het nieuwe thema ‘Bruggen en tunnels’ (zie hierboven) bij de presentatie van de vernieuwing van deze ‘Kuilenburgse spoorbrug’ in 1983. De foto’s staan op de laatste pagina onderaan of op een nieuwe pagina.
Onder de navigatieknop:
- Nederland/NS/infrastructuur pagina [3]
is in het thema ‘Spoorvernieuwingen in Hilversum’ een fraaie en recente foto opgenomen van Peter van der Vlist onder het nieuwe kopje ‘De eindsituatie in 2010’ onderaan de pagina. Gekozen is hier voor rubricering onder ‘infrastructuur’, omdat de foto past binnen het kader van dit artikel.
In de categorie:
- Nederland/NS/elektrische treinstellen
aandacht voor het eerste elektrische treinstel in Tiel: treinstel ELP2 961 was op 28 april 1978 het allereerste elektrische treinstel in Tiel. Het stel reed op de bewuste dag een proef- en inspectierit in het kader van het uittesten elektrificatie Geldermalsen - Tiel.
Het thema Van de leestafel is geactualiseerd. Enkele nieuwe aankondigingen (uit mijn collectie boeken) zijn onderaan opgenomen.
|
|
33 |
20100209 |
|
Aan het thema:
- Nederland/NS/Infrastructuur
is een nieuwe pagina [4] toegevoegd: sein 40 in Hilversum is een gewoon sein, het uitrijsein van spoor 2 naar Baarn of naar Utrecht. Oorspronkelijk een hooggeplaatst sein met “koeiekop” (richtingaanwijzer), maar al jaren een dwergsein. Een sein met een eigen geschiedenis.
Het thema
is geactualiseerd. Enkele nieuwe aankondigingen (uit mijn collectie boeken) zijn onderaan opgenomen.
Het reeds bestaande artikel:
- De Betuwelijn in perspectief (navigatie: Nederland/NS/Uitgelicht)
is uitgebreid met een nieuwe paragraaf: Stedebouwkundige ontwikkeling Tiel vanaf 1960 en de spoorwegovergang in de Papesteeg in Tiel West werd als gevolg daarvan een viaduct.
De nieuwe tekst met enkele bijzondere foto’s is onderaan de bestaande tekst toegevoegd.
Dit artikel is een groeidocument. Er wordt verder gespeurd in archieven. Interessante feiten en foto’s uit de geschiedenis zullen worden toegevoegd. Fotobijdragen zijn welkom.
Op de startpagina is een oproep van Het Utrechts Archief geplaatst.
|
|
32 |
20100120 |
|
Aan het thema:
- Nederland/NS/Infrastructuur
is een nieuwe pagina [3] toegevoegd.
Half november 2009 vonden in Hilversum baanwerkzaamheden plaats op het HE-spoor tussen de halte Sportpark en de aansluiting met het emplacement Hilversum; dit spoorgedeelte van het baanvak Utrecht - Hilversum werd vervangen en van betonnen dwarsliggers voorzien. Op zich niet zo bijzonder om daar uitgebreid aandacht aan te besteden, - spoorvernieuwing gebeurt op grote schaal op het spoorwegnet - ware het niet, dat ook een zeer oud stukje spoor gesaneerd werd. Dat bijzondere stukje spoor heette 11d. Voor wie plaatselijk wat bekend is: het elektrisch kopspoortje langs het Wandelpad werd in spoortaal ook wel “de 11 dirk” genoemd. Interessant genoeg voor een stukje spoorhistorie. Een geliefd plekje ook voor spoorfotografie door alle jaren heen, zo blijkt.
Het thema
is geactualiseerd. De oudste uitgaven van De Stoomtram en De Tramkoerier zijn verplaatst naar een nieuwe pagina Publikaties van respectievelijk SHM (Museumstoomtram Hoorn - Medemblik) en MRTM (Museum Stichting R.T.M. Ouddorp) en aldaar gearchiveerd.
Enkele nieuwe aankondigingen zijn onderaan opgenomen. Met speciale aandacht voor een bijzondere tentoonstelling in Het Utrechts Archief over de lokaalspoorweg Utrecht Baarn, ook wel bekend als het Stichts lijntje.
Het reeds bestaande artikel:
- De Betuwelijn in perspectief (navigatie: Nederland/NS/Uitgelicht)
is uitgebreid met een nieuwe alinea: De Prins Bernhardsluizen en Glasfabriek Maasglas in Tiel. De alinea is onderaan de bestaande tekst toegevoegd.
Dit artikel is een groeidocument. Er wordt verder gespeurd in archieven. Interessante feiten en foto’s uit de geschiedenis zullen worden toegevoegd. Fotobijdragen zijn welkom.
|
|
31 |
20091204 |
|
De pagina:
- Nederland/NSM (Nederlands Spoorwegmuseum)
is opgedeeld in:
Stoomlocomotieven (bestaand)
Elektrische treinstellen (nieuw)
Op de nieuwe pagina Elektrische treinstellen zijn vier foto’s van Peter van der Vlist geplaatst van treinstel 386 op 17 december 2008 (overbrenging materieel na Open Dag Leidschendam) en 19 september 2009 (donateursrit Stibans).
De pagina:
- Nederland/SM54H4 (Stichting Mat’54 Hondekop-vier)
is het thema Recente items/Recente foto’s gewijzigd in:
Sleeprit 30-01-2009 (bestaand)
Sleeprit 13-05-2005 (nieuw)
Op de nieuwe pagina Sleeprit 13-05-2005 is een verslag met foto’s geplaatst van de overbrengingsrit treinstel 386 door treinstel 766 van werkplaats Tilburg via Amsterdam Zaanstraat naar Utrecht Daalsedijk, resp. Utrecht Spoorwegmuseum op 13 mei 2005 ter gelegenheid van de aflevering na een opknapbeurt van de 386. De foto’s betreffen het gereedmaken op het werkplaatsterrein in Tilburg.
|
|