Op zaterdag 4 juni 2016 hield de Vereniging Vrienden van het Nederlands Spoorwegmuseum zijn jaarlijkse Algemene Ledenvergadering in de “Bedrijfsschool” in het Spoorwegmuseum. De traditionele Vriendenrit vond aansluitend in de middag plaats met door het museum beschikbaar gesteld materieel. Aanvankelijk stond het rode DE3-treinstel 114 op het programma maar tot ieders verrassing bleek dit op het laatste moment door het Bestuur gewijzigd te zijn in het tweewagenstel Mat.’46 de 273. Met gevoel voor historisch besef bleek dit treinstel beter te passen in de entourage van het uiteindelijke reisdoel, namelijk op baanvakken en stations waar dit type NS-materieel van oudsher geen onbekende was. De rondrit verliep vanuit de Maliebaan via Amersfoort, Hilversum, Weesp, Zuidtak, Diemen, (Duivendrecht,) Breukelen, Gouda naar Rotterdam. Na een pauze daar werd de Hoekse Lijn bereden met als ultiem eindstation Hoek van Holland Strand. Na de ombouw tot metrolijn (verlenging van metro lijn B vanuit Schiedam) van het (gewestelijke) Metropoolnet zal de Hoekse Lijn t.z.t. geen treinen maar metro’s laten zien met aanpassing voor goederentreinen naar en van Vlaardingen en Maassluis. De treindienst werd ten behoeve van de ombouw per 1 april 2017 gestaakt. Zie het thema Afscheid Hoekse Lijn op deze site, klik hier. De vriendrit werd vervolgd via de Westelijke Splitsing naar Gouda en vervolgens naar Alphen aan den Rijn, Leiden, Haarlem naar Amsterdam CS. Het laatste deel bracht het treinstel en (het restant van) de reizigers via Hilversum en Blauwkapel weer in de Maliebaan. Maar toen waren diverse deelnemers, ook vanwege de inmiddels aangebroken avonduren en de thuisreismogelijkheden al eerder uitgestapt. Word ook Vriend van het museum en draag bij in het behoud van ons (rijdend) railerfgoed. Hieronder een impressie van de rit. |