Een Blokkendoos op de Maasvlakte
Op zaterdag 25 mei 2013 bevond zich tussen de duizenden blokkendozen op de Maasvlakte, we noemen dat ook wel containers, een wel heel bijzondere Blokkendoos: het museumtreinstel van het Nederland Spoorwegmuseum. Ter gelegenheid van haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering in Utrecht had het Bestuur van de Vereniging Vrienden van het Nederlandse Spoorwegmuseum aansluitend op de vergadering het door het Museum beschikbaar gestelde “materieel ‘24”, in de volksmond het Blokkendoostreinstel beschikbaar gesteld voor een bijzondere rit voor haar supporters. De organisatie had een fraaie bestemming bedacht. Het laatste stukje spoor langs de Oude Maasvlakte wat momenteel per trein bereikbaar is. Niet bepaald een gebied waar dit materieel in zijn historie zijn kilometers gemaakt had, sterker, de Maasvlakte bestond in de jaren 50 niet eens. Dat maakte de rit en de combinatie tot een bijzondere ervaring voor de ruim 160 deelnemers. Rond 12:25 uur werd van spoor 4 in Utrecht Centraal vertrokken om geheel met zelfstandige tractie, dus elektrisch naar Rotterdam Stadion te vertrekken. Daar werd dieselloc 6441 van DB Schenker voorgeplaatst om de rijtuigen gesleept over de Rotterdamse Havenlijn te slepen. Langs de Antarticaweg, even voorbij de kolengestookte energiecentrale van Eneco, werd de laatste mogelijkheid voor het omlopen van de dieselloc benut vanwege dubbelspoor, wat meteen een unieke fotostop opleverde. Die Maasvlakte is eigenlijk een grote (want opgespoten) zandwoestijn (in zee) die snel volgebouwd wordt met industrieën: veel containers, kolen- en ijzerertsoverslag, petro-chemische fabrieken. Niet een landschap om vaak te vertoeven als je er niet werkt, maar het sporennet wordt snel uitgebreid daar en dat ging het reisgezelschap bekijken. Grote zeeschepen kunnen daar aanleggen en hun goederen lossen. Veel wordt doorgevoerd per trein (Betuweroute!) naar Duitsland. Je zou er niet willen wonen…..en er woont ook niemand. Maar een ritje langs de motor van de Nederlandse economie is zeer de moeite waard, vooral vanuit een Blokkendoos. De Waalhaven, Pernis, Botlek, Europoort, het trok allemaal aan de raamcoupés voorbij. Rond 19:00 uur keerde het treinstel als trein 28111 en zijn reizigers weer behouden terug in Utrecht. Met dank aan DB Schenker voor de geboden hulptractie tussen Maasvlakte en Rotterdam Stadion v.v. èn het Spoorwegmuseum om zijn collectiestuk als rijdend railerfgoed naar verre oorden te sturen.
Lid worden? Klik hier. |