Stoomlocomotieven

Het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) beschikt over de volgende stoomlocomotieven:

Bron: Wikipedia.

Op deze pagina foto’s van deze locomotieven.

In 1974 kwam loc 3737 weer op de baan, na ruim 16 jaren te hebben stilgestaan in het Spoorwegmuseum (vanaf januari 1958). Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Een grondige restauratie in de werkplaats Tilburg ging hieraan vooraf. Trein 24173 D als ledige trein van Tilburg (v: 10.24 uur) naar Geldermalsen (a: 11.39 uur), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + A + WR + 3 B’s (1924) en loc 3737 (achterop gesleept met tender vóór) komt hier binnen in Geldermalsen op spoor 3 b/a. In 1974 kwam loc 3737 weer op de baan, na ruim 16 jaren te hebben stilgestaan in het Spoorwegmuseum (vanaf januari 1958). Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Een grondige restauratie in de werkplaats Tilburg ging hieraan vooraf. De loc met trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924) staat hier klaar voor vertrek (v: 12.04 uur) te Geldermalsen op spoor 3. Een half uurtje eerder was het materieel uit Tilburg aangekomen, gesleept door een dieselloc.


In 1974 kwam loc 3737 weer op de baan, na ruim 16 jaren te hebben stilgestaan in het Spoorwegmuseum (vanaf januari 1958). Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Een grondige restauratie in de werkplaats Tilburg ging hieraan vooraf. Vlak voor het vertrek uit Geldermalsen (v: 12.04 uur) wordt de loc nagezien en gesmeerd door machinist en stoker. Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats van loc 3737 met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924) staat hier klaar voor vertrek (v: 12.04 uur) te Geldermalsen op spoor 3. Pers en genodigden maakten de rit mee en publieke belangstelling was er volop. De voetgangersbrug boven de sporen 1, 2 en 3 is later vervangen door een tunnel tussen het eilandperron en de oostelijke stationsuitgang.


Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats van loc 3737 met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924) staat hier klaar voor vertrek (v: 12.04 uur) te Geldermalsen op spoor 3. Pers en genodigden maakten de rit mee en publieke belangstelling was er volop. Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats van loc 3737 met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924) staat hier klaar voor vertrek (v: 12.04 uur) te Geldermalsen op spoor 3. Pers en genodigden maakten de rit mee en publieke belangstelling was er volop. Een laatste inspectie wordt uitgevoerd. De voetgangersbrug boven de sporen 1, 2 en 3 is later vervangen door een tunnel tussen het eilandperron en de oostelijke stationsuitgang. Sein 106 vertoont groen i.v.m. het doorrijden van de Intercity Ht - Ut om ± 11.45 uur over spoor 2.


Op 21 mei 1974 vond een perspresentatie plaats van loc 3737 met een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch. Trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924) staat hier klaar voor vertrek (v: 12.04 uur) te Geldermalsen op spoor 3. Pers en genodigden maakten de rit mee en publieke belangstelling was er volop. Een laatste inspectie wordt uitgevoerd. De voetgangersbrug op de achtergrond boven de sporen 1, 2 en 3 is later vervangen door een tunnel tussen het eilandperron en de oostelijke stationsuitgang. Loc 3737 met trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924), bij de doorkomst (d: 12.12 uur) in Wadenoijen tijdens een rondrit Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch voor pers en genodigden; 21 mei 1974.


Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974. Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op. Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974. Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op.


Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974. Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op. Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974. Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op.


Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974. Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op. Loc 3737 met trein 16040 S tijdens de pauze in Kesteren op spoor IV (a: 12.30, v: 13.00 uur); 21 mei 1974.Tijdens de persrit traden de Lulu's Dixie Kids op. Rechts op de achtergrond het houten seinhuis post T.


Loc 3737 met trein 16040 S bij vertrek uit Kesteren (v: 13.00 uur) voor de vervolgrit naar Nijmegen en ’s Hertogenbosch; 21 mei 1974. Loc 3737 met trein 16040 S bij vertrek uit Kesteren (v: 13.00 uur) voor de vervolgrit naar Nijmegen en ’s Hertogenbosch; 21 mei 1974.


Loc 3737 met trein 16040 S bij vertrek uit Kesteren (v: 13.00 uur) voor de vervolgrit naar Nijmegen en ’s Hertogenbosch; 21 mei 1974. Loc 3737 met trein 16040 S, bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (1924), passeert de spoorbrug over de Maas bij Ravenstein (a: 13.46, v: 13.51 uur) tijdens de persrondrit (Geldermalsen – Nijmegen – ’s Hertogenbosch); 21 mei 1974.


Loc 3737 is na aankomst (a: 14.19 uur) in ’s Hertogenbosch met trein 16040 S afgekoppeld en wordt weggerangeerd; 21 mei 1974. Loc 3737 rijdt als trein 22174 S van ’s Hertogenbosch (v: 14.40 uur) terug naar Tilburg Werkplaats (a: 15.05 uur) na de persrondrit (Gdm – Nm – Ht), hier gefotografeerd tussen Vught Aansluiting (d: 14.44) en Tilburg Aansluiting (d: 15.00); 21 mei 1974.


Loc 3737 rijdt als trein 22174 S van ’s Hertogenbosch (v: 14.40 uur) terug naar Tilburg Werkplaats (a: 15.05 uur) na de persrondrit (Gdm – Nm – Ht), hier gefotografeerd tussen Vught Aansluiting (d: 14.44) en Tilburg Aansluiting (d: 15.00); 21 mei 1974. Loc 3737 rijdt als trein 22174 S van ’s Hertogenbosch (v: 14.40 uur) terug naar Tilburg Werkplaats (a: 15.05 uur) na de persrondrit (Gdm – Nm – Ht), hier gefotografeerd tussen Vught Aansluiting (d: 14.44) en Tilburg Aansluiting (d: 15.00); 21 mei 1974.


NVBS-excursie met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 23 mei 1974. Van Dordrecht (v: 11.35 uur) tot Tilburg (a: 15.38 uur) reed loc 3737 met de excursietrein als trein 16054 S, hier gefotografeerd tijdens rangeren in Dordrecht. NVBS-excursie met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 23 mei 1974. Trein 16054 S (Ddr - Nm – Ht – Tb), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + A + WR + 3 B’s (materieel 1924), via de Betuwelijn, hier bij vertrek uit Tiel (a: 12.50, v: 13.06 uur).


NVBS-excursie met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 23 mei 1974. Trein 16054 S (Ddr - Nm – Ht – Tb), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + A + WR + 3 B’s (materieel 1924), via de Betuwelijn, hier tijdens het stationnement in Kesteren (a: 13.18, v: 14.06 uur spoor V). NVBS-excursie met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 23 mei 1974. Trein 16054 S (Ddr - Nm – Ht – Tb), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + A + WR + 3 B’s (materieel 1924), via de Betuwelijn, hier tijdens het stationnement in Kesteren (a: 13.18, v: 14.06 uur spoor V).


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. In afwachting van de aankomst (a: 11.17 uur) van de excursietrein 61050 E uit Rotterdam (v: 10.55 uur) staat loc 3737 in Dordrecht klaar om vervolgtrein 61052 S (Ddr – Nm – Tb via de Betuwelijn) te rijden. NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. In afwachting van de aankomst (a: 11.17 uur) van de excursietrein 61050 E uit Rotterdam (v: 10.55 uur) staat loc 3737 in Dordrecht klaar om vervolgtrein 61052 S (Ddr – Nm – Tb via de Betuwelijn) te rijden (v: 11.35 uur).


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. In afwachting van de aankomst (a: 11.17 uur) van de excursietrein 61050 E uit Rotterdam (v: 10.55 uur) staat loc 3737 in Dordrecht klaar om vervolgtrein 61052 S (Ddr – Nm – Tb via de Betuwelijn) te rijden (v: 11.35 uur). NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. In afwachting van de aankomst (a: 11.17 uur) van de excursietrein 61050 E uit Rotterdam (v: 10.55 uur) staat loc 3737 in Dordrecht klaar om vervolgtrein 61052 S (Ddr – Nm – Tb via de Betuwelijn) te rijden (v: 11.35 uur). Detail frontzijde loc.


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924), hier gefotografeerd even voorbij Gorinchem (d: 12.05 uur) ter hoogte van de onderdoorgang in de rijksweg Rotterdam – Deil – Tiel (later de A15 genoemd, een interessante website: http://www.autosnelwegen.nl). NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924), hier gefotografeerd even voorbij Gorinchem (d: 12.05 uur) ter hoogte van de onderdoorgang in de rijksweg Rotterdam – Deil – Tiel (later de A15 genoemd).


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924), passeert de spoorbrug over het Inundatiekanaal tussen Wadenoijen en Tiel (a: 12.50, v: 13.06 uur). NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924), even na het passeren van de spoorbrug over het Inundatiekanaal tussen Wadenoijen en Tiel (a: 12.50, v: 13.06 uur).


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) tijdens het stationnement in Tiel (a: 12.50, v: 13.06 uur). NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) tijdens het stationnement in Tiel (a: 12.50, v: 13.06 uur).


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) bij vertrek (v: 13.06 uur) uit Tiel, na kruising met trein 6142 (Nijmegen – Utrecht). Deze treinserie reed toen nog met DE2. Het baanvak Geldermalsen – Tiel werd in 1978 geëlektrificeerd en reden de diesels tot Tiel. NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) bij vertrek (v: 13.06 uur) uit Tiel.


NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) bij vertrek (v: 13.06 uur) uit Tiel. NVBS-excursie (tweede rondrit) met loc 3737 voor een rondrit Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Tilburg - Rotterdam; 26 mei 1974. Trein 61052 S (Ddr - Nm – Ht – Tb via de Betuwelijn), bestaande uit 3 B’s (materieel 1924) + WR + A + 3 B’s (materieel 1924) bij vertrek (v: 13.06 uur) uit Tiel.


Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Amersfoort: van links naar rechts; Sprinter 2002 + loc 3737 (rangerend, bestemd voor trein 63.502 E/S Amersfoort – Tilburg) + El-2 444 (plan V4 – Werkspoor) te Amersfoort. Trein 63.502 E/S werd ingelegd ten behoeve van het vervoer van ± 850 deelnemers aan het congres (± 600 reizigers vanaf Amf, daarna in Maliebaan ± 250 instappers). In Bilthoven werd de vooroprijdende e-loc afgekoppeld. Treinsamenstelling: e-loc (Amf – Bhv) + s-loc 3737 + 3 B12 (SSTT) + WRD (NS) + A (SSTT) + 3 B12 (SSTT) + 3 B (NS). Route: Amf – Bhv - Utrecht Maliebaan - Geldermalsen – Kesteren-Rhenen –Nijmegen – Oss - ’s Hertogenbosch naar Tilburg. Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Loc 3737, rangerend te Amersfoort, bestemd voor trein 63.502 E/S Amersfoort – Tilburg. Trein 63.502 E/S werd ingelegd (Amf v: 10.40 uur) ten behoeve van het vervoer van ± 850 deelnemers aan het congres. Route: Amf – Bhv - Utrecht Maliebaan - Geldermalsen – Kesteren-Rhenen –Nijmegen – Oss - ’s Hertogenbosch naar Tilburg (a: 14.26 uur).


Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Loc 3737, rangerend te Amersfoort, bestemd voor trein 63.502 E/S Amersfoort – Tilburg. Trein 63.502 E/S werd ingelegd (Amf v: 10.40 uur) ten behoeve van het vervoer van ± 850 deelnemers aan het congres. Route: Amf – Bhv - Utrecht Maliebaan - Geldermalsen – Kesteren-Rhenen –Nijmegen – Oss - ’s Hertogenbosch naar Tilburg (a: 14.26 uur). Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Loc 3737 met trein 63.502 S Amersfoort – Tilburg (Amf v: 10.40, - Tb a: 14.26 uur)) ten behoeve van het vervoer van ± 850 deelnemers aan het congres, hier gefotografeerd op de Lekbrug bij Culemborg (d: ± 11.40 uur). Route: Amf – Bhv - Utrecht Maliebaan - Geldermalsen – Kesteren-Rhenen –Nijmegen – Oss - ’s Hertogenbosch naar Tilburg (a: 14.26 uur).