Elektrische treinstellen
Het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) beschikt over de volgende elektrische treinstellen:
Bron: Wikipedia.
Op deze pagina foto’s van deze treinstellen.
NS 386 Elektrisch materieel 1954 "Hondekop" (1500 volt) uit 1962 - tweewagentreinstel
Vanaf 26 juli 2010 is het mogelijk, dat de museumpendel van Utrecht Centraal naar het Spoorwegmuseum via het spoorknooppunt Blauwkapel kan rijden. Door aanpassingen van de beveiliging in het hoofdspoor is het in Blauwkapel mogelijk geworden kop te maken (van rijrichting te veranderen) en zo via de Maliebaan het Spoorwegmuseum te bereiken. Dit beeld is vastgelegd op bovenstaande drie foto’s, gemaakt door Peter van der Vlist op deze datum: de eerste rit met genodigden in de museumhondekop 386 via de nieuwe route naar de Maliebaan. Op de eerste foto (gezien in kijkrichting naar Amersfoort) staat de 386 op het linkerspoor stil (onder het viaduct van de autosnelweg A27) om van rijrichting te veranderen (kop te maken). De machinist begeeft zich daartoe van de ene naar de andere cabine en verandert ook de rode sluitseinen in witte frontseinen. De treindienstleider keert de rijrichting om middels bediening van de overeenkomstige seinen. Op de tweede foto (kijkrichting naar Amersfoort) rijdt de 386 richting de wisselverbinding waarvoor het hoge sein een veilige rijopdracht geeft en op de laatste foto buigt de 386 af van de hoofdsporen (gezien in de kijkrichting Utrecht) naar de Maliebaansporen ter hoogte van de overweg in de Voordorpsedijk. In de dienstregeling en spoorbezetting van deze sporen zit ruimte voor deze treinbewegingen. Vergelijk de situatie met het kaartje hieronder. De eerste twee foto's zijn gemaakt in de A-richting, de laatste foto in de B-richting. |
Spoorknooppunt Blauwkapel. Bron: Google Maps. Bewerking en presentatie door Nico Spilt. Meer foto's op website: Langsderails.nl . Zoek voor diverse locaties in Utrecht bij "index" op Utrecht. |