Elektrische treinstellen

Het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) beschikt over de volgende elektrische treinstellen:

Bron: Wikipedia.

Op deze pagina foto’s van deze treinstellen.


NS 386 Elektrisch materieel 1954 "Hondekop" (1500 volt) uit 1962 - tweewagentreinstel

Treinstel ELD2 386 van het Spoorwegmuseum was op 19 september 2009 onderweg met donateurs van de Stibans ter gelegenheid van de donateursdag. Bij die gelegenheid werd bekend gemaakt dat deze stichting wordt opgeheven: alle doelstellingen zijn in de loop van de dertig jaar gehaald. Het stel staat hier tijdens een korte pauze op spoor 1 in Apeldoorn. Foto: Peter van der Vlist. Perronkap, kapspanten en materieeltype ademen de sfeer uit de jaren zestig. Het is echter ruim 45 jaar later. Treinstel 386 van het Spoorwegmuseum pauzeert op 19 september 2009 tijdens een korte stop op spoor 1 in Apeldoorn tijdens een gastoptreden ter gelegenheid van de donateursdag van de Stibans. Bij die gelegenheid werd bekend gemaakt dat deze stichting wordt opgeheven: alle doelstellingen zijn in de loop van de dertig jaar gehaald. Foto: Peter van der Vlist.


Overbrenging van de ElD2 386 van het Spoorwegmuseum naar de loods van de HTMU waar DE1 41 al onderdak had gevonden. De 386 was met Pec 1902 en ElD2 273 afkomstig uit Leidschendam waar het materieel te zien was bij een Open Dag aldaar. Peter van der Vlist legde de rangerende combinatie 386 + 41 vast op het terrein van de voormalige lijnwerkplaats; 17 december 2008. Overbrenging van ElD2 386 + Pec 1902 + ElD2 273 van Leidschendam, waar het materieel was gebruikt bij een Open Dag aldaar, naar Utrecht. Op de foto staat het materieel op de nieuwe doorgaande sporen aan de zuidzijde van Utrecht CS naast het opstelterrein Utrecht Opstelterrein Zuid (OZ) waar met de 386 en 1902 enig rangeerwerk verricht moest worden om kop te maken naar de Daalsedijk (HTMU). De 273 zou zijn rit solo vervolgen naar het Spoorwegmuseum. Foto: Peter van der Vlist; 17 december 2008.


Vanaf 26 juli 2010 is het mogelijk, dat de museumpendel van Utrecht Centraal naar het Spoorwegmuseum via het spoorknooppunt Blauwkapel kan rijden. Door aanpassingen van de beveiliging in het hoofdspoor is het in Blauwkapel mogelijk geworden kop te maken (van rijrichting te veranderen) en zo via de Maliebaan het Spoorwegmuseum te bereiken. Dit beeld is vastgelegd op bovenstaande drie foto’s, gemaakt door Peter van der Vlist op deze datum: de eerste rit met genodigden in de museumhondekop 386 via de nieuwe route naar de Maliebaan. Op de eerste foto (gezien in kijkrichting naar Amersfoort) staat de 386 op het linkerspoor stil (onder het viaduct van de autosnelweg A27) om van rijrichting te veranderen (kop te maken). De machinist begeeft zich daartoe van de ene naar de andere cabine en verandert ook de rode sluitseinen in witte frontseinen. De treindienstleider keert de rijrichting om middels bediening van de overeenkomstige seinen. Op de tweede foto (kijkrichting naar Amersfoort) rijdt de 386 richting de wisselverbinding waarvoor het hoge sein een veilige rijopdracht geeft en op de laatste foto buigt de 386 af van de hoofdsporen (gezien in de kijkrichting Utrecht) naar de Maliebaansporen ter hoogte van de overweg in de Voordorpsedijk. In de dienstregeling en spoorbezetting van deze sporen zit ruimte voor deze treinbewegingen. Vergelijk de situatie met het kaartje hieronder. De eerste twee foto's zijn gemaakt in de A-richting, de laatste foto in de B-richting.

Spoorknooppunt Blauwkapel. Bron: Google Maps. Bewerking en presentatie door Nico Spilt.
Meer foto's op website: Langsderails.nl . Zoek voor diverse locaties in Utrecht bij "index" op Utrecht.