Pagina: [1] [Terug]


Sprinter Lighttrain (SLT)

De Sprinter Lighttrain (SLT) is een nieuw type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen, die door hun afwijkende korte baklengte qua lengte vergelijkbaar zijn met ouderwetse drie- of vierdelige stellen. Met dit moderne materieel wordt tijdens het remmen elektrische stroom aan de bovenleiding teruggeleverd, waarmee andere treinen in de buurt gevoed kunnen worden. Deze materieelsoort wordt ook wel aangeduid als S70 (vierdelig, ±70 m lang) en S100 (zesdelig, ±100 m lang). De eerste treinen rijden sinds 2008 proefritten in Nederland.

Geschiedenis
Reden van aanschaf
De stellen worden aangeschaft ter vervanging van het uit de jaren zestig en zeventig stammende Mat '64. De eerste 35 nieuwe treinstellen werden besteld in 2005. Op 24 januari 2008 arriveerde het eerste, vierdelige, treinstel 2402 in Nederland. Het tweede treinstel, bestaande uit zes delen, kwam op 18 februari onder materieelnummer 2602 naar Nederland, om vervolgens testritten te gaan maken. Al in september 2007 kondigde de NS aan nog eens 64 van deze nieuwe Sprinter-treinstellen te bestellen bij Siemens en Bombardier Transportation. Deze tweede levering volgde vanaf najaar 2009. Het in bedrijf komen werd vertraagd door technische problemen in de software-techniek.

Ontwerp en bouw
De treinstellen zijn ontwikkeld uit de Baureihe 425 van de Deutsche Bahn AG, en aangepast aan de eisen en wensen die door NS zijn gesteld voor Sprinter-materieel. Door het gebruik van Jacobsdraaistellen zijn de bakovergangen kort en breed, en konden tussendeuren achterwege blijven. De SLT-treinstellen worden gebouwd in twee fabrieken in Duitsland: de vierdelige in de Bombardier-fabriek in Aken, de zesdelige in de Siemens-fabriek in Krefeld.

Inzet
De SLT is bedoeld voor inzet op Sprinter-trajecten in de Randstad. Op drukke trajecten met korte halteafstanden komen de stellen, met hun grote aantal brede deuren en hoge acceleratie, goed tot hun recht. De capaciteit van de trajecten kan zo beter worden benut. Na diverse proefritten zonder reizigers wordt de Sprinter Lighttrain sinds 23 februari 2009 ingezet op het traject Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal, twee maanden later dan oorspronkelijk gepland. Tijdens de eerste ritten in februari 2009 werden door conducteurs informatiefolders en gebakjes aan reizigers uitgedeeld. Reizigers zijn positief over het frisse interieur, de comfortabele zittingen en de gelijkvloerse instap. Een kritiekpunt is het ontbreken van een toilet.
Bij het proefbedrijf kwamen diverse problemen aan het licht, met name wanneer met een vierdelig en een zesdelig stel gekoppeld gereden werd. Daarom is het proefbedrijf per 1 mei 2009 tijdelijk stopgezet. Vanaf 21 september 2009 is weer begonnen met incidentele inzet buiten de spits. Na aanhoudende problemen heeft NS het proefbedrijf opnieuw gestaakt en de afname van de treinstellen tijdelijk stopgezet. In december 2009 is opnieuw begonnen met de inzet van SLT tussen Utrecht en Den Haag en tussen Gouda en Rotterdam en vanaf februari 2010 is de afname van nieuwe stellen hervat met een versneld tempo van vier stellen per week.

Bron: Wikipedia (Lijst van Nederlands Spoorwegmaterieel)
Meer specificaties en foto’s op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlands_spoorwegmaterieel

Deelseries 50 vierwagenstellen 2401 – 2450 SLT-IV
49 zeswagenstellen 2601 – 2649 SLT-VI

Bouwjaar vanaf 2007

Proefbedrijf januari 2008 - februari 2009
1e inzet met reizigers per 23 februari 2009, baanvak Gvc - Gd - Ut, tijdelijk stopgezet per 1 mei 2009
2e inzet met reizigers per 21 september 2009, daarna opnieuw stopgezet en verdere afname tijdelijk stil gelegd.
3e inzet met reizigers per 13 december 2009, baanvakken Gvc – Ut en Gd – Rtd.
Herstart afname versnelde leveringen volgens order vanaf februari 2010.


SLT 2401 te Vlissingen op 18 mei 2009. Fotograaf onbekend. Met ingang van het wijzigingsblad op de omloop van 12 april 2010 gaat SLT rijden in de treinseries 5500, 4100 en 14100. Het spoorknooppunt Lunetten met links de open tunnelbak van het spoor in de onderdoorgang. Tussen Utrecht Centraal en Lunetten komen zes sporen en vanaf hier gaan vier sporen naar Houten en twee sporen naar Arnhem. SLT-treinstel 2411 is op weg naar Rhenen. Deze trein is gestart in Breukelen en de verbinding maakt onderdeel uit van Randstadspoor. Foto: Raymond Kiès, 12 juni 2011. Wie deze foto’s vergelijkt met de historische beelden ziet een totaal andere infrastructuur. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier.


Treinstel SLT 2433 passeert de wekzaamheden ten behoeve van de spooruitbreiding ter hoogte van het voormalige emplacement Lunetten en is als trein 6043 op weg naar Tiel (Utrecht CS v: 12:26). Foto: Edward Bary, 16 april 2012. Meer informatie in het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier.
In Hilversum Noord zijn (voor de tweede keer) de bordjes verhangen. Op 15 december 2013, de dag waarop de jaardienstregeling 2014 in Nederland inging, was de wijziging naar Hilversum Media Park een feit. Dit NS-station werd geopend in 1974 onder de naam Hilversum NOS. In mei 1989 werd dit veranderd in Hilversum Noord. Gezien de verbondenheid met het Media Park als grootste ondernemer in de directe nabijheid met het station, was het al jaren een stille wens om het om te dopen in Hilversum Media Park. Op de foto stopt treinstel SLT 2602 op de halte en is op weg naar Amersfoort Vathorst. Foto: Henk Koster, 20 december 2013.


Op 24 maart 2012 bestaat trein 5741 uit twee gekoppelde SLT's IV uit de serie 2401-2450 (achterop loopt stel 2440) als de combinatie om 13:00 uur Hilversum binnen loopt op spoor 1, op weg naar Utrecht Centraal. Foto: Henk Koster.
Dezelfde trein als op de foto links hiernaast. Stipt op tijd vertrekt de trein om 13:01 uur uit Hilversum naar Utrecht Centraal. Achterop loopt stel SLT-IV 2440. Foto: Henk Koster.


Trein 5742 wordt op 24 maart 2012 gereden door SLT-VI 2634 en heeft stationnement in Hilversum op spoor 4. Om 12:59 uur wordt de rit vervolgd via Weesp naar Schiphol en verder. Foto: Henk Koster.
Vertrek uit Hilversum (12:59 uur) van trein 5742 naar Weesp, Schiphol, Hoofddorp en Leiden. SLT-VI 2634 verzorgt deze dienst op 24 maart 2012. Foto: Henk Koster.


Treinstel SLT-IV 2466 vertrekt als trein 6036 (v: 11:21) uit Tiel en gaat op weg naar Utrecht Centraal. Foto: Gérard van Teeffelen, 8 maart 2014.