Pagina: [1] [Terug]
Stadsgewestelijk Materieel (SGM, materieel 1974, Sprinter, Citypendel)
Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) of Sprinter (officieel ook wel aangeduid als Plan Y of Elektrisch Materieel '74) is het eerste Nederlandse spoorwegmaterieel dat specifiek is ontwikkeld voor stadsgewestelijk vervoer. Historie In 1970 voerde de Nederlandse Spoorwegen met Spoorslag '70 een strikte scheiding in tussen Stoptrein en Intercity. Reeds één jaar eerder werd het toekomstplan Spoor naar '75 geïntroduceerd, waarin nieuwe spoorlijnen werden gebouwd en voorstadshaltes werden geopend. In dit plan werden de Schiphollijn, de metro naar Amsterdam Zuidoost en de Oostlijn van de Rotterdamse metro, de Zoetermeer Stadslijn en de heropening van de spoorlijn naar Veenendaal en Rhenen genoemd en ook uitgevoerd. Voor deze projecten achtte de NS het destijds nieuwe stoptreinmaterieel Mat '64 niet geschikt, vanwege de korte halteafstanden. Reeds uit 1966 dateert dan ook het ontwerp van het Buurtspoormaterieel, dat ook zou moeten kunnen rijden op de metrolijnen in Amsterdam. Zo zouden de treinen vrij laag worden, geschikt zijn voor zowel 1500V via bovenleiding als 750V via de derde rail. De twee- of vierwagentreinen zonder overgang tussen de bakken zouden moeten kunnen vertrekken vanaf een helling van 4% en een maximum snelheid van 125 km/uur moeten hebben. Ook zouden de treinen voorbereid zijn op automatische besturing. Tot aan 1969 werd aan dit idee vastgehouden. In het begin van de jaren '70 maakte ir. N.H.C.E. Zeevenhoven van de dienst van Materieel en Werkplaatsen enkele schetsen van een dubbeldekstrein met een zogenaamde splitvloer (verlaagde vloer met zittingen op podesten). Van dit plan kwam niets meer terecht, waarna men de aandacht richtte op enkeldekstreinstellen. Er kwam een onderzoek naar de mogelijkheid tot gebruik van treinstellen zoals die sinds 1967 in gebruik waren bij het RER-net van de RATP type MS 61. De RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens, ofwel: Autonoom Beheer van het Parijse Vervoer) is het openbaar vervoerbedrijf van de Franse hoofdstad Parijs. Het beheert naast de Parijse metro de overige openbaar vervoersvormen: bus, tram en twee lijnen van de RER in Parijs en haar nabije voorsteden. Deze treinen waren in aanschaf uiteraard voordeliger dan een geheel nieuw type voorstadstreinstel, en ook had de RATP goede ervaringen met deze treinen. Een driewagentreinstel zou 2,7 miljoen gulden (€ 1,23 miljoen) kosten, tegen 2,3 miljoen gulden (€ 1,05 miljoen) voor een tweewagenstel SGM. Nadelen van deze Franse treinen waren voor de NS:
De NS besloot de MS 61 niet aan te schaffen en verder te gaan met de ontwikkeling met een eigen type treinstel, aanvankelijk "Buurtspoormaterieel" genoemd. Bij deze ontwikkeling werd er door de NS uitgegaan van:
In 1972 besloten de NS tot aanschaf van 15 proeftreinen volgens de Talbot-offerte. Met de enkele fabrikanten werden contracten afgesloten voor de bouw van verschillende onderdelen. Talbot maakte in 1972 reeds een mock-up met een cabine en een raam, waarin aan de ene kant een eerste klasse en aan de andere kant een tweede klasse was aangebracht. In 1979 werd de cabine door de NS gekocht en van knoppen en een koppeling voorzien. Deze kop stond tot 2005 in het voormalige Maliebaanstation en is sindsdien in gebruik als simulator in het vernieuwde Spoorwegmuseum. In september 2006 zijn twee CityPendels naar Denemarken vertrokken, waar bekeken is of het zinvol was de overige sprinters ook te gaan moderniseren. Er is besloten alle tweedelige Sprinters inderdaad op dezelfde manier te moderniseren als de driedelige Sprinters. Deze revisie is in april 2007 begonnen en heeft geduurd tot 2009. De stellen zijn uit Denemarken terugkomen met een nummer in de 2100-serie, hiervoor is het stelnummer met 110 verhoogd, zodat er geen cijfers zijn die voorheen door Stoptreinmaterieel '90 zijn gebruikt. De 15 stellen uit de eerste serie zijn hierbij voorzien van een bakovergang en alle 30 stellen zijn weer voorzien van eerste klas. Het energieverbruik van de treinstellen is 25% verminderd met de revisie. Vanwege een technische aanpassing aan de SGMm was het in 2008 niet meer mogelijk SGM-II's in te zetten in series waar ook SGMm's rijden. Begin 2009 zijn de laatste ongereviseerde SGM-II's naar Denemarken vertrokken. De SGM-II's die gereviseerd zijn, worden ingezet in combinatie met SGMm, dus met name in de reguliere SGMm-diensten. Inmiddels zijn alle SGM-stellen gereviseerd teruggekomen uit Denemarken en worden ze ingezet in de dienstregeling.
De vervolgserie SGM-1 (2021-2080, zestig tweewagenstellen) werd gebouwd in 1978-1980. Deze treinstellen hadden wel een toilet en een doorloop tussen de beide rijtuigen. De 45 treinstellen 2036-2080 hiervan werden in 1983 verlengd met een niet aangedreven tussenrijtuig, met daarin ook een eerste klas-afdeling en genummerd als 2836 2880, na revisie 2936 2980. Per saldo: 30 tweewagenstellen en 60 driewagenstellen. |
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Sprinters 2004 (a) + 2005 (v) als ledige trein uit de richting Den Haag naar Zoetermeer Oost (kopmaken) bij de doorkomst (d: 16.51 uur) in Zoetermeer ten behoeve van de NVBS-rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en vervolgens via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. De excursie was tevens een kennismaking met de nieuwe sprintertreinstellen. | NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Sprinters 2004 (v) + 2005 (a) als ledige trein uit Zoetermeer Oost (kopmaken), hier gefotografeerd bij aankomst in Zoetermeer waar het gezelschap instapte. Vervolgens werd een rondrit gereden via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. De excursie was tevens een kennismaking met de nieuwe sprintertreinstellen. | |||
|
|
|||
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Sprinters 2004 + 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer (waar het gezelschap instapte) via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. De excursie was tevens een kennismaking met de nieuwe sprintertreinstellen. | NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Sprinters 2004 + 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer (waar het gezelschap instapte) via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. De excursie was tevens een kennismaking met de nieuwe sprintertreinstellen. | |||
|
|
|||
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Kop van Sprinter 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS, gekoppeld met Sprinter 2004. | NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Kop van Sprinter 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS, gekoppeld met Sprinter 2004. | |||
|
|
|||
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Kop van Sprinter 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS, gekoppeld met Sprinter 2004. | NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Kop van Sprinter 2005 te Rotterdam CS (spoor 8a) tijdens de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS, gekoppeld met Sprinter 2004. | |||
|
|
|||
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Interieur van Sprinter 2004/2005 tijdens de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. | NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Sprinter 2005 (+ 2004) na aankomst in Den Haag HS (spoor 1), na afloop van de rondrit van Zoetermeer via Den Haag HS (Binckhorstboog) Delft Rotterdam CS (kopmaken) en via de ZHES-lijn (Pijnacker en Leidschendam) naar Den Haag HS. | |||
|
|
|||
Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Sprinters 2005 (v) + 2001 (a) als extra trein 63.500 Amsterdam Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) ten behoeve van de deelnemers aan het congres, hier bij aankomst in Hilversum, spoor 1 (a: 09.49 / v: 09.50 uur) ter hoogte van de spoorwegovergang Larenseweg/Stationsstraat. | Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Sprinters 2005 (v) + 2001 (a) als extra trein 63.500 Amsterdam Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) ten behoeve van de deelnemers aan het congres, bij vertrek uit Hilversum, spoor 1 (a: 09.49 / v: 09.50 uur). | |||
|
|
|||
Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Sprinters 2005 (v) + 2001 (a) als extra trein 63.500 Amsterdam Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) ten behoeve van de deelnemers aan het congres, bij vertrek uit Hilversum, spoor 1 (a: 09.49 / v: 09.50 uur). | Excursie NVBS/MOROP-Congres; 20 augustus 1975. Sprinters 2005 (v) + 2001 (a) als extra trein 63.500 Amsterdam Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) ten behoeve van de deelnemers aan het congres, bij vertrek uit Hilversum, spoor 1 (a: 09.49 / v: 09.50 uur). | |||
|
|
|||
De Sprinters SGMm 2957 en 2137 passeren in Hilversum Noord de in aanbouw zijnde luchtbrug die een verbinding gaat vormen tussen beide perrons van de halte en het Mediapark. De plaatsing van de kokervormige brugdelen zou halverwege februari 2011 plaatsvinden maar is enige tijd uitgesteld vanwege constructieproblemen. Foto: Henk Koster, 29 januari 2011. | SGM-treinstel 2992 was op 4 juli 2011 beschikbaar gesteld voor de UPH-instructie (UPH = Universele Praktische Herinstructie) aan machinisten van NS Reizigers. Het stel stond geparkeerd in Amersfoort bij het opleidingscentrum en werd geflankeerd door ander materieel. Links het museumtreinstel 115 (plan U) van de Stichting Diesel III (website klik hier) en rechts is nog juist een ICM-treinstel te zien. Het instructiestel werd dagelijks van binnen en buiten geïnspecteerd omdat het tiptop in orde moest blijven. Instructiemachinist/UPH-instructeur NS Reizigers, Bas van Heezik zag bij zijn "rondje buitenom" hier wel een bijzondere foto in. | |||
|
||||
Het project van de spoorverdubbeling bij Houten nadert eind 2010 zijn voltooiing. Tijdens de hele bouwperiode heeft het treinverkeer zoveel mogelijk doorgang gevonden; in een aantal grote buitendienststellingen die meestal in weekenden plaatsvonden, moest het treinverkeer worden stilgelegd om de werkzaamheden te kunnen laten plaatsvinden of om de spoor- en wisselaansluitingen te maken. De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Houten, met het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn en het vernieuwde Utrecht Lunetten, is in 2015 gereed. SGM-treinstel 2994 als Sprinter Utrecht Centraal - Tiel in Houten. Als de werkzaamheden zijn afgerond, schuiven de stoptreinen een spoor op. Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | ||||
|
||||
Deze Sprinters (een SGMm2 + een SGMm3) rijden richting Utrecht (links) dus we zien hier de achterzijde van de trein. Over het spoor waar de trein rijdt, zullen in de eindfase de stoptreinen in zuidelijke richting rijden. Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. | ||||
|
||||
De overweg in de Fortweg even ten zuiden van Lunetten wordt vervangen door een ongelijkvloerse kruising. Het is een belangrijke fietsroute naar Houten. Bij vier en meer sporen zijn gelijkvloerse overwegen voor het wegverkeer niet gewenst; het zou niet alleen tot zeer brede ahobs leiden met een (te) lange afrijtijd voor wegvoertuigen, maar met intensief treinverkeer zouden de overwegen ook nog eens vaak gesloten liggen. De hoge passeersnelheden van vele treinen zouden gelijkvloerse overwegen bij meer sporen ook minder veilig maken. Bij meersporigheid worden gelijkvloerse wegkruisingen daarom altijd vervangen door tunnels of viaducten. Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. Bij de Fortweg is het zandpakket voor de aarden spoorbaan van de twee nieuwe, extra sporen reeds aangebracht. Voor het maken van een tunnelgat in de bestaande spoorbaan zijn damwandplanken ingeheid, een gebruikelijke methode om de rest op zijn plaats te houden. | ||||
|
||||
Werkzaamheden ten behoeve viersporigheid tussen Utrecht en Houten ter hoogte van de Fortweg/Oud Wulfseweg. De haakse, gelijkvloerse overweg in de Fortweg wordt vervangen door een schuin onder het spoor lopende tunnel. De Sprinter naar Utrecht passeert hier juist de overweg. Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | ||||
|
||||
SGM-treinstel 2970 is ingezet als museumpendel en passeert hier de bouwwerkzaamheden op het voormalige emplacement Utrecht Lunetten. De museumtrein zal in Driebergen omkeren en terugrijden naar dit punt om dan rechtsaf naar het Spoorwegmuseum te rijden. Vanaf het viaduct in de Waterlinieweg is de nieuwe situatie goed te fotograferen. Raymond Kiès, 12 juni 2011. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | In Hilversum Noord zijn (voor de tweede keer) de bordjes verhangen. Op 15 december 2013, de dag waarop de jaardienstregeling 2014 in Nederland inging, was de wijziging naar Hilversum Media Park een feit. Dit NS-station werd geopend in 1974 onder de naam Hilversum NOS. In mei 1989 werd dit veranderd in Hilversum Noord. Gezien de verbondenheid met het Media Park als grootste ondernemer in de directe nabijheid met het station, was het al jaren een stille wens om het om te dopen in Hilversum Media Park. Op de foto stoppen de treinstellen SGM 2973 en 2952 op de halte. Foto: Henk Koster, 20 december 2013. |
|||
|
|
|||
Een trein bestaande uit twee SGMm-treinstellen (voorop stel 2966) in Naarden-Bussum. Foto: Henk Koster, 24 maart 2014. |
||||
|
||||