Pagina: [1] [Terug]


Locserie 1800


Eloc 1831 als losse loc, super schoon bij doorkomst Hulten richting Breda. 22 september 2003. Foto: Robert Huls

Assel, 16 juli 2019. Op een rustige zomeravond passeert omstreeks 19:54 uur RFO 1837 met 22 volbeladen autotransportwagens als trein 46268 (Bentheim – Kijfhoek Zuid) de ingraving bij Assel. De bekende spottersplek bij KM 80.0 levert ter hoogte van het nieuwe wildviaduct altijd weer een fraai beeld op. De plm. 260 nieuwe auto’s zijn op weg naar België (Zeebrugge) voor de verscheping naar Engeland. Vanaf Kijfhoek neemt vervoerder Captrain het transport over. Gerrit Bleumink benutte zijn fietstochtje rond Apeldoorn om de trein vast te leggen.

Stroe, 17 juli 2019. Sinds juli 2017 is Rail Force One als zelfstandig vervoerder actief in Nederland. Voor het goederenvervoer binnen Nederland gebruikt RFO sindsdien de voormalige Locon-locomotieven 1828 - 1831 en 1837. Deze zijn na het faillissement van Locon (in 2017) overgenomen door RailRelease en weer terug genummerd naar hun oorspronkelijke NS-nummer. Van de vijf locomotieven rijden er vier nog in de oranje/witte Locon-huisstijl rond. Loc 1829 is sinds zomer van 2018 in de grijs/zwarte huisstijl van Rail Force One gestoken. De 1829 is hier omstreeks 15:30 uur in actie om hulp te verlenen aan de gestrande keteltrein 46269 met RFO 1830, op weg naar Duitsland. Deze trein had eerder al problemen gehad in de dive-under in Amersfoort maar kon zijn reis toch vervolgen. Bij Kootwijk strandde de trein opnieuw en werd door hulploc RFO 193 734 (vanuit Amersfoort gedirigeerd) naar Stroe teruggesleept (en keerde weer los terug naar Amersfoort). Vanuit Oudewater schoot RFO 1829 te hulp om uiteindelijk RFO 1830 met de keteltrein naar Bentheim te vervoeren. We zien op deze foto van Gerrit Bleumink de loc kopmaken op de hoofdbaan om terug te rijden naar spoor 3 in Stroe om daar de trein op te pikken.

E-loc RFO 1829 met een beladen autotransporttrein in Bad Bentheim, 2 augustus 2019. Foto: Bertus Kers.