Pagina: [1] [Terug]


Locserie 1000

Kijk ook eens op de website van Walter Sparreboom, geheel gewijd aan de locserie 1000.

Loc 1002 met een olietrein bij de doorkomst te Rotterdam CS; 11 september 1971. Tijdens de NVBS-excursie naar de Hoogovens in IJmuiden op 26 mei 1973 kon ook een losse loc serie 1000 gefotografeerd worden tussen IJmuiden en Beverwijk. Dit loctype werd vaak ingezet voor de kalk- en staaltreinen.


E-loc 1001 met trein 4.4877 (Amsterdam – Utrecht Lunetten) passeert om 12.36 uur Hilversum, hier ter hoogte van de ahob in de Oude Amersfoortseweg; 8 maart 1968. E-loc 1003 met trein 4.4874 (Lutterade – Beverwijk, cokestrein) bij Eindhoven; 10 juli 1963. Foto: R. Ankersmit (nr. 175-9; NVBS nr.: 688.876 AL).


E-loc 1004 met 15 ledige wagens naar Almelo staat klaar op spoor 6 in Hengelo; 16 april 1965. Foto: P.W. van der Vlist. Rondrit “Het Openbaar Vervoer” op 9 oktober 1976. Materieelshow te Amersfoort Goederenemplacement. Van links naar rechts; e-loc 1129, e-loc 1004 met 4 rijtuigen plan D (2B + A + WRD: 2940132 + 2940147 + 1840102 + 8740112) als trein 61.002 E (Amsterdam – Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem – Zutphen), treinstel ELD2-255 (mat’46) en ELD2-335 (mat’54).


Rondrit “Het Openbaar Vervoer” op 9 oktober 1976. E-loc 1004 met 4 rijtuigen plan D (2B + A + WRD: 2940132 + 2940147 + 1840102 + 8740112) als trein 61.003 E (Zutphen – Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam – Haarlem – Amsterdam) tijdens stationnement te ’s Hertogenbosch. E-loc 1008 op het opstelterrein Westerdoksdijk te Amsterdam tijdens een instructie; datum onbekend.


E-loc 1008 op het opstelterrein Westerdoksdijk te Amsterdam tijdens een instructie; datum onbekend. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en vier rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. Dat er een 1000 voor de trein moest was ook even wennen bij NS, maar met enig regelwerk kon er een loc worden geregeld vanuit Rotterdam Goederen. De rit was een initiatief van de redactie van HOV. Op deze foto werd de loc tussen Leiden en Haarlem als losse loc vastgelegd, op weg naar Amsterdam waar de rijtuigen plan D van de Dijksgracht waren opgehaald en klaar gezet. Foto: Peter van der Vlist.




Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. De trein, bestaande uit 4 rijtuigen plan D (2B + A + WRD: 29 40 132 + 29 40 147 + 87 40 112 + 18 40 102), staat gereed voor vertrek te Amsterdam CS. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. De trein, bestaande uit 4 rijtuigen plan D (2B + A + WRD: 29 40 132 + 29 40 147 + 87 40 112 + 18 40 102), staat gereed voor vertrek te Amsterdam CS.


De excursietrein van het Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV) met loc 1004 en rijtuigen plan D staat klaar voor vertrek te Amsterdam CS. Foto: Peter van der Vlist, 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. Een half uurtje na het vertrek uit Amsterdam fotografeerde Hans Verweij de doorkomst van deze trein in zijn woonplaats Hilversum. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 (met 4 rijtuigen plan D) van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. In Amersfoort GE werd een materieelshow georganiseerd. Van links naar rechts: e-loc’s 1129 en 1004 als trein 61002E van Amsterdam naar Zutphen via Ede-Wageningen en Arnhem, de treinstellen ELD2-255 (mat.’46) en ELD2-335 (mat.’54). De eveneens opgestelde diesellocomotieven 2234, 2464 en 533 staan niet op deze foto; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 (met 4 rijtuigen plan D) van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. In Amersfoort GE werd een materieelshow georganiseerd. Van links naar rechts: e-loc’s 1129 en 1004 (als trein 61002E naar Zutphen via Ede-Wageningen en Arnhem), de treinstellen ELD2-255 (mat.’46) en ELD2-335 (mat.’54), EL2-472 (mat.’64, plan V6 - Werkspoor) en (niet zichtbaar op deze foto) de DE-loc’s 2234 en 2464 en rangeerloc 533; 9 oktober 1976. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. In Amersfoort GE werd een materieelshow georganiseerd. Van links naar rechts: e-loc’s 1129 en 1004 (met 4 rijtuigen plan D als trein 61002E naar Zutphen via Ede-Wageningen en Arnhem), de treinstellen ELD2-255 (mat.’46) en ELD2-335 (mat.’54), EL2-472 (mat.’64, plan V6 - Werkspoor) en de DE-loc’s 2234 en 2464 en (niet zichtbaar op deze foto) rangeerloc 533; 9 oktober 1976. Foto: Peter van der Vlist.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. In Amersfoort GE werd een materieelshow georganiseerd. De e-loc’s 1129 en 1004 (met 4 rijtuigen plan D als trein 61002E naar Zutphen via Ede-Wageningen en Arnhem) staan hier naast elkaar; 9 oktober 1976. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. In Amersfoort GE werd een materieelshow georganiseerd. We zien hier alle neuzen dezelfde kant op staan: van links naar rechts: de e-loc’s 1129 en 1004, de treinstellen ELD2-255 (mat.’46), ELD2-335 (mat.’54) en EL2-472 (mat.’64, plan V6 - Werkspoor) en de DE-loc’s 2234 en 2464 (niet zichtbaar op deze foto) en DERL-533; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. De foto toont de bijzondere materieelcompositie kort na aankomst in Zutphen, de bestemming van het eerste deel van de grote rondrit. Foto: Peter van der Vlist. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E, hier gefotografeerd kort na aankomst in Zutphen; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E, hier gefotografeerd kort na aankomst in Zutphen; 9 oktober 1976. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E, hier gefotografeerd kort na aankomst in Zutphen. Rechts DE1-22; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen. De trein is inmiddels in Zutphen aangekomen en omgerangeerd naar het opstelspoor (ten behoeve van de watervoorziening WRD) en zal later als trein 61003E naar Amsterdam rijden via de route Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ‘s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem; 9 oktober 1976. Zutphen en Reesink zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, loc 1004 ook. De excursietrein voor het Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV) maakt zijn opwachting het vervolg van de rondrit. Als trein 61003E wordt naar Amsterdam teruggereden via de route Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ‘s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem; 9 oktober 1976.




Korte fotostop in Apeldoorn van excursietrein 61003E voor het Maandblad “Het Openbaar Vervoer”.
De rit gaat niet via de kortste route, maar volgt een lange omweg: Amersfoort – Utrecht – ‘s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem; 9 oktober 1976.







Fotostop in Apeldoorn. Foto: Peter van der Vlist, 9 oktober 1976.

Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D. In Utrecht GE was een fotostop met verrassing ingelast. De trein werd op het spoor langs het postperron geplaatst, geheel buiten de toen geldende openingstijden van het emplacement. De deuren van de rijtuigen plan D konden aan de zijde van het postperron niet open vanwege de perronhoogte: dus kon iedereen uitstappen in de ballast. In Utrecht GE stond dat weekend de proefloc SNCF 7003 met een ertstrein opgesteld. Deze combinatie leverde dit plaatje op: de oudste e-loc naast het prototype van de komende generatie e-loc’s bij NS, de serie 1600. In het midden zien we nog de laatste wagon van een Huckepacktrein, eveneens in weekendrust; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D van Amsterdam via Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem naar Zutphen als trein 61002E. Daarna van Zutphen via Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht – ’s Hertogenbosch – Tilburg – Rotterdam en Haarlem terug naar Amsterdam als trein 61003E; 9 oktober 1976. In Utrecht GE was een fotostop met verrassing ingelast. De trein werd op het spoor langs het postperron geplaatst, geheel buiten de toen geldende openingstijden van het emplacement. De deuren van de rijtuigen plan D konden aan de zijde van het postperron niet open vanwege de perronhoogte: dus kon iedereen uitstappen in de ballast. In Utrecht GE stond dat weekend de proefloc SNCF 7003 met een ertstrein opgesteld. Deze combinatie leverde dit plaatje op: de oudste e-loc naast het prototype van de komende generatie e-loc’s, de serie 1600. In het midden zien we nog de laatste wagon van een Huckepacktrein, eveneens in weekendrust. Foto: Peter van der Vlist. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 rijtuigen plan D. In Utrecht GE was een fotostop ingelast. De trein werd op het spoor langs het postperron geplaatst, geheel buiten de toen geldende openingstijden van het emplacement. De deuren van de rijtuigen plan D konden aan de zijde van het postperron niet open vanwege de perronhoogte; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en 4 plan D-rijtuigen. Trein 61003E is inmiddels in ’s Hertogenbosch aangekomen en wederom wordt ruim gelegenheid geboden voor het maken van foto’s. De rit zal verder gaan via Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag HS en Haarlem; 9 oktober 1976. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en plan D-rijtuigen. Trein 61003E is inmiddels in ’s Hertogenbosch aangekomen en wederom wordt ruim gelegenheid geboden voor het maken van foto’s. De rit zal verder gaan via Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag HS en Haarlem; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en plan D-rijtuigen. Trein 61003E is inmiddels in ’s Hertogenbosch aangekomen en wederom wordt ruim gelegenheid geboden voor het maken van foto’s. De rit zal verder gaan via Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag HS en Haarlem; 9 oktober 1976. Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en plan D-rijtuigen. Trein 61003E is inmiddels in ’s Hertogenbosch aangekomen en wederom wordt ruim gelegenheid geboden voor het maken van foto’s. De rit zal verder gaan via Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag HS en Haarlem; 9 oktober 1976.


Excursie Maandblad “Het Openbaar Vervoer” (HOV); rondrit met loc 1004 en plan D-rijtuigen. Trein 61003E is inmiddels in ’s Hertogenbosch aangekomen en wederom wordt ruim gelegenheid geboden voor het maken van foto’s. De rit zal verder gaan via Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag HS en Haarlem; 9 oktober 1976. In de laatste jaren van hun actieve bestaan werd de e-loc serie 1000 ingezet in het bietenvervoer van Zuid Limburg naar de verwerkingsfabrieken in Roosendaal. Op 16 december 1981 staat e-loc 1005 met trein 593332 in Nuth klaar voor de rit naar Roosendaal. Foto: Peter van der Vlist.

E-loc 1003 (en daarachter EM 27002 + 27005) staan in de Hoofdwerkplaats Tilburg (wph Tb) onder een laagje sneeuw te wachten op revisie of herstelling. Foto: Peter van der Vlist, 6 januari 1970. Voor meer informatie over de serie 27000, zie de pagina NS e-loc serie 1500. E-loc 1002 is met groepswagenladingentrein 655612, hier gefotografeerd tussen Baarn en Hilversum op weg naar de Watergraafsmeer. De trein vervoert wagens uit de groep 50-59 (= Twente, 55 = Oldenzaal) en heeft wagens bij zich voor de groep Utrecht (= 61). In de Watergraafsmeer werd in de loop van de middag, maar vooral de avond en nacht, geheuveld en later gingen er wagens mee met de buurtgoederentrein naar Utrecht. Foto: Peter van der Vlist, 16 februari 1973.

E-loc 1009 met containertrein 281226 (uit groep 81 Venlo) bij de doorkomst in Eindhoven, op weg naar Rotterdam. Foto: Peter van der Vlist, 3 juni 1977. Per 1 juni 1969 heeft NS een nieuw systeem voor de nummering van goederentreinen ingevoerd. Het oude systeem, dat sedert 1935 in gebruik was, kwam daarmee te vervallen. Over de nieuwe nummering heeft R. Ankersmit in het NVBS-blad Op de Rails 1971-5 (p. 107-111) een artikel geschreven; klik hier. Dezelfde trein als de linker foto, 281226, maar nu met e-loc 1008, een dag later, op 4 juni 1977, bij de doorkomst in Boxtel. Foto: Peter van der Vlist. De containertrein is op weg van Venlo naar Rotterdam en zal zijn weg vervolgen via Tilburg, Breda en Dordrecht. Lees ook het artikel "Achtdaagse (foto)jacht op 1000-en" van Henk Eijssens en Peter van der Vlist in het NVBS-blad Op de Rails 1975-11 (p. 245-248), klik hier.

E-loc 1007 met groepsstukgoederentrein 411611 bij de doorkomst in Weesp. De trein heeft wagens bij zich uit groep 11 Asd Oost (Watergraafsmeer) met bestemmingen voor groep 61 Utrecht. Deze verbinding liep over Amersfoort. De VAM-wagens zijn afkomstig uit Den Helder en gingen in Amersfoort over op de trein naar Wijster. Ze lopen direct achter de loc en konden in Amersfoort zo worden omgerangeerd en voorop de trein naar Wijster worden geplaatst. In Amersfoort kwamen ook VAM-wagens aan van Crailo voor Wijster. Die kwamen per buurtgoederentrein (via kopmaken in Bussum) naar Amersfoort en werden daar gecombineerd met de Helderse wagens. Het baanvak Gaasperdammerweg Aansluiting – Weesp is in juli 1997, vijfentwintig jaar na deze foto, viersporig geworden als gevolg van het toegenomen treinverkeer door de samenloop van Zuidtak (Schiphol), Gooilijn en Flevolijn op dit baanvakgedeelte. Klik hier voor een artikel over Weesp. Foto: Peter van der Vlist, 10 augustus 1972. Locomotief 1005 onderweg van Amsterdam naar Beverwijk in de Velsertunnel; 2 augustus 1975. Foto: Peter van der Vlist. Lees ook het artikel "Locomotieven serie 1000 in de huidige (winter)dienst" van Peter van der Vlist in het NVBS-blad Op de Rails 1975-11 (p. 254-255), klik hier.


E-loc 1004 in Alphen aan den Rijn, 22 augustus 1975. Langs het perron staan de treinen Alphen a/d Rijn - Gouda (treinstel plan V 826, tr 3545) en Utrecht - Leiden (treinstel plan V 886, tr 9936) klaar voor vertrek. Foto: Peter van der Vlist. Lees ook het artikel "Locomotieven serie 1000 in de huidige (winter)dienst" van Peter van der Vlist in het NVBS-blad Op de Rails 1975-11 (p. 254-255), klik hier. In Venlo staan op 17 augustus 1977 de locomotieven 1001 (links) en 1004 (rechts) klaar met hun goederentreinen naar Rotterdam. Foto: Peter van der Vlist. Lees ook het artikel "Locomotiven serie 1000 in huidige (winter)dienst, deel 2" van Peter van der Vlist, in het NVBS-maandblad Op de Rails 1976-1 (p. 9-10), klik hier.

E-loc 1004 op het tractieterrein van Hengelo, in afwachting van de volgende inzet. Foto: Peter van der Vlist, 18 augustus 1975. E-loc 1004 werd ook ingezet voor eenvoudige klusjes: het overbrengen van leeg materieel van Heerlen naar Maastricht. Hier passeert zo'n trein in het heuvelachtige zuid-limburgse landschap bij Klimmen-Ransdaal. Foto: Peter van der Vlist, 13 augustus 1973.

E-loc 1001, rangerend te Utrecht GE. Foto: Peter van der Vlist, 24 juli 1975. E-loc 1007 passeert met lege autotransportwagens onder treinnummer 43913 het Centraal Station van Utrecht. Foto: Peter van der Vlist, 6 juni 1979. In het NVBS-maandblad Op de Rails 1979-7 schrijft Peter op pagina 228 in zijn serie materieelomloopartikelen over trein 43913 het volgende. Op dinsdag en donderdag rijdt de 1000 die met een buurttrein uit Blerick in Eindhoven is aangekomen, los via Utrecht naar Maarssen (!) om daar lege autowagens op te halen. Met deze trein 43913 vertrekt de loc om 10.26 uur naar Susteren (13.01). Klik hier voor het hele artikel.

E-locs 1001 en 1151 te Amersfoort. Foto: Peter van der Vlist, 24 augustus 1975. E-locs 1001 en 1005 te Amersfoort. Tussen beide in is treinstel 233 nog te zien. Foto: Peter van der Vlist, 24 augustus 1975.

De 1002 was de eerste ‘normaal’ gesloopte 1000. Wegens de slechte rijweerstanden van de 1002 en het tekort aan onderdelen voor de serie 1000 in het algemeen, werd de 1002 aangewezen als te slopen loc. De loc werd op 13 maart 1975 terzijde gesteld en daarna van bruikbare onderdelen ontdaan voor de nog rijdend gehouden collega’s. De afbeelding toont de cabine van de gesloopte loc op het terrein van sloper Koek in Mijdrecht. Eerder al was loc 1006 van de rails verdwenen. Deze loc sneuvelde n.a.v. een ernstige botsing bij Tilburg met e-loc 1156, vlak bij de bruggen over het Wilhelminakanaal in 1961. De herstelkosten werden geraamd op 1/3 van de nieuwbouwprijs. De 1006 werd uiteindelijk gesloopt op het terrein van de werkplaats Tilburg. Daarmee waren de eerste twee locs van deze uit 10 stuks bestaande serie uit het locomotievenpark verdwenen. Foto: Peter van der Vlist, 30 augustus 1975. E-loc 1005 in Leeuwarden met op de achtergrond v.l.n.r. de DE3 114, DE2 69 en ElD2 388. Van al deze materieeltypes is een een vertegenwoordiger in het Spoorwegmuseum bewaard gebleven. Foto: Peter van der Vlist, 21 augustus 1975.

E-loc 1004 te Hengelo. Foto: Peter van der Vlist, 16 april 1965.

Nog eenmaal werd een aantal e-locs serie 1000 verzameld voor een groepsfoto. Voor de loods in de hoofdwerkplaats Tilburg werden zij gepresenteerd als afscheid van een tijdperk. Van links naar rechts: 1003, 1004, 1010, 1005 en 1007. De locs 1009 en 1008 namen ook aan deze opstelling plaats en zijn op deze foto niet zichtbaar. Foto: Peter van der Vlist, 15 mei 1982. Vanuit een iets ander fotostandpunt dan de linker foto, zijn hier alle zeven opgestelde locs zichtbaar. Van links naar rechts: 1009, 1008, 1003, 1004, 1010, 1005 en 1007. Foto: Peter van der Vlist, 15 mei 1982.

Op 17 november 1982 werd e-loc 1010 door NS overgedragen aan de (in 1979 opgerichte) Stibans. Deze Stichting was door enkele enthousiaste hobbyisten in het leven geroepen om (de naam geeft het al aan) af te voeren Nederlands spoorwegmaterieel te behouden waarvoor in het Spoorwegmuseum geen plaats was. NS had namelijk geen bewaarbeleid maar liet dat (terecht) over aan de (voor NS) enige plek waar dat dient te gebeuren: het Spoorwegmuseum. Toen de Stibans vernam, dat in het Museum geen 1000 bewaard zou worden (wat overigens gold voor meer materieel dat later dan ook door de Stibans is gered zoals de Pec, de DE1, de mat’46 - eerst de 223, later de 273 - en andere waardevolle objecten) kondigde de Stibans aan een loc te willen gaan bewaren, waarbij loc 1004 op het verlanglijstje stond, het werd uiteindelijk de 1010. Uiteraard vond een gesprek plaats tussen de Stibans en de toenmalige Direktie van NS (m.n. de Dienst van Materieel en Werkplaatsen) over het gaan bewaren van een 1000. Het Spoorwegmuseum had geen belangstelling voor een 1000, niet alleen omdat er geen plaatsruimte meer was maar ook omdat de 1000 geen vertegenwoordiger van een 'belangrijke historische ontwikkeling' zou zijn. Enfin, er werd een prijs overeengekomen èn het beding, dat een over te nemen loc meteen van de spoorrails moest verdwijnen, met andere woorden: inpakken en wegwezen. De suggestie om de loc dan maar in een achtertuin van één van de Stibans-bestuursleden te plaatsen werd niet verder uitgewerkt (…). Gelukkig bood Werkspoor in Amsterdam een gastvrije plek aan. De loc moest daarom overgebracht worden van Tilburg naar Amsterdam, wat in deze acht foto’s is vastgelegd. In volgorde (eerst linker kolom van boven naar beneden, dan rechter kolom van boven naar beneden) zien we het transport van de 1010 vanuit de Hoofdwerkplaats Tilburg, het vertrek achter een dieselloc 2297 uit Utrecht GE, het rangeren (geduwd door rangeerlloc 642) nabij Van Gend en Loos in Amsterdam, het straatspoor naar Werkspoor, het oversteken van de Czaar Peterstraat en de ontvangst door personeel van Werkspoor. Een Unimog sleepvoertuig probeerde de 1010 naar zijn voorlopige plek te slepen. De bocht was echter te krap en moest worden ‘opgerekt’ door mensen van de Dienst van Weg en Werken. Dankzij de hulp van de trucks van de Stichting Keep Them Rolling bereikte de 1010 zijn parkeerplaats naast de loodsen van Werkspoor. In 1989 werd de 1010 opgeknapt, omdat NS haar erg graag (!) aanwezig wilde laten zijn op het tentoonstellingsterrein van NS 150, het jubileum van honderdvijftig jaar spoorwegen in Nederland (1839-1989). De loc is uiteindelijk overgedragen aan het Museum en behoort daar tot één van de topattracties. Alle foto’s Peter van der Vlist.


Op 17 augustus 1975 komt E-loc 1004 als losse loc uit Hengelo in Enschede aan (links) om even later met met groepswagenladingtrein 760902 naar Hengelo te vertrekken (rechter foto). Foto’s: Peter van der Vlist.