Pagina: [1] [Terug]
Dubbeldekkers (Regiorunners, DD-IRM en VIRM)
DD-IRM staat voor dubbeldeks interregiomaterieel. Dit materieel had bij aflevering de naam Regiorunner. Deze dubbeldekkers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) waren bedoeld voor het rijden van interregiotreinen. De eerste treinstam (de 8201) werd op 21 april 1994 overgebracht van Talbot in Aken naar de werkplaats in Leidschendam. Voorgeschiedenis Op basis van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening bracht NS in de jaren '80 een eigen plan uit: Rail 21, een nationaal plan waarbij naast forse uitbreidingen aan het bestaande spoornet ook werd geïnvesteerd in nieuw materieel. In het plan werd besloten om in 1996 een drietreinenconcept in te voeren: de Agglo/Regiotrein (stoptrein), de Interregiotrein (sneltrein, vergelijkbaar met de huidige Intercity's) en de Intercitytrein (vergelijkbaar met de Eurocity). Het dubbeldeks interregiomaterieel was dus gedacht voor de Interregio-verbindingen en kreeg de naam Regiorunner. Het drietreinensysteem is echter, onder andere door de verzelfstandiging van NS, nooit ingevoerd en de officiële naam Regiorunner is vervallen. Het materieel wordt nu voornamelijk ingezet als Intercitytrein. Historie Tussen 1994 en 1996 werden 290 dubbeldeksbakken afgeleverd, 47 door De Dietrich en de rest door Talbot uit Aken. Met deze bakken werden 34 driedelige en 47 vierdelige treinstammen gevormd. Net als de vorige generatie dubbeldekstreinen (DD-AR) worden de bakken van IRM op rijtuigniveau onderhouden, waardoor er feitelijk geen sprake is van treinstellen, maar van treinstammen. Daarom werd de IRM mechanisch en pneumatisch gekoppeld met automatische koppelingen, zodat de bakken eenvoudiger van en aan elkaar te koppelen zijn dan bij treinstellen. Het treinstamnummer werd gevormd door het baknummer van de ABv3/4 (zie onder): een driewagenstam met ABv3/4 380 8001 kreeg nummer 8201, een vierwagenstam 8401. Een 8201 en 8401 op het zelfde moment kon dus niet voorkomen. Verlenging: VIRM-1 In 2000 werd een bestelling geplaatst voor nieuwe rijtuigen, om de bestaande stammen te verlengen: de driedelige stammen werden vierdelig, de vierdelige werden zesdelig. Zo ontstond het verlengd interregiomaterieel (VIRM-1). Het interieur van de nieuwe bakken wijkt af van het oude, met een ander type stoelen en op de benedenverdiepingen meer coach-opstelling. Bovendien werd een deel van de toiletten verwijderd en vervangen door zitplaatsen. VIRM-2/3 Aansluitend op de verlenging werden twee series geheel nieuw gebouwde stammen geleverd (VIRM-2 en VIRM-3). VIRM-4 In 2007 heeft NS Reizigers 205 nieuwe VIRM-rijtuigen besteld bij Bombardier Transportation voor vervanging van onder andere de ICK-rijtuigen. De basisopdracht bestond uit 50 vierdelige treinstammen. Later is hier nog één stam aan toegevoegd alsmede een extra kopbak. Doordat het een vervolgbestelling betreft en de mallen nog bestonden konden deze rijtuigen relatief snel geleverd worden. De eerste stam werd op 27 juni 2008 gepresenteerd. Deze serie wijkt op een aantal punten af van de eerdere series. Zo ontbreken de cateringliften, waardoor de trappen breder konden worden. De nieuwe rijtuigen hebben, net als de vernieuwde Sprinters en Koplopers, blauwe stoelen in de tweede klas en rode in de eerste klas, zodat er een duidelijker onderscheid is. De eerste klas heeft leeslampjes en contactdozen voor het gebruik van o.a. laptops. Tot slot ontbreken in het interieur de informatieschermen waarop in voorgaande series de bestemming aangegeven wordt. Hiervoor in de plaats zullen deze stellen in de toekomst voorzien worden van TFT-schermen met uitgebreide reisinformatie, zoals nu al te vinden in de nieuwe sprintertreinen, de SLT's.
Daarmee konden treinstammen met drie of vier rijtuigen samengesteld worden:
Hierbij waren de laatste twee cijfers (het volgnummer) van het stamnummer afhankelijk van de ABv3/4. Omdat er 81 ABv3/4-bakken beschikbaar waren, konden de nummers lopen van xx01 t/m xx81. De stam met bijvoorbeeld het nummer 8262 was niet meer mogelijk als de 8462 al bestond.
Met deze rijtuigen konden de bestaande driewagenstammen verlengd worden tot vier bakken. De reeds bestaande vierwagenstammen konden verlengd worden tot zes bakken. Het verlengde materieel kreeg de aanduiding VIRM-1. Tevens konden er nog meer compleet nieuwe vier- en zeswagenstammen gevormd worden. Deze kregen de aanduiding VIRM-2 en VIRM-3. De huidige samenstelling is:
Met deze rijtuigen kunnen 51 nieuwe VIRM-IV stammen gemaakt worden. Eén kopbak werd gebruikt ter vervanging van een bij een aanrijding beschadigde kopbak.
|
Treinstel 8715 (VIRM-VI) als trein 2135 Amsterdam - Dordrecht tijdens stop in Den Haag Hollands Spoor. Foto: Bas van Heezik, 30 juli 2009. | Een dubbeldekker, ook wel Regiorunner genoemd (DD-IRM of VIRM) rolt in Nijmegen van de Waalbrug af en heeft bijna zijn eindbestemming bereikt. We zien de iets vertraagde trein IC 3147 uit Schiphol bij de historische stadspoort. Bertus Kers fotografeerde op 27 oktober 2010 deze trein vanuit cabine trein 7649 (naar Zutphen) rond 14:35 uur. Vergelijk ook de informatie op de website Nieuws uit Nijmegen, klik hier of op de website van ProRail, klik hier. | |||
|
|
|||
Een Intercity, bestaande uit VIRM-materieel, passeert de locatie Houten Castellum, op weg van Zuid-Nederland naar Utrecht en verder. De bebouwing langs het spoor begint uit de grond te komen. Links is nog het stootjuk te zien van het extra spoor van de tram die het pendelverkeer met Houten onderhield van 2001 t/m 2008 en in Castellum zijn eindhalte had. De trein rijdt op het oorspronkelijke baantracé. Foto: Raymond Kiès, 13 mei 2008. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. |
Nieuw sinds december 2010: Houten-Castellum. De VIRM-stellen 9596 en 9581 zijn op weg naar Heerlen als Intercity. De trein berijdt op volle baanvaksnelheid het buitenspoor en het ernaast liggende perronspoor (2) blijft vrij, wel zo veilig. Aan de andere zijde dezelfde situatie voor de tegenrichting, zodat het station een ingeklemd middenperron heeft, te bereiken via trappen, liften en een tunnel. De spoorverdubbeling zelf en het verbouwde station Houten zijn op 15 november 2010 in gebruik genomen, op 12 december 2010 (ingang dienstregeling 2010/2011) werd station Houten Castellum in gebruik genomen voor de reizigers die met stoptreinen, tegenwoordig sprinters genoemd, verder reizen. De officiële opening vond plaats op 16 april 2011. Foto: Raymond Kiès, 12 juni 2011. | |||
|
|
|||
VIRM 9577 als Intercitytrein Eindhoven - Schiphol in Houten. Over het spoor waar de trein rijdt, zullen in de eindfase de stoptreinen in zuidelijke richting rijden. Doorgaande treinen in de richting Utrecht rijden dan over het meest linkse spoor Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | Tussen Utrecht en Houten volop bedrijvigheid óp en lángs het spoor. De viersporigheid ligt ingeklemd tussen dichte bebouwing. Geluidsschermen moeten het treinlawaai zoveel mogelijk dempen. De VIRM-treinstellen 9401 en 9569 als Intercitytrein Heerlen/Maastricht - Alkmaar ter hoogte van het toekomstige station Houten. Foto: Raymond Kiès, 9 oktober 2010. | |||
|
|
|||
Station Utrecht Lunetten gaat door de viersporigheid tot Houten onherkenbaar veranderen. In 2011 waren de oude contouren nog te herkennen. VIRM 9512 komt als IC 690831 Alkmaar - Heerlen voorbij gereden. Raymond Kiès, 12 juni 2011. Vanaf het einde van het perron, richting Utrecht kijkend, is rechts het voormalige emplacement Lunetten te zien, dat een groot bouwterrein is geworden. Zie ook het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | Treinstel VIRM 9403 passeert de werkzaamheden ten behoeve van de spooruitbreiding ter hoogte van het voormalige emplacement Lunetten en is als trein 3541 op weg naar Eindhoven (Utrecht CS v: 12:23). Foto: Edward Bary, 16 april 2012. Meer informatie in het thema NS/Infrastructuur, Randstadspoor Utrecht en omgeving, klik hier. | |||
|
|
|||
VIRM-treinstel 9520 (in Olympische kleuren) werd als ledig materieel onder treinnummer 89064 op 9 augustus 2012 overgebracht van Amsterdam naar Hoofddorp Opstelterrein. In de boog bij de Riekerpolder Aansluiting (Asra) richting Schiphol stond het stel even voor stoptonend sein. Foto: Bas van Heezik. |
Het als "Koningstrein" bestickerde treinstel 9520 ter gelegenheid van de troonswisseling op 30 april 2013 vertrekt hier op de dag van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander als trein IC 2132 uit Haarlem, op weg van Den Haag naar Amsterdam. Het door NS bedachte motto was van B(eatrix) naar A(lexander). Foto: Bas van Heezik. Meer beelden op de speciale website Van B naar A. |
|||
|
|
|||