Pagina: [1] [Terug]
Materieel Coradia Lint-41
De Lint ook wel Alstom type Coradia LINT 41 genoemd, is een tweedelig dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde lighttrain met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer welke in Nederland wordt ingezet door Syntus. Geschiedenis Voor de Nederlandse markt is de variant op de LINT 41 ontwikkeld, deze LINT 41/H is speciaal geschikt voor de in Nederland en Duitsland gebruikelijke hoge perrons en heeft een vloerhoogte in het midden van 780 mm. De aanduiding '41' slaat op de lengte van het treinstel van ruim 41 meter. Syntus huurt permanent 24 treinstellen van NS-dochter NS Financial Services Company, genummerd in de serie 21-45. Treinstel 31 is na een overwegbotsing te Lievelde op 10 oktober 2001 afgevoerd en gesloopt. Treinstel 29 rijdt rond met reclame voor Openbaar Vervoer Gelderland. In mei 2007 werden de treinstellen 44 en 45 geheel rood bestickerd, in de huisstijl van Twents, de naam waaronder Syntus en Connexxion het openbaar vervoer verzorgen in Twente. De stellen hebben dezelfde kleur gekregen als de bussen die in Twente rondrijden. Sinds 27 mei 2007 worden de twee treinstellen door Connexxion ingezet op de verbinding Almelo Mariënberg. Hier vervangen ze de 25 jaar oude DH-motorrijtuigen (Veenexxpress). Namen In de loop van 2001-2006 werden bijna alle LINT-treinen van Syntus vernoemd naar bekende streekgenoten. Deze treinstellen hebben op de buitenkant een eigen naam van een bekende persoon uit het heden of verleden. In ieder treinstel bevindt zich daarnaast een afbeelding met beschrijving van de betreffende persoon. Syntus wil hiermee zijn intensieve binding met de regio en zijn inwoners benadrukken. Hieronder staat een overzicht van de LINTs met daarachter de naam van de persoon die de trein zijn of haar naam gegeven heeft.
Inzet In de dienstregeling van 2009 worden de LINTs door Syntus ingezet in de volgende treinseries:
Er is sprake van, dat Syntus in december 2012 deze treindiensten in het kader van de nieuwe concessieverlening door de Provincie Gelderland aan vervoerder Arriva zal moeten overdragen.
Bronnen:
|
Zaterdag 16 augustus 2003. Lint 41/H stellen 30 (voor) + 22 (achter) vlak voor het station van Doetinchem. De trein zal verder rijden richting Arnhem. Foto: Robert Huls |
Op zaterdag 16 augustus 2003 rijden Lint 41/H stellen 34 (voor) en 27 (achter) over de Oude IJsselbrug te Doetinchem als stoptrein richting Arnhem. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Lint 41/H stellen 45 (voor) in fraaie Regio Twente kleurstelling en stel 22 (achter) kort voor aankomst in Doetinchem op 19 mei 2007. Foto: Robert Huls | Op 11 april 2004 rijdt Lint 41/H stel 35 over de Oude IJsselbrug te Doetinchem, op weg richting Arnhem. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Het fonkelnieuwe Syntus Lint 41 stel 32 dat op 26 maart 2002 in dienst werd genomen, staat op 13 april 2002 nog naamloos te Winterswijk aan de depotvoeding. Stel 23 staat erachter. Foto: Robert Huls | Op 23 juli 2002 zijn Syntus Lint 41 stellen 39 (voor) + 35 (achter) uit Arnhem vertrokken richting Doetinchem en dan verder naar Winterswijk. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Drie Syntus Lint 41 stellen (36 voor + 39 midden + 23 achter) naderen als extra trein (i.v.m. een voetbalwedstrijd in het Graafschapstadion 'De Vijverberg') het station van Doetinchem. 24 augustus 2002. Foto: Robert Huls | Lint 41 stel 27 bij binnenkomst station Doetinchem op 9 maart 2003. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Syntus Lint stellen 40 (voor) + 38 (achter) richting Winterswijk bij doorkomst Duiven. 13 mei 2003. Foto: Robert Huls | Lint 41 stel 37 is net vertrokken uit Doetinchem als stoptrein richting Arnhem. 31 mei 2003. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Op 22 juli 2004 staan Lint stellen 41 (voor) + 35 (achter) in zeer dichte mist te Doetinchem klaar voor vertrek naar Winterswijk. Foto: Robert Huls | Op 24 januari 2005 was het te Doetinchem koud. Daarom was ook het perron leeg met Lint 41 stel 38 op spoor 3 klaar voor vertrek richting Winterswijk. Foto: Robert Huls | |||
|
|
|||
Lint stellen 22 (voor) + 35 (achter) ter hoogte van de Spoorstraat, naderen op 24 april 2005 het station van Doetinchem als stoptrein richting Arnhem. Foto: Robert Huls | ||||
|
||||
De werkzaamheden in Arnhem van 25 juli - 22 augustus 2010 waarin het westelijk emplacement van Arnhem volledig werd omgebouwd en dus onbereikbaar was voor treinverkeer, hadden tot gevolg, dat de Syntus treindienst Tiel - Arnhem vanuit Tiel tot/van Zetten-Andelst reed vanwaar busdiensten naar Elst en Arnhem het verdere vervoer verzorgden. Op 12 augustus waren alle sporen van het Tielse station volledig bezet. Op spoor 1 (links, niet voor reizigers in exploitatie) stond treinstel 35, deze had al weg moeten zijn om de spitsdienst te rijden. Op spoor 2 treinstel 39 als trein 31115 naar Zetten-Andelst en op kopspoor 3 de Sprinters SGMm 2956 + 2978 als trein 6018 naar Utrecht. Gérard van Teeffelen fotografeerde de bijzondere situatie om 06:45 uur in de eerste zonnestralen na de juist opgetrokken ochtendnevel. | ||||
|
||||
Mooi rood is niet lelijk: af en toe verschijnt exotisch materieel in Tiel. Het Twents-rode Lint-treinstel 45 kwam door bijsturingsperikelen in Tiel terecht. Gérard van Teeffelen fotografeerde op 21 augustus 2012 het stel als trein 31160 bij binnenkomst op spoor 2. Normaal zijn deze treinstellen actief tussen Almelo en Mariënberg. Vervoerder Syntus besloot enkele weken later tijdens het jaarlijkse festival Appelpop op 7 en 8 september geen extra treinen te rijden naar en van Tiel. Dat betekende, dat na afloop van het popfestival in de late avonduren bezoekers niet meer de mogelijkheid werd geboden per trein in de richting Arnhem huiswaarts te keren of de laatste trein van de gewone dienstregeling moesten nemen. De Gemeente Tiel adviseerde bezoekers gebruik te maken van andere vervoermiddelen. Kennelijk kan een vervoerder bij vervoersaanbod (op ongebruikelijke - nachtelijke - tijdstippen) beslissen om geen extra prestatie te leveren. Provincie Gelderland, Gemeente Tiel en de festivalorganisatie waren niet bereid hiervoor te betalen. Per 9 december 2012 neemt vervoerder Arriva de treindienst Tiel - Arnhem van Syntus over in het kader van de nieuwe concessieverlening. Ook NS Reizigers zette geen extra treinen in voor bezoekers aan het Fruitcorso op 8 september. Wèl zetten beide vervoerders extra materieel in (langere treinen) van de normale dienstregeling tijdens het druk bezochte weekend. Uiteindelijk besloot NS Reizigers op twee avonden wel een extra trein te rijden naar Utrecht voor de afvoer van bezoekers aan het Popfestival. Zie hiervoor de pagina Fruitcorso in Tiel, klik hier. |
||||
|
||||