Pagina: [1] [Terug]


Materieel 1953 en 1954 (plan X, DE 1 en 2 Blauwe Engel en Rode Duivel)

Plan X, eerder: materieel DE1 en DE2, beter bekend onder de naam Blauwe Engel, was een Nederlandse dieselelektrische trein. De naam was ontleend aan de helderblauwe kleur die deze treinstellen aanvankelijk hadden. Een verband met de beroemde speelfilm ‘Der blaue Engel’ uit 1930 is vaak gesuggereerd, maar nooit vastgesteld.

De treinstellen
Dit materieel werd in 1953-1954 gebouwd door de Rotterdamse rollendmaterieelfabrikant Allan (voluit: Allan & Co's Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel NV) in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen. Er werden 30 motorrijtuigen DE1 (genummerd 21-50) en 46 tweedelige treinstellen DE2 (genummerd 61-106) gebouwd. Tot de serie behoort, althans in technisch opzicht, ook nummer 20, bijgenaamd Kameel, het inspectievoertuig van de NS-directie, dat uiterlijk echter geheel afwijkt. Een deel van de tweerijtuigstellen is bekend als Plan X, en als zodanig vanaf 1975 gemoderniseerd en geel geschilderd. Ze kregen daarbij ook nieuwe nummers: 161 t/m 186. De Blauwe Engelen zijn niet meer in dienst, maar verschillende exemplaren zijn bewaard gebleven.

Beschrijving
Het materieel kan, wat vormgeving betreft, gezien worden als een iets lagere dieselvariant van Mat '46. Technisch waren zij geheel anders. Een DE1 is 27,05 meter lang en heeft twee draaistellen die elk worden aangedreven door twee elektromotoren. Een DE2 is 45,4 meter lang en heeft drie draaistellen, waarvan het eerste en derde elk aangedreven worden door twee elektromotoren. De elektrische stroom wordt in beide gevallen geleverd door eveneens twee dieselmotoren (oorspronkelijk) fabrikaat AEC met gekoppelde generator. Eind jaren ‘50 zijn de motoren van de treinstellen DE2 vervangen door een zwaarder type. Het middelste draaistel van DE2 is een jacobsdraaistel. De radstand van de draaistellen van Plan X meet 3,0 m en de hart-op-hartafstand van de draaistellen bedraagt 18,35 meter. De stellen hadden Scharfenbergkoppelingen en konden met elkaar in treinschakeling rijden tot maximaal drie exemplaren, maar niet met andere materieeltypen.
Dit materieel kwam in een lichtblauwe kleur en voorzien van vleugels onder de cabineramen op de baan en kreeg derhalve al gauw de bijnaam Blauwe Engel. In de jaren zestig werden zij gereviseerd, en in de toen voor dieselmaterieel gebruikelijke kleur rood geschilderd.
In 1979 werden de eerste motorrijtuigen buiten dienst gesteld en gesloopt. Door de komst van het nieuwe dieselhydraulisch materieel, de Wadlopers volgden de meeste motorrijtuigen begin jaren '80. Door een materieeltekort werden de 21, 22, 25, 33, 34, 36 en de 41 (het latere museumrijtuig) langer in dienst gehouden. Ondertussen werden de meeste tweewagenstellen gereviseerd. Een aantal stellen werd na een ongeval buiten dienst gesteld. Tussen de zomers van 1984 en 1985 werden de laatste onverbouwde stellen buiten dienst gesteld. In de zomer van 1985 werden ook de laatste motorrijtuigen buiten dienst gesteld. In de loop van 1986 werden de laatste niet verbouwde Blauwe Engelen gesloopt.

Modernisering
Nadat de Hoofdwerkplaats Haarlem DE2-treinstel 88 in 1975 met succes had gerenoveerd, volgden in de periode 1977-1981 nog eens 25 Plan X treinstellen DE2. De treinstellen kregen onder andere een nieuw interieur, nieuwe dieselmotoren en werden overgeschilderd in de gele NS-huisstijl. De vernieuwde treinstellen werden vernummerd tot 161-186. Omdat de 161 teveel afweek van de later verbouwde treinstellen, werd dit prototype in 1984 al terzijde gesteld. Het stel werd bijna 4 jaar later gesloopt.
Treinstel 169 werd na een ongeval in 1995 buiten dienst gesteld. De overige stellen volgden vrijwel allemaal in 1997. Alleen de stellen 171, 178 en 179, die in Zuid-Limburg actief waren, werden pas in 1998 afgevoerd. De 180 en 186 werden van 1998 tot 2002 ingezet door Oostnet/Syntus. De 164 ging mee als "plukstel". Behalve de bewaarde exemplaren zijn alle treinstellen voor het eind van 1998 gesloopt.

Inzet
De DE1 en DE2 treinstellen waren te zien op bijna alle niet geëlektrificeerde spoorlijnen in Nederland. In de meeste gevallen vervingen de treinstellen de stoomtractie die nog op deze lijnen actief was. De eerste treinstellen werden in 1953 ingezet op de lijnen Arnhem - Winterswijk, Gouda - Alphen aan den Rijn en tussen Leeuwarden en Sneek. Later dat jaar volgden de lijnen Groningen - Delfzijl en Groningen - Roodeschool. Het jaar daarna volgden het Kamperlijntje, de spoorlijn Zwolle - Almelo en de overige niet geëlektrificeerde baanvakken in Groningen en Friesland. Tenslotte werden dat jaar de Blauwe Engelen geïntroduceerd in Zuid-Limburg. Hierbij reden de treinstellen ook de internationale treindiensten tussen Maastricht en Luik en tussen Maastricht en Aken. Door elektrificatie verdwenen de treinstellen in 1956 alweer van het traject Gouda - Alphen aan den Rijn.
Begin jaren '60 kwamen de Plan U treinstellen in dienst. Zij vervingen de Blauwe Engelen op de lijnen Groningen - Leeuwarden en Arnhem - Winterswijk. De vrijgekomen treinstellen werden vooral in Twente en rond Zutphen ingezet. Ook werden de treinstellen in de jaren zestig korte tijd ingezet tussen Alkmaar en Hoorn. Tussen 1970 en de elektrificatie van het traject Geldermalsen - Tiel in 1978 reden de DE1 en DE2 treinstellen de doorgaande treinen tussen Utrecht - Geldermalsen en Arnhem/Nijmegen. Vanaf 1978 werd deze dienst ingekort tot Tiel. In 1977 was ondertussen de inzet van de treinstellen tussen Maastricht en Aken beëindigd.
Tussen 1981 en 1983 werden de Blauwe Engelen op de Noordelijke Nevenlijnen vervangen door de nieuwe Wadlopers en werd begonnen met de grootschalige afvoer van de niet-verbouwde treinstellen. In 1985 gingen de laatste treinstellen buiten dienst. De verbouwde DE2 treinstellen werden voornamelijk op de diesellijnen rond Zwolle en Zutphen en tussen Arnhem en Tiel. In 1985 werd het traject Maastricht - Luik geëlektrificeerd en verdwenen de treinstellen uit deze internationale dienst. In 1986 werd het traject Heerlen - Kerkrade Centrum geëlectrificeerd. De DE2 treinstellen bleven daarna nog twee jaar rijden tussen Kerkrade Centrum en Valkenburg. In 1988 werd deze treindienst beëindigd. Voor enkele maanden verdwenen de DE2 treinstellen uit Zuid-Limburg. In december dat jaar werd het materieel echter weer ingezet tussen Maastricht en Aken. In mei 1992 werd de treindienst Maastricht - Aken gewijzigd in Heerlen - Aken, ook hierbij werd gebruik gemaakt van de DE2 treinstellen. Uiteindelijk werden de treinstellen hier in augustus 1998 vervangen door het nieuwe dieselmaterieel '90 (DM '90).

De laatste jaren
Door de komst van het nieuwe DM '90 konden de Plan U treinstellen doorschuiven naar de minder belangrijke diesellijnen zodat hier de DE2 treinstellen konden worden vervangen. In 1996 en 1997 verdwenen de treinstellen van vrijwel al hun stamlijnen. Op 30 juni 1997 werden de laatste treinstellen (met uitzondering van de treinstellen die tussen Heerlen en Aken reden) officieel buiten dienst gesteld. De treinstellen bleven echter nog tot september dat jaar diverse keren invallen in de reizigersdienst. Ze keerden hierbij regelmatig terug tussen Zwolle en Kampen, maar ze waren ook op andere diesellijnen te zien. Zoals vermeld viel een jaar later, in augustus 1998 ook het doek voor de Limburgse treinstellen.

Inzet bij Oostnet/Connexxion
Vanaf mei 1998 werden de treinstellen 180 en 186 ingezet op het traject Almelo - Mariënberg. Dit was de eerste regionale spoorlijn die openbaar werd aanbesteed. De lijn werd het eerste jaar geëxploiteerd door Oostnet. Dit bedrijf ging in 1999 op in Connexxion waarbij Syntus verantwoordelijk werd voor de treindienst. Het stel 164 diende als plukstel en stond in Hengelo. Terwijl de 180 al eerder de geest had gegeven, hield de 186 het nog tot mei 2002 vol. Het treinstel werd toen vervangen door een LINT-treinstel.

Na de buitendienststelling
De laatste rijtuigen DE1 en de onverbouwde DE2 zijn in 1985 buiten dienst gesteld. Motorrijtuig 41 is bewaard gebleven en is nu eigendom van het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. Het rijtuig is volledig gerestaureerd en in de oorspronkelijke blauwe kleur geschilderd. Vanaf 1995 is het motorrijtuig rijvaardig en wordt het ingezet bij diverse speciale ritten, waaronder een aantal Heimwee Expressen van het Spoorwegmuseum. In 2009 is het motorrijtuig voorzien van ATBe.
Een kop van motorrijtuig 21 heeft eerst enkele jaren aan een muur van de werkplaats Zwolle gehangen. Bij de verbouwing aldaar is deze verdwenen. De kop is nu ondergebracht bij de STAR.
Ook de kop van de ABk van de 169 is bewaard gebleven, deze staat bij een particulier in Waterhuizen nabij Groningen in de tuin.
Treinstel 179 is in 1999 overgedragen aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Treinstel 178 heeft hierbij een aantal reserve-onderdelen afgestaan en is daarna gesloopt. De 179 wordt nog niet ingezet door de ZLSM.
De voormalige Oostnet treinstellen 164 en 180 zijn naar de Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij (HIJSM) te Haarlem gegaan. De 164 werd in het najaar van 2005 doorverkocht aan een firma in Hoogwoud. De ABk is daar, net als een aantal andere vervoermiddelen te huur als vakantieappartement. De Bk is gesloopt, met uitzondering van de kop, deze is tegen de gevel van de vakantieboerderij geplaatst. De 180 staat momenteel, in een totaalschadestand en niet rijvaardig, op de Haarlemse rangeerdriehoek. Treinstel 186 werd eigendom van de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA) te Winterswijk. Het stel werd weer teruggebracht in de gele NS-kleurstelling en is anno 2009 het enige rijvaardige DE2-treinstel.

Trivia
In 1986 werd een treinstel Plan X gebruikt voor de opnames van de film Flodder. Op de Miljoenenlijn in Zuid-Limburg wordt Opa Flodder zogenaamd overreden door deze trein. Het treinstelnummer is onbekend.
Treinstel 181 is de eerste en vooralsnog enige trein die ooit een Nederlands Waddeneiland heeft bereikt. Een deel van de ABk stond in de zomer van 1998 ten behoeve van het Oerol Festival op het strand van Terschelling. Het treindeel kwam hierbij uit een "tunnel" gereden. Aan de overkant, in Harlingen was het andere eind van de tunnel gesitueerd.
Treinstel 186 is met 48 dienstjaren vooralsnog het treinstel dat het langst in de reguliere Nederlandse reizigersdienst is ingezet.

Serie: 30 motorrijtuigen DE1 genummerd 21-50
46 tweedelige treinstellen DE2 genummerd 61-106.
Na modernisering:
25 tweedelige treinstellen DE2 genummerd 161-186.


Bronnen:

  • Wikipedia; ‘Lijst van Nederlands spoorwegmaterieel’
  • NVBS-maandblad ‘Op de Rails’
  • Maandblad ‘Het Openbaar Vervoer‘(HOV)
  • Boek: ‘Blauwe Engelen en Rode Duivels’ (Carel van Gestel, Peter van der Meer, uitgeverij De Alk, ISBN 978 906013 112 1): http://www.alk.nl/www/treinen.htm
  • Boek: ‘Dieseltreinen in Nederland’ (Carel van Gestel en Bert van Reems, uitgeverij De Alk, Alkmaar, 1997. ISBN 90-6013-975-5)
  • de boekenserie ‘Spoor en Tram’/’Spoor en Trein’, uitgeverij De Alk, diverse uitgaven
  • Internet: www.seinarm.nl biedt in dit kader ook interessante informatie (diesel-elektrisch en diesel-mechanisch stroomlijnmaterieel)
  • Internet: www.langsderails.nl de website van Nico Spilt, ‘Langs de rails’

Alle bronnen geven een volledig(er) beeld van het materieel, ter lezing aanbevolen.



Boottrein 8931, bestaande uit DE2-96 te Stavoren (18.21uur); 13 augustus 1966. Aankomst (om 18.00 uur) van de veerboot J.H.D. Koppe uit Enkhuizen met overstappende reizigers naar de gereedstaande boottrein 8931, DE2-96 (vertrek om 18.21 uur) naar Leeuwarden. Stavoren; 13 augustus 1966.


DE2-96 als boottrein 8931 gereed voor vertrek (om 18.21 uur) naar Leeuwarden. Stavoren; 13 augustus 1966. Een onbekend treinstel DE2 als trein Nijmegen – Tiel – Geldermalsen – Utrecht tussen Nijmegen en de aansluiting bij De Vork/Zetten-Andelst; 14 september 1969.


Treinstel DE2-73 van de dienst Arnhem/Nijmegen – Tiel – Geldermalsen – Utrecht vv. bij aankomst in Tiel op 25 februari 1973, een heldere vriezende winterdag. Deze dienst reed het ene uur van/naar Arnhem, het volgende uur van/naar Nijmegen via de splitsing bij De Vork (= Vrk) in Elst (Valburg). Met de elektrificatie van Geldermalsen – Tiel werd deze verbinding per zomerdienst 1978 geknipt in Tiel. Elektrisch wordt sindsdien door NS gereden Utrecht – Tiel vv. in een halfuursdienst (veelal met materieel plan V) en met dieseltractie Tiel – Arnhem vv. in een uurdienst (veelal met materieel DE3/plan U)). Eerst door NS, vanaf 1 april 2005 is de lijn Tiel – Arnhem overgenomen door de Provincie Gelderland is de contractsector en openbaar aanbesteed en voert Syntus de treindienst uit (met zowel Buffels als Lint-treinstellen). De aansluiting in De Vork op het baanvak Arnhem naar Nijmegen is opgebroken. Ongeveer op dezelfde plek ligt nu een aansluiting van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem – Nijmegen. In Tiel is enkele jaren geleden het perron in oostelijke richting verlengd, inclusief het nieuwe, beveiligde overpad. Het stationsgebied in Tiel is opgeknapt. Het stationsgebouw is gerenoveerd en een nieuwe rijwielstalling (in dezelfde architectuur), een nieuw busstation en een voorplein met groot buitenterras geven het stationsplein een nieuw gezicht. In het station is eethuis Buiten Sporig gehuisvest (www.buitensporigeten.nl). De oude Betuwelijn kende in de jaren zeventig nog de oude klassieke stationsbeveiliging met armseinen. Treinstel DE2-93 van de dienst Nijmegen – Tiel – Geldermalsen – Utrecht als trein 6142, hier gefotografeerd tussen Tiel (a: 13.02/v: 13.05) en Wadenoijen, ter hoogte van de Oude Tielseweg; 22 februari 1976. Op deze plek ligt thans het station Tiel Passewaaij.


Treinstel DE2-76 van de dienst Utrecht – Geldermalsen – Tiel – Arnhem als trein 6147 passeert het inrijsein (bordesvertakkingssein voor de sporen 1, 2 en 3) te Tiel (a: 14.25/v: 14.26); 29 februari 1976.
De trein zal op spoor 3 terecht komen.
Treinstel DE2-79 van de dienst Utrecht – Geldermalsen – Tiel – Nijmegen als trein 6151 passeert het vóórinrijsein te Tiel (a: 15.25/v: 15.27); 14 maart 1976. De foto is gemaakt vanaf het viaduct in de provinciale weg Tiel – Buren.


Treinstel DE2-90 van de dienst Nijmegen - Tiel – Geldermalsen – Utrecht als trein 6142 passeert Wadenoijen, vlak vóór de spoorverdubbeling (Wnn - Gdm), ter hoogte van de Bommelweg, kort na vertrek (v: 13.05 uur) uit Tiel; 30 januari 1977. Treinstel DE2-67 van de dienst Utrecht – Geldermalsen – Tiel - Nijmegen als trein 6143 passeert in Wadenoijen, langs de Grasbroekstraat, het vóórinrijsein voor het beveiligd wissel in de overgang van dubbel- naar enkelspoor (Wnn – Tl), nadat deze trein om 13.15 uur uit Geldermalsen is vertrokken; 30 januari 1977.


Treinstel DE2-90 van de dienst Utrecht – Geldermalsen – Tiel – Arnhem komt als trein 6147 aan op spoor 4a/4b in Geldermalsen (a: 14.14/v: 14.15 uur); 30 januari 1977. De treindienst in de serie 6100 reed elk uur naar Tiel en vandaar afwisselend doorgaand het ene uur naar Arnhem, het andere uur naar Nijmegen via de splitsing in De Vork. Treinstel DE2-90 van de dienst Utrecht – Geldermalsen – Tiel – Arnhem bij vertrek als trein 6147 uit Geldermalsen (a: 14.14/v: 14.15 uur); 30 januari 1977. De treindienst in de serie 6100 reed elk uur naar Tiel en vandaar afwisselend doorgaand het ene uur naar Arnhem, het andere uur naar Nijmegen via de splitsing in De Vork. Pas met de zomerdienstregeling 1978 wordt het baanvak Geldermalsen – Tiel elektrisch en komen er elektrische treinstellen (mat. ’64 -plan T/V’s) te rijden (in een halfuursdienst), later ook Dubbeldekkers (DDAR) en af en toe Hondekopmaterieel mat ‘54 en wordt de treindienst geknipt: de serie 6100 rijdt tot/van Tiel en doorgaande reizigers over de oostelijke Betuwelijn moeten overstappen in Tiel.


Snapshot van treinstel DE2-67 van de dienst Nijmegen - Tiel – Geldermalsen – Utrecht als trein 6150 passeert tussen Tiel en Wadenoijen de onderdoorgang van het viaduct in de provinciale weg Tiel – Buren, kort na vertrek (v: 15.05 uur) uit Tiel; 30 januari 1977. Treinstel DE2-95 vertrekt (a: 15.25/v: 15.27 uur) uit Tiel van spoor 3 naar Nijmegen; we kijken tegen de achterzijde van de trein en zien in de verte het uitrijsein veilig staan; 30 januari 1977.


Utrecht Zuidzijde. Opzichters- en rangeerdersverblijf Post K diende voor de begeleiding van en toezicht op de in- en uitrijdende treinen naar en van het opstelterrein. Treinstel DE2-168 maakt zich op om als rangeerbeweging naar de perronsporen te rijden om vandaar trein 6131 naar Geldermalsen -Tiel te rijden; het is 26 mei 1978, twee dagen voor de start van de zomerdienstregeling vanaf welke datum de dienst Utrecht – Tiel elektrisch wordt gereden als gevolg van de elektrificering Geldermalsen - Tiel. Hierdoor werd Utrecht in de reizigersdienst “ontdieseld”. Het elektrisch maken van het baanvak Geldermalsen - Tiel was onderdeel van de al langer spelende (economische) afweging tussen elektrificatie van (sommige) dieselbaanvakken, bijvoorbeeld Geldermalsen - Tiel, maar ook Nijmegen - Roermond en Zwolle – Emmen (geëlektrificeerd per zomerdienstregeling 30 mei 1987) of het daar toch langer “doordieselen”. Dit had weer te maken met de kritische levensduur van het dieselmaterieel (DE1 en DE2) en (op termijn) de DE3. Resultaat: o.a. Geldermalsen - Tiel onder de draad en het (uiteindelijk) moderniseren van 25 DE2-en en de afvoer van de overige Blauwe Engelen. Bron en foto: Peter van der Vlist. De winter van 1978/1979 was streng. Toch vertrekt motorrijtuig DE1-29 als trein 6147 stipt op tijd (v: 14.25 uur) uit Tiel aan zijn reis naar Arnhem. Foto: Peter van der Vlist; 2 januari 1979.


Motorrijtuig DE1-31 staat in Tiel klaar voor zijn rit naar Nijmegen als trein 6151. Foto: Peter van der Vlist, 18 januari 1981. Treinstel DE2-86 bij aankomst in Kesteren (a: 13.35 uur); 20 augustus 1977. De trein kruiste hier met een stoomtrein van de VSM.


Treinstel DE2-168 is als trein 6151 onderweg van Utrecht naar Nijmegen via de oostelijke Betuwelijn en passeert (om plm. 15:05 uur) de Lekbrug bij Culemborg op de allerlaatste dag, dat deze dienst met dieseltractie wordt uitgevoerd tussen Utrecht en Tiel ; 27 mei 1978. Het baanvak Tiel – Geldermalsen werd per zomerdienstregeling 1978, ingaande 28 mei, elektrisch en werd de treindienst in de serie 6100 ingekort en tussen Utrecht en Tiel elektrisch gereden. Doorgaande reizigers stappen sindsdien in Tiel over. Treinstel DE2-166 is als trein 6150 onderweg van Nijmegen naar Utrecht via de oostelijke Betuwelijn en passeert (om plm. 15:25 uur) de Lekbrug bij Culemborg op de allerlaatste dag, dat deze dienst met dieseltractie wordt uitgevoerd tussen Tiel en Utrecht; 27 mei 1978. Het baanvak Tiel – Geldermalsen werd per zomerdienstregeling 1978, ingaande 28 mei, elektrisch en werd de treindienst in de serie 6100 ingekort en tussen Tiel en Utrecht elektrisch gereden. Doorgaande reizigers stappen sindsdien in Tiel over.


Op 20 mei 2002 kwam DE-1 motorwagen 41 door Lochem en stopte daar even zodat er een foto van gemaakt kon worden. Foto: Robert Huls De 41 vanaf een afstandje in Lochem. Foto: Robert Huls


Nog een laatste foto voordat de 41 weer de rit hervat. Foto: Robert Huls DE-2 stellen v.l.n.r. 180, 164, 186 waarvan de laatste nog een afscheidsrit heeft gereden staan op 15 juni 2002 te Hengelo (O) te wachten op betere tijden. Foto: Robert Huls


Een foto van de DE-2 Bk 186 bak.
Foto: Robert Huls
De DE-2 186 en 164 'houden elkaar vast' op afwachting van wat er komen gaat. Foto: Robert Huls


Tijdens de donateursrit van 23 april 2005 met Stichting Mat'54 Hondekop-vier, was in Groningen de DE-1 motorwagen 41 vast te leggen met het stationsgebouw op de achtergrond. Foto: Robert Huls Nog een fraaie profielfoto van de 41 langs het perron in Groningen. Foto: Robert Huls


Op 15 augustus 2005 staat DE-2 stel 186 veilig achter het hek nabij het station van Winterswijk.
Foto: Robert Huls
Treinstel DE2-80 vertrekt in een winters landschap als trein 7245 uit Delden en is op weg van Apeldoorn naar Enschede. Foto: Peter van der Vlist; 5 januari 1971. Twee dagen later gaat het stel in een H2-revisie.


Op 24 januari 1979 heeft treinstel DE2-168 bijna zijn eindbestemming Tiel bereikt als het als trein 6154 uit Arnhem het inrijsein passeert. Pas vele jaren later, per 1 april 2005 wordt de treindienst op deze oostelijke Betuwelijn door Syntus overgenomen. Meer informatie, klik hier. Foto: Peter van der Vlist. Voor de diesellijnen waren Blauwe Engelen nog actief. Motorrijtuig DE1 36 zal straks achterop lopen, voorop rijdt DE2 86. Beide stellen staan in de ochtenduren op spoor 1 in Enschede klaar om trein 7228 naar Zutphen te rijden; het is 21 juli 1964. Foto: Peter van der Vlist.

Blauwe Engel naar Twente
In Hengelo staat het uit Haarlem overgebrachte voormalige DE2-treinstel 180 van NS. Het stel werd in het weekend van 8 maart 2020 op een dieplader (zonder draaistellen) over de weg vervoerd. Bedoeling is het op te knappen en in te richten als restaurant. Foto’s: Bertus Kers, 22 maart 2020. Meer over dit treintype op Wikipedia, klik hier en Stichting WIJS, klik hier.

Sloop van dit treinstel dreigde, maar de WIJS vond een nieuwe eigenaar. Dat is Rail Pleasure, die samen met de Stichting GOLS sinds 2016 een recreatief spoorfietsbedrijf exploiteert tussen Hengelo en Twekkelo. Dat gebeurt op een deel van een vroegere spoorlijn van de GOLS: de Geldersch-Overijsselsche Lokaal¬spoorweg-Maatschappij. Het spoorfietsen voorziet duidelijk in een behoefte: jaarlijks zijn er rond 8000 bezoekers. In Twekkelo was nog geen goede wacht- en schuil-mogelijkheid. Daarvoor wordt het treinstel geschikt gemaakt. Op wat langere termijn is het de bedoeling ook een kleine tentoonstelling in te richten en een speelplek voor kinderen te maken. Bron en meer info: NVBS Actueel maart 2020 (Blauwe Engel naar Twente).


↑ → Hengelo, foto links op 23 juni 2020, foto rechts op 13 juli 2020. Het inmiddels aan de buitenzijde opgeknapte treinstel DE 2 180 in zijn oorspronkelijke “Blauwe Engel”-kleuren. Foto’s: Bertus Kers.
↑ → Hengelo, 16 juli 2020. Op deze datum werd het DE2 stel 180 naar het ‘’AKZO-lijntje” overgebracht met als bestemming Twekkelo en werd gesleept door een kraan op lorries (krol) van de firma Sim Boerema. Foto’s: Bertus Kers.
↑ Hengelo, 16 juli 2020. Overbrenging van DE2 stel 180 naar het ‘’AKZO-lijntje”, gesleept door een kraan op lorries (krol) van Sim Boerema. De combinatie passeert hier het sluiscomplex de Waarbeek (1935) in het Twentekanaal. De sluiskolk met brug, gemaal en woningen heeft een verval van 9 meter. Water-verplaatsing bij het schutten 15.000 m3. Ontwerp van ir. Roosenburg. Bovenhoofd met hefdeur tussen torens, benedenhoofd met schuifdeuren. Foto: Bertus Kers.
↑ ↑ → → Twekkelo, 25 juli 2020. Treinstel DE 2 180 als entourage voor het spoorfietsen. Railpleasure. Foto’s: Bertus Kers.
↑ → Twekkelo, 6 augustus 2020. Treinstel DE 2 180 als entourage voor het spoorfietsen. Railpleasure. Foto’s: Bertus Kers.
↑ → Twekkelo, 24 maart 2021. Foto’s: Bertus Kers.