Pagina: [1] [Terug]
Materieel 1953 en 1954 (plan X, DE 1 en 2 Blauwe Engel en Rode Duivel)
Plan X, eerder: materieel DE1 en DE2, beter bekend onder de naam Blauwe Engel, was een Nederlandse dieselelektrische trein. De naam was ontleend aan de helderblauwe kleur die deze treinstellen aanvankelijk hadden. Een verband met de beroemde speelfilm ‘Der blaue Engel’ uit 1930 is vaak gesuggereerd, maar nooit vastgesteld. De treinstellen
Alle bronnen geven een volledig(er) beeld van het materieel, ter lezing aanbevolen. |
Boottrein 8931, bestaande uit DE2-96 te Stavoren (18.21uur); 13 augustus 1966. | Aankomst (om 18.00 uur) van de veerboot J.H.D. Koppe uit Enkhuizen met overstappende reizigers naar de gereedstaande boottrein 8931, DE2-96 (vertrek om 18.21 uur) naar Leeuwarden. Stavoren; 13 augustus 1966. | ||||||||
|
|
||||||||
DE2-96 als boottrein 8931 gereed voor vertrek (om 18.21 uur) naar Leeuwarden. Stavoren; 13 augustus 1966. | Een onbekend treinstel DE2 als trein Nijmegen Tiel Geldermalsen Utrecht tussen Nijmegen en de aansluiting bij De Vork/Zetten-Andelst; 14 september 1969. | ||||||||
|
|
||||||||
Treinstel DE2-73 van de dienst Arnhem/Nijmegen Tiel Geldermalsen Utrecht vv. bij aankomst in Tiel op 25 februari 1973, een heldere vriezende winterdag. Deze dienst reed het ene uur van/naar Arnhem, het volgende uur van/naar Nijmegen via de splitsing bij De Vork (= Vrk) in Elst (Valburg). Met de elektrificatie van Geldermalsen Tiel werd deze verbinding per zomerdienst 1978 geknipt in Tiel. Elektrisch wordt sindsdien door NS gereden Utrecht Tiel vv. in een halfuursdienst (veelal met materieel plan V) en met dieseltractie Tiel Arnhem vv. in een uurdienst (veelal met materieel DE3/plan U)). Eerst door NS, vanaf 1 april 2005 is de lijn Tiel Arnhem overgenomen door de Provincie Gelderland is de contractsector en openbaar aanbesteed en voert Syntus de treindienst uit (met zowel Buffels als Lint-treinstellen). De aansluiting in De Vork op het baanvak Arnhem naar Nijmegen is opgebroken. Ongeveer op dezelfde plek ligt nu een aansluiting van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem Nijmegen. In Tiel is enkele jaren geleden het perron in oostelijke richting verlengd, inclusief het nieuwe, beveiligde overpad. Het stationsgebied in Tiel is opgeknapt. Het stationsgebouw is gerenoveerd en een nieuwe rijwielstalling (in dezelfde architectuur), een nieuw busstation en een voorplein met groot buitenterras geven het stationsplein een nieuw gezicht. In het station is eethuis Buiten Sporig gehuisvest (www.buitensporigeten.nl). De oude Betuwelijn kende in de jaren zeventig nog de oude klassieke stationsbeveiliging met armseinen. | Treinstel DE2-93 van de dienst Nijmegen Tiel Geldermalsen Utrecht als trein 6142, hier gefotografeerd tussen Tiel (a: 13.02/v: 13.05) en Wadenoijen, ter hoogte van de Oude Tielseweg; 22 februari 1976. Op deze plek ligt thans het station Tiel Passewaaij. | ||||||||
|
|
||||||||
Treinstel DE2-76 van de dienst Utrecht Geldermalsen Tiel Arnhem als trein 6147 passeert het inrijsein (bordesvertakkingssein voor de sporen 1, 2 en 3) te Tiel (a: 14.25/v: 14.26); 29 februari 1976. De trein zal op spoor 3 terecht komen. |
Treinstel DE2-79 van de dienst Utrecht Geldermalsen Tiel Nijmegen als trein 6151 passeert het vóórinrijsein te Tiel (a: 15.25/v: 15.27); 14 maart 1976. De foto is gemaakt vanaf het viaduct in de provinciale weg Tiel Buren. | ||||||||
|
|
||||||||
Treinstel DE2-90 van de dienst Nijmegen - Tiel Geldermalsen Utrecht als trein 6142 passeert Wadenoijen, vlak vóór de spoorverdubbeling (Wnn - Gdm), ter hoogte van de Bommelweg, kort na vertrek (v: 13.05 uur) uit Tiel; 30 januari 1977. | Treinstel DE2-67 van de dienst Utrecht Geldermalsen Tiel - Nijmegen als trein 6143 passeert in Wadenoijen, langs de Grasbroekstraat, het vóórinrijsein voor het beveiligd wissel in de overgang van dubbel- naar enkelspoor (Wnn Tl), nadat deze trein om 13.15 uur uit Geldermalsen is vertrokken; 30 januari 1977. | ||||||||
|
|
||||||||
Treinstel DE2-90 van de dienst Utrecht Geldermalsen Tiel Arnhem komt als trein 6147 aan op spoor 4a/4b in Geldermalsen (a: 14.14/v: 14.15 uur); 30 januari 1977. De treindienst in de serie 6100 reed elk uur naar Tiel en vandaar afwisselend doorgaand het ene uur naar Arnhem, het andere uur naar Nijmegen via de splitsing in De Vork. | Treinstel DE2-90 van de dienst Utrecht Geldermalsen Tiel Arnhem bij vertrek als trein 6147 uit Geldermalsen (a: 14.14/v: 14.15 uur); 30 januari 1977. De treindienst in de serie 6100 reed elk uur naar Tiel en vandaar afwisselend doorgaand het ene uur naar Arnhem, het andere uur naar Nijmegen via de splitsing in De Vork. Pas met de zomerdienstregeling 1978 wordt het baanvak Geldermalsen Tiel elektrisch en komen er elektrische treinstellen (mat. ’64 -plan T/V’s) te rijden (in een halfuursdienst), later ook Dubbeldekkers (DDAR) en af en toe Hondekopmaterieel mat ‘54 en wordt de treindienst geknipt: de serie 6100 rijdt tot/van Tiel en doorgaande reizigers over de oostelijke Betuwelijn moeten overstappen in Tiel. | ||||||||
|
|
||||||||
Snapshot van treinstel DE2-67 van de dienst Nijmegen - Tiel Geldermalsen Utrecht als trein 6150 passeert tussen Tiel en Wadenoijen de onderdoorgang van het viaduct in de provinciale weg Tiel Buren, kort na vertrek (v: 15.05 uur) uit Tiel; 30 januari 1977. | Treinstel DE2-95 vertrekt (a: 15.25/v: 15.27 uur) uit Tiel van spoor 3 naar Nijmegen; we kijken tegen de achterzijde van de trein en zien in de verte het uitrijsein veilig staan; 30 januari 1977. | ||||||||
|
|
||||||||
Utrecht Zuidzijde. Opzichters- en rangeerdersverblijf Post K diende voor de begeleiding van en toezicht op de in- en uitrijdende treinen naar en van het opstelterrein. Treinstel DE2-168 maakt zich op om als rangeerbeweging naar de perronsporen te rijden om vandaar trein 6131 naar Geldermalsen -Tiel te rijden; het is 26 mei 1978, twee dagen voor de start van de zomerdienstregeling vanaf welke datum de dienst Utrecht Tiel elektrisch wordt gereden als gevolg van de elektrificering Geldermalsen - Tiel. Hierdoor werd Utrecht in de reizigersdienst “ontdieseld”. Het elektrisch maken van het baanvak Geldermalsen - Tiel was onderdeel van de al langer spelende (economische) afweging tussen elektrificatie van (sommige) dieselbaanvakken, bijvoorbeeld Geldermalsen - Tiel, maar ook Nijmegen - Roermond en Zwolle Emmen (geëlektrificeerd per zomerdienstregeling 30 mei 1987) of het daar toch langer “doordieselen”. Dit had weer te maken met de kritische levensduur van het dieselmaterieel (DE1 en DE2) en (op termijn) de DE3. Resultaat: o.a. Geldermalsen - Tiel onder de draad en het (uiteindelijk) moderniseren van 25 DE2-en en de afvoer van de overige Blauwe Engelen. Bron en foto: Peter van der Vlist. | De winter van 1978/1979 was streng. Toch vertrekt motorrijtuig DE1-29 als trein 6147 stipt op tijd (v: 14.25 uur) uit Tiel aan zijn reis naar Arnhem. Foto: Peter van der Vlist; 2 januari 1979. | ||||||||
|
|
||||||||
Motorrijtuig DE1-31 staat in Tiel klaar voor zijn rit naar Nijmegen als trein 6151. Foto: Peter van der Vlist, 18 januari 1981. | Treinstel DE2-86 bij aankomst in Kesteren (a: 13.35 uur); 20 augustus 1977. De trein kruiste hier met een stoomtrein van de VSM. | ||||||||
|
|
||||||||
Treinstel DE2-168 is als trein 6151 onderweg van Utrecht naar Nijmegen via de oostelijke Betuwelijn en passeert (om plm. 15:05 uur) de Lekbrug bij Culemborg op de allerlaatste dag, dat deze dienst met dieseltractie wordt uitgevoerd tussen Utrecht en Tiel ; 27 mei 1978. Het baanvak Tiel Geldermalsen werd per zomerdienstregeling 1978, ingaande 28 mei, elektrisch en werd de treindienst in de serie 6100 ingekort en tussen Utrecht en Tiel elektrisch gereden. Doorgaande reizigers stappen sindsdien in Tiel over. | Treinstel DE2-166 is als trein 6150 onderweg van Nijmegen naar Utrecht via de oostelijke Betuwelijn en passeert (om plm. 15:25 uur) de Lekbrug bij Culemborg op de allerlaatste dag, dat deze dienst met dieseltractie wordt uitgevoerd tussen Tiel en Utrecht; 27 mei 1978. Het baanvak Tiel Geldermalsen werd per zomerdienstregeling 1978, ingaande 28 mei, elektrisch en werd de treindienst in de serie 6100 ingekort en tussen Tiel en Utrecht elektrisch gereden. Doorgaande reizigers stappen sindsdien in Tiel over. | ||||||||
|
|
||||||||
Op 20 mei 2002 kwam DE-1 motorwagen 41 door Lochem en stopte daar even zodat er een foto van gemaakt kon worden. Foto: Robert Huls | De 41 vanaf een afstandje in Lochem. Foto: Robert Huls | ||||||||
|
|
||||||||
Nog een laatste foto voordat de 41 weer de rit hervat. Foto: Robert Huls | DE-2 stellen v.l.n.r. 180, 164, 186 waarvan de laatste nog een afscheidsrit heeft gereden staan op 15 juni 2002 te Hengelo (O) te wachten op betere tijden. Foto: Robert Huls | ||||||||
|
|
||||||||
Een foto van de DE-2 Bk 186 bak. Foto: Robert Huls |
De DE-2 186 en 164 'houden elkaar vast' op afwachting van wat er komen gaat. Foto: Robert Huls | ||||||||
|
|
||||||||
Tijdens de donateursrit van 23 april 2005 met Stichting Mat'54 Hondekop-vier, was in Groningen de DE-1 motorwagen 41 vast te leggen met het stationsgebouw op de achtergrond. Foto: Robert Huls | Nog een fraaie profielfoto van de 41 langs het perron in Groningen. Foto: Robert Huls | ||||||||
|
|
||||||||
Op 15 augustus 2005 staat DE-2 stel 186 veilig achter het hek nabij het station van Winterswijk. Foto: Robert Huls |
Treinstel DE2-80 vertrekt in een winters landschap als trein 7245 uit Delden en is op weg van Apeldoorn naar Enschede. Foto: Peter van der Vlist; 5 januari 1971. Twee dagen later gaat het stel in een H2-revisie. | ||||||||
|
|
||||||||
Op 24 januari 1979 heeft treinstel DE2-168 bijna zijn eindbestemming Tiel bereikt als het als trein 6154 uit Arnhem het inrijsein passeert. Pas vele jaren later, per 1 april 2005 wordt de treindienst op deze oostelijke Betuwelijn door Syntus overgenomen. Meer informatie, klik hier. Foto: Peter van der Vlist. | Voor de diesellijnen waren Blauwe Engelen nog actief. Motorrijtuig DE1 36 zal straks achterop lopen, voorop rijdt DE2 86. Beide stellen staan in de ochtenduren op spoor 1 in Enschede klaar om trein 7228 naar Zutphen te rijden; het is 21 juli 1964. Foto: Peter van der Vlist. |
||||||||
|
|||||||||
|
↑ → Hengelo, foto links op 23 juni 2020, foto rechts op 13 juli 2020. Het inmiddels aan de buitenzijde opgeknapte treinstel DE 2 180 in zijn oorspronkelijke “Blauwe Engel”-kleuren. Foto’s: Bertus Kers. |
||||
↑ → Hengelo, 16 juli 2020. Op deze datum werd het DE2 stel 180 naar het ‘’AKZO-lijntje” overgebracht met als bestemming Twekkelo en werd gesleept door een kraan op lorries (krol) van de firma Sim Boerema. Foto’s: Bertus Kers. |
||||
|
||||
↑ ↑ → → Twekkelo, 25 juli 2020. Treinstel DE 2 180 als entourage voor het spoorfietsen. Railpleasure. Foto’s: Bertus Kers. |
||||
↑ → Twekkelo, 6 augustus 2020. Treinstel DE 2 180 als entourage voor het spoorfietsen. Railpleasure. Foto’s: Bertus Kers. |
||||
↑ → Twekkelo, 24 maart 2021. Foto’s: Bertus Kers. |