Introductie
Het verhaal achter mijn archief
Ik ben begonnen dat materiaal te digitaliseren, waardoor ik liefhebbers en belangstellenden kan laten delen in mijn verzameling. Mijn spoorhobby heeft diverse afzonderlijke episodes gekend: stoom toen er nog reguliere stoomtreinen in Duitsland en Oostenrijk reden, de RTM op de Zuid-Hollandse eilanden in de nadagen van zijn bestaan, de railinfrastructuur die veranderd is, beveiliging, mijn favoriete Zwitserland en natuurlijk NS in de jaren, dat van verzelfstandiging en opdeling nog geen sprake was. Het is een willekeurige greep uit mijn verzameling.
Dat materiaal wil ik via deze website ontsluiten uit de vergetelheid. Fotograferen is herinneringen vastleggen. Die herinneringen met anderen delen is plezier hebben.
Mijn interesses in het kort
Ik ben geboren in 1946 in Hilversum en heb daar gewoond tot 1974. Ik woonde op korte loopafstand van de spoorlijn en was daar vaak te vinden.
De spoorhobby zat al in het bloed sinds mijn kleuterjaren, maar kwam daadwerkelijk in 1962 tot actieve invulling, nadat ik in dat jaar lid werd van de NVBS, de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen, een lidmaatschap voor het leven. In dat jaar werd Nederland opgeschrikt door de grootste spoorwegramp aller tijden: de botsing van twee reizigerstreinen in Harmelen op 8 januari.
Dat was het vertrekpunt voor mijn interesse in seinstelsels, beveiligingen (NX, AR, CVL), seinhuizen, ATB, etc. en ik bezocht met grote regelmaat diverse moderne seinhuizen.
In dat jaar ook begon ik ook met fotograferen (zie Fotografie): eerst de NS, later Duitse stoom in Rheine, Lingen, Emden, Norddeich (de Emslandstrecke), Münster en Osnabrück, Altenbeken. De laatste jaren van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM), de toen nog in gebruik zijnde tramlijnen naar Oostvoorne en Hellevoetsluis.
Het Gooi was voor de spoorhobbyist een boeiende omgeving; vrijwel alle materieeltypen hebben op de Gooilijn voor kortere of langere tijd hun inzetgebied gekend. Elektrisch buffermaterieel, stroomlijnmaterieel 1936, 1940, 1946, 1954. Alle typen naoorlogse elektrische en diesel-elektrische locomotieven hebben op de Gooilijn gereden. Internationale treinen ook. Het waren de jaren van vernieuwing, naoorlogse opbouw, modernisering van het seinstelsel en aanschaf van nieuw materieel.
Spoorslag ’70 en Spoor naar ‘75 waren vernieuwende moderniseringen bij NS. Invoering van de Intercity: “de 40 steden tempo-trein”. En niet te vergeten de presentatie van Treinstel Toekomst (TT), de nog steeds in dienst zijnde vierwagenstellen materieel 1964 (plan T), waarmee voor het eerst de centraal bediende automatische deursluiting werd geïntroduceerd. De aflevering daarna (1966 1976) van de 246 tweewagenstellen plan V uit de fabrieken van Werkspoor en Talbot. De afvoer van materieel 1936. Dankbare onderwerpen voor de fotografie.
De jaren zestig en zeventig
Aan mijn Gooise tijd (en vrienden) bewaar ik de beste herinneringen. Vriendschappen met gelijke interesses zorgden voor uitwisseling van gegevens, foto's e.d. Internet, mobiele telefoontjes, digitale fotografie en computers bestonden nog niet en NS was nog niet erg toegankelijk voor particuliere hobbyisten. Zelf er op uit dus. Zèlf ontdekken hoe de omloop van het materieel in elkaar zat; met spanning afwachten of je veronderstelling wel uitkwam, wéér wat ontdekt…. “Hangplekken” langs het spoor opzoeken, waarnemen en vooral: genieten en foto's maken. In de jaren 1965, 1966 en 1967 werkte ik als scholier in de zomervakanties als seizoenkracht op het station in Naarden-Bussum. De vakanties waren lang (acht weken) en daar kon je best een paar weken van werken. Met het verdiende geld werden weer leuke dingen in de hobby gedaan. Voor elke gewerkte week kreeg ik vrijvervoerbiljetten, een ongekende luxe om als scholier voor niks per trein tot in de uithoeken van het land de hobby uit te oefenen. Via Eindhoven, Venlo, Nijmegen, Arnhem, Zwolle en Leeuwarden naar Stavoren.......(zie thema: Nederland/NS/dieselelektrische treinen). Natuurlijk mijn eerste echte bekeuring (5 gulden) van oom agent in Tiel op 18 juli 1966 gekregen, omdat ik langs het schouwpad een Diesel 5 stond te fotograferen. Dat ik 1974 in Tiel kwam te wonen had een andere reden....En het Directierijtuig De Kameel (NS DE1 - 20) fotograferen was streng verboden; toch in Hilversum vanachter een lantaarnpaal maar wel gedaan....(foto's t.z.t.). Anekdotes die nu dierbare herinneringen blijken.
Mijn loopbaan bij NS
In november 1970, na afronding van mijn middelbare school en vervulde dienstplicht, kwam ik in dienst van NS. Na de verzelfstandiging van NS eind negentiger jaren en de latere opdeling in diverse bedrijven eindigde mijn werkzame spoorleven bij ProRail Randstad Noord als medewerker Kwaliteit & Logistiek Verkeersleiding op het Bedrijfsbureau. Vanaf 1 december 2005 heb ik mijn loopbaan bij “het spoor” beëindigd door gebruik te maken van een vervroegde pensioenregeling.
Hobby en werk, …..ze vulden elkaar aan in een plezierige afwisseling.
Deze website
Deze website zal langzaam groeien; ik heb geen haast. Geen dagelijkse updates. Ook op tal van andere terreinen geniet ik van mijn pensioen. Ik ga oude tijden laten herleven door mijn archief voor de liefhebber te ontsluiten.
Welkom op mijn website. Terug naar lang vervlogen tijden: het verleden laten herleven.
[Terug] [Kijk- en leeswijzer]
|
|
|