Overige

Hotel “Schwanenburg” aan de Bremerstrasse in Osnabrück. In dit hotel overnachtten het spoorhobby vriendenclubje Gerard van Dijk, Jos Beerman, Olav Casander en Edward Bary tijdens hun weekendtrip van 27 – 29 september 1968 naar Osnabrück t.g.v. het afscheid van de Duitse stoomtractie als gevolg van de indienststelling van de elektrificatie in Osnabrück en omgeving; 29 september 1968. De excursie van de Freundeskreiz Eisenbahn Köln, “Traditionelle Karsamstag Fahrt” op 10 april 1971 (Paaszaterdag) met de inzet van twee stoomlocomotieven serie 082 (082.035-7 en 082.040-7, zie categorie Duitsland/DB/stoomlocomotieven met foto’s van deze rit) trok veel belangstelling, zowel in de trein als daar buiten. Op het perron van Köln Hbf staat een groepje belangstellenden klaar in de aanslag met foto- en filmapparatuur.
Van links naar rechts, staand: Jos Beerman, 2 onbekenden, George Groenveld, Olav Casander, Ton Pruissen, Aad de Wolf.
Van links naar rechts,zittend: 1 onbekende, Edward Bary en Aad de Meij. Wie herkent zich in de mij onbekende aanwezigen?
Foto: Adriaan Pothuizen.


Op Hemelvaartsdag 11 mei 1972 reed er een NVBS-excursietrein van Groningen naar Bremen vv. met de stoomlocs 050.173 (heenreis) en 042.145 (terugreis). Dat was aanleiding voor een auto-achtervolging voor foto’s “langs de lijn”. Tijdens een pitstop in Leer moesten de auto’s en de inwendige mens gerestaureerd worden. De achtervolgers waren: in de witte Fiat Jos Hillen en Adriaan Pothuizen, in de groene Fiat: Edward Bary, Jos Beerman, Olav Casander en mijn (toen nog toekomstige) vrouw Els. Vanaf Leer hielden we het voor gezien en maakten we een omtrekkende beweging naar Emden en plaatsen langs de Emslandstrecke, waar nog volop stoomtreinen reden. Rheine – Emden was één van de laatste bolwerken van het Duitse stoombedrijf, zo niet het laatste. In september 1977 werd ook Rheine “ontstoomd” en was de spoorlijn naar Emden/Norddeich Mole elektrisch gemaakt. Foto: Adriaan Pothuizen.
In Op de rails, maandblad van de NVBS, augustusnummer 1972 staat een leuk verslag van de excursie.
Tijdens een uitstapje naar Emden (in combinatie met het fotograferen van de NVBS-Expres die van Groningen naar Bremen v.v. met stoom reed) was er ook tijd om even de haven te bezoeken. In Emden Aussenhafen lag het autotransportschip VW “Evelyn Bolten” langs de kade afgemeerd. In deze jaren lag de productie van Volkswagen auto’s (in het Ruhrgebied) op een hoogtepunt. Dit exportproduct werd met treinen in grote getale naar het noordelijk gelegen Emden vervoerd. In het midden staat mijn eigen (groene) auto, een Fiat 850 E (zie thema Extra); 11 mei 1972.


Vele malen werd mijn Fiat 850 (60-83 SJ, zie het thema Extra, Vervoermiddelen) ingezet om in Duitsland op stoomloc-safari te gaan. Het bood mogelijkheden om “foto’s langs de lijn” te maken. Op 20 mei 1972 was ik met mijn vrienden Olav Casander, Jos Beerman en Leo Buschman weer eens op pad. Bij een boerderij in de buurt van de spoorlijn tussen Rheine en Salzbergen werd gepauzeerd tijdens een dagtripje naar Rheine en Lingen.