Elektrische locomotieven
Aankomst van een Interregiotrein in de serie 2300 Hannover Hbf/Berlin Ostbahnhof - Schiphol/Hoofddorp in Bad Bentheim. De DB e-loc zal gewisseld worden voor een Nederlands exemplaar voor de vervolgrit. Foto: Bertus Kers, 23 maart 1998. Deze Interregioverbinding werd t/m de dienstregeling 2002 als serie 2300 gereden, daarna vervangen door de serie 140. Op de achtergrond (zichtbaar boven de rijtuigen) het seinhuis van waar uit de omschakelbare bovenleiding op het emplacement kan worden bediend. Dit gebeurt nadat de afkomende loc naar een zijspoor is weggerangeerd. Vanaf een ander zijspoor wordt de klaar staande NS e-loc dan onder zijn eigen spanning voor de trein geplaatst. Op deze foto staat de trein overigens langs het niet zichtbare perron. | |||||||||
|
|||||||||
In de periode november 2003 - januari 2004 werden diverse proefritten gehouden voor de toelating van de locomotieven Baureihe 189 in Nederland. De testtrein bestond uit locomotief Railion 189 004-5, locomotief NS 1619, plan L-rijtuig Df 50 84 92-37 002-0, plan E-rijtuig Df 50 84 92-37 005-3, plan W-rijtuig B 50 84 21-37 451-5 en locomotief DBAG 189 007-8.
De 189 is een afstammeling van de DB-serie 184 (voorheen E410). Deze kleine serie is inmiddels buiten dienst. In het verleden zijn hiermee proefritten naar Nederland gemaakt (o.a. naar Amsterdam), maar de loc bleek de seinen te verstoren. Ook werd de loc in België ingezet (meestal Aachen-Liège), maar ze bleken niet bestand te zijn tegen de flinke overspanningen op het Belgische net. |
|||||||||
|
Bad Bentheim; 20 september 2012. Rond 17:00 uur wordt e-loc 101 123 (links), bestemd voor IC 149 (a: 17:18 - v: 17:28) naar Berlijn omgerangeerd naar het oostelijke hoofdspoor t.b.v. locwisseling. Rechts e-loc 185 068 met een goederentrein. IC 149 is om 14:49 uur uit Schiphol vertrokken en zal om 21:28 uur Berlin Hbf bereikt hebben en een paar minuten later het Ostbahnhof. |
Bad Bentheim, 20 september 2012. Nadat de Nederlandse e-loc (1750) is afgerangeerd naar het oostelijk kopspoor is e-loc 101 123 voorgeplaatst en wacht EC 149 op vertrek (v: 17:28) naar Berlijn. De Nederlandse loc keert na vertrek van EC 149 - terug van het oostelijk kopspoor naar het westelijk kopspoor ten behoeve van locwissel met tegentrein IC 142 (Bh v: 18:44) om weer naar Nederland (Schiphol) terug te rijden. Het station heeft een omschakelbare bovenleidingspanning. Zie ook de pagina Nederland/NS, e-loc serie 1700, klik hier. |
||||
Bad Bentheim, 20 september 2012 . E-loc 101 123 met EC 149 wacht op vertrek (v: 17:28) naar Berlijn. Treinstel ET 007 van vervoerder Westfalen Bahn staat klaar op spoor 2 en is ingezet op lijn RB 61 naar Bielefeld/Paderborn. Meer over Westfalen Bahn op Wikipedia, klik hier. |
Bad Bentheim, 20 september 2012 . E-loc 101 123 met EC 149 wacht op vertrek (v: 17:28) naar Berlijn. |
||||
|
|||||
Ex NS e-loc 1614 rijdt bij zijn nieuwe eigenaar DB Schenker in zijn nieuwe huisstijlkleur. De loc is met trein 61802 onderweg van Lutterade DSM naar Kijfhoek en heeft o.a. ketelwagens uit Geleen en lege rongenwagens uit Born aan de haak. Na een korte pauze in Eindhoven vertrok de trein rond 13:35 uur naar zijn eindbestemming. Foto: Bas van Heezik, 24 oktober 2012. |
|||||