|
Begin jaren tachtig huurde NS een aantal diesellocomotieven van de DB wegens het tekort aan eigen trekkrachten. De DB-locs werden in het noorden van Nederland ingezet in de reizigersdienst (o.a. Leeuwarden - Groningen) en de buurtgoederendienst (Delfzijl, Hoogeveen > Onnen) en waren volgens een vaste omloop ingedeeld. Ze reden ook enkele olietreinen vanaf Schoonebeek. De noordelijke machinisten-standplaatsen (Groningen, Leeuwarden, Emmen en Zwolle) werden speciaal opgeleid om hiermee te rijden. Vanwege hun groter vermogen en meer comfort waren deze locs erg geliefd bij de machinisten. Met enige traditie bij de NVBS om afscheid te nemen van materieel en locomotieven, werd op 19 mei 1984 een afscheidsrit gehouden ter gelegenheid van het einde van deze machines bij NS. De rondrit begon in Amersfoort en via Apeldoorn en Beekbergen, Loenen, Dieren werd naar Arnhem gereden als trein 63.500. Vervolgens als trein 63.501 via de oostelijke Betuwelijn naar Kesteren (fotostop), Tiel (fotostop) naar Geldermalsen en via Utrecht retour Amersfoort. We zien de trein hier in Tiel tijdens de kruisingsstop met ander treinverkeer. De trein bestond uit diverse generaties rijtuigen: Plan W + ICR + Buffet + plan K + plan N en werd getrokken door loc 216.059-6. De huurperiode liep van 1979 tot zomerdienst 1984. In het januari-nummer van de jaargang 1980 van Op de Rails van de NVBS wordt de inzet van deze locomotieven beschreven door auteur P.W. van der Vlist. In de uitgave augustus 1984 wordt verslag gedaan door E.G. Schenk van de afscheidsrit.
|
|