Diesel elektrische treinstellen

Intercity Triebwagen (voormalig TEE-materieel) bij de doorkomst in het station Rheine in de richting Salzbergen, vermoedelijk i.v.m. omleidingsroute; 2 september 1972. Intercity Triebwagen (voormalig TEE-materieel) in de richting Köln staat gereed voor vertrek in Norddeich Mole; 18 augustus 1973. De veerdiensten naar de waddeneilanden hebben op deze zomerse dag genoeg belangstelling. Of de stationsoverkapping genoeg beschutting biedt tegen zon, wind of regen blijft de vraag. Norddeich Mole dankt zijn bestaan (plm. 1871) aan zijn ligging als kustbadplaats en aan de veerdiensten naar de waddeneilanden Juist en Norderney. Ook tegenwoordig heeft dit station IC-verbindingen met Köln, Koblenz en Luxemburg en via Hannover naar Leipzig en Berlijn.


Intercity Triebwagen (voormalig TEE-materieel) in de richting Köln staat gereed voor vertrek in Norddeich Mole; 18 augustus 1973. Norddeich Mole dankt zijn bestaan (plm. 1871) aan zijn ligging als kustbadplaats en aan de veerdiensten naar de waddeneilanden Juist en Norderney. Links de parkeerplaats voor auto’s, daarachter de zee, hier ter plaatse het “Norder Watt” geheten. Aan de horizon één van de Ostfriesische Inseln, vermoedelijk het eiland Juist.

Gronau, 20 september 2012. Eind jaren 90 werd besloten om de verbinding met Enschede te herstellen, waarna de lijn na een grondige renovatie op 16 november 2001 werd heropend, en de verbinding van Gronau met Enschede per spoor hersteld. Tegenwoordig rijden er weer rechtstreekse treinen naar Münster (RB 64 EuregioBahn en Dortmund (RB 51 Westmünsterlandbahn) welke beiden door DB Regio worden geëxploiteerd. Op de foto’s staat trein RB 20251 (Regionalbahn DB, RB 51) klaar voor vertrek langs het perron en het vertrek om 16:21 uur naar Dortmund Hbf. Ingezet is Triebwagen 643 544, Talent. Meer info over de historie van de spoorlijn en het nieuwe materieel op Wikipedia, klik hier en hier.