[0] [1] [2] [3] [4]

Nationale Stoomtreindag 2011

Hemelvaartsdag staat al jaren in de traditie bekend als de Nationale Stoomtreindag: jaarlijks terugkerende evenementen waarbij diverse musea met rijdend railerfgoed zich opmaken op deze dag en vaak ook de dagen erna nog om met hun pronkstukken ritten te houden. Er was volop keus: de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik (SHM), de Stichting Stoomtrein Goes – Borsele (SGB), de Stichting RTM Ouddorp v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (MRTM), de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld (ZLSM) en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) Apeldoorn – Beekbergen - Loenen om er een paar te noemen, boden een gevarieerd dagprogramma, ieder in zijn eigen specifieke omgeving en landschap met uniek materieel en entourage.

Mijn keus voor een bezoek viel dit jaar op de VSM waar ik al lang niet was geweest.

Oude tijden herleven tussen Apeldoorn en Loenen! Op deze dag, donderdag 2 juni, reed de VSM met meerdere stoomtreinen intensief tussen Apeldoorn en Beekbergen en tussen Beekbergen en Loenen. In het historisch Stoomdepot in Beekbergen vonden verschillende activiteiten plaats. Locomotieven werden gerangeerd, op de draaischijf geplaatst, van kolen voorzien door een oude kolenkraan, en onder de waterkolommen gereden voor het innemen van water. Ook reden er vanuit Beekbergen goederentreinen en werden er historische diesellocomotieven ingezet, zoals de voormalige NS 2530 en 2299. En voor een hapje en een drankje kon men terecht in de treinen en op het terras van Beekbergen. Voor de dauwtrappers en andere fietsliefhebbers kon op deze dag bovendien gratis de fiets meegenomen worden.

Na aankomst in Apeldoorn met een Intercity besloot ik treinrit nummer 7 te nemen, die om 11:15 uur uit Apeldoorn vertrok en om 11:35 uur in Beekbergen aankwam. De drukte op deze zonnige en warme dag begon al op gang te komen. Met goederentrein 774G/775G maakte ik een slagje naar Apeldoorn VAM Aansluiting, Beekbergen v: 11:55 en weer terug om 12:15 uur; de dienstdoende en mij bekende machinist nodigde mij uit voor een retourtje als cabinerit. Een bijzondere ervaring om de bediening van de locomotieven 2530 en 2299 gade te slaan. Aansluitend stond trein 25 met stoomloc 23 076 en blokkendoosrijtuigen klaar voor vertrek (v: 12:25) voor een retourritje naar Loenen. Als trein 26 weer terug naar Beekbergen (a: 13:00). Hier was het inmiddels goed druk geworden met bezoekers en reizigers. De middag gebruikte ik voor een wandeling langs de vrije baan om wat “langs de lijn-foto’s” te maken. Met trein 16 vertrok ik om 16:00 uur uit Beekbergen weer naar Apeldoorn en van daar per Intercity weer huiswaarts. Met een dagkaart van 7 euro en wat versnaperingen een goed bestede en leuke dag.

Hieronder een impressie van mijn foto’s. De foto’s zijn niet voorzien van extra bijschriften; de plaatsen waar ik heb gefotografeerd zullen bij de liefhebber genoegzaam bekend zijn. Klik een kleine foto aan voor een vergroting ervan.


De onderstaande foto's zijn gemaakt door Bertus Kers