Stoomlocomotieven

De stoomloc 01 1075 kwam u al eerder in actieve dienst tegen (zie pagina Duitsland/DR/DB/stoomlocomotieven) onder nummer 012 075. Hier staat de loc in Rotterdam Noord Goederen in het SSN-locdepot, gefotografeerd door Jo Roesen op 29 juni 2008. De loc werd gered van sloop en kwam op 12 maart 1976, gesleept door loc 023 023 naar Rotterdam en kwam zo in eigendom van de op 30 januari 1976 opgerichte Stoom Stichting Nederland. Meer foto’s en informatie over de SSN op de website www.stoomstichting.nl en in het blad van de SSN: 'Stoomtractie'. De loc krijgt een ATB-uitrusting, zo dat zij ook dit jaar verder op de hoofdspoorlijnen mag rijden. De wekelijkse werkplaatsactiviteiten treft u aan op www.de-stoomfluit.nl In het weekend van 10/11 september 1977 werd het feit herdacht, dat bij de DB er een einde aan de stoomtractie kwam. Die gebeurtenis werd groots “gevierd” en er was enorme belangstelling voor. In juli 1977 kwam van NS toestemming om een stoomtreinrit naar Rheine te organiseren over het NS-hoofdlijnennet. Uiteindelijk vertrokken op zaterdag 10 september twee stoomtreinen uit Nederland: de 23.023 van de Stoom Stichting Nederland (www.stoomstichting.nl/) reed een trein vanuit Den Haag naar Rheine ten behoeve van de NVBS, terwijl een trein met de SSN-achterban (waaronder zich toen veel Engelsen bevonden) vanaf Apeldoorn getrokken werd door loc 23.076 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (www.stoomtrein.org/). Op de terugweg reed de 23.023 de eigen trein naar Hoek van Holland. Dit eerste door de SSN georganiseerde evenement werd een groot succes, maar er was nog steeds geen definitieve oplossing voor het onderbrengen van de twee locomotieven. Op de foto is de NVBS-trein te zien met loc 23.023 ter hoogte van Tiel nabij de onderdoorgang van het viaduct in de provinciale weg Tiel – Buren.


In het weekend van 10/11 september 1977 werd het feit herdacht, dat bij de DB er een einde aan de stoomtractie kwam. Die gebeurtenis werd groots “gevierd” en er was enorme belangstelling voor. In juli 1977 kwam van NS toestemming om een stoomtreinrit naar Rheine te organiseren over het NS-hoofdlijnennet. Uiteindelijk vertrokken op zaterdag 10 september twee stoomtreinen uit Nederland: de 23.023 van de Stoom Stichting Nederland (www.stoomstichting.nl/) reed een trein vanuit Den Haag naar Rheine ten behoeve van de NVBS, terwijl een trein met de SSN-achterban (waaronder zich toen veel Engelsen bevonden) vanaf Apeldoorn getrokken werd door loc 23.076 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (www.stoomtrein.org/). Op de terugweg reed de 23.023 de eigen trein naar Hoek van Holland. Dit eerste door de SSN georganiseerde evenement werd een groot succes, maar er was nog steeds geen definitieve oplossing voor het onderbrengen van de twee locomotieven. Op de foto is de NVBS-trein te zien met loc 23.023 ter hoogte van Tiel nabij de onderdoorgang van het viaduct in de provinciale weg Tiel – Buren. NVBS-excursietrein met loc 023.023 van de SSN, op weg van Den Haag via de Betuwelijn naar Rheine. In het weekend van 10/11 september 1977 werd het feit herdacht, dat bij de DB er een einde aan de stoomtractie kwam. Die gebeurtenis werd groots “gevierd” en er was enorme belangstelling voor. De trein is hier gefotografeerd bij de doorkomst in Echteld; 10 september 1977.


NVBS-excursietrein met loc 023.023 van de SSN, op weg van Den Haag via de Betuwelijn naar Rheine. In het weekend van 10/11 september 1977 werd het feit herdacht, dat bij de DB er een einde aan de stoomtractie kwam. Die gebeurtenis werd groots “gevierd” en er was enorme belangstelling voor. De trein is hier gefotografeerd bij de doorkomst in Opheusden; 10 september 1977. Loc 01.1075 staat op 1 april 2006 in de zon voor de loods op het SSN-depot in Rotterdam Noord Goederen. Foto: Jo Roesen.


Een week later op 8 april 2006, staat loc 01.1075 op spoor 2 voor de loods in typische fotografeerpositie, met drijfstangen naar beneden. Foto: Jo Roesen. Depotsfeer op 11 mei 2006 om 06.45 uur. De zon gaat op en buiten wordt een excursie naar Korbach klaar gemaakt. De als Jubileum Expres ingelegde trein reed van Rotterdam CS via Utrecht CS, Arnhem, Bestwig en Brilon Wald naar Korbach, waar deelgenomen werd aan het Korbacher Eisenbahnfest van 11 – 14 mei 2006. Foto: Jo Roesen.


Op 11 mei 2006 staat loc 23.023 op het punt voor haar trein te rijden, die langs het perron in het depot staat. Foto: Jo Roesen. Loc 23.023 staat met ledig materieeltrein klaar voor vertrek naar Rotterdam CS, waar de reizigers zullen instappen voor een meerdaagse excursie van 11 – 14 mei 2006 naar het Korbacher Eisenbahnfest. De als Jubileum Expres ingelegde trein reed via Utrecht CS, Arnhem, Bestwig en Brilon Wald naar Korbach. SSN-depot Rotterdam Noord Goederen, 11 mei 2006. Foto: Jo Roesen.


Op weg naar Duitsland. Een laatste haastige instap om 06.59 uur van het SSN-personeel in het depot en dan als ledige materieeltrein naar Rotterdam CS. En dan vandaar de rit naar Meiningen. SSN-depot Rotterdam Noord Goederen, 11 mei 2006. Foto: Jo Roesen. Op 13 mei 2006 vertrekt loc 65.018 met een pendeltrein uit Korbach. Foto: Jo Roesen.


Triple-Dampffahrt! Op 14 mei 2006 was de terugrit vanuit Korbach naar Rotterdam, deze keer met drievoudige stoomtractie: loc’s 41.360 met dubbele tender, 65.018 en 23.023 en een postrijtuig voor de SSN-stam bestaande uit rijtuigen K1A. Foto: Jo Roesen. Op 20 mei 2006 staat loc 23.023 opnieuw onder stoom voor het SSN-depot. Foto: Jo Roesen.


Loc 8811 is op 3 juni 2006 even uit de loods gerangeerd, om zich op de MFD draaischijf (Maschinen Fabriek Deutschland, uit Dortmund) te laten fotograferen. Zij is uitgerust met een nieuwe ketel uit Görlitz, maar wegens andere prioriteiten werd er maar sporadisch aan gewerkt. Onder meer zijn de ketelappendages en het drijfwerk nog niet gemonteerd, alsmede al het koperen leidingwerk. Foto: Jo Roesen. Aan het einde van de open dag op 4 juni 2006 geniet de 65.018 van het namiddag zonnetje op het SSN-depot en krijgt een slokje water uit de Poolse water kolom. Foto: Jo Roesen.


Op 8 juli 2006 keerde loc 01.1075 met een excursietrein terug van een bezoek aan de ZLSM. Bij Breda wacht machinist Koos Snel rond 22.09 uur op een groene pit in het sein. Foto: Jo Roesen. De loc’s 23.023 en 41.105 staan even buiten de loods, om binnen plaats te maken voor werkzaamheden; SSN-depot Rotterdam Noord Goederen; 31 maart 2007. Foto: Jo Roesen.


Op 28 april 2007 staat loc 01.1075 op het SSN-depot met een trein klaar voor vertrek.
De zon is nog niet opgegaan, maar laat zich achter de horizon vermoeden. Foto: Jo Roesen.
Een zeldzame foto, gemaakt vanaf de bok op de 01.1075. Tegen de opgaande zon in verlaat de loc met een leeg materieeltrein het depot Rotterdam Noord Goederen. Het dwergsein geeft een veilige rijweg. Op het rechte spoor aangekomen, zal de loc omrijden en dan met zijn trein naar Rotterdam CS rijden om de reizigers op te halen. Deze verheugen zich op een retourtje Bochum-Dahlhausen op 28 april 2007. Foto: Jo Roesen.


In Bochum Dahlhausen werd op 28 april 2007 een open dag gehouden en hier vinden wij loc 23.023, die daar pendeltreinen reed. De tender werd net gevuld met vers water. De 23’er en de 65’er waren uitgenodigd tot en met dinsdag 1 mei. De als Ruhrtal Expres ingelegde SSN-trein met loc 01.1075 reed van/naar Rotterdam CS via Emmerich, maar stopte aan de grens, waar een dieselloc V100 de tractie overnam i.v.m. met bosbrandgevaar. Foto: Jo Roesen. Om 08:00 uur in de vroege morgen van 27 mei 2007 wordt loc 01.1075 klaar gemaakt voor een open dag op het SSN depot. Foto: Jo Roesen.


Tijdens de open dag op 27 mei 2007 reed loc 23.023 pendeltreinen tussen het SSN-depot in Rotterdam Noord Goederen en Gouda. Hier zien wij haar bij het omlopen van haar trein. Foto: Jo Roesen.

Op Paaszaterdag 30 maart 2013 heeft stoomloc 01 1075 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) in Venlo een Duitse gezelschaptrein opgehaald en reed onder de naam TEE Rheingold onder treinnummer 38100 naar Amsterdam en - na tractiewisseling met de achterop meelopende dieselloc 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion (SMMR) in de Westhaven - door naar Hoorn voor een bezoek aan de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. Om 10:56 uur passeert de Nostalgiezug flink stomend en met kleine vertraging van 10 minuten het station Geldermalsen richting Utrecht. In de trein reed onder andere een oud Mitropa-rijtuig mee. Foto: Gérard van Teeffelen. Zie ook het thema: Geldermalsen, restauratie perronkap, klik hier. De fotograaf van de foto rechts heeft zijn positie ingenomen op de voetgangersloopbrug...
Rechts dezelfde trein, zelfde locatie van achteren gefotografeerd door Rob van Ee. De achterop meelopende dieselloc 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion (SMMR) voert keurig de juiste sluitsein-borden. De DE 2225 nam in de Amsterdamse Westhaven de tractie voor de trein over voor de verdere rit naar Hoorn. De restauratie van de perronkap die begin februari is gestart, is goed zichtbaar. De fotograaf van de foto links heeft plaats genomen op het dak van de rijwielstalling...