Pagina: [1] [Terug]


Locserie 1700


Eloc 1774 met intercity bij doorkomst Dordrecht-Zuid op 22 juli 2004. Foto: Robert Huls Locwisseling in Bad Bentheim. DB-loc 101 031-3 heeft de internationale trein Interregio 144 uit Berlijn aangebracht en is afgerangeerd, NS-loc 1759 neemt de trein over voor de rit naar Schiphol. Vertrek uit Bad Bentheim om 16:44 uur, Schiphol a: 19:09. Foto: Bertus Kers, 23 maart 2010.


Locwisseling in Bad Bentheim. NS-loc 1759 heeft de internationale trein Interregio 147 uit Schiphol aangebracht (a: 15:18 u.) en is afgerangeerd, DB-loc 101 080-0 neemt de trein over voor de rit naar Berlijn. Vertrek uit Bad Bentheim om 15:28 uur. Foto: Bertus Kers, 27 maart 2011. Een jaar geleden reed loc 1759 ook deze dienst (zie vorige foto) Bad Bentheim. Terwijl NS-loc 1759 wacht op de aankomst van Interregiotrein 144 uit Berlijn voor de overname en de verdere rit naar Schiphol (Bh v: 16:44), vertrekt de Belgische meerspanningloc e-loc 2837 (type TRAXX, Baureihe 186, hier als E 186 229-1 genummerd, zie http://www.nicospilt.com/traxx.htm) met de zondagse trein 46253 zf naar Nederland. De goederentrein betreft transitvervoer met Volvo-onderdelen van het Duitse Almhult naar het Belgische Gent; Bentheim vertrek om 15:50 uur. De tegentrein 46254 rijdt op zaterdag heen in omgekeerde richting. De TRAXX-locomo-tieven hoeven aan de landsgrenzen niet gewisseld te worden. De route van beide treinen is via Amersfoort, Utrecht, ’s Hertogenbosch, Tilburg, Breda en Roosendaal. Traxx is een acroniem voor Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility. Bertus Kers fotografeerde de combinatie op 27 maart 2011 op het westelijke emplacement. De zomertijd is op deze zondag ingegaan en de zon schijnt uitbundig.


NS-loc 1759 met Interregiotrein IR 144, op weg van (Berlijn -) Bad Bentheim naar Schiphol heeft Hilversum bereikt (a: 18:36 /v: 18:37 u.) en zal over een half uur op zijn eind-bestemming Schiphol aankomen. Foto: Bertus Kers, 27 maart 2011. NS-loc 1759 met Interregiotrein IR 144, op weg van (Berlijn -) Bad Bentheim naar Schiphol heeft Duivendrecht bereikt (18:55 u.). De eindbestemming is Schiphol. Foto: Bertus Kers, 27 maart 2011. De trein wordt gereden door een Hengelose machinistendienst Hgl 105.


NS-loc 1759 met Interregiotrein IR 144, op weg van (Berlijn -) Bad Bentheim naar Schiphol heeft een korte stop (19:02 u.) in Amsterdam Zuid. De eindbestemming is Schiphol, aankomst om 19:09. Foto: Bertus Kers, 27 maart 2011. De loc is op 16 juni 2011 terzijde gesteld en zal naar verwachting niet snel meer op de baan verschijnen. Zie Wikipedia, klik hier.

Op de zonnige zomerdag donderdag 4 augustus 2011 is de ochtendnevel nog maar net opgetrokken als trein 3521 met e-loc 1741 Schiphol – Eindhoven een korte stop heeft (a: 06:58/v: 07:00 uur) in station Amsterdam Bijlmer en zich opmaakt voor de verdere reis naar de Lichtstad. Het is vakantie en veel forensen zal deze trein niet gehad hebben, wellicht een paar vroege luchtreizigers die op luchthaven Schiphol zijn geland (klik hier). De trein werd gereden door een machinist van de standplaats Hoofddorp Opstel. Van dit locomotieftype, in dienst gesteld vanaf 1992, staan al meerdere locs terzijde omdat ze minder nodig zijn. Voor zo'n machine is dat een korte levensduur. Een historisch overzicht is te vinden op Wikipedia, klik hier. Het (gesloten) dak is nog net zichtbaar van de Amsterdam ArenA, waar de avond ervoor afscheid werd genomen van keeper Edwin van der Sar. Hij sloot zijn imposante carrière definitief af in het volle stadion. Na een jeugdwedstrijd volgde een duel tussen het Ajax dat in 1995 de Champions League won en het Oranje dat in 1998 de halve finale van het WK speelde. Meer informatie en foto’s voor de voetballiefhebbers onder de spoorweghobbyisten (je kunt maar beter meer hobby's hebben), klik hier (Voetbal International). Foto: Bas van Heezik.
De loc heeft 2 stroomafnemers op. Bij stilstand met een getrokken trein behoren altijd 2 stroomafnemers op te staan; dit i.v.m. het toegenomen vermogen van de klimaatinstallatie van de ICR rijtuigen. Het contactvlak rijdraad op stroomafnemer wordt dan verdubbeld van 2 naar 4 schuitjes. Met de komst van chopperlocs begin jaren tachtig (e-locs 1600) kon vanwege de toepassing van thyristorchoppersturing de loc wel met 1 stroomafnemer vertrekken en rijden. Deze locs hebben tijdens de aanzet een veel lager lijnstroomverbruik dan de oudere e-locs 1100, 1200 en 1300. De treinen waren toen ook korter en zonder klimaatregeling (plan E en plan W). Maar sinds de ICR-rijtuigen zijn omgebouwd en de stammen regelmatig uit 10 of 12 rijtuigen bestaan, slurpt de klimaat-installatie van de ICR-rijtuigen flink aan de (relatief lage) bovenleidingspanning van 1500 – 1800 Volt. Gevolg is aardig wat warmteontwikkeling in de rijdraad. Als al die stroom maar op één punt van rijdraad naar trein loopt kan bij stilstand een draadbreuk ontstaan.

Bad Bentheim, 20 september 2012. E-loc 1750 (de aanbrengloc van EC 149 a: 17:18 uur) keert, na vertrek om 17:28 uur van EC 149 naar Berlijn, terug van oostelijk kopspoor naar westelijk kopspoor ten behoeve van locwissel met tegentrein 142 Bad Bentheim v: 18:44 naar Schiphol. Normaal gesproken zit hierin dezelfde machinistendienst van NSR, die dus anderhalf uur wachttijd heeft, inclusief rangeren met eigen loc. De bovenleidingspanning is omgeschakeld naar 1500 V. Het rijden van de Berlijn-treinen verdwijnt per 9 december 2012 uit het pakket van NSR en gaat over naar NS Hispeed. De serie gaat dan Amsterdam als begin- en eindstation krijgen en op het Nederlandse traject in een “eigen dienstregeling” rijden.
Momenteel rijdt de internationale sneltrein in Nederland als gewone intercitytrein. Dat wil zeggen dat de vertrektijden in Nederland passen in het regelmatige patroon van intercitytreinen, in het geval van de Berlijn-treinen, is dat de serie 1600 Schiphol - Enschede. Vertrekt er een internationale sneltrein, dan valt de intercity - die volgens het regelmatige patroon op dat moment zou moeten vertrekken - uit. Voor reizigers van en naar Enschede betekent dit, dat ze in Hengelo moeten overstappen, terwijl ze een half uur eerder of later een doorgaande trein vinden. Tot eind 2006 reed de internationale sneltrein onafhankelijk van de binnenlandse intercity's, en werd een deel van de Nederlandse intercity-stations overgeslagen. Vanaf 9 december 2012 gaan de Berlijn-treinen weer “los” rijden in een eigen dienstregeling. Of dan de benaming Eurocity (EC) in plaats van Intercity (IC) weer terugkeert is nog niet duidelijk. In het verleden (zie foto’s hiervoor) werd ook wel de benaming Interregio (IR) gebruikt. De DB Reisplanner vermeldt ook na 9 december 2012 een stop van 10 minuten in Bad Bentheim, de NS Hispeedplanner vermeldt dat de treinen niet in Bentheim stoppen.

Olst, 21 augustus 2014. Loc 1750 is met IC- trein 3645 (met stuurrijtuig 15 706 achterop) onderweg van Zwolle naar Arnhem. Een korte stop werd door de machinist benut voor een zonnig plaatje. Foto: Bas van Heezik.
Assel, 30 augustus 2014. Loc 1764 is met EC 145 onderweg van Amsterdam naar Berlijn, hier vastgelegd tussen Amersfoort en Apeldoorn rond 12:00 uur. Foto: Gerrit Bleumink.