[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]


Open Dag van de Bouw

Wie open dagen bezoekt bij bedrijven, instellingen of scholen, krijgt doorgaans de gelegenheid om achter de schermen geïnformeerd te worden over zaken die meestal achter gesloten deuren blijven.

Het initiatief van de bouwsector om plaatsen waar gebouwd of aan de weg getimmerd wordt te kunnen bezoeken biedt een prima kans van dichtbij eens de vorderingen te kunnen volgen. Op zaterdag 2 juni 2012 werd landelijk de Open Dag van de Bouw georganiseerd; diverse bouwplaatsen openden hun werkterreinen en konden belangstellenden een kijkje nemen op tal van bouwprojecten.

In Utrecht kon een kijkje genomen worden op de bouwplaatsen van de in aanbouw zijnde nieuwe railinfrastructuur die in het kader van Randstadspoor Utrecht en omgeving worden gerealiseerd. Er was van alles te bezichtigen: het toekomstig station Utrecht Vaartsche Rijn, een vernieuwd station in aanbouw bij Lunetten, twee dive-unders, veel demonstraties en kilometers nieuw spoor. Populair waren in Lunetten de grote kranen en machines, het proeven aan het civiel duiken en een modelspoorbaan. Tussen Lunetten en Vaartsche Rijn werkte de aannemer voor het publiek aan de bovenleiding van het nieuwe spoor richting Arnhem en in Vaartsche Rijn konden bezoekers hun eigen (beton)tegel maken. Deze tegels krijgen later een plekje in de omgeving van het nieuwe station.

Naast het toekomstig station Utrecht Vaartsche Rijn deed ook de bouwplaats van het project in Utrecht Centraal mee aan deze open dag. Er was een fietsroute uitgestippeld, waarmee gemakkelijk alle drie de projecten konden worden verkend. Maar de bouwplaatsen waren ook met stadsbussen uitstekend te bereiken. De Dag van de Bouw opende haar deuren om 10.00 uur ’s ochtends en duurde tot 16.00 uur.

Op deze pagina (als bijlage van het thema Randstadspoor Utrecht en omgeving) een selectie van foto’s die door mij op deze dag zijn gemaakt.

Fietsroute Open Dag van de Bouw, lokaties bouwplaatsen Randstadspoor Utrecht. Bron: ProRail.


Utrecht Vaartsche Rijn, spoordek toekomstig perronspoor gezien naar het noorden.
Utrecht Vaartsche Rijn, spoordek tussen de beide eilandperrons, gezien naar het noorden.
Utrecht Vaartsche Rijn, spoordek ter hoogte van onderdoorgang Westerkade en Bleekstraat. Links de Vondellaan.
Utrecht Vaartsche Rijn, spoordek ter hoogte van onderdoorgang Westerkade.
De Vaartsche Rijn loopt onder het station door. Daarnaast Westerkade met (beweegbare) Jeremiebrug, door bezoekers gemaakte betontegels en pleziervaart over de Vaartsche Rijn.
Knooppunt Lunetten gezien vanuit een bouwkraan, het toekomstige station Lunetten, het viaduct in de Waterlinieweg en Rabo Bank-toren aan de horizon, dat naast Utrecht Centraal ligt. De sporen van de Arnhemse Lijn worden uitgebogen om de dive-under ongelijkvloers te kruisen.
Knooppunt Lunetten, met rechts de spoorlijn naar Arnhem en aan de horizon stadion Galgewaard, thuisbasis van FC Utrecht. Achter de spoorlijn is de reeds aangelegde aarden baan te zien van de toekomstige tramlijn naar de Uithof. Hoofdaannemer is Heijmans, in opdracht van ProRail.
Utrecht Lunetten. Vanuit een hoogwerker konden enkele panoramafoto's worden gemaakt.
Utrecht Lunetten. Vanuit een hoogwerker konden enkele panoramafoto's worden gemaakt.
Utrecht Lunetten; links een bouwkraan van railbouwbedrijf BAM Rail, overige foto's de dive-under voor het toekomstige Intercityspoor 's Hertogenbosch - Utrecht Centraal, waarmee de sporen van de Arnhemse lijn ongelijkvloers worden gekruist.
Utrecht Lunetten. De open tunnelbak van de dive-under voor het toekomstige Intercityspoor 's Hertogenbosch - Utrecht Centraal, waarmee de sporen van de Arnhemse lijn ongelijkvloers worden gekruist. Tijdens de Dag van de Bouw kon door de tunnelbak gewandeld worden.
Utrecht Lunetten; een wandeling door de open tunnelbak van de dive-under bood zicht op de gigantische afmetingen van het bouwwerk. Het gesloten deel was wegens werkzaamheden afgesloten. Vanwege de toenemende diepte zijn op het laatste stuk verstevigingsspanten tussen beide wanden aangebracht om de gronddruk op te vangen. De tunnel zal aan alle eisen m.b.t. de tunneltechnische systemen aan de veiligheidsnormen voldoen, zoals waterafvoer, brandweerleidingen, kabelgoten voor de bekabeling en vluchtpaden. In 2012 wordt de dive-under verder afgebouwd, zoals het glad maken van de wanden, ballast- en sporenaanleg, elektrificatie- en seintechnische werkzaamheden van het spoor.

Op deze plaats een woord van dank aan ProRail en de aannemers Heijmans en BAM Rail voor de uitgebreide documentatie, de mondelinge uitleg en toelichtingen en het in de gelegenheid gesteld zijn deze reportage met bijzondere foto's te kunnen maken.